New York, New York

Don’t you gonna miss it? -kysyi Carrie Mr. Bigiltä Sinkkuelämää-sarjassa, kun Big oli aikeissa muuttaa Isosta Omenasta Californian Napa Valleyhin viiniä viljelemään. New York oli jo kauan siintänyt mielessäni kaupunkina, jossa halusin päästä käymään. Katselin Sinkkulämää-sarjaa ja luin New York-aiheisia blogipostauksia ja haaveilin matkasta kaupunkiin, joka ei koskaan nuku.

Viime vuonna, helmikuussa 2018 tuo reissu sitten toteutui ja lähdimme miehen kanssa talvilomalla New Yorkiin neljän yön reissulle. Jotkut sanovat, ettei niin kauas kannata lähteä alle viikoksi, mutta kyllä tuossakin ajassa jotain ehti nähdä, vaikka toki visiitti oli pintaraapaisu puhuttaessa suurkaupungista. Muistan varmasti ikuisesti sen näyn ja tunteen, kun kaupungin kuulu siluetti avautui eteemme koneen lähestyessä tuota Metropolia ja maailman pääkaupunkia. Jotain hieman liikuttavaakin tuossa hetkessä oli, tai ehkä väsymys saattoi olla siihen osasyynä. 😄 JFK:lle laskeuduttuamme otimme taksin terminaalin edestä ja lähdimme kiitämään kohti Manhattania. Saapuessamme kaupunkiin alkoi olla alkuilta ja sen siluetti siinsi edessämme ajaessamme kohti Manhattania ja hotelliamme. Vierellämme ajoivat tv-sarjoista ja elokuvista tutuksi tulleet keltaiset koulubussit. Taksikuskimme oli varmasti ajanut reitin tuhansia kertoja, mutta me tuijotimme ikkunasta haltioissamme. Vimeinkin sitä oltiin täällä!

Majoituimme Midtown Manhattanilla Citadines Connect Fifth Avenue –nimisessä hotellissa. Koko päivän matkustamisen jälkeen olimme väsyneitä ja kävimme vain hakemassa vastapäisestä kahvilasta leivät huoneeseen ja kävelimme lähistöllä. Kyseessä oli mielestäni aika perustason hotelli, mutta huone oli siisti, melko tilava ja muutenkin oikein kiva. New Yorkissa majoittuminenhan ei ole mitenkään älyttömän edullista, joten hotellin hintalaatusuhde oli mielestäni hyvä. Sänky ja tyyny olivat ihanat! Kotiin päästyä täytyi käydä hankkimassa samantyyliset tyynyt kuin hotellissa, sillä ne olivat niin mukavat. Hotellin aula oli kapea ja pienehkö, kuten monet rakennukset Manhattanilla. Huonehintaan kuului aamiainen, joka oli tyyliä kerää ja syö siellä, minne satut mahtumaan. 😀 Lähestulkoon kaikki aamiaistuotteet oli kääritty muoviin, joten emme jääneet ahtaaseen ja täyteen aulatilaan ruokailemaan, vaan keräsimme kaiken tarpeellisen mukaan ja siirryimme huoneeseen syömään aamupalaa. Eli ihan ei puhuttu samanlaisesta yltäkylläisestä hotelliaamiaisesta mihin Suomessa on tottunut, eikä ekologisuudestakaan oikein voitu täällä puhua. Aamupala ajoi kuitenkin asiansa ja lähdimme viettämään ensimmäistä kokonaista päivää New Yorkiin!

Rockefeller Center, Grand Central Terminal & Pyhän Patrikin Tuomiokirkko

Hotellin keskeisen sijainnin puolesta lähistöllä oli paljon tunnettuja nähtävyyksiä. Kävelimme ympäriinsä ja ihmettelimme pilvenpiirtäjiä. Tulimme Rockefeller Centerille ja mies sai minut houkuteltua lähtemään rakennuksen huipulle katselemaan näkymiä sieltä. Ensin kyllä vähän hirvitti lähteä niin ylös, mutta hän sai kuitenkin minut ylipuhuttua. Rockefeller Center on valmistunut vuonna 1933 ja sen huipulla sijaitsee Top of the Rock-näköalatasanne, jossa käy vuosittain yli 2,5 miljoonaa vierailijaa. Rockefeller Centerin edessä avautui suuri luistelurata, jonka muistelin nähneeni elokuvissa. Suuntasimme rakennuksen sisään ja ostimme liput ylös näköalatasanteelle. Kovin ruuhkaista tai pitkiä jonoja ei paikalla meidän käyntimme aikaan onneksi ollut. Menimme turvatarkastuksen läpi ja siirryimme hissillä rakennuksen huipulle. Pilvenpiirtäjän huipulla käynti oli ilmanmuuta huikea kokemus, kun kaupunki pilvenpiirtäjineen avautui eteemme. Huipulta avautuvat näkymät mm. Manhattanille, Brooklyniin, Central Parkiin ja Hudsonjoelle.

Korkeuksien jälkeen palasimme maanpinnalle ja lähdimme vierailemaan vielä Pyhän Patrikin Tuomiokirkossa ja Grand Central Terminalissa. Kirkossa vierailua emme erikseen suunnitelleet, mutta kun se matkan varrelle osui, päätimme pistäytyä sisällä. Ja ehdottomasti kannatti! Kirkko oli ehkä kaunein, missä olen koskaan käynyt. Ikkunoiden mosaiikkimaalaukset olivat todella kauniita ja eri puolille kirkkoa sytytetyt kynttilät loivat rauhallista tunnelmaa. Keskellä pilvenpiirtäjiä sijaitseva rakennus näyttää siltä kuin se olisi vain tupsahtanut jostain taivaasta siihen. Ehkä onkin.

Seuraavaksi jatkoimme lähistöllä sijaitsevaan Grand Central Terminaliin, jossa on kuvattu lukuisia tv-sarjoja ja elokuvia. Siellä sijaitsee myös metroasema. Täällä kannattaa vierailla jo aseman arkkitehtuurin vuoksi, vaikka ei olisikaan lähdössä mihinkään. Grand Central avattiin vuonna 1913 ja se on maailman suurin rautatieasema. Rautatieaseman läpi kulkee päivittäin yli 750 000 ihmistä. Sieltä löytyy myös useita ravintoloita, ja mekin käväisimme kahvilla aseman alakerran ravintolassa. Jos haluaa tutustua tähän ikoniseen asemaan tarkemmin, on sinnekin mahdollista varata opastettu kierros, missä saa varmasti enemmän irti paikasta.

Grand Central Terminal

Jääkiekkoa, Brooklyn Bridge & WTC-museo

Toisena päivänä lähdimme käymään Manhattanin eteläpäässä, koska halusin nähdä Brooklyn Bridgen. Samalla oli tarkoituksena käydä myös WTC-museossa, joka sijaitsee paikalla, missä kaksoistornit ennen kohosivat. Suuntasimme siis taas Grand Centraliin, josta otimme metron kohti saaren eteläistä päätä. Tulipa todettua, ettei New Yorkin metro ollut se kaikkein selkein, mutta kysyttyämme parilta ihmiseltä neuvoa pääsimme oikeaan metroon ja osasimme jäädä pois oikealla pysäkillä. Noustessamme metrosta avautuikin Brooklyn Bridge melko pian edessämme ja lähdimme sillalle kävelemään kohti Brooklyniä. Sillalta näimme myös Vapaudenpatsaan, very small ofcourse. 😉 Sillalla oli tuohon aikaan melko paljon turisteja. Brooklyn Bridge oli sellainen paikka, jonka näkemistä olin odottanut ja olihan siellä hieno kokemus käydä, ikonista New Yorkia parhaimmillaan!

Aamupäivällä Brooklyn Bridgellä

Ostimme hod dogit katukioskista välipalaksi, ja pienen tauon jälkeen jatkoimme kohti paikkaa, missä kaksoistornit olivat sijainneet. Tulimme suihkulähteelle, joka on rakennettu tapahtuneen muistomerkiksi ja johon on kaiverrettu kaikkien iskuissa menehtyneiden nimet. Suihkulähteitä löytyy läheltä myös toinen, mutta sen luona emme lähteneet käymään.  Mietimme hetken, lähtisimmekö sisään World Trade Center-museoon, ja päätimme ostaa liput. Sisään siirryttiin jälleen turvatarkastuksen kautta. Museossa oli paljon nähtävää ja katseltavaa, esillä olivat muunmuassa pelastustöihin osallistunut, pahasti kärsinyt paloauto, ja alkuperäiset portaat, joita pitkin ihmisiä oli pelastautunut rakennuksesta. Sieltä löytyi myös huone, joka oli täynnä uhrien kuvia. Suihkulähteillä ja museossa käynti olivat todella tunteikkaita ja hiljaiseksi vetäviä kokemuksia ja suosittelen museossa vierailua kyllä ihan kaikille. Museossa oli niin paljon yksityiskohtia, että siellä olisi helposti saanut kulutettua kokonaisen päivän.

WTC:n suihkulähdemuistomerkki

Seuraavalle päivälle meillä oli tiedossa jääkiekkopeli kuuluisassa Madison Square Gardenissa, jota erityisesti mies oli odottanut. Olimme ostaneet liput peliin etukäteen ja kävelimme sateisessa säässä kohti hallia. Paikalle virtasi todella paljon ihmisiä ja halli tulikin ihan täpötäyteen. Vaikka en itse niin jääkiekosta perusta, niin pelissä käynti oli hieno kokemus ja olihan siellä oma tunnelmansa.

Sateisessa säässä Times Squarella matkalla jääkiekkopeliin

Odottelemassa pelin alkua

Reissun aikana ostoksia tuli tehtyä Macy’s -tavaratalossa, Victoria’s Secretin myymälässä ja Guessilla. Kiertelimme Time Squarella ja sen liikkeissä, ja kävimme mm. Disneyn, Legon ja M&M:n  myymälöissä, jotka kaikki olivat 2-3 kerroksisia. Viimeisenä päivänä ennen lentokentälle lähtöä kiertelimme vielä viimeisen kerran Time Squarella, kävimme syömässä ja otimme sieltä taksin kohti JFK:ta. Meille sattui kiva kuljettaja, jonka kanssa keskusteltiin yleisesti New Yorkista ja myös Donald Trumpista, ja hän oli kiinnostunut kuulemaan mitä Suomessa puhuttiin heidän presidentistään. Taksikuski kertoi asuneensa mm. Kööpenhaminassa, josta oli sitten muuttanut New Yorkiin. Hänellä oli myös toinen työ muistaakseni IT-alalla.

Times Square

Saapuessamme lentokentälle siellä oli todella rauhallista eikä mihinkään tarvinnut juuri jonottaa. Suomea kohti lähdimme aikalailla aikataulussa. Tosin kapteeni kuulutti, että edellämme rullaa tällä hetkellä ainakin noin kymmenen konetta, jonka vuoksi lentoon lähdössä menisi hetken aikaa. Myöhemmin luin, että lentoasemalta noin puolen tunnin ajomatkan päässä sijaitsee ikonisen amerikkalaisen Pan Am-lentoyhtiön museo, jossa vierailun voisi hyvin yhdistää lentoasemalle menoon jos lennon lähtöön on aikaa. Pan Am-yhtiöhän tunnettiin maailman parhaana lentoyhtiönä ja heidän tunnuslauseensa oli vaatimattomasti ”Every country has an airline, the World has Pan Am”’.  Tuon lentoyhtiön henkilökunnasta on tehty myös ihana Pan Am-niminen sarja, jota voin kyllä lämpimästi suositella muillekin ilmailun historian ja nostalgian ystäville. Sarja sijoittuu New Yorkiin ja Lontooseen, sekä kohteisiin mihin Pan Am operoi. Lentoyhtiö ajautui konkurssiin 1990-luvulla.

Kun jälkikäteen ajattelen reissua, niin jollain tavalla tuolla pilvenpiirtäjien keskellä neljä päivää vietettyä alkoi kaipaamaan puita ja luontoa. Central Park jäi tällä visiitillä käymättä, joten uskoisin että puistossa päivää viettämällä saisi tuon luontoannostuksenkin varmaan täytettyä. Central Parkissa haluaisin kovasti päästä käymään, tällä kertaa aika eikä jaksaminenkaan vain riittänyt kaikkeen. New Yorkiin voisin lähteä mielelläni uudestaankin, sillä sieltä ei näkeminen lopu kesken. Seuraavalla kerralla haluaisin puiston lisäksi päästä kokemaan jonkin musikaalin ja majoittua mahdollisesti ehkä Brooklynissa tai idyllisemmässä Greenwich Villagessa. Me kävimme kaupungissa helmikuussa, jolloin lämpötila oli jotain +10 ja +15 asteen välillä. Seuraavaksi lähtisin kaupunkiin ehkä loppukeväästä tai alkusyksystä, jottei olisi tukahduttavan kuuma kuten kesät New Yorkissa kuulemma ovat, mutta kuitenkin mukavan lämmin.

Mielelläni kuulisin sun kokemuksia tai ajatuksia New Yorkista kommenteissa! 💗

• Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin lauantai, elokuu 22, 2020 at 19:32

Itse ei ehkä noin lyhyeksi ajaksi tulisi lähdettyä New Yorkiin johtuen pitkistä lennoista, vaikka on sitä tullut lennettyä viikoksi Brasilian Pantanaliinkin. Nuo ovat muuten kummatkin hyviä vaihtoehtoja seuraavalle majoitukselle. Ainakin itse tykkään Brooklynista kovasti ja Manhattanilla Greenwich Village on ehkäpä oma suosikki. Seuraavalla kerralla kannattaa keskuspuiston lisäksi käydä tsekkaamassa muutama muukin puisto, ne ovat kivoja. Itsellä seuraavalla matkalla voisi kohteena olla tuo jääkiekko-ottelu….

• Reply Lentoonlähdössä by hannamarielina sunnuntai, elokuu 23, 2020 at 21:32

Hyvä tietää että kannattaa siis tosiaankin harkita kyseisiä sijainteja joskus jos Nyciin uudestaan matkaa 😊

• Reply Maapalloilija tiistai, elokuu 25, 2020 at 13:12

NHL-peli on kyllä monille suomalaismiehille ehdoton elämys Jenkeissä 🙂 NY:ssa ei ollut peliä silloin kun kävin, niin vinkkinä vaan, että New Jersey pelaa 30 min junamatkan päässä Manhattanilta.

• Reply Lentoonlähdössä by hannamarielina tiistai, elokuu 25, 2020 at 16:40

Näin on! 😀 Jep, täytyy pitää mielessä ☺️

• Reply Sari / matkalla lähelle tai kauas keskiviikko, elokuu 26, 2020 at 19:27

Me oltiin Nycissa 2017. Tykättiin kovin vaikka mulla oli ennakkoluuloja. Käytiin kummassakin Rockefellerissa ja Empire state buildingissa. Näkemättä jäi juttuja vaikka musikaalissa ja jääkiekko ottelussakin käytiin. Hienoja kuvia.

• Reply Lentoonlähdössä by hannamarielina torstai, elokuu 27, 2020 at 14:39

Jep, aina jää jotain näkemättä, ei vaan saa kaikkea mahdutettua samalle kerralle. Me ei käyty Empire State Buildingissa, mutta sielläkin voisi käydä jos tulee tuonne uudestaan lähdettyä. 🙂

• Reply Pinkkis torstai, elokuu 27, 2020 at 08:15

Vaikka oon käynyt jenkeissä nyt 6 kertaa, antaa Nykin vierailu vielä odottaa itseään. Jostain syystä edes välilaskut ei oo sattunut sinne.
    Tälle vuodelle oltiin harkittu että jos loka-marraskuussa lähdettäis kiertämään itäistä/koillista USAA, mutta kappas vaan kun ei päästy suunnitelmissa nyt kovinkaan pitkälle vallitsevan tilanteen vuoksi.
    Voi olla, että pari päivää joutuis kaupungissakin viettämään vaikka en yleisesti ottaen yhtään tykkää kaupungeista, mutta ihan jo ”yleissivistyksenkin” vuoksi.
    Tuo WTC museo kyllä kuulostais mielenkiintoiselta!

