Hyppää sisältöön

Onko lentokoneen kuoppainen laskeutuminen lentäjän vika? Tässä on totuus rysähdyksistä kiitoradalle

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 13.09.2018
Tavallista kovempaa kiitorataan karahtavan lentokoneen taustalla voi olla turvallisuussyyt.

Mistä töyssyiset laskeutumiset johtuvat lennolla?

Lentokoneessa nousut ja laskeutumiset ovat aina matkan jännittävimpiä osuuksia. Kaikki lentomatkustajat osaavat arvostaa pehmeää laskeutumista, jolloin pyörien osumista kiitorataan tuskin edes huomaa. On aika hengähtää helpotuksesta ja aloittaa loma.

Aina laskeutumiset eivät tietenkään suju toiveiden mukaan. Ainakin usein lentävät matkustajat ovat joskus kokeneet tavallista rajumman laskeutumisen, kun kone on tuntunut heittelehtivän holtittomasti ennen rysähtämistään kiitorataan. Joskus laskeutumista saattaa jopa seurata pieni pomppu ilmaan ja takaisin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vaikka molemmat laskeutumiset vievät matkustajat yleensä perille aivan yhtä turvallisesti, on selvää, kummat ovat ihmisten suosikkeja.

Mistä töyssyt laskun aikana sitten johtuvat? Onko kyse aina vallitsevista sääoloista vai riippuuko sulavuus lentäjän ammattitaidosta?

Nousut ja laskeutumiset ovat hetkiä, jolloin lentäjän taitoja todella tarvitaan, sillä automatisointi ei riitä. Hieman kuoppaisempi tai rajumpi laskeutuminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lentäjä olisi tehnyt kaiken juuri niin kuin pitikin.

British Airwaysin lentäjän ja How to Land a Plane -kirjan kirjoittaneen Mark Vanhoenackerin mukaan Boeing-747 -konetyypin manuaali vahvistaa asian harvinaisen selvästi: pehmeä laskeutuminen ei ole kriteeri turvalliselle laskeutumiselle.

Sääolot ja puitteet vaikuttavat laskeutumiseen

Vanhoenackerin mukaan jämäkkä laskeutuminen on parempi esimerkiksi silloin, kun kiitorata on tavallista lyhyempi tai se on veden tai lumen peittämä. Tyylipisteitä tärkeämpää on aina matkustajien turvallisuus.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Sivutuuli on yleinen syy tavallista rysähtävämmälle laskeutumiselle, sillä konetta on hankalampi kontrolloida. Monesti laskeutuminen hoidetaan siten, että lentokoneen toiset pyörät karahtavat kiitorataan ennen toisia. Matkustajista se saattaa tuntua väärältä, vaikka lentäjät toimivat saamiensa oppien mukaan.

Kaikille lentokentille laskeutuminen ei myöskään ole yhtä helppoa, mutta monet lentäjät arvostavat haasteita. Esimerkiksi Madeiran lomasaarella on yksi Euroopan hankalimmista kiitoradoista, jolle laskeutuminen vaatii lentäjiltä lisäkoulutusta.

Entä pitäisikö onnistuneen laskeutumisen jälkeen antaa aplodit? Lentäjillä on asiasta oma mielipide.

Lue myös: Vau! Näille 10 lentokentälle laskeutuminen on upea näky – katso kuvat

Lähde: The Telegraph
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja