Onko lentosi myöhässä? Katso tästä, oletko oikeutettu korvauksiin

Huolenpitoa ja rahallinen korvaus myöhästyneestä lennosta
Lennon myöhästyminen on matkailun ikävä ilmiö, joka osuu monen kohdalle ennemmin tai myöhemmin. Esimerkiksi tekninen vika, sääilmiö, lakko tai edellisen lennon myöhästyminen voivat aiheuttaa lennon viivästymisen.
Kun lento on myöhässä, tulee matkustajan pitää kiinni omistaa oikeuksistaan. Lentoyhtiö ei automaattisesti tarjoa matkailijalle korvauksia, vaan niitä on osattava hakea. Moni kompensaatio jää saamatta, koska siitä ei tiedetä tai sitä ei saada aikaiseksi hakea.
Matkustaja on oikeutettu saamaan lennon viivästyessä huolenpitoa eli ruokaa ja virvokkeita, kaksi puhelua tai kaksi sähköpostia sekä kuljetuksen ja hotellin tilanteessa, jossa yöpyminen on välttämätöntä. Pitkästä viivästyksestä matkustajalle on maksettava rahallinen korvaus.

Jos lento on yli viisi tuntia myöhässä, voit perua lennon ja saada hinnan takaisin. Tämä on hyvä vaihtoehto esimerkiksi silloin, kun olet valmis hankkimaan korvaavan matkan määränpäähän itse. On kuitenkin syytä huomioida, että lennon perumisen jälkeen matkustaja ei ole enää oikeutettu huolenpitoon.
Rahallinen korvaus yli kolmen tunnin odottelusta
Jos lento on myöhässä ja matkustaja saapuu lopulliseen määränpäähän yli kolme tuntia alkuperäisen matkasuunnitelman jälkeen, on hän oikeutettu rahalliseen vakiokorvaukseen. Sen suuruus riippuu lennon pituudesta, siitä onko lento EU-alueella sekä viivästyksen kestosta.
Yli kolmen tunnin odottelusta alle 1 500 kilometrin mittaisella lentomatkalla matkustaja on oikeutettu saamaan korvausta 250 euroa. Korvaussumma kasvaa odotusajan ja välimatkan mukaan aina 600 euroon asti. Katso korvaustaulukko Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilta.
Korvauksia voi hakea suoraan lentoyhtiön verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta. Mukaan voi tarvittaessa liittää todistusaineistoa myöhästymisestä tai kuitteja viivästyksen takia kertyneistä kuluista. Hakemuksen täyttäminen käy yleensä suhteellisen nopeasti.
Ellei lentoyhtiö suostu maksamaan korvauksia, voit tehdä valituksen Kilpailu- ja kuluttajavirastoon ja hakea korvauksia heidän kauttaan. Maksua vastaan korvausten hakeminen on myös mahdollista ulkoistaa erilaisille palveluntarjoajille.
Poikkeukselliset olosuhteet eivät tuo korvausta
Lennon viivästyessä poikkeuksellisista olosuhteista johtuen matkustaja ei ole oikeutettu korvaukseen. Olosuhteet voidaan katsoa poikkeuksellisiksi, kun lentoyhtiö ei olisi voinut välttää tilannetta vaikka se olisi toteuttanut kaikki kohtuulliset toimenpiteet.

Esimerkiksi lakko, lentämiseen sopimattomat sääolosuhteet ja turvallisuusriski ovat poikkeuksellisia tilanteita. Teknistä vikaa ei lähtökohtaisesti katsota poikkeukselliseksi olosuhteeksi.
Korvausta viivästyksen aiheuttamasta vahingosta
Usean tunnin myöhästyminen voi aiheuttaa matkustajalle vahinkoa, esimerkiksi käyttämättömiä matkoja. Matkustajat voivat hakea lentoyhtiöltä korvausta ainoastaan toteennäytettävistä kuluista, eli vaikkapa käytämättä jääneestä junalipusta.
>> Lue myös: Tunnetko lentomatkustajan oikeudet? Näissä tilanteissa voit hakea korvauksia
Lähteet: Trafi, Euroopan komissio ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja







