Osaisitko sinä pysäköidä lentokoneen? Ei mikään helppo parkkeeraus: huomioitavana 200 eri asiaa

Lentokoneen pysäköinti on taitolaji
Pitkä odotusaika lentokoneessa perillä matkakohteessa on turhauttavaa, ja useimmat matkailijat tunnistavatkin tilanteen, missä pinna alkaa kiristyä lentokoneen pysähtyessä kiitoradalle laskeutumisen jälkeen. Pysäköintipaikalle pääsyä odottelevat matkailijat turhautuvat helposti joutuessaan odottelemaan koneessa, kun matkakohde on jo niin lähellä.
Lentokoneen pysäköinti on kuitenkin taitolaji, jossa on huomioitava satoja asioita. Siitä syystä onkin ymmärrettävää, että matkustajat joutuvat välillä odottelemaan, kun lentäjä odottaa lopullisia pysäköintiohjeita.
Pitkässä prosessissa kaikki asiat on mietitty hyvin tarkoin, minkä lisäksi lentokoneiden pysäköintipaikat jaetaan joka päivä uudelleen jatkuvasti muuttuvien olosuhteiden vuoksi.
Tarkkojen kriteerien on määrä varmistaa, että jokaisella koneella on laillinen ja sille sopiva paikka sekä se, että lentokenttärakennuksen välittömässä läheisyydessä olevat paikat hyödynnetään mahdollisimman hyvin. Lisäksi koneiden pysäköintipaikkoja jakaessa huomioidaan myös matkustajien mahdollisimman nopea ja sujuva pääsy koneeseen.
Muun muassa turvallisuusseikat, etäisyydet, pysäköintipaikan sopivuus koneen kokoon nähden ja jäänpoiston mahdollinen tarve on otettava huomioon lentokoneiden paikkoja jakaessa. Myös Schengen-alueen tuomat rajoitteet, lentoaseman resurssien optimointi ja koneiden vaivaton pääsy huoltoon sekä sujuva lähtövalmistautuminen vaikuttavat koneiden pysäköintiin.
Paikkoja jakaessa päällimmäisenä tavoitteena on pitää lentokoneita maassa mahdollisimman vähän, minkä lisäksi myös matkustajien odotteluaika halutaan pitää mahdollisimman lyhyenä.
Lentokoneiden pysäköintipaikoitusta suunnitellessa huomiota vaatii yhteensä siis noin 200 eri asiaa.
Lähde: Finavia
Kuva: Inka Khanji
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja







