Hyppää sisältöön

Mikä on lentokoneen syöksyyn johtava sakkaus – ja miksi se ei välttämättä ole vaarallinen

Elina Venttola Päivitetty: 14.01.2019
Sakkaus on lentotila, jonka jokainen lentäjä tietää. Siipi menettää suurimman osan nostovoimastaan, ja pahimmassa tapauksessa kone voi pudota.

Koneen nostovoima katoaa

Sakkaus kuuluu lentokoulutuksen perusteisiin, mutta siitä huolimatta se nousee tasaisin väliajoin yhtenä syynä lento-onnettomuuksiin. Sakkaus on tunnettu ilmiö ja siksi osaavien lentäjien käsissä suhteellisen harmiton.

Sakkaus tarkoittaa sitä, että koneen pituusakselin ja ilmavirran välinen kulma kasvaa liian suureksi, ja ilmavirtaus irtoaa siiven yläpinnalta. Kun siipi menettää suuren osan nostovoimastaan, kone sakkaa ja alkaa vajota. Sakkauksessa lentokone ei kuitenkaan menetä nostovoimaansa kokonaan, minkä vuoksi lentäjien on mahdollista korjata tilanne.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tuhoisan lento-onnettomuuden osasyy

Air Francen Airbus A330 syöksyi mereen vuonna 2009, kun lentohenkilökunta ei tunnistanut sakkausta ajoissa eikä osannut korjata vikaa ennen kuin oli liian myöhäistä.

Koneen nopeudesta kertova järjestelmä oli jäätynyt, eivätkä lentäjät tienneet oikeita nopeuslukemia koneen sakatessa. Yleensä lentokoneen sakkausvaroitusjärjestelmä varoittaa lentokoneen sakkauksesta tärinällä, varoitusvalolla ja summerilla ennen kuin tilanne ehtii karata käsistä. Mittarivian ja miehistön hämmennyksen vuoksi varoitusjärjestelmä ei toiminut kunnolla.

Sakkaus aiheutui siitä, että kone käännettiin liian jyrkästi nousuun, kun autopilotti oli mittarivirheen vuoksi kytkeytynyt pois päältä.

Normaaliolosuhteissa vaaraton

Sakkauksen voi estää, jos lentäjät tietävät miten toimia. Kone on oikaistavissa ja ohjattavissa sakkauksesta huolimatta.

Ainoa tapa saada lentokone lentämään uudelleen on pienentää kohtauskulmaa ohjaussauvaa työntämällä, jolloin koneen nokka laskee. Tällöin virtaus tarttuu uudelleen siipeen. Useimmissa lentokoneissa automatiikka tunnistaa sakkaustilanteen ja laskee lentokoneen nokkaa automaattisesti.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Air Francen tapauksessa sakkausta estävä järjestelmä kytkeytyi pois päältä. Lisäksi lennosta vastaava kapteeni oli tilanteen sattuessa lepotauolla, mikä aiheutti hämmennystä kahden muun lentäjän keskuudessa ja pahensi sakkausta niin, että lento syöksyi mereen. Lentokoneen tekniikan toimiessa normaalisti hallitsemattomaan sakkaukseen joutuminen on epätodennäköistä.

Lentäjien toiminnan lisäksi myös lentokoneen siiven muoto vaikuttaa siihen, miten sakkaus etenee siivellä. Jos sakkaus alkaa siiven tyvestä, vaara joutua hallitsemattomaan tilanteeseen pienenee. Sakkauksen välttämiseen parhaita ovat leveäkärkiset siivet, mutta sakkausta voidaan estää myös muilla tavoin.

Teksti: Elina Venttola
Kuva: Shutterstock

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja