Budapest: iltaristeily Tonavalla & lentokonemuseo

Budapest lienee varmasti yksi suosituimmista kaupunkilomakohteista. Mekin käväisimme siellä kaupunkilomalla pari vuotta sitten. Hotelliksi valikoitui Radisson Blu Beke, joka sijaitsee kauniissa, vanhassa rakennuksessa kaupungin keskustassa. Hotellin parhaita puolia olivatkin erinomainen sijainti ja aamiainen. Hotellissa uusittiin tuolloin huoneita, mutta meille sattui tuolloin vielä remonttia kaipaava huone. Huoneessa itsessään ei sinänsä ollut mitään vikaa, vaikka se aika vahvasti 90-lukua huokuikin.

Parina ensimmäisenä päivänä kiertelimme kaupungin keskustassa ja ihailimme sen arkkitehtuuria. Kävelimme Széchenyin ketjusiltaa pitkin Tonavan toiselle puolelle ja ajoimme vanhalla puukorisella köysiratahissillä ylös Linnavuorelle, mistä avautuu kauniit näkymät yli Budapestin. Maisemat ovat hienot jo hissimatkalla. Hissi on rakennettu jo alun perin vuonna 1870, mutta sen tuhouduttua toisessa maailmansodassa se rakennettiin uudelleen vuonna 1986. Hissin ympäristössä voi tutustua sen historiaan.

Kengät Tonavan rannalla on muistomerkki juutalaisille. Muistomerkki kuvaa fasistien ampumien juutalaisten kenkiä, jotka riisuttiin ennen pudotusta Tonavaan.

Olimme nähneet mainoksia kaupungissa tehtävistä Tonavan risteilyistä, ja yhtenä päivänä päätimme osallistua iltaristeilylle. Saimme kätevästi ostettua liput risteilylle hotellimme vastaanotosta. Valittavana oli erilaisia paketteja, kuten illallisristeily aterioineen tai wine & cruise- paketti, johon kuului lasillinen kuohuviiniä ja pääsylippu risteilylle. Valitsimme jälkimmäisen ja päätimme käydä myöhemmin jossain syömässä.

Illalla meidän tuli ensin siirtyä kokoontumispaikalle, josta sitten lähdimme ryhmämme kanssa ryhmän vetäjän johdolla kohti laivaa. Laiva näytti tulevan täpötäyteen. Saimme käteemme lasilliset kuohuvaa ja siirryimme aluksen kannelle ihailemaan kaupunkia Tonavalta käsin iltavalaistuksessa. Kuulostaa aika romanttiselta eikö. ;D Risteily oli ikimuistoinen. Rakennukset näyttivät iltavalaistuksessa upeilta ja ihan erilaisilta kuin päivällä. Etenkin Budapestin Parlamenttitalo oli edukseen iltavalaistuksessa. Purtemme lipui pitkin jokea, siemailimme viiniä ja nautimme maisemista. Kannella oli aika paljon ihmisiä, ja joku amerikkalainen mies alkoi jutella meille. Voin kyllä ehdottomasti suositella nimenomaan iltaristeilyä Budapestissa, kokemus oli todella ikimuistoinen. Ai että, päättyisipä jo tämä korona-aika ja päästäisiin taas nauttimaan tällaisista kokemuksista.

Yhtenä päivänä päätimme vierailla Terror Házá Múzeum -museossa, joka toimii entisessä salaisen poliisin päämajassa. Terrorin talossa pääsee tutustumaan fasismin ja kommunismin rikoksiin. Museon kellarikerroksesta voi käydä katselemassa sellejä ja kidutushuoneita, ja paikka olikin kyllä todella hyytävä. Museo oli ilmeisen suosittu, sillä jo aamulla saapuessamme paikalle sen aukeamisen aikaan oli kadulla jo odottelemassa pitkäksi jonoksi asti muitakin innokkaita kävijöitä. Ihmisiä päästettiin sisälle aina tietty määrä. Paikalle kannattaa siis suunnata heti aamusta, mielellään jo hieman ennen avaamisaikaa. Museosta löytyy katseltavaa useasta kerroksesta ja siellä oli esillä myös panssarivaunu. Mikäli aihepiiri kiinnostaa, suosittelen museossa käyntiä, oli ihan mielenkiintoinen paikka.

Budapest on tunnettu kylpylöistään, ja alun perin olin suunnitellut että mekin sellaisessa kävimme, mutta valitettavasti aika vain loppui kesken emmekä tällä reissulla kerenneet niihin tutustua. Etenkin Széchenyin kylpylässä olisi ollut kiva päästä käymään, mutta ehkä joskus toisella kertaa sitten.

Viimeisenä päivänä sitten oli aika lähteä kotimatkalle ja istuimme taksissa matkalla kohti Budapestin lentokenttää. Olin jo saapuessamme kaupunkiin muutama päivä sitten iskenyt silmäni Budapestin lentoaseman vieressä sijaitsevaan ilmailumuseoon, Aeroparkiin, missä on näytillä vanhoja lentokoneita. Kysyin kuljettajalta vielä tuosta museosta. ”Haluatteko mennä sinne?”, hän kysyi. Emme olleet ihan vielä kentällä. Katsoimme miehen kanssa kelloa ja arvelimme, että ehtisimme kyllä käydä museossa. Itseäni kiinnostaa kovasti kaikki mahdolliset ilmailumuseot, joten vastasimme kuskille että haluamme käydä siellä ja hän käänsi kurssin kohti lentokonemuseota. Olin riemuissani. Pääsisin kuin kirsikkana kakun päälle vielä ihastelemaan vanhoja lentokoneita!

Museolle saavuttaessa ystävällinen henkilökunta otti laukkumme säilöön vastaanottoon, niin laukkua ei tarvinnut raahata museoalueella. Paikanpäällä ilmeni, että museo koostui käytöstä poistuneista Malev-lentoyhtiön koneista. Varsinaista sisänäyttelyä ei museolla ollut, vaan kyseessä oli ulkoilmamuseo. Käynnin jälkeen täytyikin hieman ottaa hieman lisää selvää Malevista. Kyseessä oli unkarilainen lentoyhtiö, joka lopetti toimintansa vuonna 2012 ajauduttuaan pahoihin velkoihin. Malev perustettiin vuonna 1946, eli kyseessä oli pitkään toiminut yhtiö. Yhtiöllä oli lentoja myös Helsinkiin. Pääsimme tutustumaan lähes kaikkien koneiden sisätiloihin ja kulkemaan niissä vapaasti, mikä oli mahtavaa. Erääseen isompaan koneeseen astuessamme huomasimme, että sen ohjaamossa oli vanhempi mieshenkilö, joka istui kapteenin paikalla. Juttelimme hänen kanssaan ja hän otti meistä kuvia koneen ohjaamossa. Voisin lyödä vaikka vetoa, että hän oli kyseisen yhtiön entinen kapteeni fiilistelemässä entistä työpaikkaansa. 😀 Ainakin itselleni tuli jotenkin tällainen tunne, sillä mies oli kuin ilmetty lentokapteeni. Ei kuitenkaan tullut kysyttyä asiasta. Suosittelen kaikille ilmailuhistoriasta kiinnostuneille vierailua täällä, mikäli sattuu olemaan ylimääräistä aikaa esimerkiksi ennen oman lennon lähtöä. Joskus parhaat jutut vain tapahtuvat extempore, niin kuin tämä museokäynti.

• Reply Marinella / KAUKOKAIPUU sunnuntai, lokakuu 25, 2020 at 12:53

Noniin, kolme syytä palata joskus Budapestiin, en nimittäin tiennyt Terror Házá Múzeumista tai lentokonemuseosta enkä ole päässyt kokomaan risteilyä! Kiitos siis hyvistä vinkeistä, pitää pinnata juttu talteen tulevaisuutta varten. 🙂 Teillä näytti olevan mukava reissu.

• Reply Mikko / Matkalla Missä Milloinkin sunnuntai, lokakuu 25, 2020 at 13:20

Budapest tosiaan on kiva kaupunki monessakin mielessä. Yksi parhaista puolista on se, että julkinen liikenne on erinomainen ja kaikkialle pääsee nopeasti ja helposti. Me ei ollakaan käyty tuollaisella iltaristeilyllä, vaan risteilimme päiväaikaan, mutta se oli hieno kokemus myös. Kylpylöissä ei myöskään ole vielä käyty, koska yleensä ne ei erityisesti kiinnosta, mutta kyllähän joku noista Budapestin kuuluisista kylpylöistä pitäisi kokea. Meidän juttuja Budapestista voit käydä kurkkaamassa täällä: https://www.matkallamissamilloinkin.com/eurooppa/unkari/

• Reply Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning maanantai, lokakuu 26, 2020 at 08:42

Kävin viime syksynä Budapestissä ja tykkäsin tosi paljon siitä Tonavan iltaristeilystä. Todella upeita ne rakennukset ja sillat ilta-aikaan valaistuna! Kyllä se jokivarsi pääsee ihan eri lailla oikeuksiinsa pimeän aikaan.
    Kuten Mikko ja Marika, mäkään en käynyt niissä kylpylöissä, vaikka olis varmaan pitänyt. Ens kerralla sitten 🙂
    Yks päivä kiipesin jyrkkää sivua pitkin Gellertinvuorelle ja olihan urakka! Mut kukkulan laelta oli kyllä hienot maisemat Budapestin ylle. Tosi kiva kaupunki kaikin puolin. Olin kolme päivää siellä ja kauemminkin olis viihtynyt, mutta oli kiire jo Sloveniaan 🙂

• Reply Kohteena maailma / Rami keskiviikko, lokakuu 28, 2020 at 18:41

Budapestissa en ole käynyt ja pidemmän aikaa on sinne matka ollut suunnitteilla. Itä-Euroopan kaupungit ovat olleet minun makuuni, niin uskoisin olevan Budapestinkin. Oli mukavaa luettavaa ja reissunälkää nostattavaa.

• Reply Sonja | FIFTYFIFTY torstai, lokakuu 29, 2020 at 15:04

Budapest on ihana kaupunki, olisipa ihanaa mennä sinne! Juuri kaksi vuotta sitten tähän aikaan ihailtiin Tonavaa – maalta käsin tosin. Iltavalaistus on kyllä todella upea. Myös Houseof Terror tuli tutuksi, mutta tuo ilmailumuseo on uusi tuttavuus. Aika nuhjuisen näköisiä koneita kyllä, vähän neukkumeininki paistoi niistä. 😀 Kiinnostava paikka siis selkeästi.

• Reply Pirkko / Meriharakka perjantai, lokakuu 30, 2020 at 11:30

Lentokoneetkin ovat ihan kiinnostavia, mutta pakko silti kommentoida tuota hotellivalintaa, siltä varalta, että joku tässä joskus vielä pääsee Budapestiinkin matkustamaan.
    Joitakin vuosia sitten jossain mielenhäiriössä ajattelimme, että kyllä meille lyhyehkölle lomalle kolmekin tähteä riittää ja päädyimme hiukan kauemmas keskustasta melko tylsään hotelliin. Päivien mittaan Budapestiä kiertäessämme tulimme siihen tulokseen, että kaupungissa, jossa hotellit ovat eurooppalaisittain sittenkin kauttaaltaan edullisia, olisi ehdottomasti kannattanut vaan valita hotelli sijainnin ja tason perusteella eikä säästää siinä, säästökin kun on pienten hintojen maassa aika pieni. Eli hyvä valinta varmaan teillä!

• Reply Annemaria/Samppanjaa muovimukista perjantai, lokakuu 30, 2020 at 21:14

Voi, miten kaunis Budapest iltavalaistuksessa onkaan. Kaupunki on mulle monilta matkoilta tuttu ja muutaman kerran tullut Tonavan iltaristeily tehtyä. Vuosia sitten Beke hotellissa oli ihastuttava kahvila, vaan en tiedä onko enää. Lentokonemuseo oli kiva vinkki. En tiennyt sellaisen olemassaolosta mitään.

• Reply VEERAPIRITA / Aurinkorasvaa ja aloe Veeraa sunnuntai, marraskuu 1, 2020 at 08:29

Oi Budabest! Kävimme täällä avopuolisoni kanssa aikoinaan ensimmäisellä ulkomaan reissulla ja tuli kyllä niin lämpimiä fiiliksiä tätä lukiessa. Tuo tnavaristeily oli tosi kiva ja valaistus niin kaunista ja romanttista. Voi kun pääsisi joskus uudestaan tänne. <3

• Reply Suvi / Suvin matkassa sunnuntai, marraskuu 1, 2020 at 10:39

Budapest on ihana kaupunki. Pari kertaa olen sillä käynyt, ja se on niin kiva kaupunki että voisin palata sinne uudelleen ja uudelleen. Risteily on vielä tekemättä, joten se menee ensi kerralla ehdottomasti kokeiluun.