Salaperäinen Amsterdam

Ajattelin että nyt olisi hyvä aika tehdä viimein postaus Amsterdamin reissulta, missä kävimme Tiian kanssa viime kesänä (tai pitäisikö jo sanoa toissa kesänä, eli 2019). Töissä piti tehdä vähän järjestelyjä työvuorojen suhteen, mutta vuoronvaihdot onnistuivat siten että pääsin reissuun. Pienoinen työputkihan siinä pääsi kertymään ja vielä reissua edeltävänä iltana olin töissä, joten hieman aamulla väsytti lähteä jälleen lentokenttää, missä olin vielä muutama tunti sitten työn merkeissä ollut. Asiaa ei auttanut se, että Helsinki-Amsterdam lennolla jouduin tietysti rättiväsyneenä sen koneen ainoan itkevän vauvan viereen istumaan. 😀 Aamulennossa oli kuitenkin se hyvä puoli, että olimme jo hyvissä ajoin aamupäivällä perillä Amsterdamissa. Lentokentältä otimme bussin kohti keskustaa ja sen lähettyvillä sijaitsevaa hotelliamme. Saapuessamme kanaalien kaupunkiin ihastelimme jo bussimatkalla söpöjä, muista Euroopan kaupungeista poikkeavia taloja. Löysimme hotellimme ja pienen levähdyksen jälkeen ei muuta kuin kaupunkia tutkimaan!

Kaupunki avautui kauniina kanaalien varrella kukkivine istutuksineen ja säätkin suosivat meitä. Vaikka tiesin, että Amsterdamissa oli paljon kanaaleja ja olin fiilistellyt kuvia kaupungista ennen reissua, kanaalien määrä silti yllätti. Lentokenttävirkailijoina ja Tiian matkaopasuran ansiosta jollain tavalla meistä varmaan suorastaan huokui jonkinlaista palvelushenkeä, sillä heti hotellista lähdettyämme kaupunkia tutkimaan meiltä tultiin kysymään reittiohjeita Vondelpark -puistoon. Kahdessa ravintolassa meiltä myös kysyttiin, olemmeko Suomesta. Toisessa niistä baarimikko tunnusti, että he olivat arvuutelleet mistä maasta olimme ja osuivat sitten oikeaan. 😀 Ilmeisesti suomen kieli on aika tunnistettavaa siis!

Koska olimme polkupyörien luvatussa kaupungissa, täytyihän meidänkin tietenkin sellaiset vuokrata. Vuokrasimmekin pyörät allemme seuraavana päivänä hotellistamme. Ei muuta kuin kohti puistoa! Hieman hurjalta tuntui ajella osittain autojen seassa uudessa kaupungissa, ja muutenkaan itselläni ei ollut tullut pyöräiltyä pitkiin aikoihin, joten vähän tuo pyöräily hirvitti. Kukaan ei näkynyt tietenkään käyttävän pyöräilykypärää, eikä niitä toki meilläkään ollut.

Suuntasimme pyörillä Vondelparkiin, joka on suuri puisto Amsterdamin keskustan tuntumassa, kaupungin oma Keskuspuisto. Se on avattu vuonna 1865 ja siellä vierailee 10 miljoonaa kävijää vuosittain. Puisto olikin täynnä pyöräilijöitä ja muutenkin tuntui että kaikki Amsterdamissa pyöräilivät. Puistosta löytyy myös kivoja kahviloita. Viilettäessämme Vondelpark -puistossa tuli mieleen jälleen tämä matkailun ihmeellisyys. Eilen aamulla olin vielä herännyt väsyneenä kotoani, ja nyt jo viiletin pyörän selässä Hollannissa onnellinen virne naamalla kuin ihka aito damilainen konsanaan! Kaupungissa kuljimmekin sitten pääasiassa pyörällä ja muutaman kerran raitiovaunulla.

Pyöräretkellä Vondelparkissa

Vähän herkuttelua ❤️

Kun Amsterdamin reissumme varmistui, tiesin että haluan päästä käymään Anne Frankin taloon tehdyssä museossa. Kyseessä on siis kanaalin varrella osoitteessa Westermarkt 20 sijaitseva talo, jossa Anne perheineen ja ystävineen piilotteli juutalaisvainojen aikaan sotavuosina 1942-1944. Talon osoite oli vielä Prinsengracht 263 Annen piileskellessä talossa ja siellä toimi Annen isän Otto Frankin maustealan yritys. Talossa Anne kirjoitti kuuluisan päiväkirjansa. Museoon kannattaa ostaa liput ennakkoon netistä. Me emme olleet näin tehneet, joten ostimme liput museoon aamulla museon nettisivuilta, missä oli käytössä jonotussysteemi, eli sivusto vapautti lippuja myyntiin jonotuksen perusteella. Sivustolta piti valita vierailuaika, milloin museoon halusi tulla. Valitsimme ajan muutaman tunnin päähän ja saimme liput ostettua.

Sitten taas pyörällä kohti museota! Google Mapsia saimme käyttää kaupungissa aika ahkerasti, sillä paikat näyttivät ainakin ensikertalaisen silmään ehkä kanaalien vuoksi aika samanlaisilta. Saimme jonottaa paikan päällä museossa hyvän tovin, sillä vierailijoita päästettiin sisään vain muutama kerrallaan ja porukkaa oli paikalla paljon. Monet kuvasivat itsensä talon edustalla kanaalin puolella seinästä löytyvän kyltin vieressä, joka kertoi kyseessä olevan Anne Frankin talon. Itse taloon ja museoon kuljetaan kuitenkin sen sivulta löytyvästä sisäänkäynnistä.

Kirjan lukeminen ennen paikassa vierailua kannattaa, sillä näin talosta ja sen huoneista saa paljon enemmän irti ja kirjan tapahtumat ikään kuin heräävät eloon ja ne tuntuvat oikeasti todellisilta. Annen huoneessa oli vielä seinällä paikoillaan hänen sinne kiinnittämiä kuvia mm. elokuvatähdistä. Sisäänkäynti Salaiseen Siipeen, niin kuin Anne kirjassa heidän majapaikkaansa kutsui, löytyi naamioituna kirjahyllyn taakse. Tuo kirjahylly on edelleen näkyvillä museossa Näimme myös vintille johtavat tikkaat, minne Anne kirjoitti päiväkirjoissaan monesti kapuavansa. Itse vintillä ei päässyt käymään. Muuten kierros eteni aina huone huoneelta eteenpäin. Paikka on todella tunteita herättävä. Etenkin kun tätä visiittiä ennen olin jokin aika sitten vieraillut Puolan Auschwitzissa, jonne Frankit ja heidän ystävänsä piilopaikan paljastuttua lopulta päätyivät, tuntuivat historian ja sodan ajan tapahtumat jollain tapaa ikään kuin nivoutuvan yhteen. Suosittelen kaikille historiasta kiinnostuneille vierailemaan täällä. Museossa kuljetaan kuulokkeet korvilla, ja opastuskieli valitaan ennen kierroksen alkua. Suomen kieltä ei ollut saatavilla, mutta kuuntelimme opastuksen englanniksi. Museokierroksen päätteeksi pääsee näkemään alkuperäiset Annen Frankin päiväkirjat.

Kannattaa myös lukea Miep Giesin kirja nimeltä Anne Frank, suojattini. Miep oli toimistotyöntekijänä Otto Frankin yrityksessä ja avusti piileskelijöitä aina näiden paljastumiseen saakka. Piileskelijöiden päivittäinen avustaminen vaati häneltä rohkeutta, omatoimisuutta, kekseliäisyyttä ja omistautumista. Ilman häntä piileskelijöiden arjessa selviytyminen olisi ollut hankalaa, ellei mahdotonta. Hän muun muassa toimitti heille ruokaa. Gies on kirjoittanut kirjan 80-luvulla, mutta yhä tänä päivänä se on mielestäni ajankohtainen ja jopa yksi parhaita lukemiani kirjoja. Talon elämään ja arkeen sodan keskellä saa näin myös toisen henkilön näkökulman Annen päiväkirjan lisäksi.

Kävimme Amsterdamissa myös kanaaliristeilyllä. Kuulokkeet korvissa kuuntelimme oppaan kertomuksia kaupungista lipuessamme pitkin kanaaleja ja risteily olikin mukava kesäpäivän ajanviete. Viimeisenä päivänä kävimme vähän shoppailemassa ja kiertelimme vielä pitkin kaupunkia myöhäiseen iltaan asti. Tykkäsin kyllä Amsterdamista paljon ja se oli todella kaunis, myös hieman hämyinen ja salaperäinen kaupunki ja toivon palaavani sinne vielä joku päivä. <3

• Reply Eve torstai, syyskuu 24, 2020 at 13:55

Tuolla täytyy kyllä päästä joskus käymään! 😊 upeita kuvia. 🖤

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina torstai, syyskuu 24, 2020 at 14:50

Kiitos <3

• Reply Mari /Kodinvaihtaja sunnuntai, syyskuu 27, 2020 at 16:36

Todella tykkään näistä audioesittelyistä, joita monessa nähtävyydessä on. Ne tuo juttua elävämmäksi.

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina sunnuntai, syyskuu 27, 2020 at 19:01

Jep, kyllä ilman esittelyä paikka olisi jäänyt paljon etäisemmäksi.

• Reply Marika / Matkalla Missä Milloinkin sunnuntai, syyskuu 27, 2020 at 16:51

Itsekin pidin paljon Anne Frankin museosta. Koskettava paikka. Kiitos kirjavinkistä, lisään sen lukulistalleni.

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina sunnuntai, syyskuu 27, 2020 at 19:02

Niimpä! Kiva kuulla 🙂

• Reply Merja / Merjan matkassa tiistai, syyskuu 29, 2020 at 16:15

Minulla oli varattuna matka keväiseen Amsterdamiin, mutta koronan perkule sotki suunnitelmat. Tarkoitus olisi ensi keväänä yrittää uudestaan. Haluan Amsterdamin lisäksi nähdä tulppaanipellot. Meilläkin oli varaus Anne Frankin taloon ja onneksi sitä sai siirrettyä. Hyvä vinkki tuo kirjan lukeminen etukäteen. Täytyypä ottaa listalle 🙂

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina tiistai, syyskuu 29, 2020 at 18:50

Tulppaanipellot olisi varmasti myös hieno nähdä. Toivotaan että ensi keväänä matka jo onnistuu 🙂

• Reply Ne Tammelat keskiviikko, syyskuu 30, 2020 at 20:58

Kivoja kuvamuistoja Amsterdamista! Me kävimme siellä kolme vuotta sitten ystäväni synttärireissulla ja tykkäsimme kyllä kovasti molemmat. Varasimme pienemmän veneristeilyn ja se oli oikein tunnelmallinen viihdyttävän kuljettajan tarinoita kuunnellen. Kanaaleita on kyllä huikean paljon oikeasti ihan joka puolella ja juuri se tekee kaupungista niin erityisen.

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina torstai, lokakuu 1, 2020 at 12:06

Pienempi veneristeily kuulostaa kyllä tunnelmalliselta 🙂 Jep, kanaaleita oli ihan yllättävän paljon.

• Reply Sari /matkalla lähelle tai kauas sunnuntai, lokakuu 4, 2020 at 09:32

Usein on käyty Amsterdamissa mutta Vondelpark on aina jäänyt. Missä olettekaan noin upeat ateriat siellä syöneet?
      Kiitos kirjavinkistä. Lähdin heti etsimään tuota toista Anne Frank ista kertovaa opusta.

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina sunnuntai, lokakuu 4, 2020 at 13:24

Emme syöneet tuota ateriaa puistossa, vaikka kuva tuossa yhteydessä onkin 🙂 Hienoa, olisi kiva kuulla joskus mitä tykkäsit kirjasta!

• Reply Anna | Muuttolintu torstai, lokakuu 1, 2020 at 03:15

Ai että, ihanaa Amsterdamin tunnelmaa! Omasta Damin matkasta on jo yli 10 vuotta, ja se on kaupunki, mihin haluan ehdottomasti uudestaan. Varmaan yksi lemppareita!

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina torstai, lokakuu 1, 2020 at 12:04

Se on kyllä niin tunnelmallinen kaupunki! <3

• Reply Periaatteen Nainen lauantai, lokakuu 3, 2020 at 00:05

Mä olen käynyt Amsterdamissa ekan kerran 5-vuotiaana ja jäi hirveät traumat, kun meidän autoon murtauduttiin ja mun lelut varastettiin sillä reissulla. Sittemmin olen käynyt uudestaan ja antanut anteeksi: se on oikein hieno kaupunki!

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina sunnuntai, lokakuu 4, 2020 at 13:25

Voi ei! No onneksi sait paremmankin kokemuksen kaupungista myöhemmin 🙂

• Reply Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning lauantai, lokakuu 3, 2020 at 18:35

Damissa on tullut käytyä pari kertaa miehen kanssa ja kerran yksin. Valitettavasti Anne Frankin talo on edelleen käymättä, joten sinne on suunnattava seuraavalla kerralla. Kaupungissa on kyllä tosi paljon kaikkea näkemistä ja kokemista, joten sinne palaa mielellään uudelleen. Toissajouluna oltiin Amsterdam Light Festivalin aikaan ja käytiin ihailemassa valotaideteoksia kanaaliajelulla. Oli kiva kokemus.

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina sunnuntai, lokakuu 4, 2020 at 13:26

Varmasti, kuulostaa kivalta! Tuonne olisi kyllä mukava palata juuri joskus myöhään syksyllä tai talvella tunnelmoimaan 😀

• Reply espanjaan sunnuntai, lokakuu 4, 2020 at 10:12

Kiitos Amsterdamvisiitistä! Mekin olimme kesällä 2019 Hollannissa, pari viikkoa Haagissa ja retkeilimme sieltä, käymättä tällä kertaa Amsterdamissa ollenkaan, koska se oli jo muutamaan kertaan käyty. Jaan niin kokemuksesi tuosta pyöräilystä. Me uskalsimme pyöräilemään vain maaseutumaisemissa Haagin lähettyvillä, koska pyöräilijöitten paljous tuntui niin oudolta. Hollanti on pyöräilymaa. Ilman kypärää. Meitä katsottiin pitkään, kun niitä käytimme.

• Reply Lentoonlähdössä by Hannamarielina sunnuntai, lokakuu 4, 2020 at 13:27

Jep tuo oli kyllä niin yllättävää ettei niitä kellään juuri näkynyt vaikka autojen seassa melkein suhaillaan 😀