Islannin ihmeitä: Blue Lagoon

Pressimatka: Icelandair

Olen jo vuosien ajan haaveillut, että pääsisin käymään Islannin Blue Lagoon -kylpylässä. Tähän tarjoutui vihdoin mahdollisuus helmi-maaliskuun taitteessa.

Viime vuosina turismi on kasvanut Islannissa räjähdysmäisesti, minkä myötä myös Blue Lagoonista on tullut entistä suositumpi. Nykyään Blue Lagoon onkin yksi Islannin vierailluimmista kohteista. Kyseessä ei siis ole paikka, josta kannattaa tulla etsimään täydellistä rauhaa, vaikka ympäristö kaunis ja rentouttava onkin. Rahalla toki saa sitä rauhaakin, sillä Blue Lagoonin alueella on  The Retreat-hotelli, jossa pääsee myös yksityiseen altaaseen, kunhan lataa tiskiin reilusti yli 1000e/yö.

Nykyään Islantiin ei tarvitse välttämättä matkustaa varta vasten, sillä kohde on helppo yhdistää reissuun Atlantin yli. Icelandairin Stopover-ohjelman ansiosta Islannissa on mahdollisuus pysähtyä 1–7 päivää ilman extrahintaa. Lyhyelläkin stopilla ehtii hyvin käydä Blue Lagoonissa, joka sijaitsee alle puolen tunnin matkan päässä lentokentältä. Busseja kulkee Blue Lagooniin niin lentokentältä kuin Reykjavikin keskustastakin.

Blue Lagoon ei ole Islannin ainoa varteenotettava kylpyläkohde, sillä geotermisiä kylpylöitä on Islannissa enemmänkin. Kylpylöissä käyminen kuuluu itse asiassa islantilaiseen kulttuuriin. Paikalliset kylpevät uimaloissa, jotka ovat huomattavasti edullisempia kuin Blue Lagoon. Aiheesta voi lukea lisää Tripsterin artikkelista. Mikäli haluaa välttää ihmislaumat ja kokea privaatin kylpyhetken, niin sellainenkin Islannissa onnistuu, ja mekin bongasimme yhden reissaajan istuskelemassa yksinään luonnonlähteessä. Mihin tahansa lähteeseen ei kuitenkaan kannata istahtaa, sillä osa lähteistä on liian kuumia.

Keskellä laavakenttää sijaitseva Blue Lagoon oli ensimmäinen kohde, jossa pysähdyimme Islannin-matkallamme. Jo Blue Lagoonin pihalla tuntui siltä kuin olisimme saapuneet toiselle planeetalle. Tämä oli ensimmäinen matkani Islantiin, enkä voi vieläkään lakata hämmästelemästä, miten eksoottinen tämä maa on. Äkkiseltään voisi luulla, että karuissa maisemissa olisi suomalaiselle mitään erityisen ihmeellistä, mutta Islannin luonto on niin ainutlaatuinen, ettei sitä oikein voi edes verrata mihinkään.

Olin tietenkin tilannut auringonlaskun matkamme ensimmäiselle illalle, mutta tilaus oli ilmeisesti jumittunut järjestelmään, ja aurinko alkoi mennä pilveen juuri ennen kuin ehdimme altaalle saakka. Onneksi Blue Lagoon on miellyttävä kokemus säällä kuin säällä. Vaaleansinisessä mineraalivedessä rentoutuminen on mahtava elämys, joka tekee kaiken lisäksi iholle hyvää.

Kannattaa huomioida, että sisäänkäynti Blue Lagooniin saattaa tuntua enemmän kaaokselta kuin saapumiselta rentouttavaan paratiisiin, eivätkä pukuhuoneet ole sillä tasolla kuin tällaisessa paikassa toivoisi olevan. Potentiaalinen alkusähläys kuitenkin unohtuu nopeasti siinä vaiheessa, kun pääsee kastautumaan lämpimään veteen ja saa baarista käteensä drinkin (tai vaikka terveellisen smoothien, kuten itse tein).

Edullinen Blue Lagoon ei missään tapauksessa ole. Hinnat alkavat 51 eurosta, ja useimmiten halvin sisäänpääsy maksaa muutaman kympin enemmän. Itse ajattelen tämän sellaisena once in the lifetime -elämyksenä, johon malttaakin sijoittaa hieman enemmän kuin normaaliin kylpylään.

Blue Lagoonissa saattaa parhaimmillaan – tai pahimmillaan – olla lähes 500 ihmistä kerrallaan. Ihan niin paljon väkeä ei meidän vierailumme aikana altaassa ollut, eikä väkimäärä tuntunut mielestäni mitenkään erityisen pahalta. Jos haluaa altaaseen mahdollisimman rauhallisissa tunnelmissa, kannattaa buukata joko päivän ensimmäinen tai vaihtoehtoisesti viimeinen slotti. Kesäkausi on Islannin vilkkainta tursitiseasonkia,  joten se on myös Blue Lagoonissa kaikista ruuhkaisin.

Blue Lagoon Islanti Blue Lagoon Islanti

Vinkkejä Blue Lagoonissa vierailevalle

  1. Koska Blue Lagoon sijaitsee kätevästi Reykjavikin keskustan ja lentokentän välissä, kannattaa vierailu Blue Lagoonissa ajoittaa joko matkan alkuun tai loppuun. Näin ei tarvitse matkustaa edestakaisin.
  2. Lippu on hyvä ostaa etukäteen. Vierailijoiden määrää Blue Lagoonissa säännöstellään, eikä altaaseen välttämättä pääse, mikäli on jättänyt paikan varaamatta.
  3. Kalleimmat bikinit kannattaa jättää kotiin. Huonolla tuurilla uikkarit nimittäin saattavat haalistua altaassa.
  4. Paikalle kannattaa saapua rennoissa, helposti riisuttavissa/puettavissa vaatteissa ja ilman meikkiä. Niin pystyy minimoimaan härdellin pukutiloissa ja siirtymään mahdollisimman nopeasti altaaseen.
  5. Korut on syytä jättää pukukoppiin. Ne saattavat joko hukkua veteen tai vahingoittua mineraalivedessä.
  6. Pitkähiuksisia suositellaan laittamaan suihkutiloista löytyvää hoitoainetta hiuksiinsa ennen altaaseen menoa. Näin hiukset rasittuvat ja kuivuvat mahdollisimman vähän.
  7. Monet raahaavat kameran tai puhelimen altaaseen. Itse kuitenkin suosittelen kameran kanssa säätämisen sijaan rentoutumaan kaikessa rauhassa, sen verran ainutlaatuinen ympäristö siihen on tarjolla.

Blue Lagoon Islanti

Muiden postauksia Blue Lagoonista:

Adalmina’s Adventures: Blue Lagoon – Ensikosketus Islantiin

Archie Gone Lebanon: Rento iltapäivä Islannin Blue Lagoonissa

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Wynwood – katutaiteella koko maailman tietoisuuteen

Päädyin Miamin Wynwoodiin sattumalta.

Vain hetkeä aiemmin olin todennut, että kadehdin Risteilykeskuksen ja Helmiradion ryhmämatkalaisia, jotka olivat ennen Bahaman-risteilyä viettäneet päivän Miamissa ja päässeet siinä yhteydessä myös ihastelemaan Wynwoodin katutaidetta. Itse olin heidän kanssaan samalla risteilyllä, mutta saavuin laivalle käytännössä suoraan Suomesta, joten en ehtinyt näkemään Miamissa mitään.

Kotiinlähtöpäivänä olimme saattaneet ryhmämatkalaiset Miamin lentokentälle, minkä jälkeen vietin aikaa oli Risteilykeskuksen ryhmänjohtajana toimineen Petrin sekä EKITravelsin Ekin ja hänen vaimonsa seurassa. Oma lentoni lähti Fort Lauderdalesta yöllä, joten ennen sitä jäi mukavasti muutama tunti tuhlattavaksi. En arvannut ollenkaan, että seurueellamme oli suunnitelmissa suunnata ensimmäisenä juuri Wynwoodin alueelle, jonne olin haaveillut pääseväni.

Mutta miksi juuri katutaide kiinnostaa?

Värikkäät, taitavasti maalatut kuvat ovat toki mielenkiintoisia jo itsessään, mutta yhtä kiehtovaa on se, miten paljon taide kertoo ympäröivästä yhteiskunnasta. Katutaiteessa on aina tietynlainen kapinallisuuden vivahde, vaikka siitä onkin esimerkiksi Miamissa tehty erittäin salonkikelpoinen taiteen muoto. On hienoa, että taidetta tuodaan sinne, missä ihmiset joka tapauksessa ovat – kaupunkien kaduille.

Wynwood Walls Miami Wynwood Walls Miami Wynwood Walls Miami

Kaksi erilaista tarinaa taiteesta

Perinteisesti katutaide on ollut aliarvostettu taiteen muoto. Suomessa tätä on aikanaan alleviivattu ihan viranomaisten toimesta, kun katutaide on yritetty hävittää katukuvasta. Moni varmasti muistaa, miten Helsingissä oli 2000-luvun alussa käynnissä vuosia kestänyt kampanja, jolla kaupunkia puhdistettiin ”töhryistä”. Laillisia maalauspaikkoja ei oikestaan ollut, ja graffitien maalaamisesta sai välillä jopa ehdottomia vankeustuomioita. Mietin itsekin moneen kertaan, onko seinillä sittenkin tunteet, kun niiden sotkemisesta annettiin kovempia tuomioita kuin monista väkivaltarikoksista.

Legendaarisena esimerkkinä mainittakoon let me love? -tarrat, joiden takana ollut taiteilija pidätettiin muutamaksi päiväksi. Itsellänikin on kotona vielä pari tarraa muistona noista ajoista. Tuntuu paradoksaaliselta, että siinä, missä katutaidekulttuuri haluttiin tuhota Helsingistä kokonaan, luotiin Miamissa samaan aikaan taiteen avulla uutta arvoaluetta.

Visonääri, kiinteistösijoittaja Tony Goldman (taustalla mm. South Beach ja New Yorkin SoHo) päätti, että katutaiteesta tehdään Wynwoodin tavaramerkki. Katutaidetta oli ollut aluella jo vuosien ajan, mutta Goldman jalosti ajatuksen vielä pidemmälle avaamalla Jeffrey Deitchin kanssa ulkoilmagalleria Wynwood Wallsin vuonna 2009. Hetkessä vanhojen tehdasrakennuksen seinät täyttyivät väreistä, kun alueelle palkattiin taiteilijoita ympäri maailmaa.

Valitettavasti Tony Goldman menehtyi vuonna 2012, eikä päässyt itse näkemään, miten Instagram räjäytti Wynwoodin suosion käsiin. Tällä hetkellä Wynwood-alkuisilla hakusanoilla on julkaistu Instagramissa jo miljoonia kuvia. Minne tahansa Wynwoodissa päänsä kääntää, on siellä joku kuvaamassa. Asialla ovat niin amatöörit kuin ammattilaisetkin. Toki jättimäinen Instagram-suosio laittaa miettimään, mihin tämä kaikki vielä tulevaisuudessa saattaa johtaa. Suosiolla on aina myös kääntöpuolensa, siitä ei pääse mihinkään. Aihetta on käsitelty esimerkiksi tässä artikkelissa:

Wynwood, a story of Instagram Gentrification

Nykyään Goldman Properties jatkaa Tony Goldmanin perintöä. Vuosittain Wynwoodiin palkataan uusia, vielä tuntemattomia taiteilijoita, joiden teokset pääsevät esille arvostettuun taidegalleriaan. Wynwood Wallsin kautta moni taiteilija on vuosien varrella saanut nostetta uralleen –  tämän gallerian näkyvyys sosiaalisessa mediassa ei ole ihan pientä.

Wynwood Walls MiamiWynwood Walls Miami Wynwood Walls Miami  Wynwood Walls Miami

Taide kuuluu kaikille

Wynwoodin alueella tapahtuu paljon. Yhdessä liikkeessä myydään vintage-autoja, toisessa miljoonia maksavia arvoesineitä. Joka puolella on toinen toistaan trendikkäämpiä gallerioita, museoita, kahviloita, putiikkeja, coworking-tiloja, ravintoloita, elämää. Olisin voinut jäädä Wynwoodiin vaikka miten pitkäksi aikaa, sillä tällaisessa ympäristössä herään itsekin eloon.

Olen jo pidemmän aikaa suunnitellut kirjaprojektia liittyen luovuuteen. Kun joskus pääsen sen kanssa kunnolla vauhtiin,  en aio missään tapauksessa ohittaa Wynwoodin tarinaa. Voisin helposti käyttää tämän aiheen tutkimiseen päiväkausia.

”En aio missään tapauksessa ohittaa Wynwoodin tarinaa.”

Nykyään monet matkailuyritykset järjestävät Wynwoodissa omia kierroksiaan, enkä ihmettele ollenkaan, miksi. Suosittelen itsekin tätä aluetta jokaiselle, joka vierailee Miamissa. Mielestäni yksi katutaiteen mahtavista puolista on se, että sitä voivat ihailla samaan aikaan niin rikkaat bisnesmiehet kuin kadulla elävät kodittomatkin. Kun taide tuodaan ulos suljetuista gallerioista, onnistutaan toteuttamaan parhaalla mahdollisella tavalla sitä, että taide kuuluu kaikille.

Wynwood Walls Wynwood Walls Wynwood WallsWynwood Walls Miami

Wynwoodissa kuvataan kaiken aikaa

Taiteen avulla Wynwoodista, entisestä rähjäisestä teollisuusalueesta, tehtiin niin paikallisia kuin turistejakin magneetin lailla puoleensa vetävä kaupunginosa, joka jatkuvasti noteerataan mediassa yhdeksi maailman ”cooleimmista”. Vaikka kukaan ei tiedä, mitä supersuositulle alueelle tapahtuu tulevaisuudessa, on sen tarina 2000-luvun ensimmäisten vuosikymmenten ollut aikana sellainen, että se kannattaa painaa mieleen.

Mielestäni on upeaa, että jotkut näkivät arvon sillä, mikä monen silmissä on edelleen täysin arvotonta, jopa paheksuttavaa. En toki itsekään ole sitä mieltä, että rakennuksia saa käydä kuka tahansa sotkemassa, mutta heille, joilla on taito ja into maalata, pitää tarjota mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja tuoda taitonsa esille niin, että muutkin voivat nauttia siitä. On paljon alueita, rakennuksia ja seiniä, joista saataisiin paljon kiinnostavampia taiteen avulla.

Arvostan suuresti sitä, että Tony Goldman ei luovuttanut visionsa suhteen, vaan uskoi siihen, että taide on arvokasta myös ulos ekslusiivisista gallerioista ulos tuotuna.

Goldmanin jättämä perintö mieleenpainuva.  Se on yhtä aikaa erittäin vakavastiotettava, eikä kuitenkaan ollenkaan vakavahenkinen. Tällaisen minäkin haluaisin oman elämäntarinani olevan.

Wynwood Walls Miami Wynwood Walls Miami Wynwood Walls Miami

Muissa blogeissa Wynwoodista:

Slothventures: Miniloma Miamissa, 1. päivä: Jet lag, Miamin kiertoajelu & Wynwood Walls

Suvin matkassa: Urbaania Miamia – Wynwood Art District

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Ensikertalainen Karibian-risteilyllä

Yhteistyö: Risteilykeskus

Karibian-risteily oli haaveissani vuosia. Se tuntui kuitenkin etäiseltä ajatukselta, sellaiselta, jonka toteuttaisin kaukaisessa tulevaisuudessa.

Yhteistyö Risteilykeskuksen kanssa mahdollisti ensimmäisen trooppisen risteilykokemukseni maaliskuussa 2019. Olen iloinen, että pääsin ensimmäiselle risteilylleni juuri Karibialle. Olen aina yhdistänyt risteilyn mielessäni Karibian alueeseen – onhan se jonkinlainen klassikko. Ajatukseni ovat kuitenkin saaneet uutta perspektiiviä, enkä enää ole sitä mieltä, että Karibian-risteily olisi se ”ainut oikea” vaihtoehto. Lähtisin mielelläni risteilemään esimerkiksi Välimerelle, jossa olisi mahdollisuus päästä risteilyn aikana näkemään monia itselleni vielä tuntemattomia saaria. Myös vuonoristeily Norjassa olisi kiinnostava kokemus, puhumattakaan Tyynen valtameren ylityksestä, jonka aikana voisi samalla pitää muutaman viikon breikin ihan kaikesta.

Karibian risteily auringonlasku

Ensimmäinen risteilyni kesti neljä yötä. Kokonaisia päivä siihen mahtui siis kolme — kaksi määpäivää ja yksi meripäivä. Olisin mielelläni jäänyt merelle vielä useammaksi päiväksi, sillä tuntui, että vasta päästiin vauhtiin. Ensimmäisen kokemukseni perusteella suosittelen vähintään viikon mittaista risteilyä, jos haluaa ihan kunnolla irti arjesta.

Risteilimme Royal Caribbeanin Mariner of the Seas -aluksella, joka kuuluu varustamon Voyager-luokkaan.

Mariner of the Seas on tunnelmaltaan hyvinkin rento, eli laivalla ei tarvitse turhaan hienostella. Laivan tyypillinen matkustaja on amerikkalainen nuori aikuinen, mutta laivalla näkyi paljon eri ikäistä väkeä, myös lapsiperheitä sekä eläkeläisiä. Risteilymme osui Spring Breakin ajankohtaan, joten iso osa risteilijöistä oli tällä kertaa reilu parikymppisiä opiskelijoita, joille oli järjestetty oma risteilyohjelma. Mikäli et halua osua vastaavalle bileristeilylle, kannattaa varmistaa tilanne ennen varauksen tekemistä.

Yksi Mariner of the Seas -laivaan liittyvä mielenkiintoinen yksityiskohta on, että se on valmistunut vuonna 2003 Suomessa. Yhteydet Suomeen eivät lopu tähän, sillä laivalla on myös suomalainen kapteeni.

Vuonna 2018 laivalle tehtiin monia uudistuksia. Kannelle rakennettiin esimerkiksi surffisimulaattori sekä benji-trampoliini, jossa pääsee hyppimään virtuaalilasien kanssa. Palaan laivaan ja sen tarjontaan yksityiskohtaisemmin tulevassa blogipostauksessa.

Risteilymaailmaan tutustuminen saattaa tuntua sekavalta, kun varustamoita ja erilaisia laivoja tuntuu olevan loputtoman paljon. Monet ovat kirjoittaneet hyviä juttuja aiheesta, joten kannattaa ehdottomasti lueskella näitä artikkeleita. Esimerkiksi Vaihda vapaalle -blogissa on vertailtu eri varustamoita. Jos taas kiinnostaa lukea blogia, jossa risteilyteemoja pidetään esillä enemmänkin, kannattaa laittaa seurantaan Passionate Traveller.

Risteilyjen hinnat vaihtelevat paljon esimerkiksi varustamon, laivatyypin ja sesongin mukaan. Edullisin vaihtoehto on matkustaa ikkunattomassa hytissä, siitä hinnat luonnollisesti vähitellen nousevat hytin tason noustessa. Yleensä kaikki risteilyt ovat täysihoidollisia, eli ruokailut kuuluvat hintaan, mutta lisämaksullisiakin ravintoloita laivoilla on. Lisäksi voi ostaa erilaisia juomapaketteja. Halvimmillaan risteilyjen tarjoushinnat ovat henkilöä kohden noin 50 dollaria/yö, mikä ei ole korkea hinta, kun huomioi sen, että ruokailut sisältyvät hintaan. Risteilyillä maksetaan pakollista tippiä, joka vaihtelee 15 dollarin molemmin puolin per vuorokausi. Myös nettiyhteydet ovat lisämaksullisia, ja tietenkin sekä laivalla että kohteissa saa tuhlattua niin paljon rahaa kuin sielu sietää. Sanoisin, että risteily voi tulla edulliseksi tai vastaavasti sen aikana voi saada älyttömästi rahaa palamaan, se on paljon omista valinnoista kiinni.

Olen saanut kyselyitä myös risteilyjen vastuullisuudesta. Tämä on iso, tärkeä ja ajankohtainen aihe, joka liittyy kaikkeen matkustamiseen monin tavoin. Ei kuitenkaan ole olemassa mitään yksiselitteistä vastausta, sillä eri varustamoiden käytännöt vaihtelevat, eikä ole olemassakaan yhtä totuutta siitä, miten vastuullisia tai vastuuttomia risteilyt ovat. Itse toivon, että voin jollain tavalla olla tulevaisuudessa mukana kehittämässä matkailualan käytäntöjä vastuullisuuteen liittyen, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Tällä hetkellä kokemukseni ja tietämykseni on kuitenkin vielä sen verran suppea, että en halua ottaa asiaan kantaa sen enempää.

Royal Caribbeanin vastuullisuusohjelmasta voi lukea täällä.

MarinerOfTheSeasKaribia risteilijä

Risteilykeskus – kaiken maailman risteilyjen asiantuntija

Risteilykeskus on kotimainen matkanjärjestäjä, joka on osa vuodesta 1992 lähtien toiminutta Travel Specialist Group Oy:ta. Risteilykeskuksen kautta voi varata tuhansia risteilyjä ympäri maailman, lyhyistä risteilyistä aina usean kuukauden mittaiisin maailmanympäriristeilyihin saakka.

Mielestäni on hienoa, että Suomessa on tällainen risteilyjen asiantuntija, ja itse esitinkin heille ennen risteilyä kysymyksen jos toisenkin. Vaikka muuten matkustaminen on minulle tuttua, niin risteilymaailma oli minulle aivan tuntematon. Googletin etukäteen ahkerasti ja katsoin risteilyihin liittyviä videoita, mutta silti mielessäni oli paljon kysymyksiä, joista keskusteleminen alan ammattilaisen kanssa auttoi kummasti.

Risteilykeskuksen sivulla on hakukone, jonka kautta voi etsiä risteilyjä eri kriteereillä. Jos heittää hakukentään pelkästään Karibia, löytää lähes 7000 risteilyvaihtoehtoa. Hakua voi tarkentaa esimerkiksi lähtökuukauden, risteilyn keston, satamien, palveluiden tai hinnan mukaan.

Lisäksi Risteilykeskuksen kautta löytyy eri varustamoiden tarjouskampanjoita ja opastettuja risteilyvaihtoehtoja. Mikäli pää menee heti kättelyssä sekaisin, eikä tiedä, mistä lähtisi risteilyjen kanssa liikkeelle, niin Risteilykeskuksen asiantuntijoilta voi pyytää apua siihenkin.

Parasta mielestäni on, että risteilyn varaaminen ei ole Risteilykeskuksen kautta kalliimpaa kuin suoraan varustamolta varatessa, joskus saattaa olla jopa ihan päinvastoin. Risteilykeskus lupaakin jokaisen risteilyn aina päivän parhaaseen hintaan (Suomen markkinoilla). Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli risteily löytyy toisaalta samalla hetkellä edullisemmin, alentaa Risteilykeskus omaa hintaansa vastaavasti. Risteilyn hinnan suhteen ei siis tarvitse huolehtia siitä että joku ”vetäisi välistä”. Lisätiedot hintatakuusta täältä.

Risteilykeskuksen kautta varatuista risteilyistä saa myös pisteitä Finnairin ja ja Norwegianin kanta-asiakasohjelmiin.

Karibia risteilijätKaribia risteilijäRoyal Caribbean KaribiaKaribian risteily parvekehytti

Ennen matkustamista Yhdysvaltoihin

Iso osa Karibian-risteilyistä starttaa Floridan rannikolta, osa myös saarilta. Suomesta on kuitenkin edullisinta lentää juuri Floridaan. Suomalaisen matkustajan näkökulmasta se tarkoittaa, että ennen reissua täytyy hoitaa kuntoon matkustuslupa Yhdysvaltoihin. Useimpien kohdalla se on ESTA, jonka rekisteröiminen virallisella verkkosivuilla maksaa 14 dollaria. Hakemuksen voi täyttää myös suomeksi. Jos ei ole skarppina, niin hakemusta täyttäessään saattaa vahingossa päätyä huijaussivustolle, joka yrittää rahastaa lupahakemuksella, joten viimeistään siinä vaiheessa, jos maksettava summa ylittää 14 dollaria, pitäisi hälytyskellojen soida.

Muista siis täyttää ESTA-hakemus virallisella sivustolla viimeistään 72 tuntia ennen matkalle lähtöä. 

ESTA on voimassa kaksi vuotta sen myöntämisestä ja sillä saa oleskella Yhdysvalloissa maksimissaan 90 päivää kerrallaan. Mikäli passin voimassaolo päättyy ennen kuin kaksi vuotta tulee täyteen, on myös ESTA samalla uusittava. Asian kanssa ei kannata kokeilla onneaan, sillä Yhdysvaltain rajalla ollaan tiukkana.

En suosittele hankkimaan lentoja, jotka ovat perillä juuri ennen risteilyn alkua, sillä lentoihin on aina mahdollista tulla viivästyksiä ja muutoksia. Muutenkin on mukavampi aloittaa risteily, kun on saanut hetken aikaa levähtää ensin. Toki matkalle ei muutenkaan tarvitse lähteä pelkästään risteilyä varten. Itse saattaisin katsella ”sillä silmällä” esimerkiksi Bahaman risteilyjä, jos viettäisin pidemmän ajanjakson Floridassa tai lähistöllä. Välillä esimerkiksi kolmen tai neljän yön Bahaman-risteilyjä saa hyvin edullisesti.

Kaikilta Yhdysvaltoihin matkustavilta vaaditaan myös ennakkoon APIS-tiedot (Advange Passenger Information System). Tämä tarkoittaa, että lentovaraukseen pitää kirjata esimerkiksi ensimmäisen yön osoitetiedot Yhdysvalloissa. Näistä vaadittavista matkustajatiedoista löytyy enemmän informaatiota oman lentoyhtiön sivuilta. Tietoja voi lisäillä varaukseensa jälkikäteen, kunhan ne ovat kunnossa 72 tuntia lähtöä. Lentovarauksen yhteydessä Yhdysvallat vaatii Secure Flight -tiedot, joihin kuuluvat nimi (kuten passissa), sukupuoli ja syntymäaika.

Matkalaukun valinnassa kannattaa huomioida, että USA:n lentokentän turvatarkastajilla on oikeus tarkastaa matkalaukun sisältö, vaikka omistaja ei olisi paikalla. Näin ollen laukussa kannattaa olla TSA-hyväksytty (Transportation Security Administration) lukko, jonka viranomaiset voivat avata ja sulkea ilman lukon hajottamista.

Miami satamaMiamiYhdysvallatMiami Yhdysvallat

Päiväretkiä Karibian saarilla

Turkoosia vettä ja aurinko – siinä oli minun bucket list risteilymme maapäiville, joita oli tällä neljän yön risteilyllä kaksi. Koska kyseessä oli niin lyhyt risteily, pidin sormet ja varpaat ristissä, että säät olisivat näiden päivien ajan aurinkoiset. Sen suhteen kävikin hyvin.

Olin etukäteen jonkin verran perehtynyt ensimmäiseen kohteeseemme, joka oli Bahamasaarten pääkaupunki, Nassau. Selailin paikallisten matkanjärjestäjien retkiä ja tutkailin samalla, löytyisikö pääsaarelta jotain kiinnostavaa, jotta ei tarvitsisi lähteä järjestetylle retkelle ollenkaan. Tulin kuitenkin nopeasti siihen tulokseen, että klassisen kauniita Bahaman maisemia nähdäkseen on poistuttava vähän kauemmas. Olin yhteydessä etukäteen yhteen paikalliseen retkijärjestäjään, mutta heillä oli yksityistilaisuus juuri meidän reissumme aikaan. Ultimaattinen haaveeni olisi ollut nähdä Bahaman kansallislintuja flamingoja (luonnossa, ei eläinpuistossa), mutta sitä varten olisi pitänyt lähteä Inagualle, joka on sen verran kauempana, ettei sinne ollut mahdollisuutta tällä erää päiväretkeä tehdä.

Päädyin lopulta siihen, että ostan päiväretken suoraan Royal Caribbeanin valikoimasta. Laivayhtiöillä on valmiita retkiä maapäiville – riippuu kohteesta ja omista intresseistä, kannattaako tällaiselle retkelle osallistua. Erilaisten retkien valikoima on yleensä laaja, joten vaihtoehtoja kyllä löytyy.

Retken varaaminen oli helppoa, sillä pystyin tekemään sen suoraan puhelimessani olevan Royal Caribbeanin sovelluksen kautta. Päädyin Eco Nature Walking Touriin Blue Lagoon -saarella. Kiersimme seitsemän hengen porukalla saaren ympäri, minkä jälkeen saarelle sai jäädä vielä viettämään omaa aikaa muutamaksi tunniksi. Olin iloinen, että ryhmän koko oli maltillinen ja että saarelta löytyi rauhallisia spotteja, jopa rantoja, joissa ei ollut muita. Alla olevat kuvat on otettu Blue Lagoonilta.

Toisena maapäivänä laivan oli tarkotus pysähtyä Royal Caribbeanin yksityissaarella, CocoCaylla. Risteilymme aikana saaren uudistustyöt olivat kuitenkin juuri siinä vaiheessa, että siellä ei voinut tällä kertaa pysähtyä. Kohteemme vaihtui Freeportiin. En ollut perehtynyt saaren rantoihin ennakkoon tarpeeksi ja hyppäsinkin satamasta ensimmäiseen kimppataksiin, joka vei jollekin rannalle. Jälkikäteen vähän harmitti, etten perehtynyt tarjontaan ja valinnut rauhassa sitä itselle mieluisinta vaihtohtoa. Suositukseni onkin se, että kannattaa perehtyä risteilyn kohteisiin ennakkoon ja miettiä, mitä matkaltaan haluaa. Kauneimpia Karbian maisemia ei välttämättä pääse näkemään, jos jää pyörimään sataman ympäristöön, joten kannattaa tehdä taustatyönsä huolella.

Bahama KaribiaKaribia BahamaBahama KaribiaKaribia BahamaKaribia Bahama

Miltä kuulostaisi opastettu risteily?

Opastettu matka saattaa kuulostaa joidenkin mielestä ahdistavalta. Ryhmämatka risteilyllä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi tehdä kaikki mahdollinen yhdessä muiden kanssa. Itse asiassa mihinkään yhteiseen ei tarvitse osallistua, jos ei halua. Opastetussa matkassa on kuitenkin se hyvä puoli, että mukaan lähtee Suomesta matkanjohtaja, jolta voi tarvittaessa pyytää apua, ja seuraa on tarjolla, jos sitä kaipaa.

Palmuasema-blogia kirjoittava, esteettömän matkailun asiantuntija Sanna oli taannoin Risteilykeskuksen kautta matkanjohtajana esteettömällä risteilyllä Karibialla. Hän jakoi blogissaan matkalle osallistuneiden kokemuksia. Nämä stoorit avaavat mielestäni kivasti ryhmämatkan fiiliksiä ja sitä, miten erilaisia ihmisiä mukana oli. Sanna on seuraavan kerran matkanjohtajana elo-syyskuun taitteessa Välimeren risteilyllä, joten mikäli esteetön risteily kiinnostaa, tässä on loistava tilaisuus. Tämä risteily muuten tehdään Royal Caribbeanin Oasis of the Seas -aluksella, joka on elämys jo itsessään.

Samalla risteilyllä kanssani oli Helmiradion kuuntelijamatka, joka oli järjestetty yhteistyössä Risteilykeskuksen kanssa. Risteilyn ensikertalaisen näkökulmasta oli mahtavaa, että reissulla oli matkanjohtajana Risteilykeskuksen Petri Sirén, jolle tämä oli jo 106. risteily. Siinä on tullut seilattua maailman meriä ristiin rastiin, ja olikin mukavaa esimerkiksi reissuporukan yhteisten illallisten aikana päästä tenttaamaan Petriä näistä reissuista. Hän oli juuri tullut vuonna 2018 valmistuneelta Celebrity Cruisesin luksusalukselta, Celebrity Edgeltä. Jos kaipaa risteilyltä modernia tunnelmaa ja luksusta, niin tuohon alukseen kannattaa tutustua. Se risteilee niin Karibian alueella kuin Välimerelläkin.

Itse vietin siis ryhmämatkalaisten seurassa illalliset. Luulen, että tämä on monille toimiva konsepti opastetuilla matkoilla – voi viettää omaa aikaa, mutta kokoontua yhdessä illalla syömään. Laivoilla on monia ravintoloita, joten edes yhteiseen ruokailuhetkeen ei ole pakko osallistua, jos se ei tunnu omalta. Mielestäni laivan pääruokasali oli todella kaunis, ja illallistin siellä yhdessä muiden kanssa enemmän kuin mielelläni.

Yhden tulevan opastetun matkan haluan vielä nostaa esille. Marras-joulukuun taitteessa järjestetään Royal Caribbeanin 50-vuotisjuhlaristeily Miamista Karibialle. Petri Sirén toimii oppaana tälläkin reissulla, ja matkan aluksi mennään satamassa tutustumiskäynnille edellä mainitulle Celebrity Edgelle. Veikkaan, että siitä tulee aika hieno reissu.

Karibian risteily ruokasali

Karibian aurinkoon

Karibian alueeseen kuuluu yhteensä tuhansia saaria. Karibiaa ei siis ole mahdollisuutta ottaa haltuun kokonaisuutena yhdellä reissulla. Yhden risteilyn aikana pääsee kuitenkin parhaimmillaan näkemään monia eri kohteita.

Pohjois-Amerikan ja Etelä-Amerikan väliin jäävä Karibia on yksi maailman suosituimmista alueista matkailijoiden keskuudessa. Ilmasto on ihanteellinen, mutta kääntöpuolena on kuitenkin se fakta, että alueella saattaa esiintyä hirmumyrskyjä kesällä ja syksyllä. Risteilyllä ei kuitenkaan tarvitse pelätä, että laiva ohjattaisiin yhtäkkiä keskelle myrskyä, sillä samaan aikaan, kun yhdellä alueella on myrsky, on toisaalla tyyntä ja aurinkoa. Alukset on tehty kestämään valtameriolosuhteita, ja ne ohjataan tarvittaessa pois alkuperäiseltä reitiltään. Kokonaan oma tarinansa on se, miten paljon vuoden 2017 Irma-myrsky teki tuhojaan Karibialla. Osa saarista toipuu myrskystä osittain edelleen, ja on tärkeää, että matkailijat eivät hylkää aluetta, jossa tursimi on tärkeä elinkeino.

Useimmiten vaarallisin sääilmiö Karibialla on kuitenkin aurinko, jolta kannattaa ehdottomasti suojautua asiallisesti. Aurinkorasvan sijaan kotiin kannattaa jättää maastokuvioiset vaatteet, sillä niiden käyttö on siviileiltä kielletty monissa Karibian maissa.

Useimmilla Karibian saarilla käy maksuvälineenä Yhdysvaltain dollari. Tämä pätee etenkin tunnetuimmilla turistialueilla. Karibian-risteilyllä ei siis tarvitse huolehtia siitä, että tarvitsisi vaihtaa etukäteen montaa eri valuuttaa. Käteisen vaihtaminen kannattaa kuitenkin hoitaa ennen risteilyalukseen hyppäämistä, sillä risteilijöiden automaatista rahaa nostaessa kulut eivät ole kovin matkustajaystävällisiä.

Karibia BahamaBahamasaaret KaribiaKaribia Blue Lagoon

Muiden näkemyksiä Karibian-risteilyistä

Suomalaiset matkabloggaajat ovat vuosien saatossa tehneet paljon Karibian-risteilyitä ja myös kirjoittaneet niistä hyviä artikkeleita. Oma risteilykuumeeni ei ainakaan ole laantunut lueskellessani näitä postauksia. Luulen, että nämä kirjoitukset itse asiassa ovat osasyy siihen, että itsekin olen alkanut innostua risteilyistä enemmän. Suosittelen esimerkiksi näitä postauksia, mikäli olet lähdössä risteilemään:

Kohteena maailma: Karibian risteilyn ABC-opas

Palmuasema: Pakkauslista Karibian risteilylle

Lähdetään taas: Karibian risteilyt

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Elämän kevät

Vaikka se vähän samalla naurattikin, niin kuukauden viimeisenä arkipäivänä totesimme ihan vakavissamme, että eipä helmi-maaliskuu yllättänyt tälläkään kertaa. Jumittavat aamut, loskaiset tiet, epämääräinen väsymys ja toivottomuus, joka ei johdu toivon puutteesta, vaan hormonien ja aivokemian epätasapainosta.

Jos joku olisi kertonut viime syksynä, että tulen maaliskuussa käymään Islannissa ja Bahamasaarilla, niin tuskin olisin uskonut. Se olisi kuulostanut absurdilta, jonkun toisen elämältä. Jälkikäteen nuo reissut tuntuvat yhä edelleen absurdeilta. Jossain vaiheessa varmasti hihkun riemusta ja kiitollisuudesta kaiken sen osalta, mitä olen saanut nähdä ja kokea, mutta vielä tämä maaliskuu verottaa sen verran, että on vaikeuksia suhtautua asioihin. En ole ihan vielä herännyt tähän kevääseen.

Ehkä pian.

Erityisesti viimeisin kuukausi on tuntunut sumuiselta, eikä pelkästään jet lagin tai sairastelun vuoksi. Mielestäni maaliskuussa on sananakin ikävä kaiku. En pidä sen masentavasta soundista enkä sen liian aikaisilta tuntuvista aamuista. Olen kiitollinen, että olemme voiton puolella.

Oman yritystoimintani kannalta maaliskuu oli eeppisen surkea. Vuoden päästä sillä tuskin on mitään merkitystä, mutta nyt, kun elän sitä todeksi, tekisi välillä mieli heittää hanskat tiskiin. Olisi helpompaa jättää hommat heille, joiden kyynärpäät ovat tungoksessa terävimmät ja henkilöbrändi täynnä keijupölyä – heille, jotka mielellään verkostoituvat ensimmäisen, toisen ja viidennen viinilasillisen äärellä. Minä haluan silloin nukkua.

En ole vielä oppinut erityisen rohkeaksi, en pitämään meteliä osaamisestani, enkä liioin sisäistänyt sitä jaloa taitoa, kuinka olla piittaamatta paskaakaan. Mutta minä haluan oppia. Haluan kehittyä ja ennen kaikkea olla jonain päivänä vaikuttamassa paljon itseäni suurempiin asioihin. Enkä oikeasti aio heittää hanskoja tiskiin, sillä harvoin muistan niitä edes käyttää. Olen myös ymmärtänyt, että minun kannattaa työkuvioiden osalta satsata erityisesti niihin kuukausiin, jolloin aurinko paistaa. On suorastaan typeryyttä kärsiä kaamosmasennuksesta vuosikymmenestä toiseen ja silti kuvitella yhä uudelleen, että seuraavalla kaudella minä kyllä jaksan paremmin.

Onneksi maaliskuun jälkeen tulee huhtikuu. Ja minä aion teroittaa — jos en kyynärpäitäni, niin ainakin kynäni.

Noihin maaliskuun reissuihin tulen palaamaan blogissani useamman artikkelin verran. Pian tulen tarttumaan myös kotimaan matkailuun. Tänään se ei kuitenkaan tunnu erityisen tärkeältä. Tärkeältä tuntuu
että ystävä paranee mahdollisimman pian ja pääsee pois sairaalasta Balilla
että veljentyttö saa syntyä pian terveenä <3
että saan viettää aikaa perheen kanssa
että elämä jatkuu
että ensi yönä siirrytään kesäaikaan

Tämän aivan liikaa maaliskuulta tuntuvan maaliskuun kuluessa olen saanut monta muistutusta elämän hauraudesta. Ehkä omat yrityskuvioni eivät ole sujuneet ihan käsikirjoituksen mukaan, mutta onneksi niiden suhteen on joka aamu uusi armo. Vielä minä kirjoitan monta artikkelia, toivottavasti lisää kirjojakin. Elämässä on kuitenkin työn lisäksi paljon muutakin – paljon tärkeämpiä asioita.

Minä en halua kirjoittaa ainoastaan siksi, että joku välillä maksaa siitä rahaa, vaan siksi, että sanoilla voi muuttaa maailmaa. Jos minusta joskus tulee ihminen, joka sanoo, ettei minulla ole töiden lisäksi mihinkään muuhun aikaa, niin minua saa muistuttaa elämän realiteeteista – jokaisella on vuorokaudessa yhtä paljon tunteja.

Ajattelin aloittaa huhtikuussa tämän vuoden aivan alusta. Uskon, että tarpeeksi monen aurinkoisen päivän jälkeen unohdan, millaista on elää sumussa.
Kevät.
Elämän kevät.

kevät

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Turvallista matkaa Islantiin

Pressimatka: Icelandair

Tilastojen mukaan Islanti on maailman turvallisinpien maiden joukossa. Rikollisuutta ei juuri tarvitse pelätä, suurin riskitekijä matkalla on luonto.

Matkustin helmi-maaliskuun taitteessa vihdoin Islantiin ensimmäistä kertaa. Harva maa herättää yhtä paljon ajatuksia, tunteita, ihmetystä ja kysymyksiä.

Mieleen jäi myös se, että en kokenut oloani reissun aikana turvattomaksi missään tilanteessa.

Vieraillessamme presidentin virka-asunnolla huomasin, että rakennusta ei ole aidattu tai vartioitu näkyvästi. Turvatarkastuksia ei tehty ja tilanne oli muutenkin hyvin rento. Useimmissa maissa tällainen ei olisi mahdollista, mikä kertoo siitä, että turvallisuus on Islannissa poikkeuksellisen korkealla tasolla. Mainittakoon, että esimerkiksi henkirikokset ovat Islannissa todella harvinaisia.

Islannin matkailu on kasvanut etenkin viimeisen viiden vuoden räjähdysmäisesti. Islanti on matkakohteena eksoottinen jopa Pohjoismaissa asuvalle, joten en ollenkaan ihmelttele, että yhä useampi matkustaa sinne. Islanti on yksi maailman kiehtovimmista maista ja silti samalla turvallinen – matkailupuitteet ovat siis kohdillaan. Ihmeellisen kauniin luonnon keskellä eletään kuitenkin alati vaihtuvien sääolosuhteiden armoilla. Matkailijat aiheuttavatkin itse itselleen isoimman turvallisuusriskin, jos eivät huomioi omaa turvallisuuttaan kaupunkialueiden ulkopuolella matkustaessaan. Suosittelen jokaista matkailijaa ottamaan vakavasti luonnon ja sääolosuhteiden arvaamattomuuden Islannissa.

Suomalaisile kuljettajille sattuu tilastojen mukaan vähiten onnettomuuksia Islannin teillä.  Tämä on lohdullinen tieto. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö suomalaisenkin pitäisi noudattaa erityistä varovaisuutta Islannissa liikkuessaan.

Reykjavik sateenkaari

Matkustusilmoitus kannatta tehdä Islantiin matkustaessaan

Matkustusilmoituksesta on puhuttu mediassa paljon, mutta uskon, että aiheesta on hyvä puhua edelleen, sillä ilmoituksen tekeminen unohtuu useimmilta reissaajilta. Matkustusilmoitus kannattaa tehdä erityisesti silloin, kun matkustaa riskialttiille alueelle. Koska luonnonkatastrofit ovat Islannissa mahdollisia, kannattaa ilmoitus ehdottomasti tehdä sinne matkustaessaan.

Vaaratilanteissa Ulkoministeriö ottaa yhteyttä ilmoituksen tehneisiin matkustajiin ja kertoo tilannekatsauksen sekä toimintaohjeita. Joskus ajankohtainen informaatio saattaa tulla Ulkoministeriöltä nopeammin kuin mistään muualta. Ilmoitusten avulla saadaan kartoitettua, minkä verran suomalaisia missäkin maassa liikkuu – omatoimimatkailjoiden kohdalla matkustusilmoitus on ainoa tapa saada tieto maassa oleskelevista.

Matkustusilmoitus on helppo täyttää osoitteessa www.matkustusilmoitus.fi. ja sen voi tehdä myös milloin tahansa matkan aikana.

 Reykjavik Videy Reykjavik Videy Reykjavik VideyIslanti Videy

Safetravel.is – turvallisuutta reissaajille

Islannin matkustusturvallisuudelle on omistettu kokonainen nettisivusto Safetravel.is. Islannin pelastuspartion ylläpitämälle sivustolle voi jättää oman matkasuunnitelmansa, jotta reittisuunnitelma on viranomaisten tiedossa ja he voivat tarvittaessa reagoida tarvittavalla tavalla.

Safetravel-päivityksiä voi seurata myös Facebookin ja Twitterin kautta. Suosittelen kuitenkin seuraamaan itse sivustoa, koska sinne päivitetään esimmäisenä tieto esimerkiksi myrskyistä tai muista matkustamista vaikeuttavista olisuhteista Islannissa.

Sivustolta löytyy myös tietoa Iceland 112 -sovelluksesta, jonka avulla viranomaiset voivat paikantaa matkailijan muutaman metrin tarkkuudella. lslannin sisämaassa sovelluksen käyttö on erittäin hyödyllistä, sillä puhelimen kuuluvuus on siellä heikko. Sovellus toimii myös kuuluvuusalueen ulkopuolella.

Suosittelen Safetravel-sivustoon perehtymistä erityisesti heille, jotka matkustavat Islannissa omatoimisesti kaupunkialueiden ulkopuolella. Turistit joutuvat vuosittain sellaisten onnettomuuksien uhriksi, jotka oltaisiin voitu välttää huolellisemmalla valmistautumisella. Vaihtuvat sääolosuhteet saattavat yllättää kenet tahansa – etenkin talvisaikaan sääolosuhteet voivat Islannissa vaihtua hyvinkin nopeasti, jopa sekunneissa. Vaellukselle ei pidä lähteä ilman kunnollisia varusteita, jäätikölle ei suositella lähtemään ilman opasta ollenkaan, sillä olosuhteet voivat muuttua silmänräpäyksessä. Maalaisjärkeään kannattaa käyttää, eikä esimerkiksi hienon kuvan ottamisen vuoksi pidä koskaan riskeerata itseään tai muita.

Reykjavik HarpaReykjavik saariReykjavik sade

Luonnonkatastrofit ovat mahdollisia Islannissa 

Jokainen varmasti muistaa kevään 2010, jolloin Eyjafjallajökull-tulivuori purkautui vaikuttaen miljoonien ihmisten elämään ympäri maailman. Yli 100 000 lentoa jouduttiin perumaan, myös Suomen ilmatila suljettiin. Yksittäiset lentoyhtiöt tekivät päivässä miljoonien tappiot. Purkauksen seurauksena syntyi jopa 11 kilometrin korkeuteen kohonnut tuhkapilvi, joka aiheutti Euroopan lentoliikenteelle häiriöitä moneksi viikoksi. Tuhkapilven aikana ei ole mahdollista lentää, sillä tuhka voi pysäyttää tai pahimmassa tapauksessa jopa tuhota lentokoneen moottorin. Lisäksi tuhka haittaa lentonäkyvyyttä ja voi olla terveysriski hengitysilmaan joutuessaan.

Tällä hetkellä odotellaan, milloin Islannissa sijaitseva Katla-tulivuori purkautuu. Katla on viime vuosina osoittanut aktivoitumisen merkkejä ja saattaa sen vuoksi purkautua lähes milloin tahansa. Myös monet muut tulivuoret Islannissa ovat olleet aktiivisia. Kukaan ei tiedä, miten massiiviset seuraukset sillä tulee olemaan, kun joku tulivuorista seuraavan kerran purkautuu.

Myös myrskyt, lumivyöryt ja tulvat ovat Islannissa mahdollisia, samoin maanjäristykset. Islanti sijaitsee kahden toisistaan erkaantuvan mannerlaatan yhtymäkohdassa ja lisäksi korkea vulkaanen aktiivisuus lisää maajäristysten riskiä. Pieniä maanjäristyksiä tapahtuu jatkuvasti.

Vaikka erilaiset luonnonkatastrofit ovat Islannissa mahdollisia, ei niitä kannata turhaan enakkoon pelätä. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että luonnonvoimien kanssa ei ole leikkimistä, ja matkalle on hyvä aina lähteä asianmukaisesti varustautuneena.

Turvallista matkaa Islantiin!

Islanti vuori

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather