Tätä sinäkin olet miettinyt: miten lentokone voi kiriä aikaa ilmassa?
Lentokoneet eivät lennä suorinta reittiä
Lentoyhtiöt pyrkivät pysymään aikataulussa, mutta lennon lähteminen myöhässä on tuttua useimmille matkailijoille samoin kuin se, että kapteeni ilmoittaa lennon aluksi yrittävänsä kiriä menetettyä aikaa kiinni. Helppoa se ei kuitenkaan ole.
Brittisivusto MailOnlinen haastattelemien lentäjien mukaan on monia työkaluja, joiden avulla ajan kiriminen lennon aikana on mahdollista, mutta ei välttämättä fiksua. Ask the pilot -sivuston ylläpitäjä ja lentäjä Patrick Smith paljastaa, että yleisin tapa on pyytää suunniteltua lyhyempää reittiä.
– Eri matkakohteiden väliset lentoreitit eivät ole täysin suoria, sillä lentokoneet tekevät yleensä pienen kurvin matkalla kohteeseen. Sen lisäksi koneet lentävät tavallisesti pisteestä pisteeseen -tyyppisen kaavan mukaan, ja pitkällä matkalla näitä pisteitä on useita. Mutkan suoristaminen tai vaikkapa yhden tai jopa muutaman pisteen ohittaminen reitin aikana voi säästää joskus useita minuutteja, Smith kertoo.
Ajan kiriminen on Smithin mukaan lyhyillä lennoilla melko haastavaa, sillä aikataulut on valmiiksi optimoitu mahdollisimman tehokkaiksi. Esimerkiksi lentokoneiden rullaus-, nousu- ja laskeutumisajat on laskettu niin tarkasti, ettei aikaa juuri voi lyhentää.
Muutaman minuutin säästö voi käydä hyvin kalliiksi
Koneiden toiminta on optimoitu myös lentomatkan aikana, ja ne lentävät nopeinta järkevintä vauhtia mistä syystä mahdollisuuksia kiihdytykseen on vähän: jos kone pystyy kirimään kahdessa tunnissa kolmekin minuuttia, on se jo hyvin.
Esimerkiksi Boeing 787 -koneet on suunniteltu lentämään noin 1 030 kilometrin tuntivauhtia. Tästä nopeampaan vauhtiin kiihdyttäminen saattaa säästää kymmenenkin minuuttia lennon kokonaiskestosta riippuen, mutta lisää polttoaineen kulutusta jopa 500–1 000 kiloa. Lyhyt ajallinen säästö käy siis kalliiksi niin rahallisesta kuin ekologisestakin näkökulmasta, sillä hiilidioksidipäästöt nousevat lentonopeuden mukana.
Lentokapteenien mukaan ajan kiriminen on vaikeaa, sillä nykyajan lentokoneet ovat jo lähtökohtaisesti hyvin tehokkaita, minkä lisäksi ne noudattavat laskettua optimaalista lentonopeutta.
Varmin tapa varmistaa lennon saapuminen aikataulussa onkin sen lähtö aikataulussa.
Lähde: Daily Mail
Kuvat: Finnair ja Lufthansa
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää