Hyppää sisältöön

Maksatko omantuntosi puhtaaksi? Päästölaskurit vertailussa!

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 22.04.2013
Lentomatkailun päästölaskurit auttavat matkailijaa tiedostamaan oman ekologisen jalanjälkensä. Rantapallo vertaili viisi erilaista päästölaskuria.

Tarjolla on kuitenkin niin monta eri perustein toimivaa vaihtoehtoa, että matkailija saattaa hämmentyä laskurien äärellä. Rantapallo vertaili viisi erilaista päästölaskuria.

1. Finnair

Suomalaisen Finnairin päästölaskurin toiminta perustuu lentoyhtiön omaan tietokantaan: laskurin tulokset pohjautuvat Finnairin aiempaan polttoainekulutukseen sekä matkustajien ja rahdin määrään. Tiedot päivitetään neljästi vuodessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäen mukaan lentoyhtiön päästölaskuri näyttää realistisempia tuloksia kuin monet muut laskurit, jotka käyttävät laskennassa keskiarvoja.

– Tarkempia tuloksia saadaan, kun tiedot poimitaan tarkasti vain yhdestä lentoyhtiöstä, Ihamäki kertoo.

2. Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO

Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n päästölaskuri sen sijaan ei edusta mitään tiettyä lentoyhtiötä, lentokoneistoa tai lentoa. Laskuri soveltaa parhaiten julkisesti saatavilla olevaa tietoa. Menetelmä ottaa huomioon lentämisen eri tekijöitä lentokonetyypeistä rahteihin.

Laskuri kertoo aluksi matkan pituuden ja hiilijalanjäljen suuruuden. Lisätiedoista löytyy myös polttoaineen kulutus, luettelo lentokoneista, jotka mahdollistavat valitun matkan sekä keskimääräinen istumapaikkojen määrä koneissa.

Käytännössä laskuri toimii vertaamalla matkustajan syöttämiä matkakohteita julkaistuihin lentoaikatauluihin selvittääkseen ensin, mitkä koneet ovat käytössä matkaa varten. Kerättyjen tietojen avulla lasketaan sitten polttoaineen kulutus, josta saadaan lennolla vapautuneen hiilidioksidin määrä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

3. SAS

Scandinavian Airlinesin sivuilla on yhden päästölaskurin sijaan kolme eri laskuria: yksinkertainen laskuri, yleisempi päästölaskuri sekä erillinen rahtilaskuri. SAS:n laskurien perustana toimivat sekä SAS:in omat tietokannat että julkiset ja muiden järjestöjen (kuten ICAO:n) keräämät tiedot.

Yksinkertainen laskuri laskee vain lentomatkasta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt. Tuloksiin ilmestyy käytössä oleva koneisto, istumapaikat ja matkustajien määrä suhteessa niihin, matkakilometrit sekä vapautuneen hiilidioksidin määrä.

Yleisempi päästölaskuri laskee näiden kaikkien lisäksi myös useiden eri päästöyhdisteiden määrän, joita lentomatka tuottaa. Näistä yksi on muun muassa vesi. Rahtilaskuri näyttää kaiken tämän, mutta kertoimena käytetään rahdin painoa kilogrammoittain.

SAS:in laskuri tarjoaa matkustajalle myös mahdollisuuden korvata lennoista aiheutuneet ympäristöhaitat. Lentoyhtiö on mukana The Carbon Neutral Companyn projektissa päästöjen vähentämiseksi. Käytännössä matkustajan rahat menevät siis erilaisiin ympäristöprojekteihin, kuten esimerkiksi tuulivoimaloiden kehittämiseen.

4. MyClimate

Sveitsiläinen sivusto perustuu kokonaan päästöjen kompensaatiokaupalle. MyClimaten päästölaskuri ei ilmoita suoraan vapautuneiden päästöjen määrää, vaan laskee aiheutuneen vahingon Sveitsin frangeina.

Laskuri tarjoaa tulosten yhteydessä useita projekteja, joihin osallistumalla matkustaja voi sivuston mukaan puolestaan edistää ympäristön hyvinvointia – vaikkapa rahoittamalla aurinkovoimalla toimivia liesiä Madagaskarille.

5. Greenseat

Hollantilaisen Greenseat-sivuston laskuri kerää lentomatkoja käteväksi listaksi sivun oikeaan reunaan. Laskuri laskee hiilidioksidijalanjäljen tonneina ja lisäksi saman euroina – myöskin kompensaatiokauppaa varten.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Greenseatin ympäristöprojektit keskittyvät lisäämään uusiutuvien energialähteiden käyttöä kehitysmaissa, kuten biokaasun käyttöä Kambodzhassa.

Mikä laskuri on luotettavin?

Koska eri päästölaskurit laskevat eri tavoin, tulokset eivät näytä aina samalta. Ne antavat kuitenkin ohjeellista tietoa ihmisen omasta vaikutuksesta ympäristöönsä.

Jokainen matkailija voi itse harkita, haluaako hyödyntää päästölaskurien antamaa tietoa ja kompensoida jättämäänsä ekologista jälkeä.

Finnairin Ihamäki peräänkuuluttaa, että lentoliikenteen on vähennettävä päästöjä eri keinoin tulevaisuuden turvaamiseksi.

– Yhtenä vaihtoehtona voitaisiin solmia maailmanlaajuinen päästökauppasopimus, johon kaikki valtiot sitoutuisivat täysin. Nyt pitää vain kääriä hihat ja ryhtyä hommiin, Ihamäki toteaa.

Hanna Korhonen

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja