Kaupunkiloma Krakovassa

Tässä kotimaanmatkailubuumin pyörteissä ajattelin että on aika palata viime kesäisen Krakovan reissun kuviin ja tunnelmiin, sillä kyseisestä kaupungista olen ehdottomasti halunnut kirjoittaa. Vietimme Krakovassa neljä yötä viime vuoden kesäkuun lopussa, juuri Euroopan viime kesäisten hirmuhelteiden aikaan. Onneksi majoitusmaikastamme löytyi tehokas ilmastointi! Lensimme siis Krakovaan Oulusta Helsingin kautta tuttuun tapaan ja saavuimme kaupunkiin ja majoituspaikkaamme illalla.

Laskeutumassa Krakovaan

Varaamamme majoitus sijaitsi Ruumz Bed & Rest-nimisessä paikassa Krakovan keskustan lähettyvillä Kazimierzissa, joka on vanha juutalaisten asuttama boheemi kaupunginosa. Otimme Kazimierziin uberkyydityksen lentokentältä, joka oli todella edullinen. Käytimme uberia myöhemminkin tällä reissulla. Majapaikkamme sijaitsi vanhassa kivitalossa vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, missä majoittaja otti meidät illalla vastaan. Tähän sisältyi pieni jännitysmomentti, sillä saavuimme paikalle todella myöhään illalla, muistaakseni vähän ennen puoltayötä ja tarkoituksena oli olla majoituksen pitäjän kanssa yhteydessä saapumisajastamme, sillä erillistä vastaanottoa ei rakennuksessa ollut. Majoittaja ei kuitenkaan vastannut mihinkään viesteihin. Olin jo Helsinki-Vantaalla laittanut hänelle viestiä saapumisajastamme, mutta vastausta ei tuolloin eikä myöhemminkään laskeuduttuamme Krakovaan kuulunut ja hieman jännitti että mitä jos paikalla ei olisikaan yöllä ketään.

Päätin soittaa majapaikan pitäjälle kentältä ja puhelimessa vastasikin mukavan kuuloinen naishenkilö, joka sanoi kyllä vastanneensa viesteihini. Mitään viestejä ei kuitenkaan ollut puhelimeeni tullut. Perillä majoituspaikassamme sitten testasimme uudestaan viestien toimivuutta, ja ilmeni että hänen puhelimestaan eivät viestit lähteneet meidän kummankaan puhelimeen, joten jotain vikaa yhteyksissä sitten lopulta oli. Mutta jokatapauksessa majoittaja otti meidät todella lämpimästi vastaan ja kertoi meille alueen palveluista.

Huoneet sijaitsivat natisevien ja pienoista kunnostusta kaipaamien ikivanhojen puuportaiden päässä vanhan kivitalon ylimmässä kerroksessa. Kerros, missä huoneet sijaitsivat, erosi täysin muista kerroksista, sillä se oli täysin remontoitu. Ja kuinka ihana tuo meidän huone olikaan! Huone vastasi täysin varaussivuston kuvia, se oli ihana ja kivasti ja persoonallisesti sisustettu. Huoneessa oli myös pieni keittiö, jota ei lopulta tullut käytettyä, paitsi jääkaappia aamupalatarpeiden ja juomien säilytykseen. Koska kyseessä oli ullakkohuone, ei perinteistä ikkunaa huoneesta löytynyt, mutta kattoikkunoita kylläkin löytyi. Majoituspaikan kaikki huoneet oli hieman eritavoin sisustettu, joten jos haluaisi tulla samaan paikkaan uudelleen majoittumaan voisi täältä valita vaikkapa erilaisen huoneen.  Krakovan hyviä puolia on ehdottomasti Puolan edullinen hintataso, meidänkin majoitus kustansi neljälle yölle vain reilu 200 e (!).

