Suomibloggaajien miitti Espanjan Zaragozassa

Tulin eilen illalla kotiin Zaragozasta. Olin niin väsynyt, että kaaduin sänkyyn heti kotiin päästyäni ja nukuin aamukymmeneen ilman keskeytyksiä. Kahden päivän kävely vaatii veronsa. Mutta se on pieni hinta kahdesta ihan huikeasta päivästä!

Pieni pohjustus tähän alkuun. Rantapallossa bloggaava blogikollegani Ansku asuu Barcelonassa, ja koska me olemme vielä täällä Bilbaossa, päätimme lyödä viisaat päämme yhteen. Järjestimme miitin puolimatkaan, ja ainoa ”järkevä” tapaamispaikka Barcelonan ja Bilbaon välimaastossa oli Zaragoza. Koska kaupunki oli meille molemmille uusi tuttavuus, se sopi tapaamispaikaksi mainiosti.

Lähdin aamulla kukonlaulun aikaan bussiin Bilbaosta. Matka kesti noin 4 tuntia, ja perillä Zaragozassa odotti auringonpaiste. Aurinko nousi noin kahdeksan aikoihin aamulla ja oli mielenkiintoista katsella uuteen päivään heräävää Espanjan maaseutua. Vaikka aika tyhjää täynnä tuo Bilbao-Zaragoza väli onkin.

Ennenkuin pääsimme tutustumaan paikan nähtävyyksiin, kävimme nopeasti heittämässä tavarani hostellille sekä kahvikupposella turisemassa niitä näitä. Ansku oli Zaragozassa päivän reissulla, itse jäin yöksi. Lontoon kämppikseni on nimittäin kotoisin Zaragozasta ja koska hän sattui olemaan kaupungissa, sovimme lounastreffit seuraavalle päivälle.

Zaragoza ei ole kohde, jonne menisin lomailumielessä viikoksi. Mutta se on mitä mainioin kohde päivän tai kahden reissulle jos haluaa nähdä oikeaa elämänmenoa kaupungissa, joka ei ole turistien valtaama – Zaragoza lienee oikein hyvä esimerkki ihan tavalllisesta espanjalaisesta kaupungista ja elämänmenosta. Ja siksi minä siitä pidinkin. Siellä ei ollut suorituspaineita eikä tarvinnut hötkyillä paikasta toiseen. Oli myös ihana olla reissussa toisen kokeneen suomalaisen reissaajan kanssa, jonka kanssa voi ihan vapaasti myös puhua (matka)bloggaamisesta. Suomeksi. Ja hei, valokuvaamista ei kerrankaan tarvitse hävetä.

Meidän päivän agenda oli melko yksinkertainen. Mennään fiiliksen mukaan eikä oteta stressiä. Eikä Zaragozassa tosin stressiä kannata ottaakaan, nähtävyydet on aika nopeasti koluttu läpi. Ensimmäisenä suuntasimme kohteeseen Nuestra Senora del Pilar eli katedraali, joka sai minun leukani loksahtamaan kun astuimme sisään. En ole mikään kirkossakävijä, päinvastoin, mutta tuo katedraali oli niin kaunis sisältä että sitä piti ihan vähän ihmetellä. Harmiksemme kuvia ei saanut ottaa, mutta kamerat saivat käydä kunnes hyppäsimme hissiin ja kohti katedraalin tornia. Sieltä aukesi upea näkymä yli Zaragozan ja kirkon katon kauniit mosaiikit pääsivät oikeuksiinsa.

Torniin emme kuitenkaan menneet aivan suoraan katedraalivisiitin jälkeen, sillä tornin hissin operoinnista huolehtiva henkilö oli ilmeisesti lähdössä siestaa viettämään ja pyysi tulemaan takaisin neljältä (kello taisi olla tuossa vaiheessa puoli kaksi).  Me tottelimme kiltisti käskyä ja päätimme lähteä lounastamaan tässä välissä. Kirjoitan Zaragozan mukavista, moderneista ruokapaikoista ihan erillisen jutun, mutta tässä hieman sneek peekiä meidän ruokahetkestä. Mun sydän on ehdottomasti valloitettu jos 15€:lla saa laadukkaan kolmen ruokalajin lounaan ja pullon viiniä jaettavaksi.

Ruokailun jälkeen meidän tie kävi torniin. Siellä tuuli niin että pää meinasi irrota, mutta näkymä oli sen pienen epämukavuuden arvoinen. Upea maisema, upeat mosaiikit. Amatöörivalokuvaajan sielu lepää kun pääsee kuvaamaan mielenkiintoisia kohteita, ja tuo oli juuri sellainen.

Tornin jälkeen kello alkoi olla lähellä puoli viittä. Päätimme vielä käydä tsekkaamassa lähistöllä sijaitsevan Aljaferian palatsin, jota olimme ihmetelleet jo aamusta. Todella vaikuttava pytinki, ja viiden euron sisäänpääsy oli enemmän kuin kohtuullinen. En tosin montaa tuntia saisi siellä kulumaan, mutta kyllä se Zaragozassa kannattaa käydä tsekkaamassa!

Palatsin jälkeen käveltiin hetki ympäriinsä, kävimme kokiksella ja Ansku lähti kohti juna-asemaa. Palasin hostellille, tarkoituksenani hieman sosialisoida muiden asukkien kanssa, mutta olin niin väsynyt kävelystä että nukahdin melkein heti majapaikkaan päästyäni. Saattaa olla että tuosta hostelleissa asumisesta tulen muutaman sanan jakamaan teidän kanssanne ensi viikolla, sen verran ajatuksia se herätti. En ole ollut hostelleissa neljään vuoteen ja vaikka se on ihan kiva majoitusvaihtoehto, minusta alkaa tuntua että olen tulossa vanhaksi.

Tsekkaahan Anskun versio päivästä täältä!

• Reply Merja lauantai, syyskuu 26, 2015 at 11:52

Oih, mitkä maisemat ja mosaiikit! Espanjasta löytyy varmasti mielenkiintoista nähtävää vaikka kuinka. Pohjoisen maisemat kiinnostavat sekä myös Andorra. Luin juuri jostain lehdestä, että verovapautensa ansiosta sieltä saisi esim. Desigualin vaatteita puoleen hintaan (Suomessa ovat todella kalliita) jos shoppailu kiinnostaa ja siellä olisi myös vuoristoa, minne voisi mennä vaeltamaan. Ja mikä parasta, ei kovin pitkän lentomatkan päässä 🙂

• Reply lena / london and beyond lauantai, syyskuu 26, 2015 at 14:33

Nuo maisemat oli kyllä ihan mahtavat ja mosaiikit kiehtoivat minua ihan älyttömästi. Eli tuonne torniin oli kiivettävä 🙂 Tää pohjoinen on ihanaa aluetta ja tähän aikaan vuodesta mukava – ei liikaa ihmisiä ja sää on suomalaisittain aika kiva. Lämpö noin 20-25c. Ansku onkin kirjoitellut Andorrasta muistaakseni blogissaan, joten kannattaa ehdottomasti tsekata sieltä…. me vähän eläteltiin toiveita Andorrasta myös mutta voi olla että se jää välistä. Ensi kertaan. 🙂

• Reply Maarit Johanna lauantai, syyskuu 26, 2015 at 08:57

En muista onko Ildefonso Falconesin kirjoissa seikkailtu Zaragozassa, mutta ne kirjat mulla tulee heti näistä maisemista mieleen! Espanjan roadtrip pitäisi myös ehdottomasti toteuttaa. Pohjoisessa menevä pyhiinvaellus olisi hauska tehdä, vaikka pyörällä. Ei välttämättä henkisyyden pönkittämiseksi, vaan vaikka nähtävyyksien katselemiseksi. Ja loppuun minun lempparilause: miksei Suomessa voi olla edes vähän tuollaista?

• Reply lena / london and beyond lauantai, syyskuu 26, 2015 at 12:19

Tuo kirjailija on mulle uusi tuttavuus, pitää tutkia tarkemmin. Olis varmaan hyvää vastapainoa mun hömppäromaaneille. 😀 Teidän pitää ehdottomasti lähteä Espanjaan roadtripille, tää pohjoinen alue ja Baskimaa on aivan ihanaa aluetta. Baskimaa on vielä hyvin vehreää 🙂 Mä en myöskään ole mikään uskonnollinen olento, mutta maisemien vuoksi ehdottomasti!

• Reply Inka lauantai, syyskuu 26, 2015 at 06:09

Kuulostaapa kivalta päivältä ja moro miten upea näkymä tuolta tornista avautu kattojen ylle, tosi kaunista!

Mulla on yks kosketus Zaragozaan, sillä mulla oli viiden tunnin koneenvaihto siellä kerran. Vietettiin se aika lentokentällä, sillä oltiin treeniviikon jälkeen aivan puhki. Kenttä oli superpieni eikä meitä meinattu päästää sinne edes sisälle, kun lennon lähtöön oli vielä niin pitkä aika. 😀 Hyviä muistoja siis, ens kerralla konkoilen kyllä kaupungille asti!

• Reply lena / london and beyond lauantai, syyskuu 26, 2015 at 12:08

Ens kerralla kannattaa ehdottomasti lähteä kaupunkiin. Todettakoon, että mulla ei ole harmainta aavistustakaan missä on Zaragozan lentokenttä, mutta tuskin se kaukana on 🙂 Ihan paras paikka just tuollaiselle stressittömälle reissulle ja elämästä nauttimiselle. 🙂 Tuo maisema oli aivan upea! Ps. haluun nähdä teidät kaikki pian, eikun miittiä järkkäämään!!

• Reply Susanna perjantai, syyskuu 25, 2015 at 22:29

Hieno palatsi ja tornit! minäkin tykkään löytää historiallista nähtävää reissuissa, joskus sattumaltakin löytyy historiallista nähtävää ja se on aina plussaa 🙂 sää näyttää myös oikein hyvältä lähes pilvetön taivas ja aurinkoa, joo kyllä kelpaisi etenkin talvelle tuo sää

• Reply lena / london and beyond lauantai, syyskuu 26, 2015 at 12:06

Siis tuo oli aivan upea paikka! 🙂 Mä olin todella vaikuttunut tuosta kirkosta kun sinne menin, en ole nähnyt moista hetkeen vaikka niissäkin on tullut käytyä. Sääkin oli ihan napakymppi!

• Reply Jerry perjantai, syyskuu 25, 2015 at 18:53

Mielenkiintoinen näkökulma.

• Reply lena / london and beyond lauantai, syyskuu 26, 2015 at 12:05

Mielenkiintoinen juttu. Ehkä vähän mustavalkoinen, mutta ymmärrän hyvin muutaman pointin. En tykkää yhtään joidenkin matkailijoiden asenteesta muita turisteja kohtaan. Reppumatkaaja tai ei, silti me kaikki matkaajat ollaan turisteja. Ja se muiden turistien dissaaminen on aivan typerää itsensä pönkittämistä. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että matkailu ehdottomasti avartaa mieltä, aina.