Arvaatko, millaiset ovat lentoemäntien lepotilat maailman pisimmällä lennolla? 19 tunnin reitillä on pakko nukkua

Näin matkustamohenkilökunta lepää maailman pisimmällä lennolla
Singapore Airlines avasi lokakuussa 2018 maailman pisimmän lentoreitin Singaporesta New Yorkiin. Lähes 19 tuntia kestävä reitti palasi lentoyhtiön valikoimaan viiden vuoden tauon jälkeen.
On sanomattakin selvää, ettei yksi miehistö voi työskennellä 19 tunnin mittaista lentoa putkeen. Matkustajien lentomukavuudesta pitää huolen se, ettei koneessa ole ollenkaan turistiluokkaa, mutta missä henkilökunta käy lepäämässä?
Amerikkalaissivusto Business Insider pääsi tutustumaan Airbus A350-900ULR -tyypin koneeseen, jolla reittiä liikennöidään. Kierrokseen kuuluivat myös matkustamohenkilökunnan lepotilat, jotka on piilotettu matkustajien katseilta.
Koneen takaosasta löytyy yksityinen sisäänkäynti tilaan, josta nousevat portaat ylös. Reitti johtaa lepoalueelle, jossa henkilökunta voi vaihtaa vaatteet ennen kuin kömpivät joko vierekkäin tai peräkkäin rakennettuihin makuusoppeihin.
Jokainen makuusoppi on eristetty yksityiseksi väliseinien tai verhojen avulla. Petipaikoista löytyvät myös lukulamput ja viihdejärjestelmät. Matkustamohenkilökunnan lepoalue on varsinainen tilaihme: sinne mahtuu jopa kahdeksan lentoemäntää tai stuerttia kerrallaan.
Lentäjillä on puolestaan omat lepotilat, jotka sijaitsevat koneen etuosassa lähellä ohjaamoa. Makuusopet kuuluvat asiaan kaikissa kaukolentoja liikennöivissä lentokoneissa, mutta uusissa koneissa kaikki on vielä harkitumpaa.
Singapore Airlinesin käyttämä konetyyppi on suunniteltu varta vasten erityispitkiä lentoja varten. Aiemmin samalla reitillä palvellut konetyyppi söi niin paljon polttoainetta, ettei reitti osoittautunut kannattavaksi.
Katso kuvat miehistön makuusopeista täältä!
Lähde: Business Insider
Kuva: Singapore Airlines
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja







