Eurooppa Kohteet Romania

LENTOYHTIÖKOKEMUS: Halpalentoyhtiö Blue Airilla Helsingistä Bukarestiin

tiistai, toukokuu 29, 2018

Mikä ihmeen Blue Air? Sitä itsekin mietin, kun matka Romaniaan oli suunnitteluasteella. Ja tuota samaa tuntuu moni muukin ihmettelevän. Blue Air on romanialainen halpalentoyhtiö. En tiedä, minkälaista kaikua se sinun päässäsi herättää, mutta omat mietteet eivät ennen reissua olleet kaksisia. Blue Air lentää suorilla lennoilla Helsingistä Bukarestiin, Romanian pääkaupunkiin ja reitti on avautunut kesällä 2017.

Blue Air lentää Helsingistä Bukarestiin kolmenä päivänä viikossa: tiistaisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. Me varattiin viikko Romanian reissuun ja otettiin lennot perjantaista perjantaihin. Viikko oli todella passeli aika Romaniassa (tosin pidemmällekin reissulle olisi riittänyt tekemistä) ja sen lisäksi matka viikonloppua vasten molempiin suuntiin on todistetusti järkevää. Työssäkäyvä ihminen saa vielä muutaman päivän kotona aikaa palautua reissusta.

Lähtöselvitys

Lähtöselvitys molemmilla lentokentillä sujui kivasti, vaikka oltiinkin jo tehty se ennakkoon netissä. Mutta koska meillä oli mukana lastenrattaat (jotka muuten saa maksutta ruumaan), niin jouduttiin joka tapauksessa menemään lähtöselvitystiskille. Toisin kuin Helsingissä, niin paluulennolla Bukarestin päässä saatiin otettua rattaat aivan koneen rappusille asti mukaan, josta ne heitettiin sitten ruumaan, mutta omasta mielestäni kyllä melkein helpommalla pääsee, kun rattaat saa heitettyä suoraan lähtöselvityksessä pois.

Lentolipun hintaan kuului käsimatkatavarat kymmeneen kiloon saakka. Meillä oli silti vielä yksi yhteinen laukku ruumassa, jonka meno-paluu hinta oli yhteensä joitain kymppejä.

Koneen yleisilme ja henkilökunta

Boarding sujui mukavasti sekä Helsingin että Bukarestin päässä, ja päästiin hyppäämään koneeseen ilman suurempia sählinkejä. Yleisilme koneen sisällä oli hieman nuhjuinen: keinonahkaiset penkit vähän repsottivat sieltä täältä ja väritys oli tunkkainen. Pikkujuttuja mulle, mutta netin kommenttipalstoja lukiessa aika moni tuntui oireilevan aiheesta.

Sen sijaan jalkatilaa oli yllättävänkin paljon verrattuna moneen muuhun halpalentoyhtiöön. Sylilapsen kanssa sitä arvostaa erityisen paljon, joten tästä iso plussa Blue Airille!

Miinusta sateleekin sitten siitä, ettei etummaisen penkin selässä ollut mitään lokeroa, mihin laskisi tavaroitaan. Tämä osoittautuikin hiukan haasteelliseksi kaikkien lelujen, ruokien ja rättien kanssa, mutta onneksi menolennolla päästiin istumaan Markon kanssa vierekkäin, joten neljä kättä suoriutui lennosta ja lapsen kanssa sähläämisestä hyvin. Paluulento olikin vähän kinkkisempi, sillä vaikka oltiin  myös tähän suuntaan tehty lähtöselvitys jo hyvissä ajoin (Blue Airilla sen pystyy tekemään jopa 30 päivää ennakkoon!), niin meidät oltiin sijoitettu istumaan erikseen. Se oli naurettavaa, sillä kone ei ollut edes täynnä ja jotenkin kuvittelisi, että lapsen kanssa matkustavat laitettaisiin automaattisesti vierekkäin. Tästäkin toki selvittiin.

Henkilökunta koneessa oli vaihtelevan ystävällistä. Menolennolla hymyjä ei kamalasti sadellut ja lastenruoan lämmittäminen oli kiven takana. Tällaista palvelua sitten totuttiinkin saamaan myös muualla Romaniassa, joten suomalaiseen palvelukulttuuriin tottuneelle tämä oli välillä hiukan mykistävää. Hymyjä ei siis kannata odottaa! Paluulennolla meille sattuikin sitten todella avulias lentoemo, joten tuuristahan tämäkin on kiinni.

Kiinnitin myös huomiota, että sylilapselle annettava turvavyö oli vähän rispaantunut sieltä täältä ja yleisilme oli muutenkin sellainen, että olisikohan aika vaihtaa? En saanut myöskään yleensä lapselle annettavaa pelastusliiviä lainkaan kummallakaan lennolla, mikä pisti hiukan ihmetyttämään.

Tarjoilut koneessa

Ainoa ilmainen tarjottava matkustamossa oli vesi, mikä on nykyään ihan yleinen käytäntö halpalentoyhtiöillä. Etukäteen olisi saanut tilattua ruokia lennolle, mikä on varmasti järkevää, jos lennon aikana on tarkoitus syödä jotain. Omat eväät oli meidän ratkaisu. Kahvi, tee ja muut juomat olivat maksullisia, ja jos näitä meinaa hyödyntää kannattaa varata käteistä matkaan. Lentokoneessa ei käy kortti!

Yleisfiilis matkan jälkeen

Blue Air oli loppujen lopuksi ihan vakuuttava lentoyhtiö kaikkine miinuksineen, ja kyllä lentäisin uudelleen, jos sellainen tilaisuus koittaa. Netin kommenttipalstoilla lentoyhtiö saa aika paljon suitsutusta, ja peruttuja ja myöhässä olevia lentoja tuntuu olevan paljon. Meillä kävi tuuri, ja kaikki sujui todella mutkattomasti. Lento oli jopa puoli tuntia etuajassa Helsingin päässä, mikä ilahduttaa aina!

Vaikkei Blue Airille satelekaan mitään ylistyssanoja niin voin silti suositella lentoyhtiötä muillekin Romaniaan matkaa suunnittelevalle. Ei kannata odottaa liikoja, vetää herneitä nenään pienistä puutteista tai odottaa kuninkaallista kohtelua koneessa. Itselleni ainakin riittää, että homma pelittää edes kohtuullisen hyvin, ja mikä tärkeintä, kone pysyy ilmassa!

LISÄÄ MEIDÄN ROMANIAN REISSUSTA VOIT LUKEA LINKKIEN TAKAA:

 

Uusimpiin juttuihin pääset nopeiten  käsiksi Blogit.fi -sivustolla, Bloglovinissa ja The Blogjunglessa.Voit käydä seuraamassa blogia myös FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply Terhi/Fammo matkalla sunnuntai, kesäkuu 3, 2018 at 21:09

    Puutteet lentokoneessa eivät tunnu kovinkaan suurilta, onhan kyseessä kuitenkin lyhyehkö lento. Ystävällisyys on vakavampi asia, sitä tulisi saada aina! Käytän varmasti itsekin Blue Airia jos lähden Bukarestiin.

    • Reply Outi keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 12:44

      Se on totta, puutteet eivät olleet isoja ja tuollaisia muutaman tunnin lentoja lentelee tarvittaessa vaikka minkälaisilla purkeilla. Se, ettei palvelu ollut ihan kohdallaan, olikin sitten vähän ikävämpää.

  • Reply Rosa lauantai, kesäkuu 9, 2018 at 15:16

    Ihan uusi tuttavuus tämä Blue Air. Mietin sellaista, että saako lapsen ruuan yleensä lämmittää koneessa? Minulla on sellainen käsitys, että ei saisi.

    • Reply Outi lauantai, kesäkuu 9, 2018 at 23:22

      Hei onpa jännä! Mä kun en ole edes tullut ajatelleeksi etteikö lastenruokia saisi koneessa lämmitettyä. Miksiköhän ei saisi? Enpä ole edes osannut kyseenalaistaa tätä!!

  • Reply Kohteena maailma lauantai, kesäkuu 9, 2018 at 23:09

    Tuo lapsiperheiden jäsenten sijoittaminen eri puolelle konetta lentoyhtiöstä riippumatta on aina tosi mälsää 🙁 Se ei ole kenenkään etu, joten luulisi sen verran tsekkaavan, kun kaikki on kuitenkin samalla vastauksella.

    Hinta/laatu näyttäisi olevan kohdallaan eli miksipäs ei!

    • Reply Outi lauantai, kesäkuu 9, 2018 at 23:24

      No joo, oli kyllä tosi outoa, että jouduttiin eri paikkoihin perheenä istumaan! Onneksi oli lyhyehkö lento.

      Hinta ja laatu kyllä kohtasivat Blue Airilla, joten jos ei odota liikoja, voi ihan hyvillä mielin olla tyytyväinen lentoyhtiöön.

  • Reply Anna | TÄMÄ MATKA sunnuntai, kesäkuu 10, 2018 at 08:08

    Jos on Romaniaan menossa, kannattaa jo koneessa alkaa valmistautuman henkisesti. Eli tarkoita, että turhista asioista on turha stressiä kerätä. Mitenhän ne keskutelupalstoilla nurisijat ovat pärjäneet matkansa…..? 😀

    • Reply Outi sunnuntai, kesäkuu 10, 2018 at 21:11

      No sanopas muuta. Ymmärrän kyllä että myöhästyneet ja peruuntuneet lennot kismittävät, mutta ihmiset tuntuvat kyllä nurisevan ihan ihme jutuista. Romaniasta ei todellakaan kannata odottaa palvelualttiutta oikeastaan missään.

  • Reply miraorvokki keskiviikko, elokuu 29, 2018 at 09:17

    Oon lukenut tän jutun aikaisemminkin, mutta tulin nyt lukemaan uudestaan, kun samalla lentoyhtiöllä on matka Romaniaan lokauussa. 😀 Tuo lähtöselvityksen teko 30 päivää ennen kyllä yllätti, ihmettelin sitä jo lentolippujen meiliin tullessa. Ovat ainakin sen kanssa ajoissa!

    • Reply Outi torstai, syyskuu 13, 2018 at 00:33

      On erikoinen juttu kyllä tuo lähtöselvityksen tekeminen noin aikaisin. Toisaalta ihan toimivakin… Blue Airiin ei kyllä kannata hirveästi pistää odotuksia, mutta toisaalta ei kai mihinkään halpalentoyhtiöön. Kivaa reissua teille!! 🙂

    Leave a Reply