Lentäjät ja alkoholi on yhdistelmä, jota matkustajat kammoavat – joissakin maissa saa puhaltaa muutakin kuin nollan
Ankarampi raja kuin autoilijoille
Tiesitkö, että lentäjien promillerajat ovat kautta maailman tiukemmat kuin rattijuopumuksen raja? Kaikkialla maailmassa lentäjien alkoholin käyttöä säännellään viranomaismääräyksin, mutta monilla lentoyhtiöillä on käytössä myös minimivaatimuksia tiukempia sääntöjä.
Monissa maissa käytössä on nollatoleranssi, ja lepsuimmatkin säännöt sallivat vain 0,4 promillen lukemat. Kaikkialla maailmassa lentäjien promilleraja on pienempi kuin rattijuopumuksen raja, joka on Suomessa 0,5 promillea.
Lentoturvallisuus pyritään takaamaan satunnaisin puhallutuksin, mutta monissa tapauksissa alkoholia nauttineen lentäjän ilmiantaa toinen lentohenkilökunnan jäsen.
Lentäjien poistaminen lennolta ei ole Suomessa ennenkuulumatonta, sillä esimerkiksi vuoden 2018 elokuussa Finnairin silloinen lentäjä oli lähdössä Roomaan tukevassa yli kahden promillen humalassa. Ilmoituksen humalaisesta kapteenista teki toinen Finnairin työntekijä. Lentäjä tuomittiin kolmen kuukauden ehdolliseen vankeuteen ja hänen työsopimuksensa purettiin. Samana vuonna myös Norwegianin kapteeni poistettiin lennolta, kun mittari näytti yli 0,0, mutta kuitenkin alle 0,5 promillea.
Suomi kuuluu ilmailualan tiukkalinjaisimpiin maihin, joiden alkoholiraja on 0,0 promillea, eikä alkoholia saa nauttia 12 tuntiin ennen työvuoron alkua. Nollatoleranssi koskee sekä suomalaista yhtiötä että suomalaista miehistöä riippumatta siitä, missä nämä työskentelevät.
Vaihtelevat käytännöt
Euroopan unionin alueella alkoholiraja voi olla 0,2 promillea, mitä noudattaa esimerkiksi Iso-Britannia. Tätäkin korkeimmat luvut voi puhaltaa Yhdysvalloissa, jossa lentäjän veressä saa olla enintään 0,4 promillea ja alkoholin nauttimisesta tulee olla vähintään kahdeksan tuntia.
Intiassa lentäjä voi kärytä kolmesti ennen lentolupakirjan menettämistä. Ensimmäisellä kerralla lentohenkilöstön lentolupa jäädytetään kolmeksi kuukaudeksi, toisella kerralla kolmeksi vuodeksi ja kolmannella kerralla lentolupa perutaan kokonaan.
Monella lentoyhtiöllä voi olla käytössään myös erikoissääntöjä, jotka kieltävät alkoholin nauttimisen ja ostamisen virkapuku päällä. Osa yhtiöistä kieltää after work -oluiden tai muun alkoholin nauttimisen työvaatteissa, vaikka työvuoro olisi jo päättynyt. Jotkut yhtiöt ovat kieltäneet jopa verovapaan alkoholin ostamisen lentokentältä, jos ei ole ennättänyt vaihtaa lentoyhtiön työvaatteita siviilivaatteisiin.
Teksti: Elina Venttola
Kuva: Shutterstock
Korjattu 2.9. klo 13.50 virhe Norwegianin lentäjän promilleissa.