Hylkäsikö lentoyhtiö korvaushakemuksesi? Tässä hylkäämisten yleisimmät syyt
Tekninen vika yleisin syy
Valtaosa lentoyhtiöille lähetetyistä korvaushakemuksista hylätään tekniseen vikaan vedoten, kertoo verkkopalvelu Air Helpin tekemä tutkimus.
Hylkäyksien syitä selvittäneen tutkimuksen mukaan 24 prosentissa hakemuksista hylkäyksen syy on tekninen vika. Euroopan Unionin tuomioistuimen mukaan tekninen vika ei kuitenkaan ole aina hyväksyttävä syy, sillä se on käypä perustelu vain jos myöhästyminen tai peruutus johtuu tapahtumasta, joka ei ole luontainen osa lentoyhtiön toimintaa. Jos esimerkiksi koneen valmistaja toteaa lentokoneessa olevan vian jonka vuoksi matkustaminen ei ole turvallista, on kyseessä perusteltu tekninen vika.
Muita listattuja hylkäämisen syitä olivat edellinen lento (3%), sääolot (3%) sekä lentokentän toiminta (1%). Kymmenessä prosentissa hylkäyksistä lentoyhtiö vetosi muihin syihin, jotka ovat teknisten vikojen, sääolojen ja esimerkiksi lentokentän toiminnan ulkopuolella.
Kahdeksaa prosenttia hylkäyksistä ei perusteltu ollenkaan, ja puolet hakemuksista jäivät ilman vastausta Euroopan Unionin määrittelemään määräaikaan eli kuuteen viikkoon mennessä.
Reilun vuoden kestäneessä tutkimuksessa tarkasteltiin 2 752 tapausta, ja hakemuksia jätettiin yhteensä 15 maasta 241 lentoyhtiölle.
Lähde: Air Help