Kuva: Singapore Airlines
Millainen on lentokoneen ykkösluokka?

Millaista on lentää ykkösluokassa? Sängyt, suihkut ja jäätävä hinta – löytyy vain harvoilta yhtiöiltä

Lentokoneen ykkösluokalla on lähes myyttinen maine. Mitä koneen etuosasta löytyy?

Ykkösluokka – ilmailun övereintä luksusta

Puhekielessä lentokoneiden ykkösluokka eli first class sekoitetaan helposti business-luokkaan. Todellisuudessa ykkösluokka on niin ylellinen tuote, etteivät läheskään kaikki lentoyhtiöt tarjoa sitä. Esimerkiksi kotimaisella Finnairilla ei ole ykkösluokkaa missään konetyypissä.

Euroopassa ykkösluokka löytyy Lufthansan, British Airwaysin, Air Francen ja Swiss International Air Linesin tietyistä konetyypeistä. Yleisimpiä ykkösluokat ovat Lähi-idän ja Aasian maiden lentoyhtiöillä, ja ne ovat yleensä myös varustelultaan parhaita.

Esimerkiksi Singapore Airlines, Emirates ja Etihad Airways ovat vieneet ykkösluokan seuraavalla tasolle tarjoamalla matkustajille täysin yksityisiä tiloja. Lippujen hintoja ei lasketa sadoissa vaan tuhansissa euroissa.

Kuva: EmiratesEmirates-lentoyhtiön ykkösluokka
Emiratesin A380-koneissa on lounge ja baari ykkösluokan ja business-luokan matkustajille.

Samalla viime aikoina on ollut havaittavissa trendi poistuvasta ykkösluokasta. Esimerkiksi Korean Air ilmoitti vuonna 2019 luopuvansa ykkösluokasta kymmenillä eri reiteillä. Lentoyhtiö Asiana taas teki saman päätöksen kaikissa koneissaan. Tämä kielii siitä, ettei ykkösluokan pitäminen koneissa ole kustannustehokasta.

Yksi syy ykkösluokan puuttumiseen tai sen katoamiseen on häilyvä raja business-luokan ja ykkösluokan välillä. Lähes kaikkien lentoyhtiöiden business-luokassa istuimet saa jo laskettua makuuasentoon. Business-luokka palveluineen edustaakin useimmille matkailijoille riittävää luksusta.

Mitä ykkösluokalta voi odottaa?

Lentokoneen ykkösluokassa matkustaminen on tehty niin jouhevaksi ja miellyttäväksi, että matkustaja voi unohtaa olevansa lentokoneessa. Perille määränpäähän saavutaan levänneinä ja virkeinä.

Kaikki alkaa jo lentokentältä, jossa ykkösluokan matkustajilla on käytössään omat lähtöselvitystiskit ja loungetilat. Koneeseen noustaan tietysti ensimmäisten joukossa. Matkatavaroita paketessa ei tarvitse laskea kiloja.

Kuva: British AirwaysLentokoneruoka ykkösluokassa
Ykkösluokassa ateriat ja välipalat ovat tarkkaan harkittuja. Kuvassa British Airwaysin tarjoiluja.

Koneessa voi odottaa saavansa kaikki mukavuudet katkeamattomasta tarjoilusta makuuasentoon laskeutuviin istuimiin sekä lennolla tarvittaviin pesu- ja kosmetiikkatuotteisiin. Matkustamohenkilökunnan huomiosta ei tarvitse kilpailla, sillä palvelua on aina saatavilla – ja todennäköisesti sinua puhutellaan nimeltä.

Ylellisimmissä ykkösluokissa matkustajat ovat kuin hotellissa. Miltä kuulostaisi oma hytti, jossa voi nukkua oikeassa sängyssä ja jonka oven voi sulkea perässään? Emiratesilla ja Etihadilla on tietyissä koneissa myös suihkutilat. Nokkaunia varten matkustajat saavat pyjamat.

Kuva: EmiratesSuihku Emiratesin ykkösluokassa
Emiratesin ykkösluokassa matkustajat voivat virkistäytyä suihkussa ennen koneen laskeutumista.

Lentokoneruoka näyttää niin ikään erilaiselta ykkösluokassa. Matkustajien eteen saatetaan kantaa esimerkiksi hummeria, ja kaikki annokset tarjoillaan luonnollisesti oikeilta lautasilta aterimien ja lasien kera. Koneessa saattaa olla jopa kokki sen sijaan, että annokset vain lämmitettäisiin.

Ykkösluokan raju hintalappu

Ykkösluokassa matkustaminen on moninkertaisesti kalliimpaa kuin tavallinen turistiluokan lippu tai edes business-luokan matka. Esimerkiksi Air Francen reitillä Pariisista New Yorkiin edestakainen lippu saattaa maksaa jopa yli 10 000 euroa.

On selvää, ettei tavallisella lomailijalla tule mieleenkään tuhlata säästöjään muutamia tunteja kestävään lentoon. Kuka ykkösluokassa sitten matkustaa? Lyhyt vastaus lienee rikkaat, kuuluisat ja onnekkaat. Myös korkeassa asemassa olevat liikematkustajat saattavat päästä nauttimaan tästä edusta.

Kuva: EtihadEtihad-lentoyhtiön ykkösluokka
Arabiemiraateissa solmukohtaansa pitävän Etihadin ykkösluokka kuuluu ilmailualan parhaimpiin.

Matkustusluokan ilmainen korotus ykkösluokkaan on harvinaista – varsinkaan turistiluokasta käsin. Poikkeuksellisissa olosuhteissa business-luokan lipun ostanut matkustaja saatetaan siirtää ykkösluokkaan ilman lisämaksua.

Business-luokan ja ykkösluokan suolaiset hinnat pitävät huolen siitä, että lentoyhtiöiden on mahdollista tarjota edullisempia tarjouslippuja economy-luokassa. Ykkösluokan valitsevat matkustajat tai näitä edustavat yhtiöt ovat niin varakkaita, ettei hinnalla juuri ole merkitystä.

Lue myös: Kannattaako business-luokasta maksaa? Näin yleisimmät matkustusluokat eroavat toisistaan

Teksti: Maria Hietala
Kuvat: Singapore Airlines, Emirates, British Airways, Emirates, Etihad

Päivitetty: 4.11.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (4 votes, average: 2,75 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

7 kommenttia

Yleensä Firstin asiakkaita et näe, he tulevat yksityiskuljetuksella koneelle/lta ja odottavat lentoja omissa loungetiloissa.

Älä ikina sano ”ikinä”. Mutta sittenki, en koskaan matkustaisi sillälailla koska sellainen lentävä hotelli on aika CO2 päästöjen tekijä. Ilmasto tilanne on aika katastroofinen. Kun on lentokoneella vetymoottorit, sitten kyllä taas lentäisin.

Jos napsuisi vaikkapa lotosta joskus jotain niin voisi ostaa ykkösluokkaan liput.

Pitkiä lentoja muuten viitsisi tehdäkkään kuin ykkösluokassa. Eikä tarvitse sietää halpamatkajunttien hajuja ja huonoa käytöstä.

Lentokoneissa on niin hyvä ilmanvaihto Ei missään muussa kulkuneuvossa , Kunhan VAlLEHTELET

Suomessa asuva joutuu myös hieman näkemään vaivaa jos haluaa päästä noihin ykkösluokan lennoille. Suoraan kuin ei Suomesta taida lentää mihinkään ykkösluokassa.