Hyppää sisältöön

Voiko lentokoneen ikkuna mennä rikki? Tämä kylmäävä kysymys saattaa tulla mieleen lennolla

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 03.05.2018
Oletko joskus miettinyt lennolla, kuinka vahvoja koneen ikkunat oikeasti ovat?

Lentokoneen ikkunat on suunniteltu kestämään

Varsinkin pitkillä lennoilla lentokoneen ikkunaa saattaa tulla tuijotelleeksi tuntikaupalla. Olet ehkä joskus ihmetellyt, miksi ikkunoissa on pieniä reikiä tai miksi ikkunoiden kulmat ovat aina pyöristetyt.

Kysymyksistä pelottavin on tietenkin tämä: voiko lentokoneen ikkuna rikkoutua ilmassa?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aihe on noussut esiin amerikkalaisyhtiö Southwestin huhtikuisen onnettomuuden jälkeen. Poikkeuksellinen tapaus alkoi räjähtäneen moottorin rikkoessa yhden koneen ikkunoista. Lento sai kammottavan käänteen, kun paine imaisi yhden matkustajista osittain ikkunan ulkopuolelle. Matkustaja kuoli saamiinsa vammoihin.

Aivan kuin tilanne ei olisi lentoyhtiölle jo valmiiksi tarpeeksi kuumottava, joutui toinen Southwestin kone tekemään hätälaskun ikkunaan ilmestyneen halkeaman takia vain pari viikkoa myöhemmin. Pitäisikö lentokoneen ikkunoista olla huolissaan?

Lyhyt vastaus on ei. Lentokoneen ikkunat on suunniteltu äärimmäisen kestäviksi ja lähes mahdottomiksi rikkoutua. Tarvitaan jotain todella voimakasta – kuten ikkunaan osuva pala koneen moottoria – ikkunan hajoamiseksi.

Lentokoneen ikkunat koostuvat tyypillisesti kahdesta vahvasta pleksilasiruudusta, joiden välissä on ilmarako. Ulommainen ikkuna on koneen pääikkuna, joka riittäisi sellaisenaankin. Sisempi ikkuna on tarkoitettu varaikkunaksi siltä varalta, että pääikkuna hajoaisi.

Matkailusivusto Skift haastatteli ilmailualan konsulttiyhtiö Teal Groupin varajohtaja Richard Aboulafiaa, jonka mukaan Southwestin onnettomuuden kaltaisia tapauksia ei satu tilastojen valossa juuri koskaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aboulafia muistuttaa, että onnettomuuden syyllä ei ollut tekemistä koneen ikkunoiden kanssa. Harvinainen moottorivika vain sattui tekemään traagista tuhoa juuri ikkunaan.

Ilmailualan konsultti Robert Mann kertoo Skiftille, ettei lentokoneen normaali kuluminen vaikuta ikkunan turvallisuuteen. Jos ikkunaan tulee viiltoja, se on suunniteltu kestämään hajoamatta.

Lisäksi lentokoneen ikkunoita tarkistetaan säännöllisesti rutiininomaisten turvatarkastusten yhteydessä.

Lentopelkoisen kannattaa hermoillessaan turvautua tiukkaan faktaan. Lentokone on suunniteltu siten, että onnettomuuksien mahdollisuus on minimaalinen. Esimerkiksi lentokoneen ovi ei voi aueta kesken lennon, ja tuulessa taipuvat siivetkin kestävät lähes kaiken.

Lähde: Skift
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja