8 risteilyvinkkiä ja huomiota ensikertalaisille

*Yhteistyössä Royal Caribbean

Muutama kuukausi on kulunut siitä, kun lähdin ensimmäisestä kertaa koskaan risteilemään Välimerelle. Olen viime aikoina, tapani mukaan, tutkinut blogin tilastoja ja analysoinut sitä, mikä blogissa teitä lukijoita kiinnostaa. Paljastui, että se risteilyhän se siellä keikkuu viime aikojen luetuimpien juttujen joukossa!

Ajattelin alun perinkin, että reissusta riittää materiaalia kahteen juttuun. Nyt huomioni kiinnittyy pieniin huomioihin siitä mitä risteilyllä tapahtuu ja siihen, mitä on hyvä ottaa huomioon ensi kertaa matkaavan näkökulmasta. Minä ja matkakumppanini Veera olimme tosiaan aivan untuvikkoja risteilyllä, joten ihmeteltävää riitti. Oli sellainen ”Liisat ihmemaassa kameran kanssa” -olo, kun nautimme martinejamme baarissa, joka olikin eri kansien väliä seilaava hissi.

Kun risteilymaailma on itselle lähes täysin tuntematon, tulee sen mukana luonnollisesti suuri määrä ihan uusia asioita ja tietoa.  Moni nyt listaamanai asia on täysi itsestäänselvyys kokeneille risteilijöille, mutta itselleni tuli reissun aikana sen verran uutta tietoa ja asioita, että ajattelin koota nämä yhdeksi paketiksi. Ehkä tästä on apua käytännön juttujen kanssa sekä myös reissufiilistelyyn!

Kokemukseni perustuvat  risteilyyn Royal Caribbeanin Symphony of the Seas -aluksella.

1 – Jos valokuvaus kiinnostaa,  ajoita ruokailu auringonlaskun ympärille

Auringonlaskut merellä ovat valokuvaajalle aarreaitta.

Valokuvauksesta kiinnostuneille vinkkini onkin, että mene syömään joko jälkeen tai ennen auringonlaskun, mikäli haluat mieleenpainuvia kuvia eri osista laivaa. Auringonlaskut ovat toki upeita ilman kameraakin, joten näistä hetkistä kannattaa ottaa kaikki irti vaikka aperitiivin muodossa. Tämä on ehdoton lempihetkeni laivalla.

Olimme Välimerellä maaliskuun lopulla, ja aurinko laski noin 20:15. Kapteeni muisti kertoa ajankohdan myös kuulutuksissaan.

2 – Laivoilla on käytössä käteisvapaa maksujärjestelmä

Royal Caribbeanin laivoilla on käytössä käteisvapaa maksujärjestelmä. Et siis oikeastaan tarvitse käteistä laivalla matkasi aikana. Itselle tämä asia selvisi vähän kantapään kautta, kun yritin maksaa laivan tax freessä Yhdysvaltain dollareilla.

Eli: Luo Sea pass -tili joko lähtöselvityksessä tai viimeistään laivalla. Sea pass -tili on yhdistetty hyttikorttiisi, joten hyttikortti toimii matkan aikana maksuvälineenä. Laivan valuuttana on USD, mutta itse käteinen ei juurikaan käy – poikkeuksena kuitenkin esimerkiksi pelien maksu ja kasinot.

Laivalla on pankkiautomaatteja, joista saa nostettua dollareita.

sdr

3 – Juomapaketti – kyllä vai ei?

Juomapaketti on asia, joka jokaisen toki tulee pohtia itse – se ei kuulu Royal Caribbeanilla peruspakettiin, ja siitä maksetaan erikseen. Risteilyn hintaan kuuluu vesi, kahvi, tee, sitruunavesi ja jäätee.

En itse koe, että juomapaketin osto olisi minulle kovinkaan kannattava vaihtoehto. Mielestäni hintaan kuuluva valikoima juomia on riittävä, ja täydennän sitä sitten tarpeen mukaan. Jos juon limun, aperitiivin tai lasin viiniä ruoan kanssa, ja maksan niistä sitten erikseen. Toki juomapaketti tuo helppoutta ja joustoa lomaan, ja omat kulutustottumukset ovat avainasemassa. Lue lisää juomapaketeista täältä.

Lähtösatamasta saa tuoda viiniä / kuohuvaa kaksi pulloa per hytti.

4 – Ota laivan ohjelmalehtinen hyötykäyttöön

Laivan ohjelmalehtinen kokoaa yhteen kaikki hyödylliset tiedot, mitä sinun tulee risteilymatkustajana tietää.

Tämän olemassaolosta en tiennyt etukäteen, vaikka se näin jälkikäteen ajateltuna aika selkeä asia onkin.  Joka päivä laivalla painetaan nimittäin uusi ohjelmalehtinen, josta selviää kätevästi mitä kunakin päivänä on laivalla tarjolla. Samat tiedot löytyvät myös ympäri laivaa olevista näytöistä- joten älä unohda hyödyntää niitä! Kaikki tieto löytyy pienellä vaivalla yhdestä paikasta.

Barcelonan satama  – heitimme Veeran kanssa ilmaan ajatuksen, että nauttisimme jonkinlaista aamupalaa ja kahvia parvekkeella jonain risteilyaamuna. Meidän hyttimme puoli laivasta oli kuitenkin parkkeerattu Barcelonaan saapuessamme teollisuusrakennusten puolelle, joten eikun vaan sitten aamupalan kautta parempia maisemia ihailemaan kannelle viimeisenä risteilyaamuna Royal Caribbeanin edustajan, reissumimmi Misban kanssa.

5 – Muista turvallisuusdrilli heti matkan alussa

Poikkeuksena esimerkiksi Itämerellä kulkeviin risteily- ja reittilaivoihin, Royal Caribbeanin laivoilla järjestetään matkan alussa muster drill eli kääntyisikö se parhaiten sitten turvallisuusdrilliksi.

Se on kaikessa yksinkertaisuudessaan kertaus siitä, mitä tulee tehdä jos jotain sattuu ja tutustuttaa matkustajat jokaiselle osoitettuun evakuointipisteeseen. Drilli pidetään ennen laivan liikkeellelähtöä, ja jokainen matkustaja on velvoitettu osallistumaan ja kuuntelemaan, mitä henkilökunnalla on sanottavanaan.

Laivan K-18 alue Solarium

6 – Pukukoodit laivalla – mitä tulee huomioida?

Itse pohdin ennen risteilyä jonkin verran pukeutumista ja siihen liittyviä asioita. Enhän ollut koskaan ollut risteilyillä, enkä siten tiennyt millainen pukukoodi tulisi olemaan. Pieni tutkimus paljasti, että Royal Caribbeanilla tyyli on oikeastaan sellainen kuin juuri itse haluat. Stressasin tätä vielä pakatessani laukkujani matkalle, mutta laivaan astuttunani huomasin, että tyylejä oli todellakin monenlaisia. Ei siis kannata ottaa suurta stressiä aiheesta.

Itse käytin jonkin verran toppi-bleiseri-mustat housut -yhdistelmää sekä pidempää mekkoa – enkä koe, että tämä olisi mennyt mitenkään yli tai ali pukeutumisen osalta.

Royal Caribbeanin suomenkielisillä sivuilla vahvistetaan, että ristelyilllä pukukoodi on tosiaan melko vapaa. Laivalla on muodollisempia illallisia ja tapahtumia, joihin kannattaa varautua asiankuuluvin varustein, jos niihin haluaa osallistua.

Lue myös matkakumppanini Veera Biancan kokemukset risteilyltä!

7 – Kytke mobiilidata pois päältä risteilyllä

Laivalla on mahdollista ostaa Wi-Fi-paketti matkan ajaksi, ja suosittelen tätä kyllä mikäli yhtään tekee mieli olla yhteydessä ulkomaailmaan matkan aikana. Wi-Fi toimi risteilyllämme kohtuullisen hyvin – ei toki aina yhtä hyvin kuin kotona – mutta somettaminen ja blogipostausten julkaisu onnistui ilman ongelmaa.

Laivalla on myös oma, yhdysvaltalainen mobiiliverkko, Cellular of the Seas. Tämän vuoksi kannatta huolehtia siitä, että vaikka laiva olisikin Euroopassa, signaali tulee Yhdysvalloista – ja näin saattaa ottaa yhteyden mobiiliverkkoon meren taakse. Ota mobiiliverkko pois päältä varmuuden vuoksi.

8 – Pidä hyttikortti tallessa  koko matkan ajan

Tämä on toki aika selkeä huomio, mutta kerta kiellon päälle. Hyttikortti on nimittäin tärkeä – ellei tärkein asia, joka tulee pitää risteilyn aikana tallessa.

Se rekisteröi sinut saapuneeksi laivaan niin saapuessa kuin kohtevierailuillakin, ja kuten yllä jo kävin läpi, se toimii myös maksuvälineenä. Hyttikortilla rekisteröitiin myös osallistuminen turvallisuusdrilliin.

Mukavia risteilyitä – mitä asioita sitä mietit risteilyihin liittyen?

Ps. Tutustu aiempaan postaukseeni Symphony of the Seas -aluksesta täällä.

Previous Post Next Post

6 Comments

  • Reply Maarit Johanna perjantai, kesäkuu 1, 2018 at 06:41

    Tämä oli tosi hyvä kooste 🙂 Royal Caribbean on ehottomasti minun testilistalla ja juurikin tuo laiva kiinnostaisi teidän reissun perusteella. Costa Cruisesilla toimi homma vähän eri tavalla, mutta eiköhän kaikilla yhtiöillä jotain eroavaisuuksia ole. Tuo netin ”puuttuminen” kyllä vähän ahisti, mutta siihenkin tottui 🙂

    • Reply lena keskiviikko, kesäkuu 6, 2018 at 21:18

      Kiitos Maarit!! 🙂 Mä muistan, että luin sun risteilyjuttuja ja somea. Mua kiinnostaisi nämä erot tosi paljon tän reissun jälkeen, ja oonkin innolla lukenut esim K the Travellerin ja Vaihda Vapaalle -blogin juttuja. 🙂

  • Reply Annemaria/Samppanjaa muovimukista perjantai, kesäkuu 1, 2018 at 06:28

    Hyvä postaus. Yhtä loistoristeilijään tutustumista lukuunottamatta, nää laivat ovat mulle ihan vierasta maaperää. Vaikka olenkin sallinut itselleni mokailun 🙂 siltikin risteilymiljöö tuntuu hmmm. .. vähän jännittävältä. Naisena sitä ajattelee mm. tuota pukeutumista ja ennemminkin on tuntunut ahdistavalta ajatus, että joka ilta pitää olla vetämässä ykköset niskaan. Mutta väärä luulo siis. Mitä mieltä olit laivan ruuista?

    • Reply lena maanantai, kesäkuu 4, 2018 at 09:20

      Kiiitos ja kumarrus! Mokailu on täysin suotavaa elämässä, ja se jopa opettaa joskus. Olen yrittänyt tähän tuudittautua 🙂 Laivan ruuat, ne mitä söimme, olivat tosi jees – etenkin meksikolainen ja tortillat ja se oli ehdoton suosikkini meksikolaisen ystävänä. Jos olisi ollut enemmän aikaa, olisin halunnut testata fine dining -ravintoloita. Nyt söimme illallisen Jamies Italian -ravintolassa, joka on perus italialainen ravintola. Burgeritkin jäivät testaamatta – ensi kerralla sitten viikoksi.

  • Reply Pirkko / Meriharakka tiistai, toukokuu 29, 2018 at 18:20

    Varustamot ovat aika erilaisia niin pukukoodien kuin juomapakettien suhteen (tai siis ainakin näiden suhteen).
    Ainakin Norwegian ja Costa ovat pukeutumisen suhteen hyvin vapaamielisiä, ensimmäinen taitaakin mainostaa itseään ”freestyle” -varustamona. Juomapakettien osalta taas toisaalta Norwegianilla niitä ei voi valita pois, eli halusi tai ei, niin sellaisen tulee ostaneeksi. Tosin ne eivät sisällä ihan kaikkea, kalliimpien alkoholien lisäksi yllättäen myös vaikka soft drinkit tölkeissä eivät sisälly hintaan, ainoastaan laseissa tarjoillut, joten niiden roudaaminen vaikka hyttiin on vähän työlästä.
    Jos valitsee risteilyn varustamon ja laivan perusteella, niin kannattaa tutustua tarkoinkin niiden eroihin.
    Jos taas reitti on tärkein asia, niin kyllä niillä kaikilla laivoilla selviää, pysyy ruuissa ja juomissa ja melko normaaleilla asuillakin pärjää!

    • Reply lena maanantai, kesäkuu 4, 2018 at 09:10

      Pirkko, olet oikeassa! Varustamojen käytännöt saattavat hyvinkin vaihdella, ja siksi niistä on hyvä ottaa selvää ennen matkaa. Oma kokemukseni perustuu täysin Royal Caribbeaniin, ja siksi koin että sen tulee tekstissä käydä myös ilmi. Jos enemmän näitä risteilyjä alkaisi harrastaa, tulisi varmasti tehtyä vielä enemmän tutkimista aiheesta 🙂

    Leave a Reply