Maakuntamatkailua Pohjois-Pohjanmaalla ja välillä kauempanakin

matkablogit, lähimatkailu, luonto, Pohjois-Pohjanmaa

Mökkeilemässä Montta Active Campingissa Muhoksella

Kaupallinen yhteistyö Montta Active Campingin kanssa

Voi miten hyvältä tuntui päästä jo perinteiselle joka keväiselle reissulle Muhoksen Monttaan! Meillä oli Montan leirintäalueella mökki odottamassa, ja sattui vielä kunnon lämmin kevätpäivä kohdalle. Tuntuu, että kesä ei tule ilman Montassa käymistä.

Lähdimme ensi töiksemme majoittumaan. Laittelin heti mökin yläkertaan vuoteet valmiiksi ja tietysti keittelin kahvia. Lepäilimme hetken aikaa, kunnes oli aika ystäväni tulla kylään. Hänellä oli ohjelmassa fatbike-reissu mieheni kanssa. Ja siihen hommaanhan saa parempaa paikkaa hakeakaan, kuin Montan kautta kulkeva Tervareitistö.

Pidemmittä puheitta lähetin heidät pyöräretkelle. Itse lähdin kiertelemään leirintäaluetta, jossa jo riittikin elämää kuitenkin rauhallisessa tunnelmassa. Jutustelimme omistajan kanssa kauden kuulumiset. Kalastajiakin oli joen rannalla. Rantasauna paljuineen on kovasti suosittu esimerkiksi virkistyspäivien yhteydessä.

Montta Active Campingissa voi harrastaa monenlaista luontoliikuntaa. Kiipeilyrata löytyy, samoin välineet esimerkiksi sup-lautailuun ja melontaan. Monenlaista uutta aktiviteettia on koko ajan suunnitteilla, ja näihin yrittäjät panostavatkin. Luontomatkailu on ehdottomasti heidän juttunsa.

Sitten saatiin yllätys, sillä toinenkin ystäväni oli samoilla suunnilla liikkeellä ja tuli kylään! Hänen kanssaan kahviteltiin pyöräilijöitä odotellessa. Ja sieltähän toinen kaverini saapuikin pyöräreissulta kengät märkinä, oli ollut vielä sen verran märkä kohta reitillä. Hevosiakin olivat päässeet ihastelemaan matkalla.

Kun porukka oli koolla, niin virittelimme grillikatokseen tulet. Makkaranpaisto oli mukavaa ja kaverini teki vielä salaattia lisukkeeksi. Kävimme yhdessä vielä kierroksen leirintäaluetta ja maisemia katselemassa.

Ei parane unohtaa Montasta lähtevää Lemmenpolkua, jossa on huikeat jokimaisemat. Nyt kävi niin, etten lähtenyt polulle, kun ajatus oli seuraavana aamuna käydä kolmannen ystäväni ja hänen kaksospoikiensa kanssa polulla.

Palasimmekin mökille ja vieraiden lähdettyä lämmitimme saunan. Hyvät löylyt oli ja ihastelimme myös mökkiin tehtyjä uudistuksia. Ilta sujui rauhallisesti ja kömmimme sitten yläkertaan unille. Yläkerran parvekkeelta on muuten myös huikaiseva jokimaisema, jota jään aina kaipaamaan.

Aamulla heräsin varhain ja suunnittelin tulevan viikon ohjelmaa. Olen menossa taas Kajaanin suuntaankin. Kävin herättämässä miehen ja aamiaisen jälkeen sitten ilmeni, ettei kaverini pääsekään tulemaan poikien kanssa. Harmitus, mutta ensi kerralla sitten!

Liian pian olikin jo kotiinlähdön aika. Mietin aamulla, että mökin ikkunasta saa katsoa maisemaa kuin taulua. Se on kokemus, joka jää mieleen. Onneksi uskon, että kesällä ennätämme ajella Montassa taas uudelleenkin!

Mökkeilemässä Keskikosken Lomamökeillä Sonkajärvellä

Kaupallinen yhteistyö Keskikosken Lomamökkien kanssa

Sonkajärvi – aivan uusi tuttavuus minulle! Mutta ei kovin kaukana Pyhäjärveltä, näinpä päädyttiin mökkireissulle ja kaverinikin oli mukana matkassa.

Matkasimme Iisalmen kautta kohti Sonkajärven Sonkakoskea, jossa sijaitsivat Keskikosken Lomamökit. Odotimme innolla loma-asunnon näkemistä, sillä tiesimme etukäteen niiden olevan hienoja ja tilavia. Meidän huvilamme oli Kuusela.

Maastokin oli erilaista kohti Sonkajärveä mennessä, aloimme olemaan Savossa. Vähän ennen mökkiämme pysähdyimme vanhalle Sonkakosken Myllylle. Se olikin idyllisessä paikassa. Kurkistelimme ympärillemme, ja yllätyimme, kun myllyyn pääsi sisällekin!

Jatkoimme matkaa loma-asunnolle ja pääsimme ihastelemaan sitä. Huvila oli tilava, kauniisti ja hyvällä maulla sisustettu sekä varustelutasoltaan erittäin monipuolinen. Sijainti oli rauhallisessa ympäristössä joen lähettyvillä ja pihamaalla oli tilaa myös.

Keittelimme aluksi kahvit ja minä laittelin petejä valmiiksi. Mies sai valita yläkerrasta makuuhuoneen ja kaverimme sai alakerran makuuhuoneen. Yläkerrassa oli myös oleskelutilaa sekä ihana parveke jokinäkymällä.

Pihalla oli kota ja paistoimmekin siellä makkaraa. Syödessä sai ihailla mökin ikkunoista maisemia sekä kuunnella kosken kohinaa. Lepäilimme vähän ja suunnittelimme iltaa. Myös rantasaunan maisemia kävimme tutkimassa. Huvilalla oli panostettu myös erilaiseen ajanvietteeseen, mm. pelejä ja elokuvia löytyi iso valikoima.

Lähdimme käymään parinkymmenen kilometrin päässä sijaitsevalla Jyrkkäkosken Ruukilla. Odotin sitä innolla, sillä olen aina pitänyt ruukkien kiertämisestä. Ja vau, kun pääsimme perille!

Ruukin lähistöltä lähtivät myös Volokinpolun vaellusreitit, jotka varmasti ovat suosittuja. Ja miten ihana yllätys oli, kun Ruukintupa oli auki! Kiertelimme pienessä vesisateessa paikkoja ja sitten pääsimme sisätiloihin tutkimaan masuunia sekä siellä olevaa taidenäyttelyä. Kahvilassa kahvit ja porinaa savolaismiehen kanssa.

Tämän jälkeen palasimme mökille ja oli saunan aika. Kylläpä puusaunassa oli mahtavat löylyt! Huvilalle on tulossa myös ulkoporeamme, jota kyllä houkuttaisi tulla toisella kerralla testaamaan. Vielä runsas iltapala löytyi tarjolle ja vietimme rauhallisen illan. Miehet juttelivat Espanjan matkoista ja minä luin kirjaa.

Aamulla ihastelimme ikkunoista avautuvaa aurinkoista jokimaisemaa. Kaunis päivä oli tulossa. Valmistimme ruokaa ja siivosimme mökin lähtövalmiiksi. Sitten lähdimme ajelemaan kohti Sonkajärven kirkonkylää.

Ja olihan Sonkajärvellä näyttävä kivikirkko ja kirjastotalo, jotka olin halunnutkin nähdä! Poikkesimme myös Kangaslammen uimarannalla ja päätimme, että siellä voisi joskus kesällä käydä.

Sitten taas kohti Iisalmea ja Kiuruveden kautta paluu Pyhäjärvelle. Vietimme vielä iltapäivän vieraamme kanssa ja sitten vein hänet kohti Oulua menevälle bussille. Kyllä oli rentouttava ja mukava äitienpäiväviikonloppu!

Viehkeää tunnelmaa Kartanohotelli Karolineburgissa Kajaanissa

Kaupallinen yhteistyö Kartanohotelli Karolineburgin kanssa

Arvatkaapas, minne nyt päädyin! Vapunpäivänä ajelin Kajaaniin majoittumaan kauniiseen Kartanohotelli Karolineburgiin. Se onkin jo vanha tuttavuus ajalta ennen blogia, kun kävin perheeni kanssa koiranäyttelyssä Kajaanissa. Silloin majoituimme perhehuoneessa, johon pääsin nytkin kurkistamaan.

Nythän on niin, että minulla alkoivat työt Kajaanissa. Teen niitä pääosin etänä tulevaisuudessa Raahesta käsin, mutta varmasti välillä käyn Kajaanissakin. Joten uusia blogikohteita on taas luvassa. Pyhäjärven suunniltakin niitä löytyy vielä kesän ajan.

Pääsinkin majoittumaan nähtyäni matkalla muun muassa motoristikulkueen. Olin jo aika poikki, sillä päivän aikataulu oli ollut yllättävän tiukka. Karolineburgissa Tuula kuitenkin otti lämpimästi vastaan ja ohjasi minut majoittumaan Pehtoorin talon saunalliseen kartanohuoneeseen.

Huoahdin ja ilahduin, sillä huoneessa odotti pieni tervetuliaisyllätys: vapputunnelmainen tarjotin mansikkalimonadilla, mansikoilla, karamelleilla ja viinirypäleillä. Tällä kertaa en edes keittänyt kahvia heti, vaikka siihen varustus löytyikin. Istahdin sohvalle ihastelemaan rauhallista ja idyllistä tunnelmaa.

Oli iloinen yllätys, kun illaksi oli luvassa sauna. Ja makuuhuone vaikutti varsin kutsuvalta, kunhan ensin ohjelmassa olisi ulkoilua.

Hengähdettyäni hetken lähdin tutustumaan päärakennukseen. Sali oli kaunis ja tilava. Päivällä oli järjestetty joogaa ja brunssi. Taideteoksia oli runsaasti, samoin erilaisia yksityiskohtia aulatiloista lähtien.

Pääsin tutkimaan myös päärakennuksen yläkerrassa sijaitsevaa sviittiä upeine huoneineen. Karolineburgissa on kaikkiaan 20 huonetta, joista osa sijaitsee majatalossa. Kartanohotelli kuuluu Peerâ-ketjuun, jolla on hotelleja ja mökkejä eri paikkakunnilla. Näistä ehkä kuullaan blogissa myöhemmin! Hotellit ovat yhtä perhettä, sillä ketjun omistajana on perheyritys.

Kävin illalla nostalgisella kävelyllä, sillä vähän matkan päässä oli Kajaanin rauniolinna. Tämä näkymä on jäänyt mieleen koiranäyttelyreissulta, sillä silloin ulkoilutin koiraa kartanon läheisessä metsässä ja sekä Tervakanavan rannassa.

Tämän jälkeen oli sitten iltapalan ja saunan vuoro. Ilta oli rauhallinen ja pääsinkin makoisasti nukkumaan.

Aamulla sitten taas jaksoi. Olin aikaisin nauttimassa kartanoaamiaista ja samalla ennätin jutella Tuulan kanssa. Monenlaista oli aamiaispöydässä tarjolla uunipuurosta lähtien.

Kävimme vielä kierroksen päärakennuksen perhehuoneissa tutustumassa. Lisäksi piipahdin kartanon keväisessä puutarhassa. Sitten lähdin jatkamaan matkaa uudelle työpaikalle. Vaan voipa olla, että myöhemminkin päädytään Karolineburgiin!

PahkaGallerian tuotteita ihastelemassa Pyhäjärvellä

Ihan liki nelostietä Pyhäjärvellä sijaitsee Pyhäjärven Puunikkarin PahkaGalleria. Kävimme tutustumassa Kalevin työpajaan ja myymälään, joka oli täynnänsä puusta tehtyjä tuotteita.

Kalevi on tehnyt pahkasta tuotteita jo 38 vuotta, joten monen näköistä on ennätetty työstää. Vaikea sanoa, minkä tuotteen itse ensimmäisenä valitsisin, mutta sain monia lahjaideoita reissullamme. Ilman muuta toistekin pitää piipahtaa.

Rupattelimme tutustumisen ohessa ja Kalevi esitteli muun muassa hienoa baarikaappia. Tuotevalikoimasta löytyy pienempää ja isompaa: pöydistä ja tuoleista lähtien keittiövälineisiin ja puukkoihin. Puukukkia, valaisimia, kelloja, jopa kännykkätelinettä!

PahkaGalleria on avoinna puunikkarin ollessa paikalla, joten kannattaa poiketa!