Kuva: Shutterstock
Missä järjestyksessä lentokoneesta poistutaan?

Kuinka lentokoneesta todella pitäisi poistua? Tarkista tästä, tunnetko 5 sääntöä vai käytkö muiden hermoille

Osaatko sinä poistua lentokoneesta oikeaoppisesti? Lue viisi vinkkiä.

1. Pakkaa kevyesti ja kerää tavarasi ajoissa

Yksinkertaisin tapa helpottaa koneesta poistumista on pakata kevyesti ja noudattaa lentoyhtiön käsimatkatavaroille asettamia rajoituksia. Älä ole se matkustaja, joka vie kaiken tilan matkatavaroiden säilytyslokerossa ja ruuhkauttaa käytävän yrittäessään tasapainotella kantamustensa kanssa.

Koneesta poistumiseen kannattaa varautua jo ennen kuin pyörät laskeutuvat kiitoradalle.

– Hyvä aika aloittaa matkatavaroiden järjestely on silloin, kun matkustamohenkilökunta kuuluttaa elektronisten laitteiden sulkemisesta laskeutumista varten, sanoo entinen lentoemäntä Abbie Unger.

Tarkista, että kaikki arvotavarasi ovat tallessa. Tyhjennä säilytystasku ja heitä pois roskat. Kun tavarasi ovat kasassa hyvissä ajoin, pienennät samalla riskiä unohtaa jotain koneeseen. Jos poistut koneesta ruuhkassa, on todennäköisempää, ettet huomaa jättäväsi jotain jälkeesi.

2. Odota turvavyövalon sammumista

Pitkän lennon jälkeen useimmat matkustajat ovat malttamattomia seisomaan ja pääsemään ulos koneesta. Odota kuitenkin aina turvavyövalon sammumista, sillä pahimmillaan ylös poukkoilevat matkustajat hidastavat prosessia. Lentokoneella ei ole lupa liikkua kentän alueella silloin, kun matkustajat seisovat koneessa. Hankaloitat sekä lentäjien että matkustamohenkilökunnan työtä, jos kone joudutaan pysäyttämään ja matkustajia joudutaan ohjeistamaan ylimääräisillä kuulutuksilla.

Lue myös: Oletko sortunut yleiseen lentomokaan? Tämän takia turvavyötä ei kannata avata etuajassa

3. Kiireisimmät ensin – huomioi jatkolennot

Jatkolennolle kiirehtivillä matkustajilla on yleensä oikeus poistua koneesta ensimmäisenä. Joskus matkustamohenkilökunta tekee kuulutuksen, jossa kehotetaan muita matkustajia odottamaan kunnes kiireisimmät ovat päässeet ulos. Kunnioita aina sääntöä ja odota rauhassa, jos itselläsi ei ole aikataulua.

Jos sinulla on jatkolento lyhyellä vaihtoajalla, kerro asiasta matkustamohenkilökunnalle jo lennon aikana. Saatat saada luvan vaihtaa paikkaa lähemmäs uloskäyntiä tai poistua koneesta ensimmäisten joukossa.

Lue myös: Varasitko välilaskullisen lennon? 5 vinkkiä, joiden avulla selviät jatkolennolle

4. Siirry käytävälle omalla vuorollasi

Kun kuulet ”ding”-äänen ja turvavyövalo sammuu, olet käytännössä vapaa siirtymään pois koneesta. Kaikkien matkustajien kannalta on kuitenkin helpointa noudattaa edes jonkinlaista järjestystä. Ihanteellisessa tilanteessa koneesta poistutaan rivi kerrallaan.

Joskus sujuvaa koneesta poistumista vaikeuttaa se, että matkustajien käsimatkatavarat saattavat olla eri rivillä kuin istumapaikka. Älä yritä kävellä taaksepäin vastavirtaan, vaan odota paikallasi tai pyydä apua muilta matkustajilta.

Nouse seisomaan omalla paikallasi ja ole valmiina siirtymään käytävälle heti, kun tila on tyhjä. Jos sinulla on paljon matkatavaroita järjesteltävänä, anna muiden poistua koneesta ensin äläkä ruuhkauta käytävää.

– Jos olet valmis olla vuorollasi, voit mennä. Jos et ole valmis, ei vielä ole oma vuorosi, kiteyttää Abbie Unger.

5. Muista käytöstavat

Lentomatkaan liittyy monia tilanteita, jotka koettelevat kärsivällisyyttä. Muista kuitenkin hyvät käytöstavat. Jos sinulla ei ole kiirettä, odota rauhassa vuoroasi ja anna hätäisimpien mennä edeltä. Tarjoa apua, jos näet jonkun tarvitsevan sitä esimerkiksi matkatavaroiden tai pienten lasten kanssa.

Muista myös kiittää lentokoneen ovella seisovaa matkustamohenkilökuntaa lennosta ja ota kuulokkeet pois korvista tilanteen ajaksi. Pitkän linjan lentoemäntä on kuvaillut työnsä ikävimmäksi osaksi tilannetta, jossa matkustajaa tervehditään hymyillen saamatta minkäänlaista reaktiota takaisin.

Lue myös: Teetkö sinäkin näin? Lentokentän lähtöportilla on helppo syyllistyä mokaan, joka kiristää muiden hermoja

Lähde: Traveller.com.au
Kuva: Shutterstock

Päivitetty: 19.9.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (10 votes, average: 1,80 out of 5)

Vastaa käyttäjälle I.leppänen Peruuta vastaus

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

10 kommenttia

It has been ”a big scare” but that’s fine, said the general secretary of the PSRM-PSOE, Diego Conesa , to questions from the media, after hearing the news. He also assured that Sanchez will return to the Region, although unable to set a date.

I am also exploring the differences on the two issues, but the information is missing, thank you for sharing

Koneesta ei missään nimessä tulla poistua rivi kerrallaan, vaan ensin käytävällä seisovat ulos. Mikäli perus kapearunkokoneesta esim B737 noustaan rivi kerrallaan ulos on mahdollista koneen tippaaminen eli jos vai etuovi käytössä ja paino kohdistuu vain koneen takaosaan kone saattaa pyllähtää pyrstölleen.

Juuri näin. Koska koneen nokkapyörä tukee hyvin etuosaa, pitää koneesta poistuminen aloittaa takariveiltä.

Työmatkoilla varsinkin jään istumaan ja odotan että kone tyhjenee. Siinä voi sitten lukee vaikka postit. Tyhjästä koneesta sitten ulos. Potkurikoneiden kanssa on usein bussikyyti niin kiirehtimällä pääsee vaan nopeammin uudelleen odottamaan :)

Reppureissaajille antaisin vinkin, joka pätee kaikissa paikoissa joissa on kapea käytävä ja ihmisiä istuu molemmin puolin käytävää: ottakaa nyt hitsi vieköön ne reput selästänne ja kantakaa ne edessänne lattiatasolla! On raivostuttavaa kun pyöritte joskus ympyrää ja reppuni kolhii muita matkustajia päähän. Kerran erään reppu tönäisi päätäni sen verran kovaa, että silmälasini putosivat lattialle. En ollut varautunut siihen, että ko. matkustaja jo väistettyäni yllättäin kääntyy ympäri ja alkaa palata tulosuuntaansa. ”Sorry sorry” ei oikein riitä jos sellaisissa tilanteissa toiselle tärkeät näkökyvyn apuvälineet hajoaa.

Miksi koneesta pitäisi poistua nopeasti? Siellä samalla hihnalla kummin sitten odotellaan matkalaukkuja.

Jatkolentolaisen ei tarvitse odotella hihnalla kapsäkkejä jos jatko on saman yhtiön koneella joten voi olla aivan perusteltua päästä nopeasti koneesta jos on lyhyt vaihtoaika.