hero taustakuva

Miten elokuvat, lehdet ja wifi ilmestyivät lennoille? Näin kaikki alkoi

Shutterstock artikkelin kuva
Lennot
Lennolla sinua viihdyttävät lehdet, elokuvat ja verkkoyhteys. Lue miten ne löysivät tiensä lentokoneisiin.
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 24.02.2020
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

1. Lentoyhtiöiden lehdet

Miksi lentoyhtiöllä pitää olla oma lehti? Tarkoituksena on sekä mainostaa yhtiötä ja sen kohteita että tarjota matkustajille viihdykettä ja tietoiskuja. Törmäät lehtiin edelleen, olit sitten täyden palvelun Finnairin tai halpalentoyhtiö Norwegianin kyydissä. Myös lomalentoja tarjoavat yhtiöt – kuten TUI – tekevät omia lehtiä.

Ensimmäisenä oman lehden teki amerikkalainen Pan American Airways eli Pan Am. Yhtiöllä oli 40-luvulta lähtien asiakaslehtiä useammalla eri nimellä kuten New Horizons sekä Clipper.

Pisimpään yhtäjaksoisesti julkaistu lentoyhtiölehti on hollantilaisen KLM:n Holland Herald, jonka ensimmäinen numero ilmestyi tammikuussa 1966.

Tiesitkö muuten, että voit halutessasi ottaa lentokoneesta lehden mukaan kotiin? Se kuuluu niihin tuotteisiin, jonka nappaaminen on hyväksyttävää.

2. Lentokoneiden viihdejärjestelmät

Kun mietit tänä päivänä yleisimpiä tapoja saada aika kulumaan pitkällä lennolla, on vastaus lähes aina elokuvien katsominen ja nukkuminen. Mutta koska elokuvat keksittiin yhdistää lentomatkailuun?

Ensimmäisen kerran lennolla näytettiin elokuva vuonna 1921. Amerikkalainen Aeromarine Airways esitti matkustajilleen lyhytelokuvan nimeltä Howdy Chicago! – osuvasti lentäessään Chicagon yllä. Kyseessä oli mykkäelokuva.

Pitkä elokuva esitettiin tavallisella lennolla ensimmäisen kerran vuonna 1961 amerikkalaisen Trans World Airlinesin (TWA) koneessa matkalla New Yorkista Los Angelesiin. Filmiksi valittiin samana vuonna ilmestynyt By Love Possessed (Rakkauden pauloissa). Elokuvan näkivät vain ykkösluokan matkustajat.

Vuosien varrella teknologia kehittyi ja elokuvat siirtyivät kaikkiin matkustusluokkiin. Ensin lennoille ilmestyivät pienet ruudut, joita oli aseteltu matkustamoon muutamien rivien välein. Elokuvaa ei siis saanut itse valita, vaan koko matkustamo seurasi elokuvaa yhdessä samassa tahdissa. Näkyvyys ei aina ollut kummoinen.

Inka KhanjiLentokoneen viihdejärjestelmä
Henkilökohtainen viihdejärjestelmä pelastaa kaukolennon.

Nykyiset henkilökohtaiset viihdejärjestelmät yleistyivät 90-luvulla. Niistä voi nykyään katsoa elokuvien lisäksi myös tv-sarjoja, kuunnella musiikkia tai seurata koneen matkaa kartalta. Elokuvien valikoima on monilla yhtiöillä valtava. Oman ruudun ansiosta katsomisen voi aloittaa ja keskeyttää silloin kun haluaa.

Ilmailualalla näkyy myös päinvastainen trendi. Amerikkalaisyhtiöt United Airlines, American Airlines ja Alaska Air ovat ilmoittaneet luopuvansa monilla maansisäisillä lennoilla viihdejärjestelmän henkilökohtaisista ruuduista kokonaan.

Taustalla ovat tietysti säästösyyt. Älypuhelimien ja tablettien kanssa matkustaminen on tarjonnut raon keventää koneiden painoa luopumalla ruuduista. Lähes kaikilla matkustajilla on käytössään jonkinlainen älylaite.

Lue myös: Mikään ei ole sattumaa: näin lennolla näytettävät elokuvat valitaan

3. Wifi lennolla

Pitkään lentokone oli yksi viimeisiä paikkoja, joissa matkustaja saattoi hyvällä omallatunnolla sulkea puhelimensa ja olla tavoittamattomissa. Asia on hiljalleen muuttunut. Yhä useammat lentoyhtiöt tarjoavat wifiä joko ilmaiseksi tai lisämaksusta.

Boeing kehitteli lentokoneessa tarjottavaa langatonta yhteyttä jo ennen kuin älypuhelimet olivat yleistyneet. Wifi oli lentokoneessa tarjolla ensimmäisen kerran vuonna 2000, mutta muutaman vuoden kuluttua siitä luovuttiin. Kysyntä ei ollut riittävä. Tämän jälkeen kaikki on tietysti muuttunut.

ShutterstockWifi lennolla
Wifi lennolla saa ajan kulumaan ja on kätevä erityisesti työmatkoilla.

Suomestakin liikennöivä halpalentoyhtiö Norwegian on tullut tunnetuksi ilmaisesta verkkoyhteydestä, joka on saatavilla useimmilla lennoilla. Vuoden 2020 aikana wifi tulee laajentumaan myös yli 50 prosentille kaukolennoista. Finnair ja SAS tarjoavat verkkoyhteyttä lisämaksusta.

Läheskään kaikki eivät koe maksullista wifiä tarpeelliseksi, sillä yhteys saattaa olla heikko ja katkeilla. Lisäksi kymmenen kilometrin korkeudessa tauko kännykän näpertämisestä on helpompi ottaa kuin maan kamaralla.

Lue myös: Arvaatko, mitkä ovat maailman vanhimmat lentoyhtiöt? Katso kuinka monella olet matkustanut

Teksti: Maria Hietala
Kuvat: Shutterstock, Inka Khanji

Lue kommentit (0) Jätä kommentti

    Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.