Hyppää sisältöön

Mitä lentäjältä vaaditaan? 10 ominaisuutta, joiden puuttuminen voi katkaista lentäjähaaveilta siivet

Elina Venttola Päivitetty: 29.07.2019
Lentäjän ammatista haaveilee moni, mutta vaativaan ammattiin pääseminen voi jäädä kiinni pienestäkin asiasta. Näitä kymmentä ominaisuutta lentäjiltä vaaditaan.

Pitkä haku, kallis koulutus

Lentäjän ammatti on monen matkustuksesta pitävän unelma-ammatti. Koulutukseen pääseminen on kuitenkin vaativaa, sillä koulutukseen pääsee vasta monivaiheisen haun jälkeen. Esimerkiksi Finnairilla haku koostuu terveydentilakyselystä, kahdesta erillisestä soveltuvuuskokeesta ja haastatteluista.

Hetken mielijohteesta lentäjäksi ei pääse, sillä jo haku kestää kahdeksasta kuukaudesta vuoteen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Liikennelentäjäksi voi kouluttautua Suomessa kahta reittiä: kaksivuotisessa koulutuksessa Suomen Ilmailuopistossa Porissa tai Finnairin omassa, 18 kuukautta kestävässä MPL-koulutuksessa Tampereella ja Vantaalla.

Kouluttautuminen liikennelentäjäksi on kallista, sillä molemmat koulutuspolut maksavat yli 15 000 euroa tai yli. Ammattiin valmistunut tuore lentäjä aloittaa perämiehenä kapteenin alaisuudessa, jolloin lähtöpalkka on 3 000 euroa kuussa. Esimerkiksi Finnairin lentäjien keskipalkka on kuitenkin uran edetessä noin 10 000 euroa kuukaudessa.

Lentäjän ammatti on matkailutyötä paraatipaikalla eli taivaalla, minkä vuoksi työpaikka ohjaamossa on tavoittelemisen arvoinen.

Lue mitä lentäjäksi haluavilta vaaditaan!

1. Hyvä terveydentila

Lentäjän tulee olla sekä mieleltään että ruumiiltaan terve, sillä ammatti vaatii kykyä toimia paineen alla ja pitkää istumista ohjaamossa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Koulutukseen hakiessa terveydentilakysely on ensimmäinen tapa karsia hakijoita. Ilmailulääkärit tekevät hakijan terveydentilasta kokonaisarvion, jonka perusteella hakija etenee jatkoon. Hakuvaiheessa selvitetään periytyvät sairaudet, allergiat ja aiempi sairaushistoria.

Lievä astma ei ole este lentäjän työlle, mutta esimerkiksi migreeni voi evätä kokonaan pääsyn lentäjäksi. Myös hengenvaarallinen ruoka-allergia voi lopettaa ammattihaaveet lyhyeen.

2. Pituuden ja painon vaatimukset

Finnairilla lentäjäksi haluavan tulee olla vähintään 163 senttiä pitkä ylettääkseen kaikkiin lentokoneen hallintalaitteisiin. Lievä ylipaino ei ole este lentäjän uralle, mutta huono fyysinen kunto ja liika ylipaino ovat riskitekijöitä sairauksille, jotka voivat pahimmillaan estää lentokelpoisuuden.

Yläpituusrajaa ei ole, mutta yli 190-senttisten hakijoiden mahtuminen lentokoneen ohjaamoon varmistetaan haun kuluessa.

3. Virheetön värinäkö

Monesti oletetaan, että lentäjillä tulee olla virheetön näkö. Lentäjän värinäön tulee olla virheetön, mutta esimerkiksi silmälaseilla korjattu likinäköisyys ei ole este lentäjäksi pääsemiseen.

Lentäjän ammatin vaatimukset
Lentäjän ammatissa vaaditaan tekniikan osaamisen lisäksi myös muunlaisia taitoja.

Finnairin suosituksessa laseilla, piilolinsseillä tai leikkauksella korjattu näkö riittää, jos likinäkö on enintään -5.0 ja kaukonäköisyys alle +3. Liian suuri hajataitteisuus voi olla este lentäjäksi pääsemisen tiellä.

3. Puhdas rikosrekisteri

Jos hakijalla on alle 5 vuotta vanha merkintä rikosrekisterissä, se voi estää pääsyn lentäjäksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

4. Oikea koulutustausta

Lentäjäksi haluavilta vaaditaan koulumenestystä, sillä hakijoilla tulee olla suoritettuna lukio tai vähintään 3 vuotta kestävä toisen asteen koulutus. Esimerkiksi matemaattisten aineiden osaamisesta on hyötyä, sillä teknisenä alana lentäjän ammattiin kuuluu olennaisena osana myös matematiikkaa ja fysiikkaa.

Koulutodistusten avulla pyritään varmistamaan, että lentäjäksi pyrkivä selviytyy intensiivisestä opiskelusta ja siitä, että lentäjän ammatissa pitää pystyä oppimaan jatkuvasti uutta.

Matemaattisia kykyjä mitataan soveltuvuuskokeissa erilaisin lasku- ja päättelytestein.

5. Hyvät ihmissuhdetaidot

Lentäjä työskentelee jatkuvasti muiden ihmisten kanssa. Työpari ja matkustamohenkilökunta vaihtuvat jokaisella lennolla, ja yleensä kaikkien kanssa on tultava toimeen. Lentäjä voi joillain yhtiöillä vaikuttaa siihen, kenen kanssa tekee töitä, mutta useimmiten vähintään kapteenin ja perämiehen pitää pystyä kommunikoimaan keskenään.

Lentäjän ammattiin liittyy myös hierarkian noudattaminen, sillä lennosta vastaa lentokapteeni, jota perämiehen on viime kädessä toteltava. Liian suuri kapteenin auktoriteetti on kuitenkin johtanut myös ongelmiin, kun perämies ei ole konfliktien pelossa uskaltanut kertoa tärkeistä havainnoistaan kokeneelle kapteenille.

Esimerkiksi Asiana Airlinesin lentoturman San Franciscossa arveltiin aiheutuneen osin myös siitä, ettei miehistö uskaltanut haastaa kapteenin näkemystä epäonnistuneessa laskeutumisessa San Franciscon kentälle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Koska suurimman osan lento-onnettomuuksista aiheuttaa niin kutsuttu pilot error eli lentäjän virhe, lentäjäkoulutuksessa miehistö oppii myös viestintätaitoja.

6. Sopeutuminen työrytmiin ja valmius matkustaa

Lentäjän työajat ovat epäsäännöllisiä, eivätkä rajoitu tiettyihin vuorokaudenaikoihin. Töitä tehdään myös öisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Pitkiin lentoihin sisältyy monesti myös yöpyminen hotellissa, ja keskimäärin Finnairin liikennelentäjät yöpyvätkin 40–60 yötä hotelleissa vuosittain.

ShutterstockLentäjän ammatin vaatimukset
Lentäjien on äärimmäisen tärkeää pystyä noudattamaan annettuja ohjeita riittävän tarkasti.

7. Kyky noudattaa sääntöjä

Yksi tärkeimpiä lentäjän ominaisuuksia on kyky noudattaa annettuja sääntöjä. Ilmailu ja lentäminen ovat tarkasti säänneltyjä, ja määräyksiä on noudatettava tarkkaan. Määräykset on luotu lentoturvallisuuden parantamiseksi, ja niistä poikkeaminen voi aiheuttaa vakavia vaaratilanteita.

Kykyä omaksua ja noudattaa sääntöjä testataan myös soveltuvuuskokeissa, joissa jo myöhästyminen kokeesta tai tehtävän tekeminen ohjeiden vastaisesti voivat tuoda miinuspisteitä.

8. Kyky kantaa vastuuta

Jokaisen lentäjän on kyettävä kantamaan vastuuta lennon turvallisuudesta. Pääasiassa lennosta on vastuussa lentokapteeni, joka toimii lennon esimiehenä, mutta jokainen lennon miehistön jäsen on omalta osaltaan vastuussa lennon turvallisuudesta.

9. Huolellisuus ja rauhallisuus

Kuvittele tilanne: lento on myöhässä, ja mukana on tärkeä matkustaja, jolla on kiire. Lentäjien on kyettävä pysymään rauhallisina haastavissakin tilanteissa. Lennon turvallisuudesta on pidettävä huolta normaaliin tapaan, vaikka aikaa olisi vähemmän ja olosuhteet haastavammat kuin tavallisesti.

Luonnollisesti työskentely paineen alla vaatii myös keskittymiskykyä. Lentoon lähdettäessä ja laskeutuessa lentäjien työkuorma on suurempi kuin ilmassa. Kuitenkin myös ilmassa vaaditaan keskittymiskykyä: yksitoikkoisella pitkällä lennolla on kyettävä keskittymään työhön, jossa ei tapahdu paljon moneen tuntiin.

10. Kielitaito

Itsestään selvin vaatimus lentäjän ammatissa on hyvä kielitaito, sillä lentäjät ovat kansainvälisiä ja saavat tehdä töitä eri maista ja kulttuureista tulevien työtovereiden kanssa. Lentäjien ja lennonjohdon käyttämä työkieli on yleensä englanti. Ohjaamon ja lennonjohdon viestintä on tärkeä osa lennon turvallisuutta, minkä vuoksi hyvä kielitaito on välttämättömyys.

Finnairin lentäjiltä vaaditaan englannin lisäksi myös suomen kielitaitoa.

Teksti: Elina Venttola
Kuvat: Shutterstock ja Finnair

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja