Matkailija, haluatko tietää? Näitä asioita lentoemännät tarkkailevat kohdatessaan sinut
1. Oletko humalassa?
Matkustamohenkilökunta haluaa luonnollisesti tehdä hyvän vaikutuksen koneeseen astuviin matkustajiin, mutta oletko ikinä miettinyt mitä he ajattelevat reissaajista?
Uutissivusto Independent kokosi listan matkustamohenkilökunnan paljastuksista, jotka selvisivät verkossa kysymyspalvelu Quoran avulla.
Yksi ensimmäisistä asioista, joihin matkustamohenkilökunta kiinnittää huomiota on mahdollinen humalatila. Monen lentomatkustajan lentokenttärituaaliin kuuluu olut tai lasi viiniä ennen lentoa, mutta umpihumalassa koneeseen yrittävän matkustajan reissu voi katketa hyvinkin nopeasti.
2. Matkustajan asenne huokuu olemuksesta
Kohtaaminen lentokoneen ovella on lyhyt – useimpien matkustajien kanssa lentoemännät ja stuertit ehtivät vaihtaa vain pikaiset tervehdykset. Työn myötä matkustamohenkilökunnasta tulee kuitenkin asiantuntijoita matkustajien asenteen tulkitsemisessa. Pikainenkin kohtaaminen paljastaa onko matkustaja esimerkiksi avulias, riidanhaluinen tai sulkeutunut.
3. Ruumiinrakenteen tarkkailu
Kyllä – matkustamohenkilökunta tarkkailee koneeseen astuvien matkustajien vartaloita. Usein vilkuilun taustalla ovat kuitenkin järkisyyt. Lihaksikkaat ja voimakkaan näköiset matkustajat voivat olla apuna tilanteissa, joissa toinen matkustaja pitää esimerkiksi rauhoittaa paikalleen.
Heikon näköisiä matkustajia taas ei aseteta varauloskäyntipaikoille, joissa istuvien tulee auttaa matkustamohenkilökuntaa hätätilanteissa.
4. Matkustajan kielitaito
Lentoemännät ja stuertit yrittävät kiinnittää huomiota matkustajien kielitaitoon. Jos näyttää siltä, että matkustaja ei puhu sanaakaan englantia tai muuta koneessa käytettävää kieltä, tämä ei myöskään välttämättä ymmärrä turvallisuusohjeita tai hätätilanteissa annettavia neuvoja. Matkustamohenkilökunnan on hyvä tietää asiasta etukäteen.
5. Oletko lentoemäntä tai pilotti?
Matkustamohenkilökunnan jäsenet kertovat yrittävänsä aina selvittää, onko matkustajien joukossa muita alan ammattilaisia – lentoemäntiä, stuertteja, lentäjiä. Hätätilanteessa tällaiset matkustajat voivat olla korvaamaton apu.
6. Näyttääkö matkustaja sairaalta?
Matkustamohenkilökunta painaa jo ovella mieleensä matkustajat, jotka näyttävät olevan sairaita tai huonossa kunnossa. Poikkeuksellisen heikossa kunnossa oleva matkustaja saatetaan jopa ohjata pois koneesta.
7. Hyvännäköiset huomataan lennolla
Verkossa paljastuksia tehneet matkustamohenkilökunnan jäsenet eivät peittele asiaa: erityisen hyvännäköiset matkustajat eivät takuulla jää lentoemänniltä ja stuerteilta huomaamatta.
Eräs matkustamohenkilökunnan jäsen kertoo nauttivansa tilanteista, joissa pääsee rupattelemaan niitä näitä hyvännäköisten matkustajien kanssa työn varjolla – tosielämässä liian komeille tai kauniille henkilöille ei välttämättä uskaltaisi edes mennä juttelemaan.
8. Käsimatkatavaroiden koko
Lentoyhtiöt ovat tiukkoja matkustamoon tuotavien käsimatkatavaroiden määrän ja koon kanssa. Matkustamohenkilökunta myöntääkin välillä ihmettelevänsä, miten jotkut matkustajat onnistuvat nousemaan koneeseen isojen kantamusten kera.
Lähde: The Independent
Kuva: Shutterstock
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää