Mitä tarkoittaa lentokoneen kääntö? Nämä asiat tapahtuvat koneen ulkopuolella huomaamattasi – ja vihreästi
Lentämisen huomaamaton osa
Kun rullaat lentokoneessa kiitoradalta kohti lentoasemaa, et välttämättä tule ajatelleeksi, mitä kaikkea lentokoneen ulkopuolella tehdään, kun kone saapuu.
Lentokoneen vastaanottamista ja valmistelua uutta lentoa varten kutsutaan käännöksi, ja se vaatii useiden eri alan työntekijöiden työpanoksen. Mukana on lentäjien, lennonjohdon ja matkustamohenkilökunnan lisäksi myös lentokentän maahuolinta.
Maahuolinta käsittää esimerkiksi matkatavaroiden purkamisen ja kuormauksen, matkustajaportaiden ajamisen koneelle ja koneen työntämisen rullausalueelle. Helsinki-Vantaan lentokentällä maahuolintaa tekevät kolme toimijaa: Airpro, Aviator ja Swissport.
Mitä tapahtuu käännössä?
Kun lentokone saapuu paikalleen, se muun muassa kierretään ympäri ja siipien läheisyyteen asetetaan oranssit siipikartiot varoittamaan siipien sijainnista. Matkustajaportaat ajetaan sisäänkäynneille ja matkustajasilta kiinnitetään, jos lentokone pääsee siltapaikalle. Tämän jälkeen matkustajat pääsevät ulos lentokoneesta.
Matkustajien virratessa ulos lentokoneen vessa tyhjennetään, juomavesisäiliöt täytetään, ja lentokone tankataan uudella polttoaineella, jonka lentäjät ovat tilanneet jo ilmasta käsin. Samalla matkustajien laukut lastataan vietäviksi sisään lentokentälle ja uusien matkustajien laukut tuodaan vaihdossa takaisin.
Lentokentällä kone kytketään maavirtaan, sillä virtaa ei synny, kun moottorit eivät ole käynnissä.
Parhaimmillaan koko operaatio kestää vain puoli tuntia, minkä jälkeen lentokone on valmis lähtöön. Kääntöä nopeuttaa se, että matkustajat voivat poistua ja tulla sisään lentokoneen molemmista päistä.
Kun uudet matkustajat ovat koneessa, putket irrotetaan, kartiot poistetaan ja lentokone työnnetään pois matkustajasillan luota pushbackilla eli työntötraktorilla.
Lähes kaikki sähköllä
Helsinki-Vantaalla lähes kaikki edellä mainituista voidaan tehdä sähköisesti. Maahuolintayhtiöistä Airpro on ehtinyt sähköistää kalustoansa pisimmälle, sillä sen kalustosta 80 prosenttia toimii sähköllä. Käytössä ovat sähköllä toimivat matkustajaportaat, kuormaushihnat matkatavaroille, työntötraktorit ja joulukuusta 2019 lähtien myös WC- ja vesihuoltoon tarkoitetut palveluautot.
Toistaiseksi muun muassa lentokentällä ajavat henkilöautot ja jäänpoistoautot ovat bensiini- tai diesel-käyttöisiä.
Vuoden 2020 aikana Airpron sähköllä toimivan kaluston voi tunnistaa vihreästä sydäntarrasta. Myös Swissport suunnittelee kasvattavansa sähköisen kaluston määrän kattamaan puolet kaikista laitteista vuoteen 2025 mennessä. Aviatorilla esimerkiksi lentokoneiden pesuun tarkoitetuista Nordic Dino -roboteista osa toimii sähköllä.
Finavian lentoasemilla käytetty sähkö on kokonaan uusiutuvaa sähköä, joka tuotetaan enimmäkseen tuuli- ja aurinkovoimasta.
Teksti ja kuvat: Elina Venttola