Voiko lentoemännän kutsua nappia painamalla? Nyt selvisi, mitkä syyt ovat siihen tarpeeksi hyviä
Saako lennolla palvelua napista painamalla?
Oletko ikinä kiinnittänyt huomiota nappuloihin, joita löytyy lentokoneessa jokaisen istuimen yläpuolelta? Ehkä tiedätkin, että käytössäsi on myös palvelunappi, jolla voit tarvittaessa kutsua matkustamohenkilökunnan jäsenen paikalle.
On kuitenkin todennäköistä, ettet ole ikinä painanut kyseistä nappia. Ehkä sille ei ikinä ole tullut tarvetta. Ehkä palvelun pyytäminen on tuntunut kiusalliselta. Ehkä et ole edes huomannut koko nappulaa.
Miksi palvelunappi sitten on olemassa ja koska sitä voi painaa?
Verkossa asiasta avautuneet ilmailualan työntekijät tuntuvat olevan palvelunapista yhtä mieltä. Sen painaminen on ok – kunhan kyseessä on tarpeeksi merkittävä asia. Hätätilanteissa aikaa ei kannata tuhlata, mutta maalaisjärjen käyttäminen on toivottavaa.
– Painoitko nappia siksi, että tunsit saavasi sydänkohtauksen vai kenties siksi, että halusit kysäistä matkustamohenkilökunnalta mikä on matkakohteen paikallinen aika, kirjoittaa amerikkalainen lentokapteeni kysymyspalvelu Quorassa.
Napista voi olla hyötyä muutenkin kuin hätätilanteissa. Esimerkiksi yksin pienten lasten kanssa matkustava vanhempi saattaa tarvita ylimääräistä käsiparia päästäkseen käymään vaikka vessassa.
Palvelunappi ei ole drinkkien tilausta varten
Palvelunappi saatetaan yhdistää drinkkitarjoiluun, mutta huomaavaisin tapa tilata juoma on odottaa kärryn tulevan omalle kohdalle tai matkustamohenkilökunnan jäsenen kävelevän ohi. Kun tarjoilu on käynnissä ja kärryt liikkuvat käytävällä, voi palvelupyyntö sotkea pakan pahemman kerran.
Amerikkalaisyhtiö Deltan entinen lentoemäntä kehottaa matkustajia vähintäänkin odottamaan ensimmäisen tarjoilun loppumista ennen kuin matkustamohenkilökunnalle esitetään ei-kiireellisiä toiveita.
Jokainen matkustaja voi miettiä, millainen kaaos lentokoneen käytävällä vallitsisi, jos yli 200 henkilöä tilailisi juomia napin painalluksella. On normaalia, että lentomatkustukseen kuuluu tiettyä epämukavuutta – myös oman vuoron odottelua.
Nyrkkisääntönä voidaankin pitää sitä, että nappia painetaan silloin, kun matkustaja tarvitsee ulkopuolista apua jonkin asian kanssa. Jos kyse on vain omista mieliteoista tai kärsimättömyydestä, kannattaa asiaa miettiä kaksi kertaa.
Matkustamohenkilökunnan jäsenet ovat paljastaneet joutuneensa jopa turvautumaan ovelaan kikkaan silloin, kun aikaa ei yksinkertaisesti löydy matkustajien pyyntöjen toteuttamiseen.
Lue myös: Yllätytkö? Lentokoneen peräpenkeillä saat lentoemänniltä VIP-kohtelua – näin se toimii
Lähde: The Sun, Condé Nast Traveler, The Points Guy
Kuva: Shutterstock
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää