Maakuntamatkailua Pohjois-Pohjanmaalla ja välillä kauempanakin

matkablogit, lähimatkailu, luonto, Pohjois-Pohjanmaa

Luonnon keskellä Aneen Lomassa Posiolla

Kaupallinen yhteistyön Aneen Loman kanssa

Suuntasimme Lapin kierroksella ensimmäiseksi Posiolle, jossa majoituimme tutussa Aneen Lomassa. Aneen porukka Simo, Irma ja Mikko ottivatkin meidät lämpimästi vastaan.

Tällä kertaa majoitus oli leirintäalueen yksiössä. Huoneisto oli täysin varusteltu. Sauna ja kylpyhuone löytyivät samasta rakennuksesta. Meillä olikin illalla oma saunavuoro.

Yksiö oli kivasti ja kotoisasti sisustettu. Näköala oli Anetjärvelle ja saimme katsella sitä tuulisena päivänä. Aamulla sitten tyyntyi ja mies kävikin aamu-uinnilla.

Meillä oli tällä reissulla suunnitelmissa tutustua Posion nähtävyyksiin, jotka ovat varsin laajalla alueella. Talvellahan kävimme Pentikillä. Nyt suuntasimme aluksi Akanlahden tukinsiirtolaitokselle, joka oli sopivan matkan päässä majapaikasta.

Tukinsiirtolaitos oli vaikuttava ja jostain syystä minua miellyttävät erityisesti uittorännit! Näihin palataankin seuraavassa postauksessa.

Akanlahden jälkeen ajelimme vielä Sirniön seppäkylään, joka on tunnettu maisemastaan ja rakennuksistaan. Yritimme bongata varsinaisia sepänpajoja ja kyllä kai niitä siellä varmasti oli.

Paluumatkalla Anetjärvelle huomasimme vielä sievän pienen kunnostetun myllyn. Sekin oli hieno!

Illalla saunoimme ja oleilimme Aneen Lomassa. Alueella oli rauhallista, vaikka asukkaita olikin. Aneen Lomalle on muuten juuri hankittu uusi palju, jota voi vaikka mökin yhteydessä vuokrata. Ja toki esimerkiksi veneitä löytyy, joten järvellekin pääsee.

Yksiössä oli helppo kokkailla ruokaa. Tällä kertaa meillä jäivät Aneen maatilan omat makkarat grillaamatta, koska olimme illalla menossa.

Livojärvi pitää vielä mainita, sillä sielläkin poikkesimme sekä tullessa että lähtiessä. Mennessä oli melkoinen tuuli, mutta seuraavana aamuna järvi oli aivan erinäköinen. Nämä hiekkarannat ovat ainutlaatuisia eikä Livojärvi ole kaukana Aneen Lomasta.

Aamulla jatkoimme matkaa ukkosmyräkän saattelemana. Uskaltauduimme vielä Korouomalle kävelemään vajaan kolme kilometriä. Sade oli juuri tauolla, mutta autolle palatessa kastuimme. Kannattaa muistaa, että Korouomalla on menomatkalla helppo laskeutua, mutta paluumatka ottaa kunnon päälle!

Tästä matka jatkuu seuraavassa postauksessa, jossa käymme ensimmäiseksi yhdessä lempikohteessani. Osaatko arvata, mikä se voisi olla?