• Reply Lentoonlähdössä by hannamarielina torstai, elokuu 27, 2020 at 21:31

Ehkä New York vielä joskus teidän tiellekin osuu! 😊

• Reply Muu maa mandariini / Oona torstai, elokuu 27, 2020 at 19:26

New York <3 Olin siellä tyttöjen reissulla monta vuotta sitten. Ihanat muistot jäi! Päivisin kierreltiin nähtävyyksiä ja iltaisin juhlittiin. 😀 Oli kyllä todella hauskaa! Kiva postaus, tuli muistot mieleen! Kiitos! 🙂

• Reply Lentoonlähdössä by hannamarielina torstai, elokuu 27, 2020 at 21:32

Kiva kuulla! 😊🤩

• Reply Aila ja Juha lauantai, elokuu 29, 2020 at 14:34

Pääsisimmepä uudelleen tuonne! Teimme sinne reilut kymmenen vuotta sitten kahden viikon reissun ja oman kokemukseni perusteella varaisin uuteenkin reissuun vähintään yhtä paljon aikaa. Se antoi mahdollisuuden katsella kaikkea monelta puolelta. Kävimme jopa YK:n toimistorakennuksen opastetulla kierroksella, osallistuimme pariin konserttiin ja kuuluisaan Harlemin jumalanpalvelukseen, jonne oli silloin aika jono vierailijoille. Myös pari musikaalia tuli nähtyä. Yksi sukulaisvierailukin mahtui mukaan ja sukulaisilta lainatulla autolla teimme yhden yön yli kestäneen matkan Washingtoniin. New York on niin huikea matkakohde ja niin täynnä tutunkuuloisia paikkoja, että kyllä ne oli hienoa kokea itsekin. World Trade Centerin muistopaikat ja museo eivät silloin vielä olleet valmiita, joten siinäpä yksi hyvä syy lähteä toisenkin kerran.

• Reply Lentoonlähdössä by hannamarielina sunnuntai, syyskuu 13, 2020 at 18:07

Vau, kuulostaa että olette ehtineet kokea reissulla vaikka mitä mielenkiintoista! Ja hienoa että on ollut mahdollista lähteä parin viikon reissulle, siinä kerkeää jo laajemmin katsella kaupunkia. 🙂

• Reply Kohteena maailma / Rami lauantai, elokuu 29, 2020 at 21:54

New York on lempikaupunkini ja toivon mukaan pääsen sinne mahdollisimman pian. Koronan takia kevään reissu New Yorkiin peruuntui ja se harmittaa vietävästi, kun olisi ollut taas viikko aikaa kierrellä kaupunkia. Itse majoitun vähän eri puolella kaupunkia aina eri reissuilla, riippuen mitä on tekemässä ja näkemässä. Manhattanilla Greenwich Village, SoHo ja NoLiTa on omia suosikkeja, missä viihdyin parhaiten. Midtown toimii silloin, kun olen käynyt katsomassa useampia pelejä tai teatteria samalla reissulla. Brooklyn on silloin huippu, kun on siellä enemmän. Manhattanille sieltä menee liikkumisessa vähän turhaa aikaa, jos päivittäin siellä käy. Bronx voisi olla itsellä seuraava kohde, mihin tutustua syvällisemmin.

• Reply Lentoonlähdössä by hannamarielina sunnuntai, syyskuu 13, 2020 at 18:10

Kiitos vinkeistä! 🙂 Ja harmi että reissu peruuntui, toivottavasti New York kutsuu joku toinen kerta.