hero taustakuva

Yksi asia on vakava uhka lentokoneille – miksi harmittomalta lelulta näyttävä laservalo on niin vaarallinen?

Shutterstock artikkelin kuva
Lennot
Lentokoneita kohti osoitettu laservalo ei ole harmiton lelu.
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 30.12.2019
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

Laserosoitin voi sokaista lentäjän

Tasaisin väliajoin uutisiin nousee tapauksia, joissa lentokone on joutunut kääntymään laservalolla osoittelun takia. Lähes kaikki ovat joskus nähneet laserosoittimia, mutta tiesitkö, mikä tekee niistä niin vaarallisen lentokoneille?

Asia ihmetyttää monia. Osittain juuri siksi laserhäirintää tapahtuukin: monet valon kanssa pelleilevät ihmiset eivät tiedä, mihin syyllistyvät.

Lentäjä John Nance on selittänyt amerikkalaiselle ABC Newsille mistä oikein on kyse. Laservalojen suurin riski on yllättävä osuminen ohjaamoon.

– Äkillinen välähdys suoraan silmiin voi sokaista lentäjän tilapäisesti. Jos valo osuu molempiin silmiin, voi tilanne karata käsistä, sanoo Nance.

Pahimmassa tapauksessa valo lamauttaa lentäjän työkyvyn niin, ettei tämä pysty ohjaamaan lentokonetta lainkaan. Erityisen vaarallista se on nousun ja laskeutumisen aikana. Nancen mukaan laserosoittimet voivat aiheuttaa myös pysyviä silmävammoja.

Vaarallinen vihreä laservalo

Laserhäirinnästä tekee erityisen vaarallisen se, että osoittimet voivat päätyä helposti sellaisen henkilön käsiin, joka ei edes ymmärrä asian vakavuutta. Pahimpia ovat vihreät laservalot, jotka ovat Suomessa kiellettyjä.

– Vihreät laserit ovat todella paljon voimakkaampia kuin punaiset osoittimet, joita saatetaan käyttää esimerkiksi luennoilla. Vihreät laservalot ovat uhka, jonka vakavuutta käyttäjät eivät edes ymmärrä, sanoo Nance.

Osoittimia saatetaan hankkia ulkomailta, jossa niiden myyntiä ei välttämättä rajoiteta millään tavalla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomessa raportoitiin vuonna 2018 yhteensä 47 laserhäirintätapausta. Lukemat ovat kääntyneet laskuun ennätysvuodesta 2015, jolloin tapauksia kirjattiin 74.

Muuhun maailmaan verrattuna laserhäirintä on Suomessa vähäistä – tietysti jo asukasluvunkin takia. Esimerkiksi Yhdysvalloissa luvut ovat liikkuneet viime vuosina noin 7 000 tapauksessa.

Syytteestä riippuen laserhäirintää harjoittanut henkilö voidaan tuomita sakkoihin tai jopa vankeuteen. Kaikkeen lentoturvallisuuteen vaikuttavaan toimintaan suhtaudutaan äärimmäisen vakavasti.

Lue myös: Mitä lentäjät näkevät yöllä koneen ohjaamosta? Toisin kuin ehkä luulit, ajovalot eivät valaise reittiä

Lähde: ABC News, Traficom
Kuva: Shutterstock

Lue kommentit (2) Jätä kommentti

  1. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Suomessa raportoitiin vuonna 2018 yhteensä 47 laserhäirintätapausta. Lukemat ovat kääntyneet laskuun ennätysvuodesta 2015, jolloin tapauksia kirjattiin 74.


  2. Mitä jos ne lentokoneet pysyisivät reitillään, eikä niitä ohjattaisi sellaisten alueiden yli joita ei ole rakennettu kestämään lentomelua? Finavia ei palautetta kuuntele.


  3. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.