Suomen suurin matkablogiyhteisö

Vuokra-autolla halki Unkarin ja Slovakian

Vuokrattiin auto meidän Slovakian reissulle Budapestista, jonne onnistuimme nappaamaan halvat lennot. Minä olisin suunnannut suoraan Slovakiaan, mutta poikaystävän toiveesta vietimme pari päivää Unkarissa. Pohjoisen sijaintinsa takia Budapestista käsin on helppoa lähteä Slovakiaan. Postauksessa kerron miten meidän autovuokraus lopulta meni, mitä reittiä kuljimme ja mitä lysti maksoi.

Suunnittelimme reissun siten, että vietämme ensin pari päivää Budapestissa ilman autoa, jonka jälkeen palaamme lentokentälle. Auton vuokraamme keskustan sijaan lentokentältä, jonne sen palautamme ennen lennon lähtöä. Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Budapestissa ei olisi missään nimessä kannattanut pitää autoa. Viimeisenä päivänä olikin mukava ajella suoraan kentälle ilman sähellystä julkisten kanssa.

Meidän valintamme

Vaihtoehtoja netistä tutkaillessaan poikaystävä totesi autonvuokrauksen Budapestissa olevan kuin villi länsi, etenkin jos suunnittelee ottavansa auton ns. budjettivuokraamolta. Käytännössä jokaisesta vähänkin edullisemmasta vuokraamosta oli kasapäin huonoa sanottavaa. Meillä oli vielä riesana tuo rajanylitys Slovakiaan, mikä aiheutti vuokratessa harmaita hiuksia. Eri maassa pätee eri säännöt, ja näistä säännöistä ja etenkin hinnoista oli monesti mahdotonta saada lisätietoa suoraan nettisivuilta. Aku päätyi laittamaan sähköpostia vuokraamoihin lisätietojen toivossa.

Valintamme oli lopulta Global edullisten hintojen ja keskimääräistä paremman palautteen vuoksi. Vuokrasimme auton halvimmasta autoluokasta, olimmehan liikkellä kaksin vain yhden matkalaukun kanssa. Skoda Citigo, täältä tullaan! Tässä vaiheessa Slovakia jännitti muutenkin tarpeeksi, joten otimme autoon lisämaksusta vakuutuksen, joka pudotti omavastuun nollaan.

Autoa hakiessa virkailija teki hyvin selväksi millainen kirppu Citigo oikein on. Nainen tarjosi meille pitkän ajomatkan vuoksi korotusta isompaan autoluokkaan 7 eurolla päivä, mutta emme halunneet maksaa viikon vuokrauksesta 50 euroa lisää.

Ilmeisesti Global ei halunnut meidän lähtevän mopolla moottoritielle, koska meille ojennettiin Skodan sijasta Opelin avaimet. Astralle oli kertynyt kilometrejä vuokra-autoksi aika paljon ja pari lommoakin löytyi. Se palveli meitä Slovakian matkalla silti erinomaisesti. Naureskelimme Unkarin motaria painaessamme, että onneksi kävi näin. Citigolla olisi se vauhti ja matka olisi ollut aika paljon pahempi.

Reitti

Meillä oli autossa onneksi rajoittamattomat kilometrit, sillä seitsemän päivän aikana Astran mittariin kertyi noin 1400 kilometriä. Mapsin luku näyttää hieman alakanttiin, sillä tuon reitin lisäksi ajeltiin Tatrojen reunaa ristiin rastiin ja Ochtinán reissulla poikkesimme Rožňavan pikkukaupunkiin.

Meidän reitti kulki Budapestista itä-Slovakiaan. Košice, Slovakian toiseksi suurin kaupunki, oli helteinen vielä myöhään iltapäivällä. Nautimme juomat suloisessa keskustassa, ja jatkoimme lyhyen jaloittelun jälkeen matkaa Popradiin.

Popradista käsin kävimme Tatrojen rinteiden lisäksi Dobšinán jääluolalla ja Ochtinán argoniittiluolalla. En olisi uskonut Euroopan ainoan argoniittiluolan sijaitsevan niin kapean tien päässä, mutta siellä se silti oli. Molemmat luolat olivat käymisen arvoisia!

Popradin jälkeen suunnaksi pohjoinen Oravský Podzámok ja kuuluisa Oravan linna. Ajoimme Lúčkyn kylän kautta nähdäksemme keskellä kylää sijaitsevan vesiputouksen. Ihan tuli Kroatian Plitvice mieleen! Jos tällä seudulla liikkuu, kannattaa vesiputous käydä katsastamassa, mutta pelkästään sen takia en tänne lähtisi. Oravasta ajoimme Bojnicen linnan kautta Bratislavaan, jossa vietimme kaksi viimeistä yötä. Paluupäivänä ajoimme vielä Bratislavasta Budapestin lentokentälle.

Mielestäni teimme onnistuneen reittivalinnan. Jos jotain saisin muuttaa, jättäisin menemättä Oravaan. Kartassa lyhyeltä näyttävään matkaan sai upotettua yllättävän paljon aikaa. Ajoimme yhtenä päivänä Popradista Bratislavaan, emmekä ehtineet vierailla sisällä kummassakaan linnassa. Oravan skippaaminen olisi kummasti keventänyt ajopäivää.

Hinta

Maksoimme seitsemälle päivälle auton vuokrasta ja vakuutuksesta 165e. Bensaan rahaa kului 125 euroa, suunnilleen pari tankillista. Meidän vuokra-auto sisälsi oikeuden ajella Unkarin maanteillä. Slovakiaan meidän oli itse hankittava vinjetti. Ostimme sellaisen Shellin huoltoasemalta 10 eurolla 10 päiväksi. Kokonaisuudessaan meidän autoilu siis maksoi 300 euroa. Rajanylitysmaksuksi meille kerrottiin sopimuksessakin näkyvä 45 euroa, mutta ikinä ei meiltä tuota summaa veloitettu.

Mielestäni käypä hinta viikon vuokrasta. Slovakiassa pärjäisi julkisillakin, mutta kieltä osaamattomana on autolla liikkuminen yksinkertaisesti helpompaa. Oma auto antaa vapauden ajella sinne minne huvittaa aikatauluista välittämättä. Auton kanssa on myös helpompi tehdä suunnitelmiin muutoksia lennosta, ja muutenkin suunnitella menemisiä vapaammin. Pysäköinti on tosin aina riesana, mutta ainakin Tatrat ovat niin suosittu autoilukohde, että parkkipaikkoja oli näin turistikauden lopussa helppo löytää.

Autoilu Slovakiassa ja Unkarissa

Mielestäni kummassakin maassa oli helppo liikkua autolla.Meillä ei ollut navigaattoria, mutta olimme ladanneet offline-kartat HERE WeGo -sovelluksen kautta. EU-maissa voi nykyään surffailla liittymästä riippuen mobiilidataa käyttäen, joten surffailu ja online-karttojen katselu on mahdollista autosta käsin. Välillä karttasovellukset ja navigaattorit antavat sekavaa ohjeistusta moottoritieliittymistä. Moottoriteillä oikean liittymän valitseminen onnistuu, kun pitää mielessä minkä suuren kaupungin suuntaan on suunnilleen menossa ja ottaa sen kiintopisteeksi.

Ainakin Slovakiassa kaikki tiet olivat hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Odotin, että pikkutiet olisivat olleet huonokuntoisempia, mutta suurin osa niistäkin oli päällystetty. Ilmeisesti tieverkko koetaan Slovakiassa tärkeäksi, sillä pienistäkin teistä pidetään hyvää huolto. Maan pieni koko tosin helpottaa tieverkon ylläpitoa. Unkarista on kokemusta ainoastaan moottoriteistä ja ne olivat erinomaisessa kunnossa.

Slovakia on juttujen mukaan Euroopan korruptoitunein valtio. Poliisi ei välttämättä ole paras ystäväsi, etkä välttämättä halua joutua ongelmiin Slovakiassa. Matkustustiedotteen mukaan poliisilla on oikeus periä matkailijoilta sakot samantien käteismaksuna ja ottaa passi haltuunsa, kunnes sakot on maksettu. Näimmekin reissun aikana useamman ratsian, ja vaikutti siltä, että nopeusrajoituksia todella valvotaan. Me emme onneksi joutuneet reissun aikana tekemisiin virkavallan kanssa.

Kaiken kaikkiaan Slovakia (ja varmasti myös Unkari) on ihana maa, josta saa paljon irti autoillen. Kannattaa ehdottomasti poistua pääkaupungin sykkeestä maaseudun rauhaan. Modernin Bratislavan ulkopuolella odottaa täysin toisenlainen maailma.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Katriona 29.10.2017 at 17:38

    Voi juku miten ihanaa, että löysin blogisi! Niin inspiroivia matkapostauksia <3 Jään ehdottomasti seurailemaan! Slovakia on ehdottomasti minua kiehtova maa ja joskus vielä tulee varmasti sielläkin käytyä. Tällä hetkellä
    itse seikkailen Sveitsissä, jos kiinnostaa lueskella mun postauksia 🙂

    • Reply Katariina / Lomaluumu 2.11.2017 at 13:32

      Kiitos kivasta kommentista 🙂 Pitää käydä tsekkaamassa blogisi, Sveitsi kiinnostaa kovasti!

  • Reply Jana 27.11.2018 at 18:55

    Slovakialaisena ja slaavilaisten maiden matkaoppaana luin mielenkiinnolla matkakertomustasi ja ilahduin siitä, kuinka osuvasti ja hienosti olet kuvaillut minun entistä kotimaatani. Seuraaville matkailijoille voisin suositella Oravan linnan sijaan valitsemaan Liptovský Mikulás, Banská Bystrica ja Zvolen akselin aluetta, jossa on mielenkiintoista nähtävää matkan varrella, sekä ko. kaupungeissa. Matkailu avartaa aina!

    • Reply Katariina / Lomaluumu 20.1.2019 at 18:11

      Voi miten mukava kuulla, Slovakia on kerrassaan kaunis maa! Ja vinkit ovat aina tervetulleita, pistän ehdottomasti itsekin korvan taakse seuraavaa kertaa ajatellen. 🙂

    Leave a Reply