hero taustakuva

Jos näet lentokoneen ikkunasta siiven, saatat istua tällä tarkasti merkityllä paikalla – musta kolmio paljastaa

Inka Khanji artikkelin kuva
Lennot
Joko tiesit, mitä musta kolmiosymboli tarkoittaa lentokoneen matkustamossa?
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 27.05.2019
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

Istutko tietämättäsi ”William Shatnerin paikalla”?

Lentokoneessa matkustajien mieltymykset jakautuvat yleensä kahtia ikkuna- ja käytäväpaikkojen välillä. Samalla tavalla mielipiteet eroavat myös siipipaikkojen kohdalla: toisia siipien heilahtelujen näkeminen hermostuttaa, kun taas toiset haluavat ikuistaa lentokoneesta nappaamiinsa kuviin juuri lentokoneen siiven.

Siiven kohdalla lentokoneessa istuneet tietävät, ettei se näytä samalta koko matkan ajan. Ensikertalainen saattaa jopa säikähtää nähdessään laskusiivekkeiden nousevan ja läpättävän epäilyttävästi. Siiven heiluminen ilmavirran mukana saa hermostuneen matkustajan miettimään, voiko se katketa.

Moni matkustaja on saattanut kiinnittää huomiota pieneen mustaan kolmiotarraan, joka on kiinnitetty matkustamon seinään siipipaikkojen kohdalle. Tällä symbolilla merkitään niin kutsuttu William Shatnerin paikka – jolla sinäkin saatat tietämättäsi istua.

William Shatnerin paikalla tarkoitetaan istuinpaikkaa, josta käsin lentokoneen siiven näkee kaikkein parhaiten. Paikat merkitään ongelmatilanteita varten, jolloin joko lentäjä tai matkustamohenkilökunnan jäsen tarkastaa siiven asianmukaisen toiminnan ikkunasta.

Entä mistä paikan erikoinen nimi oikein on peräisin? Quora-palvelussa asiaa selvittävän ilmailuinsinöörin mukaan kyseessä on viittaus 60-luvun tv-sarjaan Hämärän rajamailla (Twilight Zone), jonka jaksossa näyttelijä William Shatnerin esittämä hahmo näkee lentokoneen ikkunasta peikkohahmon siivellä.

Teknologian kehittyessä William Shatnerin paikan merkitys on vähentynyt, mutta mustia kolmioita näkee koneissa edelleen. Selitys löytyy koneen iästä. Matkustajakone saattaa helposti olla käytössä 25 vuotta tai pidempäänkin, eikä siihen lisättyjä alkuperäisiä ominaisuuksia poisteta.

Lähde: The Telegraph
Kuva: Inka Khanji

Lue kommentit (6) Jätä kommentti

  1. Oli kone uusi tai vanha ne kolmio tarrat on pakollisia


  2. Aika paljon lentäneenä en ole koskaan nähnyt laskusiivekkeiden (flaps) nousevan ylös ja läpättävän. On toki koneita joissa on ns.flaperons joissa laskusiivekkeet voi nousta ylöspäinkin mutta matkustajakoneista moisia tuskin löytää. Ainakin kaikissa lentämissäni koneissa laskusiivekkeet laskeutuvat alas. Spoilerit sen sijaan nousevat ylös ja hieman saattavat läpättääkkin :)


  3. ”eikä siihen lisättyjä alkuperäisiä ominaisuuksia poisteta”
    Mitä tämä mahtaa tarkoittaa?


  4. Vähän ihmetyttää, jos ei vanhempiinkin koneisiin ole lisätty kameroita, jotka kuvaisivat siipiä, peräsintä ja laskutelineitä. Pilottien tietämättömyys niiden virheellisestä toiminnasta on ollut monien lento-onnettomuuksien pääsyy.


    • Ja missä nykykoneessa on kamera(t) valvomassa mainitsemiasi toimintoja?


    • Se tarkoittaa, että kun on olemassa se, niin on mahdollisuus, että eikä.


  5. Vastaa käyttäjälle Allu Humpiainen Peruuta vastaus

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.