Kazimierz on alueena värikäs, persoonallinen, hieman rähjäinen mutta boheemi. Kyseessä on ennenvanhaan ollut huonompiosaisen väestön asuttama, mutta nykyisin trendikkääksi noussut kaupunginosa. Toisessa maailmansodassa maaliskuussa 1941 natsit siirsivät alueen juutalaisasukkaat Kazimierzista gettoon ja ihmiset häädettiin kodeistaan. Mielikuvitus lähti liikkeelle alueen vanhojen talojen ikkunoita katsellessa ja miettiessä, kuinka moni ihminen on joutunut pakotettuna niistäkin taloista lähtemään. Tuntui, että ripaus tietynlaista surumielisyyttä leijui vielä edelleen alueen yllä. Ehkä juuri meidänkin majoituspaikkamme talosta asukkaat olivat aikoinaan joutuneet häädetyiksi. Historiallisessa kaupunginosassa kiertely näytti kuuluvan myös erilaisten kiertoajeluiden listalle, sillä tuon tuosta ohitsemme viuhahti jokin opastettu kiertoajelu. Kazimierzista löytyy paljon ravintoloita rähjäisen aukion katuruokakojuista perinteikästä puolalaista ruokaa tarjoaviin paikkoihin ja pihviravintoloihin sekä vaateliikkeitä ja second hand-putiikkeja.

Kazimierz

Ensimmäiselle Krakovan päivälle emme olleet varanneet mitään ihmeellistä ohjelmaa, vaan kiertelimme kaupungin keskustassa ja Kazimierzissä. Mielestäni uuteen kaupunkiin saavuttaessa on ensimmäinen päivä kiva aina pyhittää kaupunkiin tutustumiselle ja sen tunnelmaan uppoutumiseen jos mahdollista, riippuen tietenkin minkä verran aikaa on käytettävissä. Kazimierzin alueen lisäksi lähdimme siis ensimmäisenä päivänä kiertelemään Krakovan keskustaan ja kävimme vanhankaupungin torilla sijaitsevassa verkahallissa (Cloth hall), jossa myytiin käsitöitä, koruja ja myös ihan vain krääsältä vaikuttavaa tavaraa. Itse rakennus oli todella kaunis. Kävelimme myös Krakovan linnan ohi, mutta emme tällä reissulla lähteneet tutustumaan tähän nähtävyyteen tarkemmin.

Verkahalli

Krakovan linna

Mutta palataanpa vielä niihin Kazimierzin ravintoloihin. Meidän majoitukseemme ei kuulunut aamiaista, joten reissumme aamiaispaikaksi valikoitui Hevre-niminen ravintola, johon tuli kiinnitettyä huomiota jo ensimmäisenä iltana saapuessamme kenties rakennuksen kauniin arkkitehtuurin ansiosta. Tässä paikassa kävimme kahtena reissun aamuna syömässä. Ravintolan sisustus oli todella kiinnostava, se oli sekoitus mummolaa, boheemiutta ja historiallista fiilistä. Aamiainen oli hyvä ja edullinen, puhuttiin ihan muutamista euroista (Puolan zloteista käännettynä). Olisi ollut todella kiinnostavaa tietää tämän rakennuksen historiasta enemmänkin, ja internetin syövereistä löysinkin tiedon että kyseessä on entinen synagoga. Kerran istuessamme syömässä ravintolaan tulikin jokin kierroksella oleva ryhmä, joka suuntasi suoraan ravintolan parvelle ja jonka opas alkoi selvästi luennoida ryhmälleen paikasta.

Aamiaispaikkamme Hevre illalla

ja päivällä

Aamiainen vastapuristettuine tuoremehuineen oli herkullinen! ❤️

Kazimierzissa tuli vastaan myös yksi varmasti erikoisimmista ja persoonallisimmista pubeista missä olen koskaan käynyt. Kyseessä oli Pub Propaganda, minkä nimikin varmasti kertoo jo jotain. Baari oli kuin sekoitus vanhaa kirppistä, antiikkinäyttelyä ja rokkibaaria. Paikasta löytyi paljon katseltavaa vanhasta seinälle nostetusta polkupyörästä erilaisiin radioihin ja lamppuihin. Jotain hieman ahdistavaakin tässä paikassa ehkä oli, ja tuli sellainen olo että tämä on varmasti jonkin tietyn porukan kantapaikka. 😀 Mutta kuitenkin kyseessä oli myös jollain tavalla virkistävä ja ainakin erilainen paikka! Varsinaisista ruokaravintoloista voisin suositella ainakin Rzeznia-nimistä pihviravintolaa, minkä pihveihin ja ribseihin tykästyimme.

Seuraavina päivinä teimme reissut Auschwitziin ja Wieliczkan suolakaivokselle, mutta näistä sitten lähiaikoina lisää, muuten tästä postauksesta tulisi ihan loputon! 😀 Mikä fiilis teille herää Krakovasta tai oletteko käyneet kaupungissa?