Mitä eroa on reitti- ja lomalennolla? Lue faktat
![Reitti- ja lomalentojen erot](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2018/04/nainen-lentokone-ss-900x590.jpg)
1. Suurin ero on kaupallisessa riskissä
Reittilento on lento, jonne myydään lippuja eri myyntikanavissa ympäri maailmaa ja niihin voi yhdistää myös jatkolentoja. Lomalennot eli charter-lennot taas kaupataan esimerkiksi matkatoimistojen kautta, ja matkatoimisto ostaa paikat suoraan lentoyhtiöltä.
– Taustalla on peruskysymys siitä, kenen kaupallisella riskillä lento tehdään. Reittilento on lentoyhtiön kaupallinen riski, lomalento matkanjärjestäjän riski, Finavian tilauslentojen asiantuntija Mikko Komi kertoo.
2. Reittilentoja on tehty pitkään
Reittilennot ovat perinteinen tapa matkustaa, ja niitä onkin tehty aina ilmailun alkuvuosista alkaen. Esimerkiksi suomalainen Finnair on tarjonnut reittilentoja aina perustamisestaan, vuodesta 1923 lähtien.
3. Lomalennot reittilentoja tuoreempi ilmiö
Ensimmäiset lomalennot Suomesta lennettiin vuonna 1949 ja niitä järjestettiin muutamia yksittäisiä kertoja. Kesti kuitenkin yli kymmenen vuotta ennen kuin lomalennot yleistyivät 1960-luvulla uraauurtavan Keihäsmatkat-matkatoimiston ansiosta.
– Silloin pontikka virtasi lentokoneessa, kun suomalaiset suuntasivat etelän lomakohteisiin. Keihäsmatkojen kulta-aikana ulkomaille matkustaminen ei ollut niin yleistä ja lomalennoilla oli värikkäämpää menoa, Komi kertoo.
4. Erot paketti- ja reittilentojen välillä ovat nykyisin pieniä
Lomamatkoilla on Suomessa hyvin vauhdikas historia, mutta vuosien aikana meno on rauhoittunut merkittävästi, eikä eroa loma- ja reittilentojen välillä enää juuri edes huomaa.
– Varsinkin nuorempi sukupolvi rakentaa nykyään itse lomamatkansa valitsemalla mieleiset lennot, hotellit ja lomakohteen aktiviteetit. Tätä on edesauttanut reittitarjonnan kasvu sekä internetin tuomat mahdollisuudet ostaa ja tutustua kohteisiin, Komi linjaa.
5. Lomamatkojen suosio nousussa
Useat lentomatkustajat vannovat reittilentojen nimeen, mutta perinteisten lomamatkojen suosio on lähtenyt viime vuosina jälleen nousuun. Esimerkiksi vuonna 2017 Helsinki-Vantaalta lähti tilauslennoille noin 7,7 prosenttia aiempaa vuotta enemmän matkustajia eli noin 783 000 matkustajaa.
– Ihmiset ovat ehkä huomanneet, että kun matkan paketoi itse, ei ole ketään, joka ottaisi reissusta vastuun samalla lailla kuin matkatoimiston myymissä paketeissa. Lentoja netissä myyvillä sivustoilla asiakaspalvelu ei ole yhtä helposti käden ulottuvilla kuin perinteisissä matkatoimistoissa, Komi sanoo.
Lähde: Finavia
Kuvat: Shutterstock
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja
![](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2014/05/Lentokone-Helsinki-Vantaa-Finavia-100x100.jpg)
![](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2019/08/suomi-helsinki-vantaa-vip-presidentti-terminaali-3-ik-100x100.jpg)
![](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2019/07/suomi-helsinki-vantaa-olohuone-maja-2-finavia-oyj-100x100.jpg)
![](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2019/07/Helsinki-Vantaa-kaukoliikenne-uusi-turvatarkastus-EV-100x100.jpg)
![](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2019/03/Suomi-Helsinki-Vantaa-Lentoasema-Sahko2-IK-100x100.jpg)
![](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2019/03/Helsinki-Vantaa-Finnair-Premium-Lounge14-IK-100x100.jpg)
![](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2019/02/suomi-helsinki-vantaa-lentoasema-finnair-lentokone-editorial-ss-100x100.jpg)
![](https://www.rantapallo.fi/wp-content/uploads/2018/12/suomi-helsinki-vantaa-lentoasema-joulu-finavia-100x100.jpg)