Tavallinenkin matkustaja voi hyötyä lentoyhtiöiden kanta-asiakaseduista – lue vinkit ja ota kaikki irti
Kanta-asiakasohjelmat ovat ilmaisia
Lentoyhtiöiden kanta-asiakaseduista hyötyminen kannattaa aloittaa heti, sillä kanta-asiakasohjelmat ovat ilmaisia. Jos arvokkaat palkintovaraukset siintävät tavoitteena, kannattaa toimia mahdollisimman nopeasti, sillä jokainen rekisteröity lento kartuttaa lentomailien tai -pisteiden määrää.
Keskittäminen on usein viisasta, mutta koska asiakkuus on ilmaista, voit halutessasi liittyä myös jokaisen allianssin kanta-asiakasohjelmaan.
Kanta-asiakasohjelmiin kuuluvat asiakkaat kerryttävät lentopisteitä tai -maileja. Pisteitä kerätään ostamalla lentoja, ja pisteet kertyvät asiakastilille, kunhan varauksen yhteydessä ilmoitetaan matkustajan kanta-asiakastiedot.
Pisteitä voi kerryttää kanta-asiakasohjelmasta riippuen myös muuten kuin vain lentoja ostamalla. Esimerkiksi lentoyhtiön luottokortilla maksaminen tai tiettyjen kumppaneiden palvelujen suosiminen voi tuoda lentopisteitä.
Pisteiden kertyminen riippuu lennon hinnasta
Lentopisteitä kerääntyy sen mukaan, kuinka ahkerasti lennät. Jokaisesta lennosta kertyy pisteitä, mutta niiden määrä vaihtelee lentolippuluokasta ja matkan pituudesta riippuen.
Kotimaan sisäiset tarjouslennot, joihin ei ole mahdollista tehdä mitään muutoksia, kerryttävät pisteitä huomattavasti vähemmän kuin kotimaassa lennetyt business-luokan lennot. Eniten pisteitä saa mannertenvälisiltä lennoilta korkeimmassa mahdollisessa matkustusluokassa joustavalla lipulla, johon on mahdollista tehdä muutoksia.
Käytännössä lipun hinnalla on kuitenkin suurin merkitys: mitä kalliimpi lento, sitä enemmän pisteitä.
Vaikka tavallisella matkailijalla ei tule lennettyä vuodessa muutamaa kertaa enempää, on pisteitä mahdollista kerryttää sen verran, että niistä on myös hyötyä. Lentojen keskittäminen samaan allianssiin mahdollistaa pienestäkin lentomäärästä hyötymisen. Yhteen allianssiin keskittäminen ei kuitenkaan tarkoita matkailumahdollisuuksien vähenemistä, sillä suuriin alliansseihin kuuluu parhaimmillaan kymmeniä lentoyhtiöitä ympäri maailmaa.
Erilaiset kortit tuovat eri tasoisia hyötyjä
Lentoyhtiöiden kanta-asiakaskortit ovat tapa osoittaa oma asiakuuden taso, mikä parhaimmillaan avaa rutkasti etuja ja tuo monenlaisia mahdollisuuksia. Lentoyhtiöillä on monen eri tason asiakkuuksia, ja kanta-asiakasohjelmiin kuuluu tavallisesti kolme tai neljä eri tasoa.
Kaikki uudet kanta-asiakkaat saavat automaattisesti perustason jäsenyyden. Esimerkiksi Finnairin kanta-asiakasohjelmaan kuuluu perustason lisäksi hopea-, kulta- ja platinatasot. Muilla lentoyhtiöillä on vastaavat tasokortit, joista jokainen taso avaa käyttäjälle uusia etuja.
Asiakkaan taso riippuu aina pisteiden tarkastelujakson sisällä lennetyistä allianssin omista lennoista ja allianssin yhteistyökumppaneilta ostetuista palveluista. Lisäksi pisteitä saattaa voida kerryttää myös allianssin tai lentoyhtiön luottokortilla maksaessa.
Eri tasojen edut vaihtelevat huomattavasti. Perustasolla saa yleensä vain pieniä etuja, kuten oman erikoisruokavalion automaattisesti niillä lennoilla, joihin kuuluu tarjoilu. Seuraavaan tasoon voi sisältyä esimerkiksi lounge-sisäänpääsy, lisälaukku ruumaan tai vaikkapa lentoaseman priority-turvatarkastuksen käyttö.
Mitä korkeampi tasokortti on, sitä paremmista eduista matkailija pääsee iloitsemaan.
Allianssista riippuen etuja voi hyödyntää paitsi omalla lentoyhtiöllä myös muilla allianssin lentoyhtiöillä matkustaessa. Oneworld-allianssi mahdollistaa sen, että esimerkiksi Finnairin asiakkaat voivat hyötyä tasokorttinsa eduista myös matkustaessaan niin Finnairin kuin muidenkin Oneworldiin kuuluvien yhtiöiden lennoilla.
Teksti: Inka Khanji
Kuvat: Shutterstock