Hyppää sisältöön

Tätä et tiennyt lentoemännistä! Kaikki nämä asiat kuuluvat matkustamohenkilökunnan koulutukseen

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 02.02.2018
Lentoemännän työhön kuuluu yllättävän monia osa-alueita.

Intensiivikurssilla taidot haltuun

Matkustamohenkilökunnan tehtävä ei suinkaan ole vain kaataa kahvia ja viittoa koneen hätäuloskäyntejä – haastavan työn takana on monia eri osa-alueita, joihin työntekijät saavat koulutuksen lentoyhtiön intensiivikursseilla.

Kurssit eroavat luonnollisesti toisistaan yhtiöittäin sekä keston että sisällön osalta, mutta pääpiirteet ovat samat.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentoyhtiö British Airways päästi Daily Mailin toimittajan tutustumaan yhtiön Heathrow’n lentokentällä sijaitsevaan koulutuskeskukseen. Olisitko arvannut, mitä kaikkea koulutukseen kuuluu? Muun muassa näitä kuutta asiaa treenataan kuuden viikon mittaisella kurssilla Isossa-Britanniassa.

1. Siisti ulkonäkö kuuluu työnkuvaan

Monesti lentoemäntiä ympäröi matkustajien mielessä eräänlainen glamourin kupla – ei siis olekaan ihme, että koulutus alkaa ulkoisista seikoista.

– Aloitamme aina matkustamohenkilökunnan huolitellusta ulkoisesta olemuksesta. Matkustamohenkilökunnan jäsenet ovat usein matkustajan ensimmäinen kosketus yhtiöön, ja ensivaikutelma on äärimmäisen tärkeä, sanoo British Airwaysin matkustamohenkilökunnan turvallisuusvastaava.

Univormun on aina näytettävä huolitellulta ja meikin on oltava siisti.

British Airwaysin lentoemäntä koulutuksessa
Huoliteltu olemus on tärkeä osa lentoemännän työtä.

Lentoemännille annetaan myös meikkaus- ja hiustenlaittovinkkejä. Hiusten on aina oltava sidottuna, eivätkä hiukset saa koskettaa univormua.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

2. Vain parasta palvelua

Suuri osa lentoemännän koulutuksen sisällöstä liittyy asiakaspalvelun tärkeyteen ja lentoyhtiön arvoihin. Matkustamohenkilökunnan jäsenille opetetaan esimerkiksi auktoriteettia – sitä tarvitaan hätätilanteissa, kun matkustajien on pystyttävä luottamaan miehistöön.

Tulevia lentoemäntiä ja stuertteja valmistetaan myös hankalia asiakkaita varten erilaisten skenaarioiden avulla.

British Airwaysin Club-luokassa ja ensimmäisessä luokassa työskenteleva matkustamohenkilökunta joutuu hiomaan taitojaan vieläkin pidemmälle.

3. Evakuointitilanteen harjoittelu

Yksi tärkeimmistä matkustamohenkilökunnalle opetettavista taidoista on tietysti mahdollisen hätätilanteen hoitaminen ammattimaisesti ja lentokoneen evakuointi.

British Airwaysin koulutuskeskuksesta löytyy täydellinen kopio koneesta, jossa hätälaskua harjoitellaan. Kaikki alkaa lentokapteenilta tulevasta puhelusta, jossa ilmoitetaan hätätilanteesta. Tämän jälkeen matkustamohenkilökunnan on tiedotettava matkustajia ja opastettava näitä hätälaskun aikana käytettävästä asennosta.

Koneen laskeuduttua matkustamohenkilökunnan on avattava ovi ja vedettävä narusta, joka täyttää hätätilanteessa käytettävän liukumäen ilmalla matkustajien poistumista varten. Matkustajat on ohjattava ovelle kahteen riviin.

Tilannetta harjoitellaan intensiivisesti, sillä yhdella matkustamohenkilökunnan jäsenellä voi olla vastuullaan 20 riviä hätääntyneitä matkustajia. Kaikki matkustajat on saatava evakuoitua 90 sekunnissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

4. Kuinka koneesta liu’utaan pois?

Matkustajille lentokoneiden niin kutsutut “liukumäet” ovat tuttuja yleensä vain turvallisuusopastuksista. Hätätilanteessa oikeaoppiselle poistumiselle koneesta tulee kuitenkin käyttöä.

Lentokoneen liukumäki koulutuskeskuksessa
British Airwaysin koulutuskeskuksessa harjoitellaan koneesta liukumista hätätilanteessa.

Matkustamohenkilökuntaoppilaat harjoittelevatkin koulutuskeskuksessa liukumäkeä pitkin liukumista ja siltä poistumista. Liukumäkeä voidaan käyttää myös pelastuslauttana vesillä.

Liukua kokeillut toimittaja kuvaili kokemusta pelottavaksi ja vauhtia yllättävän nopeaksi.

5. Ensiaputaitojen on oltava kunnossa

Jokaisen lentoyhtiön matkustamohenkilökunnan kurssiin sisältyy ensiaputaitojen hiominen. Yksi perusasioista on tekohengityksen antaminen.

Ensiapukurssi matkustamohenkilökunnan jäsenille
Matkustamohenkilökunnan ensiaputaitojen on oltava kunnossa.

Yleisin ensiapua vaativa tilanne lennolla on pyörtyminen, mutta lentoemännät ja stuertit saattavat joutua kohtaamaan kaikkea sydänkohtauksesta tukehtumiseen ja yllättäen käynnistyneeseen synnytykseen.

6. Jetlagista selviäminen

Matkustamohenkilökunnan työ on rankkaa jo aikaerovaihtelujen vuoksi. Kurssilla oppilaille annetaan neuvoja jetlagin kanssa elämiseen ja siitä selviämiseen – lennollahan on oltava aina skarppina.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Oleellisia asioita aikaeron kanssa työskenteleville on esimerkiksi pidemmän ajanjakson aikataulun huomioon ottaminen. Yhden kaukolennon takia ei kannata kääntää omaa rytmiä.

Matkustamohenkilökuntaa kehotetaan myös esimerkiksi kuljettamaan mukana omia yövaatteita ja nukkumaan aina siten, että vartalo on peiton alla.

Lähde: Daily Mail
Kuvat: British Airways, Stuart Bailey

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja