Hyppää sisältöön

Mitä tapahtuu, jos lentomatkustaja ei mahdu istuimeensa? Näin vältytään kiusallisilta tilanteilta

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 20.11.2018
Isokokoisen matkustajan kannattaa selvittää etukäteen, miten lentomatka sujuu miellyttävämmin.

Selvästi ylipainoinen voi varata kaksi paikkaa

Säännöllisin väliajoin julkisuudessa esiintyy keskusteluja, joissa puidaan ylipainoisia lentomatkustajia. Välillä lentoyhtiöt väläyttelevät matkustajien punnitsemista, ja toisinaan taas matkustajat raivoavat julkisesti isokokoisten vierustovereiden takia menettämästään tilasta.

Viimeisimpänä esiin on noussut tapaus, jossa matkustaja on haastanut lentoyhtiö British Airwaysin oikeuteen ylipainoisen vierustoverinsa takia. Matkustaja väittää saaneensa fyysisiä vammoja 12 tunnin lennon aikana.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Miten asian suhteen sitten tulisi toimia aikana, jolloin istumapaikat ja jalkatilat pienenevät ja matkustajien koko kasvaa? The Independentin mukaan isokokoisille matkustajille on olemassa suosituksia, joista voi keskustella suoraan lentoyhtiön kanssa.

Yksinkertaisin tapa lisätä matkustusmukavuutta on varata monien lentoyhtiöiden nykyään tarjoama premium-luokan paikka. Business-luokassa tilaa on vielä enemmän. Aina tällaisia paikkoja ei kuitenkaan ole saatavilla tai niiden hinta ylittää matkustajan budjetin.

Toinen vaihtoehto on varata yhdelle matkustajalle kaksi viereistä paikkaa. Tällöin varmistetaan se, että matkustaja mahtuu istumaan paikallaan eikä myöskään vie vierustoverin tilaa. Lisäpaikasta ei yleensä joudu maksamaan veroja ja muita lisämaksuja.

Esimerkiksi Finnair ja monet muut lentoyhtiöt tarjoavat mahdollisuuden varata kaksi paikkaa yhden matkustajan nimissä, mutta varaus tulee tehdä asiakaspalvelun kautta. Samalla matkustaja voi pyytää lennolle myös turvavyön lisäosaa.

Lentoyhtiö Air France tarjoaa mahdollisuutta varata viereinen istuinpaikka samalle henkilölle 25 prosentin alennuksella. Mikäli matkustamossa on lentohetkellä tyhjiä paikkoja, voi matkustaja saada hyvityksen maksamastaan lisäpaikasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Miten toimitaan, kun matkustaja ei mahdu istuinpaikalleen?

Aina isokokoiset matkustajat eivät ole varautuneet asiaan etukäteen. Vaikeus mahtua istuinpaikalleen, kiinnittää turvavyö tai laskea tarjoilualusta voivat tulla myös yllätyksenä.

Lentoyhtiöiden tehtävä on selvittää arkaluontoinen tilanne ilman, että matkustaja nolataan muiden edessä. Kaikkien matkustajien on kuitenkin mahduttava istumaan mukavasti omilla paikoillaan jo lentoturvallisuudenkin takia.

Mikäli matkustaja ei mahdu istuinpaikalleen, pyrkii matkustamohenkilökunta yleensä etsimään kaksi vierekkäistä paikkaa, joille tämä voidaan siirtää. Jos kone on täynnä, voi matkustaja joutua jäämään pois lennolta.

Lentoyhtiöt eivät tarjoa hyvitystä lipuista, jotka jäävät käyttämättä koko-ongelmien takia. Keskimääräistä isompi matkustaja ei myöskään tällaisessa tilanteessa saa automaattista korotusta business-luokkaan. Lentoyhtiöstä riippuen matkustaja saatetaan siirtää seuraavalle lennolle, jossa on vapaana kaksi vierekkäistä paikkaa.

Lue myös: Tämä niksi tekee lennosta mukavamman: näin saat lisää tilaa helpolla keinolla

Lähde: The Independent
Kuva: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja