Olipahan lentomatka ja jouluterkut Toscanasta!

Huhhuh. Nyt on pakko avautua. Oma tyhmyys ja tekniikan pettäminen on sellainen yhdistelmä, joka ei kuulosta hyvältä lentomatkan yhteydessä. Eikä se sitä olekaan. Minäpäs kerron, mitä hölmöilyä ja teknisiä ongelmia eilinen menomatkamme Firenzeen sisälsi (kuvituksena satunnaisia kuvia Firenzestä)

Ensin se hölmöily-osuus. Lufthansalta ostetut liput, joihin kuuluu kaksi erillistä lentoa, saattavat sisältää kahden lennon sijaan junamatkan + lennon mikäli matka alkaa Saksan sisältä ja jatkolento on saksalaiselta lentoasemalta. Me tulimme eilen Düsseldorfista Frankfurtin kautta Firenzeen ja katsoimme etukäteen tarkkaavaisesti (tai tällaisissa kuvitelmissa me olimme) että Düsseldorfin ja Frankfurtin väli operoidaan molempiin suuntiin junalla. Tämä junalla Frankfurtiin siirtymisemme ehti aiheuttaa myös pientä päänvaivaa, sillä meillä olisi ollut tapaaminen Düsseldorfin lentokentän lähistöllä muutama tunti ennen lähtöä, ja tapamisesta juna-asemalle ehtiminen olisi ollut todella tiukkaa jopa taksilla. Probleemaa sumplittiin noin pari tuntia ja  saimme vaihdettua tapaamisen tuurilla ja tunteisiin vetoamisella perjantaille. Tämän aikataulusopan vuoksi tutkimme matka-aikatauluja melko tarkkaan – myöhemmin kävi ilmi, että aikataulun mukaista junaa ei ole olemassakaan ja muilla junilla emme millään ehtisi Frankfurtiin ajoissa. Jaahas. Eikun ensin manaamaan lentoyhtiö suoraan sinne ja ottamaan yhteyttä. Tässä vaiheessa todettakoon että a) onneksi tajusin pienen puhelimessa jonottelun jälkeen vielä tutkia varaustamme ja b) Matteo soitti ja ilmoitti, että hänellä on ongelmaan ratkaisu. Ei ole mitään junaa olemassakaan, vaan LH79 on LENTO niinkuin sen kuuluukin olla ja on aina ollut, ja ehditään ihan hyvin jatkolennollemme Frankfurtissa. Ja kun lipussa lukee selkeällä englannin kielellä että DEPARTURE: DUSSELDORF AIRPORT (ok, kentällä on juna-asema, mutta silti), niin eipä siinä voi todeta muuta kuin että voihan idiootit. Olen pitänyt aina itseäni kohtuullisen kokeneena lentomatkustajana, mutta näköjään kannattaa silti aina lukea mitä niissä lipuissa lukee. Paluumatkaan kuului juna-osuus, mutta nyt näyttää ettemme sitä tule käyttämään. Postauksen lopussa lisää siitä, miksi.

Varsinainen show alkoi viimein siellä Düsseldorfin lentoasemalla, jonne saavuimme hyvissä ajoin. Jos olisi jouluruuhkia ja ties mitä. No, ei ollut, ja odottelimme rauhassa lentoaseman kahvilassa kirjoja lukien. Olin aikaisemmin chattaillyt Oilin kanssa, ja hän oli juuri lähdössä Frankfurtista kohti Suomea. Oili varoitteli, että siellä on härdelli päällä lennonjohdon yhteysvikojen vuoksi, ja saattaisipa se vaikuttaa meidänkin lentoihimme. Kyselin ensin baggage dropin leidiltä asiasta, ja sain vastauksen. Ei vaikutusta mihinkään. Kävin kysymässä asiasta vielä Lufhansan palvelutiskiltä, jonne oli alkanut kertyä jonoa. Ystävällinen virkailija kertoi, että Düsseldorfin lentoasema on ollut hetken suljettuna, vika on aluelennonjohdossa Düsseldorfin ja Frankfurtin välillä ja molemmat kentät seisovat. Kone on kuitenkin juuri lähtenyt Frankfurtista kohti Düsseldorfia ja no hätä, hän ei tarkkaan osaa sanoa milloin lähtö on, mutta kone on tulossa. Ei siinä mitään, toivoteltiin hyvät joulut siinä vaiheessa ja minun kävi näitä virkailijoita sääliksi. Tämä on viimeisenä heidän vikansa, mutta he saavat kaiken kuran niskaansa.

Kone ei kuitenkaan sillä kellonlyömällä tainnut lähteä Frankfurtista, sillä se saapui Düsseldorfiin pari tuntia aikataulustaan jäljessä. Tässä vaiheessa meidän olisi pitänyt olla jo matkalla kohti Firenzeä, joten ajattelimme että tästä tulee joko yö Frankfurtissa (tai jossain muualla) tai myöhäinen lento Firenzeen, jos niitä enää on (Firenzen lentoasema on himpun verran Kuopion asemaa suurempi ja liikennöinti ei ole kovin vilkasta). Kun ei ole kiire eikä välitöntä pakkoa olla määränpäässä aikaan x, on fiilis rennompi ja myöhästelystä johtuva ärsytys ei ole maksimilukemissa. Ja kun tuolle lennojohdon ongelmalle nyt ei mitään voinut. Pääsimme matkaan 2,5 tuntia myöhässä, ja saimme selville että lentomme lähtee Frankfurtissa terminaalista B, laskeudumme A:han. Olimme koneesta ulkona kunnes sain sähköpostin: Firenzen lento oli samasta syystä myöhässä kuin ensimmäinen lentomme ja laskin, että meillä olisi puoli tuntia aikaa ehtiä lennolle. Frankfurtin kenttä tosin paljastui suuremmaksi kuin olin koskaan sen kuvitellut olevan, ja hiki hatussa suuntasimme kohti B-terminaalia. Kentällä vallitsi pienimuotoinen kaaos ja jonot uudelleenbuukkaustiskille olivat sitä luokkaa, että päätin meidän ehtivän jatkolennolle – tuntien jonotus oli viimeisenä mielessä sillä hetkellä. Ehdimme melko hyvin lennolle ja edessä olevan söpön vanhemman pariskunnan ja virkailijan iloinen fiilis tarttui meihinkin: me pääsisimme perille vielä tänään! Passini meinasi tosin lähteä takaisin Frankfurtiin istuintaskussa ellei Matteo olisi tehnyt muutamaa terävää huomiota. Milloinkahan sitä oppii, että siihen istuintaskuun ei kannata laittaa yhtään mitään (saldo tähän mennessä: yksi lopullisesti kadonnut Kindle ja yksi melkein kadonnut iPhone)?

Pääsimme illalla anoppilan valmiiseen pöytään ja voi luoja, miten mulla oli Italiaa ikävä. Kuukaudet Düsseldorfissa ovat olleet hankalia, ja olen miettinyt tuhat ja yksi kertaa oliko kaupunkiin muutto sittenkään oikea ratkaisu. Se ei vaan tunnu kaupungilta, jossa haluaisin olla ja asua. En ole ennen kokenut suurempia kulttuurishokkeja uusiin maihin muuttaessani, vaan olen poikkeuksetta viihtynyt. Ironisinta on se, että se alkushokki tapahtuu nyt Saksassa. Rentouduin heti koneen noustessa kohti Firenzeä ja täällä on nyt ihana olla – jopa niin ihana, että ostimme uudet lentoliput reippaasti yli vuoden vaihteen. Reissu piteni kertaheitolla. Meidän ei ole pakko olla Saksassa ennen tammikuuta, joten ollaan sitten täällä. Eli jää se Lufthansan junayhteys nyt kokeilematta, mutta eipä harmita.

Hyvää joulua kaikille täältä Toscanasta, nauttikaa ja olkaa kiltisti! Meillä vietetään italialaista perhejoulua, kiirehditään joka paikkaan ja nautitaan yhdessäolosta. Sekä hyvästä ruoasta, mistäs muustakaan.

• Reply Merja keskiviikko, joulukuu 23, 2015 at 13:03

Voi ei, mikä hässäkkä! Onneksi pääsitte lopulta turvallisesti perille. Tuli tuosta lippusählingistä mieleen entinen työkaverini, joka oli sekoittanut lennon numeron ja lennon lähtöajan (miten ne oikeasti voi sekoittaa, I don’t know, mutta sille tyypille sattui jatkuvasti kaikkea..) sillä seurauksella, että lento oli lähtenyt tunteja sitten, kun hän meni kentälle. Eipä muuta kun tiskille varaamaan uutta lippua seuraavaan koneeseen 🙂 Ihanaa joulua teille sinne Toscanaan!

• Reply lena / london and beyond maanantai, joulukuu 28, 2015 at 10:57

Pahoittelut viivästyneestä vastauksesta Merja, kone oli joulunpyhät visusti suljettuna. Italian joulu on aika intensiivinen. 😀
      Mä yritän olla aina hyvin tarkkaavainen näiden lentojen kanssa, mutta näköjään lipsahduksia sattuu. Mutta tuo, että sekoittaa lentojen lähtöajat ja lennon numeron, que? 😉 Joillekin sattuu ja tapahtuu, se on ihan fakta! Ja kai tuollekin voi jälkikäteen nauraa makeasti. Toivottavasti oli oikein mukava ja rentouttava joulu 🙂

• Reply Jenna / With huge passion for life keskiviikko, joulukuu 23, 2015 at 06:09

Aikamoinen häsellys! Onneksi pääsitte perille ja joulun vietto Italiassa voi alkaa 🙂 Ihanaa joulua sinne!

• Reply lena / london and beyond keskiviikko, joulukuu 23, 2015 at 12:07

Vaikeuksien kautta voittoon 😉 onneksi päästiin vielä saman vuorokauden aikana kohteeseen. Ihanaa joulua Jenna teille sinne myös ja terkut! 🙂

• Reply Susanna tiistai, joulukuu 22, 2015 at 21:16

Hyvää Joulua

• Reply Susanna tiistai, joulukuu 22, 2015 at 21:15

Aina voi suunnitelmat mennä mönkään, se on tässä matkaillessa tullut huomattua kyllä. Minulta on mennyt pari aivan mahtavaa laiva(kierto)reissua ohi koska ne varattiin ns. nenän edestä sillä välin kun etsin tietoa kohteista ja viisumeista sun muista. Kukaan ei tietenkään tiedottanut että reissupaikkoja on enää vain muutama, joten en osannut varautua etten pääsisi unelmareissulle. Ainakin neljä unelmareissua varattiin ohitseni. Saksassa on tosiaan ”hieman” sekavaa se matkojen myynti on tullut huomattua myös muualla. Ostin kerran paikkalipun junaan, mutta paikkalippu oli myyty myös toiselle joka ei suostunut siirtymään ja jouduin matkalaukun kanssa etsimään vapaata paikkaa. Kaikkeen pitäisi osata varautua

• Reply lena / london and beyond keskiviikko, joulukuu 23, 2015 at 12:05

Joo aina on joku yllätys odottassa reissatessa, se on ihan saletti 😉 Näitä sattuu eikä se vakavaa ole, turvallisuus tietty ensin, ja sille ei mitään voi. Harmittaahan se, mutta tuskin kukaan lentoja huvikseen peruuttelee. Mulla on hyvin vähän kokemusta saksalaisista junista, vain D’Dorfin ja Kölnin väliltä, jolloin joutuu helposti seisomaan kun juna on täynnä.

• Reply Katja tiistai, joulukuu 22, 2015 at 17:51

Ompas siellä ollut melkoinen härdelli, mutta onneksi ootte nyt kohteessa! Ihanaa joulua Italiaan 🙂

• Reply lena / london and beyond keskiviikko, joulukuu 23, 2015 at 12:04

Ihanaa joulua sinullekin Katja 🙂 Härdelliä oli ihan riittämiin, mutta onneksi pääsimme saman vuorokauden aikana perille. Se oli pääasia.

• Reply Annika - Tarinoita Maailmalta tiistai, joulukuu 22, 2015 at 17:29

Voi lennot! Kyllapa siina oli hassakkaa kerrakseen. Mutta joulu Italiassa kuulostaa aivan taivaalliselta 🙂 Oikein ihanaa joulua siis teille molemmille!

• Reply lena / london and beyond keskiviikko, joulukuu 23, 2015 at 12:03

Oli vähän sähläystä mutta onneksi pääsimme oikean vuorokauden aikana perille 🙂 Tää joulu on tosi kiva täällä, huomenna on työpäivä vielä ja 25. alkaa hulinat. Rentoudutaan vaan ja syödään niin että napa raikaa haha. Ihanaa joulua sinne kauas myös täältä 🙂