hero taustakuva

Kolme asiaa, jotka sinun pitäisi tietää lentokoneen istuimen yläpuolella olevista nappuloista

Shutterstock artikkelin kuva
Lennot
Mitä kaikkea lentokoneen istuimen yläpuolella olevilla nappuloilla voi tehdä?
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 02.01.2020
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

1. Koska lukuvaloa voi käyttää?

Lentomatkustajien keskuudessa puhutaan aina siitä, koska istuimen selkänojaa on hyväksyttävää laskea ja koska ei. Harvemmin esiin nostetaan lukuvalo, joka voi olla samanlainen mielipiteiden jakaja.

Istuimien yläpuolella on henkilökohtaiset lukuvalot jokaista paikkaa kohden. Lentokoneen ahtaissa tiloissa fakta on kuitenkin se, että yhden matkustajan valo osuu väistämättä myös vierustovereiden silmiin.

Tähänkään kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Aivan kuten laskeutuva selkänoja, myös lukuvalo on olemassa sitä varten, että matkustajat voivat sitä käyttää. Elokuvia, äänikirjoja tai e-kirjoja varten lukuvaloa ei tarvita, mutta perinteisiä kirjoja tai lehtiä ei näe lukea ilman valoa.

Pitkillä yölennoilla voi miettiä, mikä olisi hyvä hetki sammuttaa lukuvalo. Jos lähes koko matkustamo tuntuu nukkuvan ja lähes kaikki valot on sammutettu, voisi olla kohteliasta sammuttaa myös oma valo.

Jos haluat ehdottomasti pitää valon päällä, tarkkaile vierustovereitasi. Ovatko he sikeässä unessa vai näyttääkö heillä olevan vaikeuksia saada unen päästä kiinni? Yrittävätkö he peittää kasvojaan valolta vai ovatko he itsekin hereillä? Voit myös kysyä suoraan naapureilta, häiritseekö valo heitä.

2. Onko ilmastointi hyvä vai huono asia?

Olet varmasti huomannut, että lentokoneen istuimien yläpuolelta voi säädellä ilmastointia. Jokaista matkustajaa kohden on oma suutin, jonka voi joko pitää päällä puhaltamassa viileä ilmaa tai sulkea kokonaan.

Monesti ilmastointi jää käyttämättä, sillä lentokoneessa on usein kylmä. Lisäksi matkustajia saattaa mietityttää suuttimesta puhaltavan ilman puhtaus.

Inka KhanjiKannattaako ilmastointia käyttää lentokoneen matkustamossa?
Asiantuntijan mukaan lentokoneen ilmastointia ei tarvitse pelätä.

Matkailusivusto Travel + Leisure haastatteli vuonna 2017 tohtori Mark Gendreau’ta, jonka mukaan lentokoneen ilmastoinnilla on turhaan huono maine. Gendreaun mukaan ilmastointi voi jopa olla hyvä asia ja estää viruksia leviämästä ahtaassa matkustamossa.

Ilma ei kierrä matkustamossa koneen etuosasta takaosaan tai päinvastoin, vaan liikkuu pienemmissä osioissa. Jokainen lentomatkustaja hengittää samaa ilmaa kahdesta viiteen istuinrivin kanssa. Ilmastointilaitteesta puhaltava ilma suodatetaan Gendreaun mukaan jopa 15–30 kertaa tunnissa.

Ilmastointijärjestelmät kehiteltiin aikana, jolloin tupakointi oli vielä sallittua lentokoneessa. Oli siis keksittävä tarpeeksi tehokas keino saada ilma kiertämään ahtaassa matkustamossa.

3. Voiko matkustamohenkilökunnan kutsua paikalle?

Lentoemännän tai stuertin kutsuminen omalle paikalle nappia painamalla ei välttämättä kuulu suomalaiseen perusluonteeseen. Yhtä kaikki istuimien yläpuolelta – tai nykyisin joskus myös näyttöruudulta – löytyy nappi, jota painamalla matkustamohenkilökunta tulee tarkistamaan mitä tarvitset.

Lentomatkustajien keskuudessa on puhuttanut se, mikä on tarpeeksi hyvä syy painaa kutsunappia. Jokaisen vähäpätöisen kysymyksen takia ei kannata kutsua kiireistä matkustamohenkilökuntaa paikalle.

Täysin hyväksyttävä syy kutsua matkustamohenkilökunnan jäsen paikalle on esimerkiksi terveyteen liittyvä hätätilanne tai muu ongelma. Yksin pienen vauvan kanssa matkustava vanhempi saattaa myös tarvita apua, jota ei muuten ole saatavilla. Ei-kiireellisten kysymyksien kanssa kannattaa odottaa rauhallista hetkeä.

Kutsunappia ei tule käyttää juomien tai ruoan tilaamiseen silloin, kun tarjoilu on käynnissä. Odota rauhassa omaa vuoroasi tai tarjoilun päättymistä ennen lisätilauksia.

Lue myös: Miksi elintärkeät happinaamarit voivat puuttua lennolta? Syy vaaralliselta tuntuvaan tilanteeseen on yksinkertainen

Teksti: Maria Hietala
Kuva: Shutterstock, Inka Khanji

Lue kommentit (2) Jätä kommentti

  1. Täysin hyväksyttävä syy kutsua matkustamohenkilökunnan jäsen paikalle on esimerkiksi terveyteen liittyvä hätätilanne tai muu ongelma. Yksin pienen vauvan kanssa matkustava vanhempi saattaa myös tarvita apua, jota ei muuten ole saatavilla. Ei-kiireellisten kysymyksien kanssa kannattaa odottaa rauhallista hetkeä.


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.