Hyppää sisältöön

Tiesitkö, että myös lentoyhtiöillä on tähtiluokitukset? Suomessa liikennöivät yhtiöt huippuluokkaa

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 04.10.2018
Lentoyhtiöiden tähtiluokitukseen vaikuttavat muun muassa matkustusmukavuus, palvelu ja ruoka. Tähdet annetaan matkustajien kokemusten ja äänien perusteella.

Tähdet palvelujen mukaan

Tähtiluokitukset ovat tuttuja matkustajille hotelleista, mutta harva matkailija tietää lentoyhtiöiden tähdistä. Lentoyhtiöitä arvioiva, kansainvälinen Airline Passenger Experience Association (APEX) antaa lentoyhtiöille tähtiluokituksia lentoyhtiöiden palvelujen perusteella.

Tähtiluokitukset perustuvat kansainvälisten lentomatkustajien ääniin, ja luokitukset on jaettu kolmeen kategoriaan: maailmanlaajuisiin lentoyhtiöihin, alueellisiin lentoyhtiöihin ja halpalentoyhtiöihin. Tähditykset kattavat 500 lentoyhtiötä ympäri maailmaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentomatkustajat arvioivat lentoyhtiöitä paitsi kokonaisuutena myös neljässä eri kategoriassa. Ääniä annetaan mukavuuden, lennonaikaisten palvelujen, ruoan ja juoman sekä viihteen ja lennon langattoman verkkoyhteyden perusteella.

Viisi tähteä on korkein tavoiteltu status valtaosalle lentoyhtiöistä, mutta halpalentoyhtiöt voivat saada vain neljä tähteä.

Suomalaisimatkustajilla hyvät olot: Finnairilla viisi ja Norwegianilla neljä tähteä

Finnairille myönnettiin APEXin vuotta 2019 koskevassa arvioinnissa viisi tähteä. Yhtiö sai viiden tähden luokituksen ensimmäistä kertaa.

– Olemme iloisia ja ylpeitä tästä tunnustuksesta asiakkailtamme. Asiakastyytyväisyys tehdään joka päivä, jokaisessa asiakaskohtaamisessa lennolla, kentällä, puhelimessa ja digikanavissamme. Olemme panostaneet paljon henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ja tuoneet useita uudistuksia asiakaskokemuksemme viimeisen vuoden aikana. On hienoa nähdä, että asiakkaat arvostavat tätä, sanoo Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Piia Karhu.

Halpalentoyhtiö Norwegianille myönnettiin neljä tähteä eli korkein luokitus, jonka halpalentoyhtiö voi saada.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– On suuri kunnia, että kanssamme matkustaneet matkustajat arvioivat meidät neljän tähden lentoyhtiöksi. Haluan kiittää kaikkia 10 000 työntekijäämme Bangkokista idässä Los Angelesiin lännessä. He tekevät joka päivä kaikkensa, jotta asiakkaamme saavat niin hyvän matkustuskokemuksen kuin mahdollista, sanoo Norwegianin konsernijohtaja Bjørn Kjos.

Vuoden 2019 arvioinnissa oli mukana noin 500 lentoyhtiötä. Yhtiöistä yhdeksän prosenttia sai viisi tähteä. Maailmalla toimivista halpalentoyhtiöistä kymmenelle lentoyhtiölle myönnettiin neljä tähteä.

Lähteet: Finnair ja Norwegian
Kuva: Finnair

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja