Tehdäänkö yhteistyötä?

Viimeiset 1,5 vuotta ovat olleet mielenkiintoista aikaa matkablogimaailmassa. Bloggaaminen on alkanut ammattimaistumaan ja yritykset ovat alkaneet ymmärtää blogiyhteistyön arvon myös matkailualalla.

Minulle on pienestä pitäen opetettu, että yhteistyössä on voimaa, ja että joukkue on enemmän kuin pelaajiensa summa. Blogiyhteistyö kuitenkin herättää monenlaisia, negatiivisiakin tunteita jopa siinä määrin, että joidenkin lukijoiden mielestä 1+1 ei olekaan enemmän kuin 2, vaan lopputulos on enemmänkin miinuksen puolella.

En ollut hetkeen pysähtynyt pohtimaan tätä teemaa sen syvällisemmin, mutta Inkan ja Sarin blogikirjoitukset sekä näiden vilkas kommentointi saivat minut mietteliääksi. Lopetinhan itsekin aikanaan muotiblogien lukemisen siitä syystä, että ne muuttuivat lyhyen ajan sisällä hyvin kaupallisiksi.. Tai ehkä sittenkin vaan kyllästyin tuijottamaan niitä loputtomia päivän asu -kuvia.

”Minulle on pienestä pitäen opetettu, että yhteistyössä on voimaa.”

Haluaisin nostaa esiin sellaisen näkökulman, että tuotepostaus, jossa ei ole yhteistyötä taustalla, on yhtä lailla mainosta tuotteelle. Muistan hyvin elävästi tapauksia, joissa bloggaajan mainitsema tuote on loppunut kaikkien kauppojen hyllyiltä yhdessä päivässä. Olen itsekin ollut noita mainostettuja tuotteita metsästämässä. Ei kai mainostamisen rajaa voida siihen vetää, että mainoksen postaaja siitä jotenkin hyötyy? En osaa nähdä jonkin asian mainostamista yksinomaa negatiivisena asiana. Jostain syystä mainoksesta on tullut lähes kirosana näissä yhteistöihin liittyvissä keskusteluissa. Itse haluan mainostaa monia asioita, tapahtumia ja yrityksiä myös ilman, että hyödyn siitä itse.

Mielestäni meidän tulisi tehdä tätä nyt enemmän kuin koskaan -mainostaa Suomea matkailumaana, mainostaa paikallisia yrityksiä, tuotteita, palveluita, luontoa. Monet maat elävät turismista, miksi me emme? Meillä on yksi maailman kauneimmista matkailumaista, mutta emme ole osanneet brändätä sitä järin hyvin. Mielestäni koko matkailualan olisi aika tehdä sitä (surullisen?) kuuluisaa yhteistyötä ja miettiä, miten voisimme saada siitä vielä mielekkäämpää ja inspiroivampaa kaikille osapuolille. Meillä on Suomessa niin paljon hyvää, että ei sen mainostamista tarvitse häpeillä. Toivon, että emme ”mainostamisen pelossa” lopeta pitämästä esillä hyviä yrityksiä ja matkakohteita. Ja jos bloggajina löydämme yrityksiä, jotka meitä kiinnostavat, niin miksi emme ehdottaisi heille yhteistyötä?

auringonlasku linnanmäki 3

RAKKAUDESTA LAJIIN

Kirjoitan tällä hetkellä toista CreateTrips-opastani, tällä kertaa Singaporesta. Mainostan siinä monia yrityksiä, joiden kanssa minulla ei ole minkäänlaista yhteistyötä. Olen innoissani tuosta oppaasta. Toivon, että siitä on iloa yrityksille, Singaporen asukkaille ja siellä reissaaville. Haluan antaa omastani, ajastani, rahoistani, osaamisestani, eikä tämä koske vain bloggaamista vaan elämää yleensä. Bloggaan tietenkin niiden arvojen mukaisesti, joita muutenkin elämässäni edustan. Päämääräni elämässä ei ole suurten rahojen/muun hyödyn tavoittelu. Joku saattaa tietenkin nähdä asian eri tavalla lukiessaan yksittäisen tekstini, pahoittelut siitä.

En ole koskaan saanut rahaa blogipostauksista eivätkä bloggaamisesta saamani edut ole missään nimessä tällä hetkellä niin suuria, että niiden vuoksi kannattaisi kirjoittaa matkablogia. Kyllä minä edelleen teen tätä rakkaudesta lajiin. Yhteistyöni ovat olleet sellaisten yritysten kanssa, joita haluan oikeasti tukea. Pidän yhteyttä moniin yhteistyökumppaneihin vielä jälkeenpäinkin, koska olen saanut näiden blogikuvioiden kautta tutustua ihan mahtaviin ihmisiin. Se on oikeasti parasta bloggaamisessa – ihmiset, joihin en muuten olisi koskaan tutustunut. Jos siis jotain olen bloggaamisesta hyötynyt, niin ennen kaikkea sen, että minulla on ollut mahtavia kohtaamisia ihmisten kanssa.

MIKÄ IHMEEN YHTEISTYÖ?

Mitä yhteistyö oikeastaan edes tarkoittaa? Se voi pitää sisällään oikeastaan mitä tahansa laidasta laitaan. Yhteistyö voi tarkoittaa sitä, että bloggajalle on maksettu postauksesta. Se voi myös tarkoittaa sitä, että hän on saanut tuotteen/palvelun ilmaiseksi tai alennuksella. Toisaalta se voi tarkoittaa vain sitä, että postaus on toteutettu tahon x kanssa ilman, että bloggaaja siitä hyvän mielen lisäksi hyötyy. Pelkkä yhteistyömerkintä ei siis automaattisesti tarkoita sitä, että bloggaaja olisi saanut jotain vastineeksi postauksestaan.

Minä toivoisin, että sanan yhteistyö kaiku muuttuisi positiivisempaan suuntaan. Ymmärrän hyvin, että joku häiriintyy liiallisesta kaupallisen yhteistyön määrästä blogeissa, mutta itse haluan bloggaajana nähdä yhteistyön mahdollisuutena enkä uhkana. Meillä on bloggaajina nyt loistava tilaisuus vaikuttaa siihen, miten yhteistyö alkaa blogeissamme näyttäytymään. Toivon, että osaamme tehdä siitä myös lukijoille mielekästä.

auringonlasku linnanmäki 2

CASE 1-ALTITUDE

Viime vuonna kirjoitin postauksen 1-Altitudesta, Singaporen suosikkikohteestani. Tänä vuonna kirjoitin samasta kohteesta uudelleen. Tämänvuotinen postaukseni oli yhteistyö, joka toteutui omasta aloitteestani. Pidän paikasta yhtä paljon kuin viime vuonna, postaus ei siis sisällä hehkutusta, joka johtuisi siitä, että sain tällä kertaa jotain ilmaiseksi. Viime vuoden Singaporen reissullani tein tietoisen päätöksen, että en tee sen matkan aikana yhtään yhteistyötä, juuri siitä syystä, että en silloin halunnut lukijoiden ajattelevan minun käyvän joissain paikoissa vain siksi, että pääsen niihin ilmaiseksi.

Tänä vuonna tein erilaisen päätöksen, ja olen siihen tyytyväinen. Lopulta minulle merkitsee kuitenkin eniten se, että olen itse rehellinen itselleni ja kirjoitan aitoja kokemuksia blogiini aivan niin kuin ennenkin. En halua enää pelätä, että joku saattaa häiriintyä jutuistani. Jos joku harmistuu yhteistyöjutuista, niin hän voi suosiolla lopettaa blogini lukemisen, en nimittäin suosittele lukemaan blogeja, jotka herättävät negatiivisia fiiliksiä. On monia sellaisia matkablogeja, jotka eivät tee mitään yhteistyötä, kannustan lukemaan niitä, jos kaupallisuus häiritsee. Aion tosin jatkossakin matkakohteiden lisäksi markkinoida myös auringonlaskuja, ihmisistä välittämistä ja monia muita hyviä asioita. Toivottavasti niistä postauksista saavat jotain irti hekin, jotka eivät pidä yhteistyöjutuista.

”Lopulta minulle merkitsee eniten se, että olen rehellinen itselleni.”

auringonlasku linnanmäki

INSTAGRAM JA ISOT RAHAT

En tiedä, miten moni tulee ajatelleeksi, että Instagram vasta onkin pullollaan sisältöyhteistyötä. Suosituille Instagrammaajille saatetaan maksaa isoja rahoja heidän postaamistaan kuvista, eikä Instagramissa ole sääntöjä yhteistöiden merkitsemisen suhteen. Minua tämä ei liiemmin häiritse, mutta olen miettinyt, että ärsyttääkö tämä heitä, jotka eivät voi sietää blogimainontaa. En ole nähnyt kenenkään ottavan tähän aiheeseen kantaa missään. Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä aiheesta.

Minä olen sitä mieltä, että jokainen kirjoittakoon blogia tyylillään, tehköön yhteistyötä tai olkoon tekemättä. Kukin kirjoittakoon juuri niistä aiheista, jotka ovat omalla sydämellä. Itse en ole tällä hetkellä ihan tyytyväinen siihen, minkä verran olen pystynyt blogiin panostamaan viime aikoina, mutta niin se vaan menee, että elämässä tulee erilaisia vaiheita. Yritän jatkossa ehtiä kirjoittamaan enemmän myös sitä sisältöä, johon ei liity blogiyhteistyötä. Teen parhaani ja tiedän, että vaikka tekisin asiat kuinka hyvin, niin aina on ihmisiä, joille se ei riitä. Teen kuitenkin mielelläni jatkossakin yhteistyötä, niin yritysten, yhdistysten kuin toisten bloggaajienkin kanssa. Odotan tulevaa kesää suurella mielenkiinnolla myös bloggaamisen osalta.

auringonlasku linnanmäki4

Postauksen kuvat Linnanmäen Kallioilta. Suosittelen paikkaa auringonlaskujen bongaamiseen. 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Previous Post Next Post

You Might Also Like

56 Comments

  • Reply sarrrri perjantai, toukokuu 29, 2015 at 22:55

    Hyvä postaus Mirka! Mä olin niin joka asiasta samaa mieltä, että on melkein vaikea keksiä mitä tähän vielä lisäisi. Minäkin mainostan monia asioita ihan vaan silkasta ilosta saamatta koskaan mitään rahallista vastineeksi, eikä se häiritse minua yhtään. Parasta on jos joku saa jotain hyötyä irti niistä jutuista. 🙂

    • Reply Reason for a Season perjantai, toukokuu 29, 2015 at 23:46

      Kiitos. Juuri näin. Eriasia on sellainen tilanne, jos yritys tahallaan koittaa hyväkikäyttää bloggaajaa, siinä vaiheessa kiinnostus mainostamiseen toki loppuu alkuunsa. Mutta jos on yritys, jonka toimintaan itse uskoo, niin mielellään siitä kertoo eteenpäin :).

  • Reply Milla - Pingviinimatkat perjantai, toukokuu 29, 2015 at 22:58

    Todella hyviä näkökulmia aiheeseen Mirka, kiitos! Eirtyisesti toivon myös, että minostamme kaikki Suomea ja täältä tekemiämme löytöjä. Jaksan aina vaan ilahtua siitä kuinka kaunis ja toisaalta yllätyksellinen kotimaa meillä onkaan 🙂

    • Reply Reason for a Season perjantai, toukokuu 29, 2015 at 23:46

      Niinpä. Olen myös aika innoissani Suomesta just nyt. Kolme suomiretkeä takana toukokuussa ja seuraava alkaa huomenna. Jee! <3

  • Reply lena perjantai, toukokuu 29, 2015 at 23:27

    Hyvä Mirka, tosi hyvä kannanotto tähän keskusteluun. Ihan samaa mieltä muuten tuosta Suomen brändäämisestä, miksi sitä ei tehdä enemmän? Meillä on paljon asioita joita ei muualla maailmassa ole, upea luonto ja sitä kuuluisaa eksotiikkaa. Suomen matkailuviranomaiset nyt herätys!

    • Reply sarrrri lauantai, toukokuu 30, 2015 at 00:43

      Mä sainkin nyt tästä taas hyvän postausidean! Perussa nimenomaan on just tätä samaa asiaa liippaava kamppis käynnissä, ja olen sitä mielenkiinnolla seurannut. 🙂

      • Reply Reason for a Season lauantai, toukokuu 30, 2015 at 11:07

        Mahtavaa, inspiraatiota suuntaan ja toiseen :D. Odotn innolla, että kirjoitat tuosta Peru-jutusta. Jännä kuulla, mitä siellä on meneillään :).

  • Reply Rimma - matkablogi lauantai, toukokuu 30, 2015 at 06:48

    Ihan loistava postaus! Itse olen saanut tasan yhdestä postauksesta rahallisen korvauksen, joten kyllä tätä tehdään edelleen ihan vaan rakkaudesta lajiin. Silloin tällöin saaduilla itse halutuilla/valituilla tuotteilla tai satunnaisilla hotelliyöpymisillä ei paljon asuntolainoja maksella 🙂

    • Reply Reason for a Season lauantai, toukokuu 30, 2015 at 11:07

      Heh, joo ei tosiaan maksella laskuja tällä. Saa nähdä mihin tämä bloggaaminen kehittyy, että onko vuoden päästä joku, joka niitä lainojaan tällä lyhentelee. Itse iloitsen kaikesta, mitä vastaan tulee. Päivä, tai sanotaanko tässä tapauksesa vaikka postaus kerrallaan :).

  • Reply Saana · Live Now - Dream Later lauantai, toukokuu 30, 2015 at 09:21

    Aivan loistava kirjoitus, hyvä Mirka! Suomen brändäys matkailumaana on harmillisen vähäpätöistä, vaikka täällä olisi mahdollisuuksia vaikka mihin. Revontulet ja joulupukki sentään saatetaan tietää maailmalla, mutta entäs tämä upea luonto ja sen tuomat mahdollisuudet? Huffington Post julkaisi juuri pari viikkoa sitten kirjoituksen otsikolla ”It’s Time to Discover the World’s Best Kept Secret — Finland”. Osui ja upposi, kuten myös tämä sun postaus! 🙂

    • Reply Reason for a Season lauantai, toukokuu 30, 2015 at 11:04

      Kiitos :). Toi on kyllä jotenkin tosi hyvin sanottu -Best kept secret. Mutta oh why? Ollaanko me oikeesti suomalaisina niin kateellista kansaa, ettei haluta, että kukaan muu saa nauttia meidän upeesta maasta ;D? Meidän pitäis olla enemmän ylpeitä Suomesta, syitä olisi monia :).

  • Reply Annika | Travelloverblogi lauantai, toukokuu 30, 2015 at 21:54

    Tämän yhteistyökohkauksen keskellä kirjoitin tänään juttua blogimatkaltamme läntisessä Suomessa. Kuinka mielelläni sillä matkalla olin, kuinka kiva siltä on kirjoittaa ihania asioita, mutta ai niin, matka ei maksanut mitään. Pitäisikö sen takia kirjoittaa vähemmän hyvää ja keksiä väkisin moitittavaa?

    • Reply Reason for a Season sunnuntai, toukokuu 31, 2015 at 12:05

      Ei todellakaan :D! En minä ainakaan aio moittia meidän reissua, toivottavasti ei kukaan muukaan. Itse en aio väkisin keksiä mitään negatiivista, jos siihen ei ole aihetta. Sehän vasta epärehellistä olisi. Kummallinen (ja ehkä vähän suomalainen) ajatus, että valitus on jotenkin aidompaa ja rehellisempää.

  • Reply Jenna sunnuntai, toukokuu 31, 2015 at 18:54

    Todella monipuolinen ja hyvä kannanotto. Suomea pitäisi kyllä brändätä enemmän! Meillä on niin kertakaikkisen upea maa, jossa niin paljon nähtävää ja koettavaa.

  • Reply Erja/ Andalusian auringossa- blogi sunnuntai, toukokuu 31, 2015 at 18:59

    hyvä pohdintoja kinkkisestä aiheesta. Ehkä se on se kateus (ehkä se todella on niin perisuomalaista?) joka niiden kitkerien kaupallisuuskommenttien takana ihmisillä on…?

    • Reply Reason for a Season maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 13:51

      Varmasti monilla on kateuttakin, vaikea aihe tämä kyllä on. No, ehkä tässä omatkin aiheet selkiytyvät, kun asioita pyöritellään monelta kantilta :).

  • Reply Rosita sunnuntai, toukokuu 31, 2015 at 20:02

    Ai että mä tykkään lukea näistä blogiyhteistyöjutuista!

    Olen Aivan samaa mieltä kaikesta! Erityisesti siitä, että kotimaan matkailu on mitä loistavin yhteistyön aihe! Tamperehan on tässä edelläkävijä, sen matkailua varten ei paineta enää yhtään esitettä. Tampereen matkailua edistetään vain netissä!

    • Reply Reason for a Season maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 13:46

      Ai en tiennytkään tuota faktaa Tampereesta. Mielenkiintoista! Kotimaan matkailu on kyllä ihan parasta. Aion kirjoittaa siitä paljo tänä kesänä, yhteistyöllä ja ilman :D.

  • Reply Anna Koskela sunnuntai, toukokuu 31, 2015 at 20:33

    Hyvä postaus. erityisesti tämä: Tuotepostaus, jossa ei ole yhteistyötä taustalla, on yhtä lailla mainosta tuotteelle – Niin totta ja kääntäen, mistä voi tietää, mitkä ovat taustat. Itse olen hyvin skeptinen näissä Mutti-twiiteissä. Harvinaisen monen ilmiön takaa löytyy lopulta mainotoimiston kamppis.

    Kukaan lukija ei voi koskaan tietää kerrotaanko esim. jostain kohteesta blogissa positiivisesti siksi, että se on oikeasti hyvä, vai siksi, että kirjoittaja on viety sinne veloituksetta, syötetty sekä juotettu hyväksi sekä lyöty rahaa tilille. Sopimuksista tietämätön ei voi mitenkään nähdä postauksen läpi ja bloggaajan on helppoa kirjoittaa niin, että yhteistyöpostaus on naamioitu ”tavalliseksi” kirjoitukseksi. Hyvä mainostoimisto on aina tavista fiksumpi. Lukija voi vain luottaa kirjoittajaan.

    • Reply Reason for a Season maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 13:44

      Niinpä, eihän näistä voi koskaan tietää. Niinhän se menee elämässä muutenkin, eihän sitä ikinä tiedä, kuka on oikeasti vilpitön ja rehellinen. Täytyy vaan itse koittaa omalta osaltaan tehdä asiat niin rehellisesti ja avoimesti kuin vaan mahdollista.

  • Reply Sanna / From London maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 09:49

    Loistava postaus! Minua ei ainakaan lukijana ärsytä yhteistyöt, korkeintaan tapa jolla se yhteistyöpostaus on koottu.

    Ja olen kyllä niin samaa mieltä tuosta Suomen ontuvasta markkinoinnista. Briteissä asuessani olen miettinyt, kuinka hyvät markkinat täällä olisi esimerkiksi Lapin matkailulle, mutta mainostaminen ontuu. Aikaisemmin ajattelin, että ehkä suomalaiset eivät vain osaa markkinointia järin tehokkaasti, mutta ehkä kyse on juuri tuosta ”yhteistyöpelosta”. Ei kehdata eikä uskalleta, kun muuten on niin kaupallista.

    Suomessa olisi matkailumaana niin paljon potentiaalia, joka nyt jää hyödyntämättä!

    • Reply Reason for a Season maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 13:36

      Joo, suomalainen perusluonne on vähän sellainen, että täällä ei osata olla ylpeitä itsetämme, toisin kuin vaikkapa Ruotsissa. Ei se siis ihme, että he menestyvät monessakin asiassa. Meillä on kyllä ihan yhtä hyvät edellytykset menestyä, rohkeutta vaan puuttuu. Ymmärrän hyvin, että yhteistyöpostauksien tyyli saattaa ärsyttää, joten täytyy olla sen suhteen itsekin tarkempi jatkossa :).

  • Reply Jenna / Journey Diary maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 12:00

    Hyvä postaus ja loistavia pointteja! Oon aikalailla samoilla linjoilla sun kanssa. Mielenkiinnolla oon seuraillut tätä keskustelua blogeissa ja palstoilla. Jännä, miten tää jakaa ihmisten mielipiteitä niin valtavasti!

    • Reply Reason for a Season maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 13:33

      Kiitos. Joo kyllähän tämä kuumentaa tunteita ja onhan se tavallaan helppo ymmärtää miksi. Ainakin tämä keskustelu saa pohtimaan omaa toimintaa, mikä on kyllä hyvä juttu :). Täytyy vaan koittaa pitää oma pää kylmänä ja olla liikaa välittämättä niistä kaikista negatiivisimmista kommenteista.

  • Reply Martina maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 13:37

    Juuri näin, erittäin hyviä pointteja. Mielenkiintoisin musta on tuo Instagram-juttu. Blogeissa näkyvästä yhteistyöstä kyllä jaksetaan marista, mutta Instagramin kohdalla en ole törmännyt samaan, vaikka ihan samalla tavalla siellä on erilaiset yhteistyökuviot näkyvissä. Miksi se ei ärsytä?

  • Reply Lotta Watia | Unagidon maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 15:08

    Hyvää pohdintaa yhteistystö! Kiva kun tää aihe on ollut nyt esillä ja on mukava postausten lisäksi lueskella kommentteja yleensä nyökytellen mutta toisinaan myös päätä pudistellen. :-p

    Hyvä pointti tuo Instagram. Itse olen pohtinut sitä, pitäisikö siellä mainita, että ”hei olen paikassa x ja teen yhteistytötä tässä samalla”. En muista koskaan nähneeni yhteistyö-mainintaa Instagram-kuvan yhteydessä.

    • Reply Reason for a Season tiistai, kesäkuu 2, 2015 at 00:41

      Jotkut bloggaajat käyttävät yhteistyö-merkintää Instagramissa, mutta itse en ole sellaista tehnyt. En oikein tiedä, miten tuohon suhtautuisi. Jotkut kuitenkin Instagramaavat työkseen mainostaen eri asioita eivätkä hekään mitään yhteistyömerkintöjä käytä.

  • Reply Inka maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 17:33

    Nimenomaan rakkaudesta lajiin! Eipä tätä hommaa tosiaan kannata dollarin kuvat – tai edes ilmaiset hotelliyöt -silmissä tehdä. Pakko sanoa että tää aiheen ympärillä herännyt kiivaskin keskustelu on muokannut omia ajatuksiani blogiyhteistyöstä, sillä oon ite kova lukemaan muoti- ja lifestyleblogeja ja sitä kautta yhteistyökuviot on mulle varsin tuttuja. Siitä syystä olikin tosi virkistävää, kun silmät pakostakin avautui toisenlaiselle näkökulmalle tämän keskustelun myötä.

    Kiva että nostit aiheen esille!

    • Reply Reason for a Season tiistai, kesäkuu 2, 2015 at 00:39

      Joo, onlen itsekin pohtimaan aihetta nyt normaalia enemmän. Se on hyvä, että tulee monenlaista näkökulmaa, koska itse ei aina osaa ajatella tarpeeksi monesta perspektiivistä. Minun ajatukseni ainakin ovat vielä vaiheessa, ja haluan kehittyä näiden yhteistöiden kanssa, että osaisin toteuttaa ne mahdollisimman tyylikkääksi. Mutta tosiaan, eipä ole niitä dollareita näkynyt ja eipä tätä hotelliöiden takia jaksaisi vääntää =D.

  • Reply Venla maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 18:04

    Mielenkiintoinen aihe, varsinkin näin tulevan tradenomin silmin. Blogimainonta on parhaimmillaan tosi tehokasta ja upea tilaisuus kaikille osapuolille, mutta pahimmillaan epäonnistunut ja tökerö, ostettu mainos joka ei edes ole tehokas.

    • Reply Reason for a Season tiistai, kesäkuu 2, 2015 at 00:35

      Näinpä! Ja onhan sitä varmasti itselläkin paljon kehittymistä, jotta ei tulisi tehneeksi niitä tökeröitä tekstejä.

  • Reply Anne maanantai, kesäkuu 1, 2015 at 20:13

    ”En tiedä, miten moni tulee ajatelleeksi, että Instagram vasta onkin pullollaan sisältöyhteistyötä. Suosituille Instagrammaajille saatetaan maksaa isoja rahoja heidän postaamistaan kuvista, eikä Instagramissa ole sääntöjä yhteistöiden merkitsemisen suhteen”

    Tämä. Ja uskon, että moni ei edes tajua. Suosittu instagrammaaja ottaa itsestään kuvan tietyn firman kello tai paita päällä ja kukaan ei välttämättä tajua ollenkaan, että kyseessä on mainos! En tiedä, missä vaiheessa instassa mainostamisesta aletaan keskustella yhtä kiivaasti, kuin blogimainonnalla. Tosin, ehkä instassa mainostaminen ei ole vielä koskettanut niin monia.

    Seuraan instassa pääasiassa koiria enkä niinkään matkailujuttuja. Huomasin yksi päivä, kun yhdellä seuraamallani suositulla koiralla oli video, jossa koira rouskutti jotain nappuloita. Hauska video, jossa koira syö, oli tietysti nappulamerkin mainos 🙂 Kuvauksen lopussa oli kuitenkin selkeä ”mainosteksti”, josta sen viimeistään tajusi. Itseäni ei siis mainostaminen haittaa (ellei se oli jotenkin liian räikeää tai tökeröä), mutta tuli vain esimerkki mieleen.

    • Reply Reason for a Season tiistai, kesäkuu 2, 2015 at 00:34

      Joo itse olen odotellut pitemmän aikaa keskustelua tuosta Instagramista. Saa nähdä mihin suuntaan se homma kehittyy. Mainostaminen Instagramissa on välillä niin hienovaraista, että se menee itseltäänkin täysin ohi. Siihen nähden tämä blogihomma on hyvinkin avointa ja rehellistä :D.

  • Reply Pirkko / Meriharakka tiistai, kesäkuu 2, 2015 at 12:19

    Taidankin olla kanssasi aika samoilla linjoilla. Saatan kehua jotain paikkaa tai asiaa, jos itsestäni siltä tuntuu, mutta sen tekeminen ”yhteistyönä” tuntuu vähän vieraalta. Ja vaikka ilmaiseksi tehty juttu olisikin hyvä, niin kannatan kyllä sen ilmaisuuden mainitsemista ensimmäisessä lauseessa!

  • Reply ulla50 keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 11:08

    ”Mielestäni meidän tulisi tehdä tätä nyt enemmän kuin koskaan -mainostaa Suomea matkailumaana, mainostaa paikallisia yrityksiä, tuotteita, palveluita, luontoa. Monet maat elävät turismista, miksi me emme? ” JUST NÄIN! Tätä me opiskellaan koulussakin ja tää artikkeli antoi paljon ajattelemisen aihetta: http://www.huffingtonpost.com/ira-kalb/its-time-to-discover-the-worlds-best-kept-secret_b_7280648.html

    Mää muuten seuraan instassa Michael Korsia. Siis vapaaehtoisesti ”luen” heidän mainoksiaan. Se on jännä, että miksi mainostaminen on meillä niin negatiivinen asia. Niin naurettavalta kun tämä kuulostaakin, voihan kaunis mainoskuva olla nautinnollista sisältöä 😀 Usein yhteistyöstä hyötyvät kaikki osapuolet. On toki itselläkin käynyt niin, että joku blogi on liiallisen mainonnan jälkeen jäänyt vähemmälle lukemiselle tai olen lopettanut kokonaan. En tajua miksi joku hermostuisi bloggaajalle tällaisesta, kaikkihan me saamme vapaasti valita mitä sisältöä kulutamme tai emme kuluta.

    • Reply Reason for a Season keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 19:12

      Se on kyllä hyvä, että edes muualla joku mainostaa Suomea noin hyvin ;D. Ja totta muuten tuokin näkökulma, jota en edes itse ajatellut -seuraanhan minäkin monia yrityksiä Somessa, eli katselen mainoksia vapaaehtoisesti. Se on mielestäni kivaa, ei yhtään harmita katsella hienoja kuvia, vaikka ne postattaisiin yrityksen taholta :D.

  • Reply Terhi / Muru Mou keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 12:56

    Tämä on ollut mielenkiintoinen keskustelun aihe, mutta itsellä ei taida olla enää mitään uutta tuoda keskusteluun: yhteistyöpostaukset ei häiritse, kunhan kirjoittaja on oikeasti sitä mieltä mitä kirjoittaa – vaikka mistäpä sitä varmuudella voi lukija tietää.

    Instagramin ”mainokset” ei haittaa lainkaan. Kuvat tulee vilkaistua nopeasti, mutta blogipostauksen lukemiseen menee enemmän aikaa. Joissakin tapauksissa saattaa harmittaa, jos on käyttänyt monta minuuttia ylistystekstin lukemiseen ja lopussa onkin maininta yhteistyöstä, eikä voi olla enää varma onko mieletön kehuminen ollut aitoa. Silloin saattaa tuntua, että tuhlasin vain aikaani.

    • Reply Reason for a Season keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 19:16

      Niin se vaan on, että kukaan muu kuin kirjoittaja itse ei voi varmuudella tietää, mitä mieltä hän oikeasti on. Ilman yhteistyömerkintääkin olevat postaukset voivat todellisuudessa sisältää yhteistyötä ja silloinkin kun eivät sitä ole, kukaan ei voi tietää, mistä motivaatiosta käsin kukakin kirjoittaa. Itse koitan siitä syystä lukea yhdestä kohteesta näkemyksiä monista eri blogeista/fooorumeilta/sivustoilta/jne. Yhden ihmisen näkemys kun on aina vain yhden ihmisen näkemys, yhteistyötä tai ei.

  • Reply Heidi keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 17:41

    Kiinnostava postaus! Itse olen kirjoittanut niin vähä aikaa blogia, etten ole aihetta oikeastaan tullut edes miettineeksi. Jotenkin olen automaattisesti ajatellut, että tietysti voi tehdä yhteistyötä, mutta mielipiteeni eivät ole ostettavissa. Kirjoitan siitä, mistä tykkään, ja sanon suoraan, jos jokin ei miellytä. Blogit (ainakin ne, joita minä seuraan), ovat kiinnostavia juuri aitoutensa takia.

    • Reply Reason for a Season keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 19:17

      Mitäpä tuohon lisättävää -juuri näin <3.

  • Reply Kohteena maailma / Rami keskiviikko, kesäkuu 3, 2015 at 20:13

    Instagramin seuraamieni henkilöiden yhteistyökuviot on itselle hyvin helppoa, joko kuvat on sellaisia että ne kiinnostaa tai sitten ei. Eli jos kuvat on hyviä, niin itseä ei kiinnosta onko se jonkun ”maksamaa” vai ei. Toisaalta jos kuvat ei itseä miellytä, niin seuraaminen loppuu saman tien. Se miten taas blogeissa yhteistyökuvioista kirjoitetaan, niin se sitten onkin tapauskohtausta onko se häiritsevää vai ei. Luonnollistahan se on, että parhaat bloggaajat saavat yhteistyösopimuksia aikaiseksi. Se on sitten taitolaji kirjoittaa yhteistyöhön liittyvistä asioista siten, että lukijat säilyvät ja ovat edelleen kiinnostuneita postauksista. Kun homman tekee hyvin, niin varmasti lukijat ovat edelleen tyytyväisiä. Kirjoittajan persoona kuitenkin pitää postauksista näkyä – aina.

    • Reply Reason for a Season perjantai, kesäkuu 5, 2015 at 00:11

      Samaa mieltä kaikesta. Yhteistyöpostausten teko taitaa tosiaan olla jonkinlainen taitolaji. En väitä itse olevani siinä mestari, toivottavasti vielä jonain päivänä. Onhan tässä elämä aikaa oppia :P.

  • Reply eve torstai, kesäkuu 4, 2015 at 07:51

    Hyvä postaus! Matkablogit tulee vaan sen verran jälkijunassa tän asian suhteen että vielä ei oo homma ja pelisäännöt ihan yhtä selkeitä kuin muilla blogityypeillä.. eli hyvä kun tätä keskustelua on tullut nyt esiin kun itsekin on tätä asiaa tullut pohdittua… mutta koska itseäni ei satunnainen mainonta haittaa, voisin kyllä itsekin sitä jonkun verran tehdä, koska onhan tästä yli 10 vuotta kestäneestä harrastuksesta todellakin kiva saada jotain itselleni tarpeellista materiaalista taikka kokemukselllista hyötyä… ja Suomea tosiaan markkinoimaan niin paljon kuin sietää! Oiva hetki ainakin omalta osaltani tämän kesän aikana.

    • Reply Reason for a Season perjantai, kesäkuu 5, 2015 at 00:12

      Sama juttu, aion nauttia Suomesta kesällä niin paljon kuin ikinä ehdin <3. Toivottavasti osaan siitä myös jotain kivaa kirjoitella :).

  • Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta torstai, kesäkuu 4, 2015 at 20:01

    Hyviä pointteja, hyviä pointteja… Itsellä ei oikeastaan keskusteluun lisättävää, lähinnä hämmästelen sitä miten vahvasti mielipiteet jakautuu tässä asiassa. Mua tyylikkäästi toteutetut mainospostaukset ei häiritse.

  • Reply Miika ♥ Gia | matkakuume.net perjantai, kesäkuu 5, 2015 at 14:02

    Sulla on tässä monta hyvää pointtia. Vielä on kysymysmerkki onko tuo uhka vai mahdollisuus pitkällä tähtäimellä. Kun yhteistyöt blogeissa alkoivat, tämä oli selkeästi mahdollisuus, mutta tuntuu että monella blogilla homma on mennyt sellaiseksi, että nykyään tuo on vain uhka. Kun blogeihin (usein yhdistettynä instagramiin) alkaa ilmestymään ihan pelkkää mainosfiidiä, niistä katoaa autenttisuus. Vaikka tuote olisi miten hyvä, bloggajaa ei olisi sitä välttämättä omilla rahoilla hankkinut. Toisin sanoen, hän ei olisi valmis laittamaan rahaa tuohon tuotteeseen jos siitä olisi kyse. Tietysti tässä on hieman muna-kana -ongelmaa ilmassa, sillä ilman blogiyhteistyöstä hän ei välttämättä myöskään _tietäisi_ tuotteen olemassaolosta, kuten ei lukijatkaan. Kohtuus kaikessa myös siksi ettei uskottavuus kärsi. Lisäksi olen nähnyt monta tapausta jossa mainostettu tuote ei ole istunut blogin profiiliin lainkaan. Ne on yleensä ihan viimeisiä tikkejä.

    Jokainen saa puolestani vetää tässä ihan sellaista linjaa kuin haluaa, itse olen tiputtanut monta blogia ja instagramittajaa listoiltani kun feedit ovat alkaneet olemaan ihan pelkkää mainosta ja blogiyhteistyöä. Emme myöskään itse ota kumppaniksi ihan kaikkea tarjottua, vaan ainoastaan sellaista, mitä käyttäisimme tai tekisimme muutenkin, myös omalla rahalla.

    Haluan oikeita ihmisiä, niiden oikeita kokemuksia, asioista, joihin he ovat valmiita panostamaan myös omia rahojaan.

    • Reply Reason for a Season sunnuntai, kesäkuu 7, 2015 at 14:25

      Hyviä ajatuksia! Sulla on jotenkin niin ihana blogi, että en ainakaan sinun kohdalla näe, että olisi mitään vaaraa autenttisuuden katoamisessa. Näitä täytyy kyllä miettiä omalla kohdalla, juuri noista mainitsemistasi syistä. Itse laitan kyllä kaikki rahani matkustamiseen, mutta koska en tienaa paljoa, niin monet jutut olisi jäänyt kokematta ilman yhteistöitä. Ne ovat tosin olleet sellaisia, joihin olisin halunnut laittaa rahani, sikäli jos minulla olisi sellaista ollut. Hankalia juttuja nämä kyllä, ei siitä mihinkään pääse.

  • Reply Mirje / Kotona kaikkialla perjantai, kesäkuu 5, 2015 at 16:53

    Mitäs tähän enää lisäisi, hyviä pointteja kaikilla 🙂 Tuota mainostamista (ilman yhteistyötä) olen itsekin miettinyt monta kertaa, että missä määrin haluan kertoa esimerkiksi käyttämistäni tuotteista blogissani. Olen kuitenkin päätynyt siihen, että jos olen oikein tyytyväinen, niin kerron muillekin. Jotkut parhaista tuotevinkeistä olen löytänyt muista blogeista ja uskon, että joku toinen voi sitten löytää jotain minun blogiani lukemalla. Joskus näiden tuotteiden/kokemusten esilletuomisesta saatetaan myös maksaa, ja ei, se ei häiritse minua, kunhan on uskottavaa ja kyseiseen blogiin sopivaa. Jos taas koko postaus on kirjoitettu kuin lehdistötiedotteen pohjalta ja kuulostaa siltä, että kerronpa teille tästä tuotteesta ihan vaan koska mulle maksetaan siitä, niin silloin jää kyseinen blogi kyllä lukulistalta.

    • Reply Reason for a Season sunnuntai, kesäkuu 7, 2015 at 14:28

      Minäkin olen löytänyt monia tuotteita blogien kautta, eikä kyllä haittaa, vaikka postaus olisi ollut sponsoroitu, jos tuote oikeasti on hyvä :). On kyllä itselläkin jäänyt blogeja pois lukulistalta tuollaisen liiallisen kaupallisuuden takia, mutta matkablogipuolella sellaista ei vielä ole tullut vastaaan..tai ehkä minua vaan kiinnostaa kaikki matkailuun liittyvä joka tapauksessa :D.

  • Reply Laura - Urbaani viidakkoseikkailijatar perjantai, kesäkuu 5, 2015 at 17:28

    Se on harmi, että yhteistyöt koetaan niin negatiivisina. Jokainen tekee ne omalla tavallaan. Eihän matkatoimittajakaan kerro jutussa olleensa ilmaisella pressimatkalla, miksi siis bloggaajan pitää? Ei omaa mielipidettä tai omaan kokemusta muuteta rahallakaan, niin ei ainakaan pitäisi olla. Itse teen mielelläni yhteistöitä, jotka tuntuvat omilta. Sielua ei saa myydä, siitä ei seuraa mitään hyvää.

    Välillä tuntuu melkein siltä, että pitäisi jotain paikkaa suositellessa mainita, että tämä ei sitten ole yhteistyöjuttu. Tyhmäähän sekin on. Eli, jokainen omalla tavallaan ja rehelliset yhteistyöjutut ovat aivan ok. Bloggaaja on kuitenkin myös nykyajan toimittaja, kyllä tästä mun mielestä etenkin ammattimaisemmin tekeville pitääkin jotakin maksaa. Kaiken nettisiällön ei automaattisesti kuulu olla ilmaista.

    Kyllä lukijatkin tietävät, jos jutuista katoaa aitous ja jutut on kirjoitettu pakosta tai rahankiilto silmissä. Myös yhteistyöjuttu voi olla aito ja oikea – sitä se ainakin parhaimmillaan on!

    • Reply Reason for a Season sunnuntai, kesäkuu 7, 2015 at 14:30

      Sulla on kyllä ihana tyyli tehdä blogia, eikä se muutu yhtään epäaidommaksi, jos teet jotain yhteistyöuttuja. Se on ihan totta, että nykyään tekisi mieli vakuutella, että ihan vapaasta tahdosta tein tämän postauksen. Tosi tyhmää. Tuntuu, että blogeja luetaan epäluuloisesti. Mielestäni tärkeintä on olla itselleen rehellinen -sillä pääsee jo pitkälle :)!

  • Reply Jenni / Globe Called Home lauantai, kesäkuu 6, 2015 at 22:20

    Joissain noissa alan pelisäännöissä on suositeltu, että Instagram-yhteistyöt merkkaisi #sponsored-tagilla. Ajattelin tätä itsekin ruveta seuraamaan. Paria yhteistyötä olen huomioinut myös Instassa ilman mitään erityistä mainintaa yhteistyöstä, koska sellainen on kuitenkin blogissa, mutta eihän suuri osa Instagram-seuraajistani ikinä lue blogiani.

    • Reply Reason for a Season sunnuntai, kesäkuu 7, 2015 at 14:32

      Muutamalla Instagrammaajalla olen nähnyt tuollaisia merkintöjä, mutta en todellakaan monella. Sekin on vähän hankala välillä määritellä yksittäisestä kuvasta, että onko sen sisältö sponsoroitua vai ei :D. Sama juttu tietysti välillä blogissakin.

  • Reply Liza in London sunnuntai, kesäkuu 7, 2015 at 05:39

    Mullekin tuttua se, etta tekisi mieli mainita etta jokin postaus EI sisalla yhteistyota.,. mutta tuntuisi omituiselta ruveta vakisin keksimaan kohteesta/hotellista/museosta jotain kielteista sanottavaa jottei postaus vain vaikuttaisi salatulta mainokselta. Toisaalta tama ei muuten ole mainos -litanian lisaaminen tekstiin olisi myos vahan hassua,

    • Reply Reason for a Season sunnuntai, kesäkuu 7, 2015 at 14:34

      Joo hankaa tämä. Välillä on ollut itselläkin se fiilis, että nyt pitäisi keksiä kritiikkiä, jotta kuulostaisin aidommalta. Se ei vaan jotenkin istu omaan tyyliini, että väkisin keksin negatiivista sanottavaa..Vaikeaa välillä tämä kaikki :D.

  • Reply Anonyymi tiistai, heinäkuu 21, 2015 at 06:46

    Thank you!

  • Vastaa käyttäjälle Kohteena maailma / Rami Cancel Reply