Hyppää sisältöön

Miksi lentokoneet joutuvat joskus pudottamaan polttoainetta? Tämän takia se ei voi sataa niskaasi

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 13.05.2022
Lentokoneet saattavat joutua pudottamaan polttoainetta ilmaan turvallisuussyistä.

Liian painava lentokone ei voi laskeutua turvallisesti

Oletko joskus kuullut lentokoneiden poikkeuskäytännöstä, jossa polttoainetta joudutaan pudottamaan ilmaan?

Viimeksi tapa nousi otsikoihin tammikuussa 2020, kun amerikkalaisen lentoyhtiö Deltan kone joutui pudottamaan polttoainetta Los Angelesissa sijaitsevien koulujen yläpuolella. Joillakin lapsista todettiin ärsytystä ihossa tai keuhkoissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Polttoaineen pudottaminen kuulostaa järjettömältä: kalliin aineen haaskaukselta sekä ympäristölle vielä tavallista käyttöä kuormittavammalta. Asialle on kuitenkin olemassa selitys, kertoo The Telegraph.

Lentokoneet pudottavat polttoainetta silloin, kun joutuvat jostain syystä tekemään hätälaskun. Jos koneessa on esimerkiksi polttoainetta 14 tunnin lentoa varten, on kone liian painava laskeutumaan lennon alkumetreillä.

Deltan tapauksessa lento oli juuri lähtenyt Los Angelesista kohti Shanghaita, kun koneessa havaittiin moottorivika.

Cockpit Confidential -kirjan kirjoittanut lentäjä Patrick Smith vahvistaa, että lentokoneen lähtöpaino on huomattavasti korkeampi kuin paino, jossa sen tulisi laskeutua.

– Laskeutuminen kuormittaa lentokoneen runkoa enemmän kuin ilmaan nouseminen. Painavan koneen laskeutuminen vaatii erittäin nopean lentovauhdin, mikä taas tekee pysähtymisestä hankalampaa, kertoo Smith.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentokoneita koskevat tiukat säännöt polttoaineen pudottamiseen liittyen. Koneiden on suoritettava toimenpide mahdollisimman korkealla sekä mielellään syrjäisemmillä alueilla.

– Polttoaine tulisi pudottaa niin korkealta, että se haihtuu ilmaan. Tällöin se ei ikinä saavuta maata tai sada ihmisten päälle. Kuulostaa kamalalta, mutta tavalla tai toisella polttoaine joutuu ilmakehään, sanoo Smith.

Hätätapauksessa kone voi joutua laskeutumaan ylipainoisena

Polttoainetta säilytetään lentokoneen siivissä, ja se pudotetaan siipien suuttimista. Toimenpide ei tapahdu hetkessä: jos tilanne ei ole kriittinen, kone voi pyöriä ilmassa jopa tuntien ajan.

Myös Smith itse on joutunut tilanteeseen, jossa ylimääräisestä polttoaineesta on jouduttu luopumaan ilmassa. Lentäjälle on käynyt myös niin, että aikaa polttoaineen pudottamiselle ei ole ollut. Esimerkiksi vakavassa sairastapauksessa kone saattaa laskeutua ylipainoisena.

Pienemmillä koneilla ei välttämättä ole mahdollisuutta pudottaa polttoainetta. Niin voivat kuitenkin tehdä isot matkustajakoneet kuten Boeingin 747- ja 777-mallit sekä Airbusin A380- ja A330-konetyypit.

– Pienet koneet joutuvat kiertelemään ilmassa kuluttamassa polttoainetta tai hätätilanteessa laskeutumaan ylipainoisina. Lisäksi joillakin konetyypeillä painorajat nousuun ja laskeutumiseen ovat samat, kertoo Smith.

Lue myös: Sinäkin olet ihmetellyt näitä jälkiä taivaalla – miksi lentokoneen perään jää valkoinen juova?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: The Telegraph
Kuva: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja