Hyppää sisältöön

Voiko lentokone nousta liian korkealle? Vastaus on kyllä – ja seuraukset saattavat olla tuhoisat

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 01.10.2018
Lentokoneet lentävät tietyssä korkeudessa syystä.

Mikä on matkustajakoneen maksimikorkeus?

Tavallinen matkustajakone lentää normaalisti noin 10–12 kilometrin korkeudessa. Maan kamaralta käsin tämä tuntuu huimaavan korkealta, mutta oletko joskus miettinyt, onko kyseessä lentokoneiden ehdoton yläraja?

Asiaa selvittänyt brittiläinen uutissivusto The Sun vahvistaa, ettei liian korkealle nouseminen ole ikinä hyvä idea. Seuraukset voivat olla jopa peruuttamattomat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Mitä korkeammalle lentokone nousee, sitä ohuemmaksi ilma muuttuu. Yhdysvaltojen kansallisen ilmailu- ja avaruusmuseon mukaan lentokone ei voi lentää korkeammalla, kuin sen on suunniteltu lentävän. Nostovoiman muodostuminen muuttuu mahdottomaksi – ja juuri nostovoima on se, mikä pitää lentokoneen ilmassa.

Omat rajansa ylittäessään lentokone ei siis enää toimi niin kuin sen pitäisi. Kone ei voi jatkaa nousua loputtomiin, sillä ilma muuttuu liian ohueksi lentämistä varten.

Selitystä on avattu myös kysymyspalvelu Quorassa lentäjien toimesta. Lentäjä Peter Wheeler kertoo, että ilman tiheys vaikuttaa koneen moottoreiden toimintaan, ja lentokorkeus taas vaikuttaa tiheyteen. Liian korkealle nousevan lentokoneen moottoreilta loppuvat voimat.

Eläkkeelle jäänyt pelastuslentäjä Tom Farrier kertoo vuonna 2004 sattuneesta onnettomuudesta, jossa kaksi lentäjää oli siirtämässä Pinnacle Airlinesin konetta lentokentältä toiselle. Koneen oli määrä lentää korkeintaan kymmenen kilometrin korkeudessa, mutta lentäjät nostivat sen 12,5 kilometriin. Molemmat moottorit lakkasivat toimivasta ja kone putosi.

Liian korkean lentokorkeuden lisäksi poikkeuksellisen kuuma sää saattaa tuoda yllättäviä ongelmia lentoliikenteelle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lue myös: Arvaatko, kuinka monta lentokonetta on ilmassa yhtä aikaa? Vuodessa on yksi päivä, kun taivas on tavallista tyhjempi

Lähde: The Sun, Forbes
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja