Näin lentokenttien ansaitsema raha jakautuu: valtaosa lentoyhtiöiltä, kolmannes matkustajilta
Lentoyhtiöt maksavat kentille jokaisesta matkustajasta
Lentokenttien toiminta perustuu paitsi vieraileviin matkustajiin myös kenttää käyttäviin lentokoneisiin. Kaikki lentokentälle laskeutuvat koneet ja saapuvat matkustajat tarkoittavat siis tuloja lentoasemalle.
Lentoasemilla on tavallisesti kaksi tulonlähdettä: Suomessa lentokenttien tuloista jopa 72 prosenttia on peräisin lentoasemia käyttäviltä lentoyhtiöiltä ja loput 28 % tuloista tulevat lentokentän palveluja ostavilta matkustajilta.
Lentoyhtiöiden maksut perustuvat koneen painoon ja matkustajien määrään. Maksut liittyvät terminaalin ja kiitotien käyttöön: suuret koneet kuluttavat kiitoteitä ja vaativat parkkitilaa. Lisäksi lentoyhtiöitä laskutetaan myös matkustajien lentokentällä käyttämistä palveluista.
– Terminaalin ja kiitotien käyttämisestä maksettava summa riippuu aluksen painosta. Mitä isompi kone on, sen enemmän se kuluttaa kiitotietä ja vaatii parkkitilaa, ja sitä enemmän sen käynti kentällä maksaa. Yhtiöt maksavat myös jokaisesta matkustajasta ja hänen käsittelyynsä liittyvistä palveluista, kertoo Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen.
Lentokenttien perimät maksut vaihtelevat lentoasemien välillä. Kova kilpailu pakottaa kentät pitämään lentokenttämaksut mahdollisimman alhaisina. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman hinnat ovat koko Euroopan halvimpia.
– Lentoliikenne tuo ison osan lentoaseman liikevaihdosta, mutta siitä jää usein hyvin vähän viivan alle, Savolainen toteaa.
>> Lue myös: Suomen lentoasemilla yllättävä rahoittaja – kiitoteitä ylläpidetään kahvikuppien avulla
Lähde: Finavia
Kuva: Finnair
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää