Kuinka sosiaalisen median ulkoistaminen toimii? Lue vinkit!

Teen nykyään päivittäin töitä eri yritysten kanssa, jotka ovat ulkoistaneet sosiaalisen median kanaviensa hallintoa minulle. Nautin tästä aivan suunnattomasti – siitä, että tiedän olevani hyödyksi, siitä, että koen olevani hyvä työssäni ja siksi, että minulla on oikeasti todella ihanat asiakkaat.

Raksi siihen ruutuun, jossa työnteon tavoite on olla iloista.

Olen viime aikoina pohtinut paljon itsekseni sitä, mikä on paras tapa saada sosiaalisen median ulkoistaminen toimimaan. Omalta kannaltani tietysti, mutta erityisesti myös yrityksen.

Lähinnä miettinyt tätä vastuun näkökulmasta. Sosiaalisen median sisältöjä yrityksille tuottavalla on kuitenkin vastuu – vastuu siitä, että tavoite toteutuu ja siitä, ettei sosiaalisessa mediassa tapahdu ylilyöntejä (ellei tästä ole erikseen sovittu). On myös mietittävä sitä, että päivitykset ovat kaikki linjassa sisällön ja visuaalisuuden osalta, niin että ne sopivat yrityksen brändiin ja ulostuloon. Yritys täytyy tuntea.

Tästä inspiroituneena päätin ottaa asian käsittelyyn myös täällä blogissa – kuulen hyvin mielelläni ajatuksianne kommenttiboksissa. Pidemmittä puheitta nyt seuraa asiaa omiin kokemuksiini perustuen.

Juttu on tehty oma-aloitteisen sisällöntuottajan näkökulmasta, mutta toimii mainiosti mietintämyssynä myös niille yrityksille, jotka ovat jo ulkoistaneet tai miettivät somekanavien ulkoistamista.

 

Vinkki, joka kantaa pitkälle: tee pohjatyö kuntoon heti yhteistyön alussa

Kun yhteistyöstä on ”lyöty kättä päälle”, pohjatyön tekeminen kuntoon heti yhteistyön alussa on erittäin tärkeää. Ennen kuin yhteistyö voi kunnolla alkaa, on sisällöntuottajan tärkeä tietää mitä yritys tekee, keitä yrityksen asiakkaat ovat ja mitkä ovat sen toiminnan tärkeimmät kulmakivet.

On hyvä pohtia, miten yritys on esillä sosiaalisessa mediassa, ja millä tyylillä. Rikkooko yrityksen markkinonti sosiaalisessa mediassa rajoja, onko sosiaalinen media ollut vain pakollinen paha vai tärkeääkin tärkeämpi markkinointikeino? Mieti myös, mikä on yrityksen visuaalinen sanoma.

Niin yrityksen kuin sisällöntuottajankin kannalta on paras, että nämä asiat käydään läpi yhdessä.  Olen pannut merkille, että sisällöntuottajan kannattaa ottaa nämä tiedot ylös mielellään kirjallisena, joten toiveisiin on helppo palata yhteistyön edetessä. Tältä pohjalta on helppo rakentaa hyvä ja toimiva yhteistyö. Minulla on kotitoimistossani jokaiselle asiakkaalle oma kansio, jossa tavoitteet ja toiveet ovat suunnitelmineen ylhäällä.

Erotu. Miksi juuri sinä sovit tuottamaan sisältöä tietylle yritykselle? Yrityksen kannatta pyytää myös työnäytteitä aiemmista projekteista ennen yhteistyöstä sopimista.

Yhteydenpito yrityksen kanssa

Ennen yhteistyön alkua on hyvä myös pohtia sitä, kuinka paljon yritys ja sisällöntuottaja ovat keskenään yhteydessä. Osa yrityksistä haluaa ulkoistaa päivitykset täysin ja antaa vastuun tekijälle, osa haluaa olla tiiviisti mukana prosessissa. Kumpikin on aivan oikea tapa, mutta ne vaativat sisällöntuottajalta hieman erilaista suhtautumista.

Joku yritys haluaa ulkoistaa ns. kaiken, ja siten antaa mahdollisimman vapaat kädet sisällöntuottajalle. Toisen kanssa tulee sitten oltua yhteyksissä päivittäin, pohdittua markkinointia ja sisältöjä tarkemmin. Oli lähestymistapa mikä tahansa, on kuitenkin hyvä aina pystyä kysymään mieltä askarruttavista asioista ja yksityiskohdista. Kyseessä on kuitenkin yritys ja sen läsnäolo somekanavissa, jolla on suora merkitys ihmisten mielikuviin. Kanavilla on hyvässä tapauksessa hyvinkin paljon seuraajia – joten mielummin kysy, jos jokin asia mietityttää. Whatsapp-ryhmä on hyvä keino yhteydenpitoon.

Etenkin yksityiskohtien kanssa kannattaa olla tarkkana (esimerkiksi yrityksen aukioloajat, hinnat, tarjoukset, poikkeustilanteet), sillä ulkoistettu sisällöntuottaja on harvoin paikan päällä päivittäin tekemisissä näiden asioiden kanssa, jolloin ne eivät välttämättä tule suoraan ”kuin apteekin hyllyltä”.

Sopikaa myös, kuka vastaa sosiaalisen median kanaviin tulleisiin kommentteihin. On tärkeää, että yritys reagoi kommentteihin nopeasti. Tämä antaa aina hyvän ja ajan hermoilla olevan kuvan yrityksestä. Miettikää myös linja, miten negatiiviset palautteet hoidetaan somessa.

Sisältösuunnitelma

Sisältösuunnitelmasta kannattaa sopia myös heti alussa, lähinnä sitä haluaako yritys sellaisen nähdä ja miten spontaanit sisältöideat suunnitelmassa toimivat: kuinka kauan ennen suunnitelma tehdään valmiiksi? Vai mennäänkö spontaanisti? Haluaako yritys nähdä suunnitelman?

Suunnitelma on aina hyvä olla olemassa, edes alustava sellainen, vaikka yritys ei sitä haluaisikaan nähdä (osa ei halua, osa taas haluaa sen hyvissä ajoin etukäteen). Sen olemassaolo helpottaa työn toteutusta ja selkeyttää sisällöntuottajan toimintaa. Teen yrityksille myös tekstejä ja blogiartikkeleita, ja nämä ovat samassa paikassa. Rakastan kaikkea digitalisaation tuomaa helppoutta ja sen hyötyjä yhteydenpidossa, mutta haluan, että asioita on myös paperilla.

Itse olen pannut merkille, että monet tapahtumat ja kampanjat tapahtuvat melko spontaanisti, joten näille on hyvä jättää tilaa suunnitelmaan. Usein menenkin pohjasuunnitelman turvin, joka on avoin nopeillekin muutoksille. On myös luonnollista, että itselle syntyy hyviä sisältöideoita lyhyelläkin varoitusajalla – mitä enemmän yrityksen toimintaan pääsee sisään yhteistyön edetessä, sitä enemmän ajatuksia tulee toteutettaviksi.

Itse tuotan joillekin asiakkailleni visuaalisen materiaalin, joillekin vaan tekstisisällön (+suunnittelun). Ylläolevan bannerin tuotin happy hour -kampanjaan – visuaalisessa ilmeessä oma kädenjälki näkyy aina.

Kuinka paljon materiaalia tulee yritykseltä valmiiksi?

Yksi yhteistyön tärkeimmistä huomioista on se, kuinka paljon kuvamateriaalia tulee yritykseltä valmiiksi, ja kuinka paljon vastuuta tällä saralla jää sisällöntuottajalle.

Kaikki riippuu tietenkin yrityksen toimialasta, ja siitä, tehdäänkö sisällöntuotantoa etänä vai kuuluuko diiliin esimerkiksi viikottaiset tapaamiset. Koska teen työtäni kotoa Saksasta käsin, en pysty olemaan paikalla esimerkiksi Suomessa sijaitsevien asiakkaiden luona. Toki jos läsnäololleni ja esimerkiksi livelähetyksille FB:ssä tai Instagramin Stooreissa olisi viikottainen tarve, tämä näkyisi sitten myös hinnoittelussa eri lailla.

Asiakas voi toimittaa minulle myös kuvamateriaalin, jonka muokkaan sopivaksi, tai kuvat ovat jo valmiina. Täällä Saksassa tehtävät työt ovat sitten eri asia, kun olen enemmän paikalla. Teen paljon etänä, ja yhteistyö toimii mutkitta.

Visuaalisuutta ei saa unohtaa

Yksi asia, joka on erittäin tärkeä ottaa huomioon on somekanavien visuaalisuus. Visuaalisuudella on iso merkitys tänä päivänä, ja sisältöä tulee tehdä myös visuaalinen kokonaisuus huomioon ottaen.

Toisaalta, monella yrityksellä on jo olemassa visuaalinen linja ja materiaali tulee omasta takaa. Näissä tilanteissa sisällöntuottajalta toivotaan visuaalisen sisällöntuotannon sijaan nokkelaa kynää, ja ymmärrystä siitä, millainen lähestymistapa, teksti ja millaiset hashtagit toimivat parhaiten markkinoinnissa. Toki mielikuvitusta ja tätä ymmärrystä tarvitaan myös kuvien kanssa ihan yhtä paljon, ei sillä.

Sisällöntuotantoa voi tehdä etänä, mutta osa projekteista vaatii säännöllistä läsnäoloa.

 

Hinnasta sopiminen

Hinnoittelu perustuu luonnollisesti työn määrään. Mitä enemmän päivityksiä ja kuvitusta sisällöntuottajan puolelta tulee, sitä enemmän hintaa paketille kertyy.

Itselleni on helpoin hahmottaa somekanavien päivitys viikon aikaikkunassa, ja hinnoittelen jokaisen projektin viikottaisen työmäärän mukaan. Eli esimerkiksi viisi päivitystä Facebookiin ja viisi Instagramiiin per viikko, ja laskutan kuukausittain.

Raportointi

Raportointi on luonnollinen osa yhteistyötä ja tavoitteiden toteutumisen seuraamista. Raportointiin kuuluu läheisesti tavoitteiden seuraaminen, joten tämänkin takia tavoitteet on hyvä olla selvillä heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Kuukausittainen raportointi lienee yleisin raportointikeino, ja paras tapa seurata kehitystä.

 

Ja loppuun vielä huomio rakkaille kanssayrittäjille:

 Tarjoan yrityksille matalan kynnyksen someanalyysin 15.9-31.10 syystarjouksena hintaan 199€+alv. 

Analyysi sisältää:

  • Kotitehtävän, jonka perusteella alan käydä yrityksen sosiaalisen median kanavia läpi
  • Yrityksen olemassaolevien sosiaalisen median kanavien analysoinnin ja kehitysehdotukset tulevaa varten
  • Tavoitteen selkeyttäminen yrityksen sosiaalisen median kanavien hyödyntämisessä yrityksen omatoimisessa markkinoinnissa
  • Kirjallinen raportti (raportti voidaan käydä läpi Skypessä tarpeen mukaan).

Ota yhteyttä [email protected], ja laitetaan pöhinää somekanaviisi syksyn kunniaksi!

Tutustu muihin palveluihini Palvelut-välilehden alta.

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply