Tämän hetken kuulumisia sekä muistoja Roomasta

Blogissa on elelty jo jonkin aikaa hiljaiseloa. Jotenkin viime aikoina näin pimeänä vuodenaikana ei ole vain yksinkertaisesti ollut inspiraatiota kirjoittaa, tähän on vaikuttanut varmastikin lisäksi epävarmat ajat koronaan ja työtilanteeseen liittyen. Viime aikojen matkustaminen on itselläni rajoittunut muuttoapureissuun toiselle paikkakunnalle jonkin aikaa sitten, ja ns. oikealla matkalla on tullut viimeksi käytyä kesällä, kun kävimme Kuusamossa perheen kanssa Karhunkierroksella. Nyt kuitenkin innostuin kirjoittelemaan pitkästä aikaa, joten ajattelin että palataan aikaan ennen koronaa ja muistellaan viime vuoden reissua Roomaan.

Italiassa on itselläni tullut aiemmin matkusteltua Riminin alueella, jossa majoituimme Riccionessa ja kävimme samalla myös Venetsiassa sekä San Marinossa. Sittemmin on tullut käytyä myös Ischialla, josta samalla myös Caprilla ja Napolissa sekä pari kertaa Roomassa. Tuoreimmassa muistissa on viimeksi mainittu, sillä kävimme Roomassa mieheni kanssa viime vuoden syyskuussa. Ennen joulua tuli luettua Italian ja reissujen kaipuuseen Ella Kannisen Minun Italiani -kirja. Kirjan ulkoasu on kaunis, siinä on ihania kuvia ja se on mielenkiintoinen kokonaisuus kirjoittajan monipuolisia, omakohtaisia kokemuksia maasta. Kirjassa käsitellään myös koronakriisiä erityisesti Italian näkökulmasta, missä tilanne oli todella paha ennen kuin Suomessa vielä kunnolla osattiin odottaa epidemian nopeaa laajentumista myös tänne. Ella myös avaa kirjassa syitä, miksi tilanne oli juuri Italiassa niin paha, mitä oli mielenkiintoista lukea. Haaveilen tulevaisuudessa reissuista esimerkiksi Gardajärven, Amalfin rannikon tai vaikkapa uudemman Italian kohteen Calabrian maisemiin.

Mutta palataanpa siihen viime vuotiseen Rooman reissuun. Olen käynyt Roomassa kerran aiemmin äidin kanssa, ja pohtiessamme matkakohdetta syksylle miehen kanssa päädyimme Roomaan sillä hän ei ollut siellä tai muutenkaan Italiassa aiemmin käynyt, joten niin sitten lennähdimme kaupunkiin syyskuussa 2019. Olin valinnut majoituksen aikalailla kuvien ja keskeisen sijainnin perusteella, ja majapaikkana toimi La Maison D´art Spagna. Hotellia etsiessä kiinnitin huomiota varaussivuston ihanaan kesäiseen, aurinkoiseen hotellihuoneen parvekkeelta otettuun kuvaan, joten näin itseni siemailemassa cappuccinoa tai ehkäpä viinilasillista tuolla parvekkeella tyylikkäänä ihailemassa ikuisen kaupungin maisemia. No jokainen voi arvailla, vastasiko todellisuus tuota kuvaa. 😀 Huoneessa oli kyllä parveke, mutta näkymä avautui rähjäiselle sisäpihalle. Muuten huone ja hotelli osuivatkin kyllä täysin nappiin! Sijainti oli loistava lähellä metroasemaa ja keskeisiä nähtävyyksiä, kuten Espanjalaisia portaita, Pantheonia ja Villa Borghesen puistoa. Roomassahan on kirkkoja lähes joka nurkalla, ja majapaikkaamme vastapäätäkin oli todella kaunis kirkko, jonka kävimme katsastamassa.

Etsiessämme majapaikkaamme kävelimme siitä pari kertaa ohi, sillä hotellin nimeä ei ollut juurikaan nähtävillä rakennuksessa.  Lopulta huomasimme kuitenkin hotellin nimen löytyvän sisäänkäynnin kupeesta. Tai oikeastaan kyseessä ei ollut varsinainen hotelli, vaan rakennus jonka yhdessä (tai kahdessa?) kerroksessa majapaikkamme toimi. Talossa oli myös jonkun toisen majoitusliikkeen tilat. Huone itsessään oli viihtyisä ja sisustuksessa oli käytetty kauniita materiaaleja, erityisesti kylppäri oli kiva. Yhtenä reissupäivänä testasimme myös hotellin aamiaisen, mikä oli yllättävän hyvä ja monipuolinen italialaiseksi, sillä se sisälsi muutakin kuin leivoksia ja croissantteja. Aamiaista oli mahdollista nauttia myös ulkona parvekkeella, mistä oli onneksi kivemmat näkymät kuin huoneemme sisäpihan parvekkeelta. 😀 Lähes kaikki vieraat olivatkin valinneet mahdollisuuden nauttia aamupalaa ulkosalla.

Ensimmäisenä päivänä lähdimme kävelemään ja etsiskelemään sopivaa ruokapaikkaa ja tulimme vahingossa löytäneeksi Pantheonin, joka olikin itselläni jäänyt viime Rooman reissulla näkemättä. Menimme sisälle istumaan penkeille ihailemaan jykevän ikivanhan rakennuksen harrasta tunnelmaa. Viimeksi Roomassa vieraillessani Fontana di Trevin suihkulähde oli pettymyksekseni remontissa, joten se piti luonnollisesti nähdä. Suihkulähde sijaitsi sekin lähellä majapaikkaamme, ja kävimmekin ihailemassa sitä iltavalaistuksessa melkein joka ilta. Nähtävyyden ympärillä kuhisi joka kerta todella paljon turisteja ja erinäisten tavaroiden myyjiä, joten jos suihkulähdettä haluaisi ihailla rauhassa, kannattaisi paikalle mennä varmastikin hyvin aikaisin aamulla. Iltavalaistuksessaan tuo suihkulähde on kuitenkin ehdottomasti nähtävä, ainakin itse olisin voinut tuijotella sitä tuntikausia.

Colosseumiin emme tällä kertaa lähteneet, sillä olin käynyt siellä jo aiemmin ja jonot olivat valtaisat, kun saavuimme paikalle. Ihailimme nähtävyyttä kauempaa ja kävelimme lähistöllä. Päivä oli myös ihan järkyttävän lämmin, ja olisi ollut lähestulkoon tuskallista jäädä tuntikausiksi jonottamaan auringon porottaessa suoraan niskaan. Tietysti jos olisimme menneet paikalle aikaisin aamulla, ei olisi välttämättä tarvinnut jonottaa niin kauan ja vielä ei olisi niin kuumakaan. Toinen vaihtoehto välttää jonottaminen olisi ostaa opastettu kierros, millä viimeksi Colosseumissa kävimme. Lähellä hotelliamme sijaitsi myös kaunis Villa Borghesen puisto, jossa käveleskellen vietimme yhden päivän. Vehreään puistoon puiden suojaan olikin ihana paeta kaupungin kuumuutta. Puisto on ympärysmitaltaan noin kuusi kilometriä, ja sieltä löytyy muun muassa Galleria Borghesen museo, eläintarha ja tekojärvi, missä pystyi myös melomaan kanootilla.

Yhtenä päivänä päätimme lähteä käymään Trasteveren kaupunginosassa, sillä paikka kuulosti mielenkiintoiselta ja mukavan erilaiselta osalta Roomaa, ja olin niin monesta paikasta kuullut että siellä kannattaisi käydä. Otimme siis tällä kertaa mukavuuden haluisina taksin ja lähdimme Trastevereen viettämään iltaa. Ajomatkaa majapaikastamme kertyi ehkä noin 15 minuuttia. Kaupunginosa osoittautui boheemiksi, rosoiseksi ja hieman rappioromanttiseksi ja siellä oli paljon ravintoloita. Tietty rosoisuus teki paikasta iltavalaistuksessa kauniin ja sopivan tunnelmallisen. Kävelimme ympäriinsä katsellen erilaisia putiikkeja ja kävimme Santa Maria di Trasteveren kirkossa. Kävelyn jälkeen istahdimme pienen kuppilan terassille, joka näytti olevan paikallisten suosiossa ja ihmettelimme siinä roomalaista elämänmenoa. Ilta alkoi hämärtyä  ja Trastevereen näytti virtaavan koko ajan lisää porukkaa viettämään iltaa. Jonot melkein joka ravintoloihin alkoivat olla pitkiä, joten asetuimme yhden ravintolan jonon jatkoksi ja söimme siellä illallista. Odotukset olivat melko korkealla, koska ravintola oli saanut hyvät arvostelut ja paikka näytti olevan todella suosittu, ja ylipäätään Trasteveren ravintoloita oli kehuttu paljon. Valitettavasti ruoka jäi tällä kertaa ihan ok-tasolle, liekö henkilökunnan kiireellä sitten osuutta asiaan. Mutta viini ja tunnelma olivat kuitenkin kohdillaan.

Tämä postaus jääkin sitten tämän vuoden viimeiseksi. Vuosi on ollut kyllä erilaisempi, kuin olisi ikinä alkuvuonna osannut odottaa. Paljon on silti mukaviakin ja ikimuistoisia asioita tapahtunut. Tänä vuonna esimerkiksi aloitin esimerkiksi tämän blogiharrastuksen ja löysin kirjat ja lukemisharrastukseni uudestaan, kun meillä alkoivat töissä huhtikuussa lomautukset ja yhtäkkiä olikin yllin kyllin aikaa tehdä omia juttuja. Kotosalla on tullut myös tehtyä kotitreenejä ja seurattua uusia Netflix-sarjoja ja erittäin paljon on tullut liikuttua ulkona ja luonnossa kohta kaksivuotiaan mäyräkoiraherramme kanssa. Reissattua tuli kotimaassa ainakin Kuopiossa, Posiolla ja Kuusamossa. Teimme myös kotona pientä pintaremonttia. Ensi vuodelle onkin pitkästä aikaa tiedossa eräs kotimaan reissu, jota odotan innolla. Siitä sitten juttua myöhemmin (ja toivottavasti myös jossain kohtaa jopa jostain kauempaa)! Toivotan kaikille hyvää ja parempaa uutta vuotta 2021! <3

Caffe Freddolla Villa Borghesen puistossa

Previous Post

• Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin maanantai, tammikuu 4, 2021 at 00:48

Harmi, että Trasteveren ruoka- ja ravintolakokemus jäi vain ok-tasolle. Trastevere nimittäin on yksi omista suosikeistani, ja meillä on ollut siellä hienoja ravintolakokemuksia. Ja Rooma on yksi omista suosikeistani Euroopan pääkaupungeista, toivottavasti sinne pääsee taas tämän vuoden aikana!

• Reply Maapalloilija keskiviikko, tammikuu 6, 2021 at 10:36

Nuo ruuhkat Rooman nähtävyyksissä on kyllä valtaisat.