Helsinki ja Matkamessut 24:ssä tunnissa

IMG_7374

Helsingin Messukeskuksessa järjestettävät Matkamessut ovat matkailusta kiinnostuneen väen vuosittainen the juttu. Messuille matkataan hankkimaan inspiraatiota, pyytämään vinkkejä jo varatuille reissuille sekä ihan vain haistelemaan kansainvälistä tunnelmaa. Olin itse paikalla ensi kertaa viime vuonna, ja matkasin tänä vuonna uudestaan. Tällä kertaa aikataulullisista syistä olin Helsingissä vain 24 tunnin ajan, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Pieni vauva, työt sekä anopin vierailut verottivat, mutta aika oli messuiluun oikeastaan ihan sopiva.

Matka oli periaatteessa onnistunut

Matka oli pääpiirteittään onnistunut, tämä pääasiassa kanssabloggaajien ja lukijoiden ansiosta. Oli taas kerran aivan ihana vaihtaa ajatuksia ja tavata niitä bloggaajia, joita en ollut aikaisemmin päässyt tapaamaan. Ainoa, mihin olisin halunnut lisää aikaa matkallani, oli tämä muiden tapaaminen ja verkostoituminen. Tämä on jo varmasti aika kliseeksi muodostunut blogipiireissä, mutta ne blogin kautta elämään tulleet ihmiset ovat yksi parhaista jutuista, mitä tämä aivotusteni suoltaminen nettiin on itselleni tuonut. Kiitos jokainen teistä!

Olin sen verran väsynyt torstain messuilun ja aikaisen aamulennon jälkeen, että lähdin pois Jätkäsaaren Clarion-hotellissa järjestetyistä bileistä jo kymmeneltä. Pehmeä sänky ja 11. kerroksessa upea sijainnut kulmahuoneeni houkuttelivat, enkä halunnut kärsiä krapulasta seuraavaa päivää (uudenvuoden juhlinnasta oppineena, 4 bisseä voi tosiaan aiheuttaa kolmen päivän krapulan). Juhlissa oli huikea ruoka- ja juomatarjoilu, sekä taas nämä hienot blogityypit. Sisäinen kukkahattutätini tosin hieman harmistui liian kovasta musiikista, ja porukka tuntui jakautuvan eri baareihin.

Positiivista messuilla oli myös tietenkin Blogipaviljonki, jonka puuhanaisema toimi Milja Opas Roomaan -sivuston takaa. Milja oli tehnyt ison työn, ja moni bloggaaja innostui päivystämään paviljongilla ja tapaamaan lukijoita. Itse tein päätöksen lähteä messuille kovin myöhään ja minulta jäi paviljonki suureksi osaksi välistä, vaikka siellä perjantaina pyörinkin. Matkabloggaajat järjestivät myös Travel Bloggers Give Back -hyväntekeväisyystempauksen, joka on luonnollisesti hatunnoston arvoinen suoritus.

IMG_7375
IMG_7373
IMG_7372

Palautetta näytteilleasettajille

Kirjoitin yllä, että matkani oli pääasiassa onnistunut. Haluaisin kuitenkin antaa hieman palautetta etenkin näytteilleasettajille.

Minulla oli sovittuna yksi tapaaminen eri maiden matkanjärjestäjien / matkatoimistojen, eli toisinsanoen näytteilleasettajien kanssa.  Muuten aika oli varattu muiden tapaamiseen, verkostoitumiseen ja messuilla kiertelyyn. Yksi päivä riittää mielestäni nykyisillä messuilla oikein hyvin, jos pelkkiä ständejä kiertää matkainspiraation toivossa.

Kiertelin eri näytteilleasettajien ständeillä, ja tein liian monessa paikassa saman huomion. En halua messukävijänä olla se, joka saa lypsää informaatiota näytteilleasettajalta. Näytteilleasettajan tulisi mielestäni kiinnittää kävijän huomio ja toivottaa tervetulleeksi ständille. Ei niin, että vierailija joutuu hakemaan katsekontaktia ja toimimaan keskustelun aloittajana. Pienikin keskustelunavaus voi olla tärkeä. On myös ensiarvoisen tärkeää, että maan / matkatoimiston edustajalla on tietoa itse kohteesta. Valitettavasti muutaman maan ständillä tuntui, että paikan edustajalla ei ollut kovinkaan paljon tietoa kohteesta ja kävijälle tökättiin esite käteen lisäinfon saamiseksi. Voin itsekin etsiä esitteiden tiedon netistä, nettilehdistä ja blogeista, ja ne ovatkin loistava tietolähde ständillä saadun tiedon tukemiseksi. Näiden ständien kuuluisi toimia,matkakuumeen herättäjänä, ja siihen kuuluu mukava molemminpuolinen keskustelu sekä kiinnostuksen herättäminen edustajan puolelta.

TUI-lavan, jossa suuri osa puheista pidettiin, olisi myös suonut sijaitsevan keskemmällä. Nyt se sijaitsi kauimmaisessa nurkassa, mikä on harmi juttu. Messuilla olisi myös mukava olla enemmän osallistuvaa tekemistä ja puheita (talks, labs) kuin NBE-ohjelmaan osallistuville, sillä niistä saa todella paljon irti. NBE on siis Nordic Bloggers Experience, joka tuo Suomeen lukuisia maailmalla tunnettuja matkabloggaajia.

Myös torstain ammattilaispäivänä toivoisi paikalla olevan myös henkilöitä, jotka osaavat kertoa myös organisaatiosta ja ovat oikeita henkilöitä kontaktien luomiseen.

Positiivisena esimerkkinä mainitsen Eckerö Linen ständin – siellä otettiin kävijät todella hyvin huomioon, ja yrityksen edustaja kiersi kyselemässä ajatuksia sekä kertomassa juttuja laivoista ja Tallinnasta. Ihan niitä näitä, mutta kävijälle jäi hyvä fiilis. Keskisen Vesan Tuurin ständiltäkin saa muutakin infoa kuin esitteen mukaan. Thumbs up!

Millainen fiilis sinulle jäi messuista?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

23 Comments

  • Reply Susanna / Matkapatonki sunnuntai, tammikuu 29, 2017 at 17:48

    Voidaan allekirjoittaa täysin tuo näkemys siitä, että näytteilleasettajille noottia kontaktin ottamisesta! Monet kerrat kun kävimme kiinnostavalla ständillä, näytteilleasettajia ei edes moikannut, eikä varsinkaan alkanut kertomaan mitään kohteestaan. Hämmästyttävintä ehkä olikin, että suomalaiset matkatoimistot ja -järjestäjät olivat valppaimpina ja jakoivat lippusiaan ohimennessä.
    Hauskaa oli myös, kuten kommenteissakin on jo mainittu, että _todella_ moni näytteilleasettajia selaili kännykkäänsä ennemmin kuin otti katsekontaktia ständillä seisovaan ihmiseen. Me kävimme varta vasten tietyillä ständeillä, mutta mitään ex tempore -tutustumista uusiin matkakohteisiin ei tullut. Itse palvelualalla toimineena varsinkin tuo kännykänräpläys pisti silmään, sillä sitä näkee jo niin paljon nykyään muuallakin. Luulisi, että kun ollaan promoamassa muutama päivä omaa kotimaataan (tai yritystään), voisi sen kännykän jättää kaappiin…

    • Reply lena perjantai, helmikuu 3, 2017 at 16:43

      Kiitos näkökulman jaosta, Susanna! Ihan samaa mieltä, moni näytteilleasettaja ei edes tervehtinyt, mikä on jo sinällään pöyristyttävää. Tietysti kaikessa kiireessä ei ehdi – mutta näillä kun ei tuntunut kiire olevan ollenkaan 😀 Se kännykkä… pois pois! Vaikka tuntuu että sillä hetkellä asiakkaita ei ole, niin moni olisi varmasti mielenkiinnolla tulssa juttelemaan. Mutta kun se kännykkä on kädessä, niin ei tee mieli. Mutta jee, hyvä Suomi ja suomalaiset, kerrankin homma toimii!

  • Reply Annemaria/Samppanjaa muovimukista tiistai, tammikuu 24, 2017 at 20:35

    Mietin samaa itsekin. Ihmetyttää, miksi maksaa sievoinen summa osastosta, jos hommaan ei lähdetä tosissaan ja pyritä hyödyntämään tilaisuus täysillä. Potentiaalisia, matkailujanoisia asiakkaita oli käytävät pullollaan, joten olisi odottanut näytteilleasettajilta paljon aktiivisempaa toimintaa. Pelkkä esitteiden jako ei ole enää tätä päivää. Kävipä mielessä myös, että mitä ihmettä moni siellä teki, jos ainut kiinnostuksen kohde oli oma kännykkä? Kuten sanoitkin, joiltain tuntui myös unohtuneen myynnin ensimmäinen sääntö: tunne tuotteesi.

    • Reply lena perjantai, helmikuu 3, 2017 at 16:41

      No tämä – ihan turhaa rahanhukkaa ja jopa maineelle särö. Ei ketään kiinnosta kohde, jonka standilta saa huonoa palvelua! Tää messutapahtuma oli upea esimerkki siitä, että ihmiset tulevat näytteilleasettajan luo (mikä on jo harvinaista), heidän pitää vain saada pidettyä kiinnostus yllä. Tässä oli onnistunut nuo yllämainitsemani tahot ja esim Air Baltic photoboothillaan. 🙂

  • Reply Merja / Merjan matkassa tiistai, tammikuu 24, 2017 at 19:20

    Olen vieläkin ihan poikki messuista 🙂 Torstai-illan lisäksi toimin näytteilleasettajana päivätyöni merkeissä perjantaista sunnuntaihin. Messuilla on kiva käydä muutaman kerran vuodessa. Pääsee pois toimiston uumenista ihmisten pariin. Mutta joka päivä en tuollaista hulinaa jaksaisi. Naputtelin eilen omaan blogiin messukokemuksia. Osittain oli samoja fiiliksiä kuin sinulla. Hyvää palvelua sain kuitenkin mm. Aventuran, Lahden, Kaukoretkien ja Malesian tiskillä. Oli sitä ehkä muuallakin, mutta ihan jokaikisellä ständillä en ehtinyt käymään. Blogipaviljonki ja Tui-lava olivat niin syrjässä, etten meinannut löytää niitä ollenkaan. Paviljongissa tapasinkin sunnuntaina puuhanaiset; Miljan ja kumppanit. Hyvä konsepti ja toivottavasti saa jatkoa ensi vuonna. Niin ja ihan huippua oli vaihtaa muutama sana sinun kanssasi torstaina 🙂

    • Reply lena perjantai, helmikuu 3, 2017 at 16:40

      Mulla kesti messuista palautuminen monta päivää 😀 Mä voin kuvitella, että messut ovat kivaa vaihtelua työpäiviin ja onhan siellä messukeskuksessa varmasti ihan erilainen tunnelma kuin toimistolla! Täytyy mun nostaa myös suomalaiset näytteilleasettajat myös jalustalle, ihan älyttömän hyvä fiilis ja tunnelma. Oli tosi kiva tavata, pitää ensi kerralla jutella pidemmän aikaa 🙂 Kiva kun tulit huikkaamaan, me oltiin Gian ja Jennan kanssa niin keskittyneitä kuplivaan etten huomannut mitään muuta 😀

  • Reply Laura / Kaiken Maailman Matkoja tiistai, tammikuu 24, 2017 at 18:15

    Kirjoittelin just blogiin ihan samasta huomioista, että kovasti sai hakea huomiota ja lypsää informaatiota jollain pisteillä, sääli. Onneksi poikkeuksiakin löytyi, osassa pisteistä homma oli mitä parhaiten mietitty ja informaatiota sai juuri niin paljon kuin halusi! Toivottavasti ensi vuonna uudestaan messuille, niin saa vähän vertailukohtaa!

    • Reply lena tiistai, tammikuu 24, 2017 at 19:12

      Sama huomio siis sinullakin, tosi monelta on kuulunut ihan samaa, niin blogeissa kuin fb-kesksuteluissakin. Harmi homma, messuissa olisi niin paljon potentiaalia! Ja onneksi niitä poikkeusksiakin oli, jäi hyvä fiilis tosiaan esim Eckerö Linestä.

  • Reply Heli/ Näkymiä vihreältä kukkulalta tiistai, tammikuu 24, 2017 at 13:09

    Olin käytännössä katsoen ensimmäistä kertaa Matkamessuilla. Edellisen kerran taisin olla 15 – 20 vuotta sitten, joka tapauksessa varsin toisenlaisessa elämäntilanteesta. Tästä jäi vähän ristiriitaiset fiilikset. Blogipaviljonki sijaitsi ihan TUI-lavan vieressä – valitettavasti tosiaan siellä perimmäisessä nurkassa – ja olin aika pöyristynyt siitä, kuinka tylsää ohjelmaa sillä järjestettiin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. En esimerkiksi ole ihan varma kannattaako Saarenmaata markkinoida haitarimusiikilla ja kansantanhuilla nykypäivänä. Koko ohjelma paneelikeskusteluineen tuntui vähän yleisön aliarvioimiselta. Toisaalta ehkä oma huomioni vain kiinnittyi humppakursseihin ja kansallispukuihin, kun toisten messuosastoilta saamia virtuaalimatkakokemuksia lukiessa tuntuu, etten samoilla messuilla ollutkaan 😉

    • Reply lena tiistai, tammikuu 24, 2017 at 19:11

      AI kauhistus, mä en jaksa uskoa tosiaan että nuo kansantanhut suurimpaan osaan matkailijoista vaikuttavat! Harmi sinänsä, iso osa kansanperintöä ja kulttuuria, mutta niin… ehkä sitten varttuneempi polvi kiinnostuu. Varmasti Saarenmaalta löytyy paljon muutakin mielenkiintoista, esim ruokaa ja muita kokemuksia. Mä en ees huomannut niitä virtuaalijuttuja, harmittaa nyt vähän. Mutta onneks paviljongilla oli muutakin tekemistä kuin se tanhujen katselu 😀

  • Reply Ananas2go / Popot pogoillen tiistai, tammikuu 24, 2017 at 07:24

    Tämänkertainen oli minulle paras messukokemus, ja oli neljäs talvi perätysten. Kohdalle osui innostuneita ihmisiä.

    Tiedä häntä, onko pelkkä suomalainen palvelukulttuuri syypää… Etsin käsiini varta vasten Bulgarian osaston kysyäkseni kirsikkajuhlista ja sain vastauksen: ”Katso netistä.” No sitähän tässä on viime kuukaudet yritetty! Tuon kuullakseni messuille saavuinkin.

    Blogissa parikin tarinaa tunnelmista.

    • Reply lena tiistai, tammikuu 24, 2017 at 19:09

      Hei mahtavaa, että messut oli onnistuneet! Mä uskon että siellä on niitä innostuneitakin tyyppejä – ihan varmasti on, päällisin puolin vaan aika valjua. 🙂 Katso netistä on tosi raivostuttavaa – ihan oikeasti, moni varmasti katsookn, mutta messuille tullaan innostumaan ja hakemaan tietoa!

  • Reply Noora | Kerran poistuin kotoa maanantai, tammikuu 23, 2017 at 19:24

    Viime vuoden messuilla ehdin kierrellä ständejä tätä vuotta paremmin, mutta samoihin asioihin kiinnitin silloinkin huomiota. Moneen oli vaikea saada katsekontaktia. Oma puhelin tai mahdollinen kanssapäivystäjä kiinnosti enemmän kuin kävijä. Ja jos keskusteluyhteyden saikin, niin osattiin sanoa tasan ne samat asiat kuin esitteessä. Miksi edes lähteä messuille ”edustamaan” jotain kohdetta (tai lähinnä miksi joku vajavaisin tiedoin varustettu tyyppi lähetetään sinne), kun tieto kohteesta on selkeästi vajavaista. En näe kenen etuja puolivillainen tai jopa huono kokemus palvelee. Ei varmasti kummankaan, kävijän tai edustajan. No mutta se siitä, olihan messuilla myös paljon hyvää! Ehkä ensi vuonna messutkin menevät taas askeleen parempaan suuntaan 🙂

    • Reply lena tiistai, tammikuu 24, 2017 at 19:08

      Katsekontakti, ihan ensimmäinen juttu. Ja pieni tervehdys samalla, ei oikeasti luulisi olevan kovin hankalaa. Puolivillainen kokemus ei palvele tosiaan ketään, ihan samaa ihmettelen, ja se esitteen tökkääminen lähinnä ärsyttää. Esite on ok, kunhan se tulee tukemaan ständiltä saatua tietoa. Sitä voi sitten selailla kotona ja pohtia asioita. Paljon hyvää oli toki myös, ja kiva oli tavata teitä muita. 🙂

  • Reply Helena Arvio maanantai, tammikuu 23, 2017 at 17:04

    Sama juttu, esteettömyys voisi olla paremmi esillä.

    • Reply lena tiistai, tammikuu 24, 2017 at 19:05

      Oliko esteettömyydestä juttua miten paljon, ihan uteliaisuudesta? Mun visiitti oli tosi lyhyt enkä ehtinyt kierrellä.

  • Reply Viherjuuria maanantai, tammikuu 23, 2017 at 16:44

    Tässä ollaan taas suomalaisen asiakaspalvelun ja palvelukulttuurin ytimessä. On helpompi piiloutua ständin taakse kuin mennä rohkeasti ottamaan kontaktia yleisöön – vaikka sehän tällaisten messujen tarkoitus on. Toivottavasti tällaiset palautteet huomataan ja otetaan ensi vuoden messuilla huomioon!

    • Reply lena tiistai, tammikuu 24, 2017 at 19:04

      Mä todella toivoin, että näin ei olisi ollut – mutta oli kuitenkin. Olisi mukava mennä muualle katselemaan messuja, ja tekemään sitten johtopäätökset kun on veertailukohtia. Mietin, pitäiskö juttu linkata messuja järkkäävälle taholle!

  • Reply sarsa / Pohjoistuuli puhaltaa maanantai, tammikuu 23, 2017 at 02:39

    Mulle jäi jotenkin valju olo. En vaan ole osannut määritellä mistä se johtuu. Olin lauantaina ja silloin oli myös ruuhkista, joten ehkä myös se vaikutti, mutta tuossa mitä sanoit voi olla myös syytä.

    • Reply lena tiistai, tammikuu 24, 2017 at 19:03

      Mä lähdin kotiin jo perjantaina, joten ne lauantain ruuhkat jäi kokematta. Torstaina oli mukavan väljää, mutta silti tuntui että aikaa ei oikein ollut esittelijöillä. 🙁

  • Reply Ariela/Andalusian auringossa-ruokamatkablogi sunnuntai, tammikuu 22, 2017 at 19:57

    Mitä olen itse kuulostellut, niin vähän vaisunlaiseksi oli samoista syistä tunnelma jäänyt monella messuilijalla. Itsellä nyt oli muutenkin vaisu olo, mutta toivottavasti sain jotain noista messuista irtikin.

    • Reply lena sunnuntai, tammikuu 22, 2017 at 20:02

      Samat fiilikset täällä, yllätyin jopa muiden reaktioista, siis siitä että oli aika samoja fiiliksiä. Oikein ei ole vertailukohtaa, mutta matkailuun liittyvillä messuilla on niin paljon potentiaalia että ihmettelen ettei siitä oteta kaikkea irti. :I

    Leave a Reply