Muistatteko artikkelini siitä, kun beben rattaat autonistuimineen jäivät Kuopio-Helsinki-Düsseldorf reissulla vaihdon yhteydessä Helsinki-Vantaalle? Juttu oli yksi luetuimmista pitkään aikaan, ja keräsi mielenkiintoisia kokemuksia muilta matkaajilta kommenttiboksiin. En ollut ainoa, jolla oli joskus matkatavara myöhästynyt ja fiilikset eri lentoyhtiöitä kohtaan hieman pakkasen puolella. Otin heti selvää korvaushakemuksesta- ja käytännöistä, ja laitoin puhelimeen muistutuksen kaikkine tietoineen jo taksissa kotimatkalla.
Rattaat saapuivat kotiovellemme 24h kuluessa, mikä ei näin jälkikäteen ajateltuna ole kovinkaan pitkä aika. Mutta silloin se tuntui epätietouden siivittämänä lähes yhtä pitkältä kuin lentomatka Helsingistä Bangkokiin, turistiluokassa keskimmäisen rivin keskipaikalla humalaisen, randomin isänmaatoivon vieressä. Eli loputtoman pitkältä.
Lyhyt tiivistelmä aiheesta: Meidän oli saavuttuamme Düsseldorfiin tarkoitus ajaa lentokentältä kotiin noin 10 km matka. Suunnitelma muuttui turvakaukalon puuttuessa, ja aloin metsästämään taksia. Koska ilman lastenistuinta taksilla kulkeminen on Saksassa hankalaa (eivät aina ota kyytiin), piti saada taksi jossa turvakaukalo on. Enkä halunnut myöskään matkustaa ilman kaukaloa 2kk vauvan kanssa, vain sen takia että lentoyhtiö mokasi. Eli piti etsiä taksi, jossa on turvakaukalo, helpommin sanottu kuin tehty (kesti 2h ja pääkoppaa korvensi). Taksista tuli ylimääräinen kulu, josta hain hyvitystä. Hintaa taksimatkalle tuli 46€, mikä on tosin kohtuullinen ottaen huomioon että taksin täytyi ajaa Düsseldorfin lentoasemalle läheisestä Meerbuschin kaupunginosasta ja kuljettaa meidät kotiin.
Laitoin Finnairille palautetta nettilomakkeen kautta viimeisenä mahdollisena korvauspäivänä (kiitos tuo puhelimen muistutus!), ja jäin odottelemaan. En ollut ennen hakenut myöhästyneistä matkatavaroista korvausta, joten en tiennyt yhtään mitä odottaa. Olin ennen antanut tavaran myöhästelyiden olla, sillä en ollut juurikaan joutunut kärsimään viivästyksistä.
Korvaushakemus Finnairille
Laitoin hakemuksen torstaina 6.10, ja Finnairilta vastattiin maanantaina 10.10 – nopeammin kuin odotin.
Kerroin nettilomakkeessa mitä tapahtui ja syyn korvauksen haulle eli taksin käytölle. En nopealla vilkaisulla löytänyt paikkaa lomakkeesta taksikuitille liitteeksi, ilmeisesti sen olisi voinut lisätä jälkikäteen. Sitä ei kuitenkaan minulta kysytty. Finnair pahoitteli vastauksessaan tapahtunutta, kertoi että normaalisti kotiinpalatessa ei matkatavaran viivästymisestä aiheutuneita kuluja korvata. Tällä kertaa tilanteen luonteen vuoksi he kuitenkin tekevät poikkeuksen, ja korvaavat joko taksin tai saan 70€ lahjakortin hyvitykseksi.
Soitin lentoasemalta heti valjettua Suomeen Finnairille, jolloin virkailija ei tosin maininnut että kotiin palatessa myöhästyneestä matkatavarasta aiheutuneita kuluja ei korvata. Kertoi vain, että kuitit voi lähettää lentoyhtiöön ja kaikki ratkaistaan tapauskohtaisesti. En tiedä miten paljon tässä kohtaa tehdään poikkeksia, mutta olisin mieluusti tämän tiennyt jo puhelimessa, sillä harkitsin hetken jo auton vuokrausta kun taksin saaminen osoittautui lähes mahdottomaksi.
Korvausprosessi toimi mielestäni oikein hyvin. Vaikka rattaiden unohtuminen Helsinkiin aiheutti reippaasti hankaluuksia, Finnairin nopea ja ratkaisuhakuinen suhtautuminen asiaan antoi asialle kuitenkin ihan positiivisen päätöksen.
Meillä on neljä lentoa edessä samalla reitillä ennen joulua, toivotaan että tämä jäi rattaiden kanssa ainoaksi ongelmakerraksi.
6 Comments
Hyvä, että sait korvaukset! Mä laitoin juuri eilen Finnairille hakemusta, sillä mun Bangkokin lento saapui 4h myöhässä – pikaisesti lakitekstiä lukien olisin oikeutettu 600 euron korvaukseen. Jännällä jään odottamaan, mitä vastaavat – ilmeisesti ei yleensä kovin mielellään maksele noita.
Voi kääk, noilla Bangkokin lennoilla on näköjään ollut yhtä jos toista myöhästymistä mitä olen kuullut! Päivitähän, miten sinun korvausten käy? Ilmeisesti eivät kovin mielellään maksele mutta esim Airhelp yleensä auttaa myös?
Hei!
En tiedä, missasinko aiheesta jotain olennaista, mut jos käytte esim. Kuopiossa monta kertaa vuodessa, miksei hankkia sinne ”?varavaunuja/rattaita & istuimia”? Ja etukäteistilaus takseille, jotka noukkii kentältä istuimineen (ellei voi käyttää omaa/ vakituista kyytiä istuimineen)?
Suomessa lastentarvikkeet kierrättyy hyvin ja kohtuullisen pienellä rahalla voi hankkia ylimääräisen setin esim. Fb-kirpparilta (ja vastaavasti myydä pois myöhemmin. Tai ehkä lainauskin voisi onnistua?
Lennoilla rattaat & istuimet saattaa vahingoittua, kadota jne. Varsinkin halppisyhtiöiden kanssa voi olla aika vaikeeta saada ylipäätään mitään korvausta.
Oma strategia (2 lasta) on viedä esim. lapsi rattailla ihan portille saakka, jolloin rattailla paremmat selviämismahdollisuudet ja ne saattaa saada käyttöön jopa tuloportilla/ koneen vieressä. Jätän aina rattaat kotiin, jos mitään vaihtoehtoja kohteessa. Kantoreppu on myös hyvä apu.
T. Cee & 2 pienempää matkamiestä
Hei Cee, ja kiitos kommentista! Mulla on käynyt mielessä nuo varavaunut, voi olla että sellaiset hankitaan. Toistaiseksi on vaan ollut niin kätevää toimia autonistuin yhdistettynä rattaisiin-yhdistelmällä, saa vähälla vaivalla kaiken olennaisen mukaan. Olen tosin hyvin pettynyt Suomen lentoasemien toimintaan (hoitaako sitä nyt sitten Finavia vai mikä), koska rattaat tulee jättää jo check-inissä eikä niitä saa viedä koneelle. Ihan älytöntä, etenkin yksin sylivauvan kanssa matkaavalle joka ei voi niihin lentoaseman rattaissa istua (jos niitä edes on). Düsseldorfissa ja Firenzessä, ja ilmeisesti noin 95% lentokentistä saa vaunut viedä portille, mitä ehdottomasti suosisin. Todennäköisyys katoamiselle on pieni. Onneksi Italian sukulaisiin Firenzeen on vain yksi lento ja näkee omin silmin kun rattaat lastataan koneen ovelta koneeseen! 🙂 Matkavakuutus on rattaiden varalle, varmistin ihan erikseen tämän, ja toivotaan sitten parasta. Ensi viikolla eka lento beben kanssa yksin, toivotaan että rattaat tulevat ja bebe jaksaa matkustaa!
Hyvä, että asia ratkesi nopeasti ja teidän eduksi. En ole koskaan hakenut korvauksia myöhästyneistä matkatavaroista, joten ei kokemusta siitä. Toivottavasti tulevat matkat sujuvat rattaiden osalta paremmin.
Mä niin toivon, että nää seuraavat vaihdot menevät juuri niinkuin pitääkin. En millään jaksaisi tätä showta uudelleen, huh! Mutta ihan kiva fiilis jäi kuitenkin koko tapauksesta, vaikka ärsyttikin.