Varasitko vierekkäiset paikat lennoilta, mutta sait paikat A ja C? Selitys on odotettua yksinkertaisempi
1. Puuttuvat rivit
Oletko huomannut, että joiltakin lennoilta puuttuu kokonaan rivi 13?
Moni pelkää lentämistä, eikä istumapaikka epäonnen rivillä 13 varmasti auta asiaa. Taikauskon vuoksi moni lentoyhtiö on luopunut tietyistä riveistä, jottei matkustaja joutuisi istumaan huonona pidetylle riville.
Esimerkiksi Air Francen, Iberian, Ryanairin ja Lufthansan lennoilta puuttuu rivi kolmetoista, jolloin rivien numerointi hyppää suoraan riviltä 12 riville 14. Numero 13 ei kuitenkaan ole ainoa, jonka ajatellaan olevan epäonnen numero, sillä Lufthansalta puuttuu myös epäonnisena pidetty rivi 17.
Epäonnen numerot eivät ole ainoa syy jättää rivejä välistä, vaan toisinaan syy poikkeavaan numerointiin voi olla looginen: jotkin paikat pyritään pitämään samannumeroisina, vaikka konetyyppi vaihtuisi.
Yhtenäinen numerointi helpottaa lentohenkilökuntaa, kun näiden pitää sijoittaa syystä tai toisesta matkustajia uudelleen koneessa. Tällöin rivin numerosta tietää konetyypistä riippumatta, onko kyseessä paikka bisnesluokassa tai hätäuloskäynnillä.
Esimerkiksi United Airlinesin Yhdysvaltojen sisäisillä lennoilla bisnesluokka alkaa normaalisti rivistä 1, economy-matkustajaluokka riviltä 7 ja hätäuloskäyntipaikka sijoittuu koneen pituudesta riippumatta riville 20. Joissakin koneissa, esimerkiksi yhtiön Boeing 757-200 -koneissa tämänkaltainen numerointi tarkoittaa suoraa hyppäystä riviltä 12 riville 20.
2. Rivien kirjaimet
Myös lentokoneen riveillä voi törmätä yllätyksiin, sillä joissakin koneissa paikkojen kirjaimet eivät mene normaalin aakkosjärjestyksen mukaan. Nelipaikkaisilla riveillä kirjaimet saattavat olla normaalin ABCD:n sijaan ACDF.
Lentoyhtiöistä esimerkiksi Scandinavian Airlinesin kapearunkoiset Bombardier CRJ-900 -koneet numeroidaan niin, että käytävän toisella puolella ovat ikkunapaikka A ja käytäväpaikka C, ja toisella puolella käytäväpaikka D ja ikkunapaikka F.
Erikoisen järjestelyn tavoitteena on pitää ikkuna- ja käytäväpaikat aina samoilla kirjainpaikoilla, jolloin ne on helpompi löytää lentoja varatessa tai kun lentohenkilökunta joutuu sijoittamaan matkustajia uudelleen.
Suuremmissa laajarunkokoneissa, joissa on kaksi reunapaikkaa, neljä keskipaikkaa ja kaksi reunapaikkaa, numerointi saattaa yltää I-kirjaimeen saakka. I-kirjainta ei kuitenkaan käytetä lentokoneissa, koska se sekoittuu helposti numeroon yksi.
3. Lennon numero
Seikka, johon matkustajat kiinnittävät kenties vähiten huomiota, on lennon numero. Jokainen katsoo lennon numeron selvittäessään oman lentonsa lähtöporttia lentokentällä, mutta harva ajattelee, mitä satunnaiselta tuntuvan tunnuksen logiikkaa.
Lentoyhtiöt voivat esimerkiksi säästää parhaille reiteilleen numeroa yksi. Näin tekee muun muassa American Airlines, jonka lento AA1 matkustaa John F. Kennedyn lentokentältä New Yorkista Los Angelesin kansainväliselle lentokentälle. A2 puolestaan on varattu saman reitin paluulennolle. Myös Qantasilla QA1 on omistettu Australian Sydneyn ja Lontoon Heathrow’n lentokentän väliselle lennolle.
British Airways puolestaan käyttää samoja aloitusnumeroita samaan maahan lentävillä lennoilla: 36- ja 37-alkuiset lennot suuntaavat Ranskaan, ja 9-alkuiset Saksaan.
Nelinumeroiset lennon numerot viestivät usein codeshare-yhteistyöstä.
Lentoyhtiöillä on myös joitakin numeroita, joita ei koskaan käytetä. Tällaisiksi muodostuvat tuhoisten onnettomuuksien lentonumerot, kuten esimerkiksi vuonna 2014 kadonneen Malaysian Airlinesin MH370, jota ei enää koskaan nähdä lentokenttien aikatauluissa. Lento Malesian Kuala Lumpurista Kiinan Pekingiin korvattiin lentonumerolla MH360.
Monet lentoyhtiöt kuten Qantas välttävät myös numeroimasta lentojaan numerolla 666, koska yhdistelmän on ajateltu olevan pedon luku, joka viittaa paholaiseen.
Sen sijaan suomalaiset ja irlantilaiset käyttävät pahaenteistä numeroa vitsaillakseen – Ryanairilla on ollut lento FR666 Dublinista Birminghamiin ja Finnairilla lento AY666 Kööpenhaminasta Helsinkiin.
Lähteet: The Telegraph, CNN Travel, The Sun, Lentostory
Teksti: Elina Venttola
Kuva: Istockphoto