Minä menen nukkumaan, espanjalainen lähtee ravintolaan

food1

Minulla on ollut Italiassa ollessamme joskus totuttelemista paikallisiin ruoka-aikoihin. Pohjoisemmassa, kuten Englannissa ja Suomessa, ruokailu tapahtuu melko aikaisin. Italiassa taas puoli kahdeksan on ravintoloissa (ja tietämissäni perheissä) usein se ensimmäinen aika, jolloin kannattaa alkaa haaveilemaan ruoasta, ja sen saanti ei silloinkaan ole varmaa. Kahdeksan ja yhdeksän välillä lienee se realistisempi aika. Ainakin näin Matteon naapurustossa Firenzen lähellä. Kaikkeen tottuu ja nykyään anoppilassa ollessamme ruokailukelloni kääntyy lähes automaattisesti. Silti aina tuuppaa olemaan vähän nälkä alkuillasta – minuun ei vain mahdu paljoa ruokaa kerralla ja joudun siten syömään pieniä snackseja pitkin päivää.

Tämä ongelma esiintyy myös Espanjassa (tai Baskimaassahan me nyt ollaan ja paikalliset ovat tästä aika tarkkoja, mutta ymmärtänette yskän). Paitsi että Italian ajat tuntuvat aika aikaisilta Espanjaan verrattuna! Täällä Bilbaossa vakiopaikaksikin muodostunut kahvila-ravintola asuntomme naapurissa alkaa tarjoamaan ruokaa klo 21.00. Sitä ennen tarjolla on pikkusuolaista, eli pintxoja, mitkä ainakin maistuvat minulle ehkä paremmin kuin pitäisi. Mutta sitä ihan ”kunnon” ruokaa saa odottaa sinne yhdeksään asti.

Ongelma tässä kuviossa on se, että minä tykkään mennä nukkumaan melko aikaisin. Tai jos valvon, niin valvon mielelläni omassa mukavassa sängyssäni kirjan tai Netflixin kanssa. Eli kärjistettynä, kun muut menevät ravintoloihin, koittaa minun nukkumaanmenoaikani. Viikonloppuisin olemme olleet ulkona myöhäänkin ja olen joustanut tuosta kirjan lukemisesta sängyssä – on ollut mukava tavata kavereita ja tutkia Bilbaon ravintola ja baaritarjontaa. Nyt on vielä niin lämmin, että sosialisointi tapahtuu ulkona, ja on ollut kiva ottaa siitä kaikki irti. Matteolle on se ja sama milloin syödään, joten minun pillini mukaan on tanssittu tässä lähes koko aika. Tämän viikon mittaan meillä on kuitenkin suunnitelmissa käydä syömässä ihan pidemmän kaavan mukaan kun Matteo saapuu Lontoon pikareissultaan takaisin Bilbaoon. Uskon, että voisin tottua tähän elämänmenoon ajan kanssa paremmin kuin hyvin, tykkäähän eteläisen Euroopan elämänmenosta kovastikin. Mutta aikansa se vaatii. Suomalainen tapa syödä noin klo 17 on vähän outo, mutta niin on myös tämä etelänkin tapa. Englantilaiset ruoka-ajat osuvat juuri sopivasti tuohon puoliväliin, joten sen mukaan tässä on yritetty elää. Kohta muutetaankin sitten Saksaan, joka sekoittanee pakkaa vielä lisää!

Onko teillä muilla tullut ”ongelmia” eteläisessä Euroopassa ruoka-aikojen suhteen?

• Reply HH tiistai, 29 joulukuun, 2015 at 22:22

Minusta taas on todella outoa syödä illallista jo joskus iltapäivällä ja lounasta suunnilleen aamupala-aikaan.

• Reply Merja keskiviikko, 16 syyskuun, 2015 at 20:00

Mulle myöhäiset ruoka-ajat tuottavat myös ongelmia. Olen tottunut syömään illallisen jo klo 17-18 aikaan, joten odottelu vaikka yhdeksään tekee minusta tosi nälkäisen ja kiukkuisen. Välipaloja tarvitaan siinä kohtaa.. Taannoisella Kanadan reissulla törmättiin muuten tähän samaan ongelmaan ja kun mentiin kurkkimaan ravintoloiden oville kuudelta, ei siellä vielä muita näkynyt. Parina iltana oltiin ravintolan ainoat asiakkaat, mutta olipa ainakin nopea palvelu 🙂 Sitten kun tehtiin lähtöä hotelliin, alkoi muitakin asiakkaita virrata sisään.

• Reply lena torstai, 17 syyskuun, 2015 at 12:02

Ai Kanadassakin on sama juttu! 🙂 tuo lähemmäs kello 18 syöminen on meillä ollut myös usein tapana ja sen jälkeen jos pitäisi syödä niin tartten kyllä välipaloja. Ja hups, niiden jälkeen ei olekaan enää nälkä. Nopea palvelu on kyllä taattu jos on syöjien joukossa ensimmäisenä. Monelta Kanadassa on tapana mennä syömään, tiedätkö? Tää on mulle ihan uusi juttu, jotenkin ajattelin sen olevan suunnilleen Englannin aikataulussa.

• Reply Merja lauantai, 19 syyskuun, 2015 at 18:01

En itseasiassa tiedä Kanadan illallisajoista sen tarkemmin. Tarinoita maailmalta/Annika osaisi vastata paremmin 🙂 Minulle jäi mielikuva käymiemme ravintoloiden perusteella, että klo 20 olisi suosittu illallisaika. Kuuden aikaan oli ainakin ravintoloissa kovin hiljaista.

• Reply Milla - Pingviinimatkat tiistai, 15 syyskuun, 2015 at 03:52

Heh, on todella vaatinut totuttelua ihan lomallakin Italian klo kahdeksan aukeavat ravintolat. Meillä kun helposti on nälkä jo kuuden jälkeen viimeistään. Apertivo on tietty mahtava juttu, mut ei sitä varmaan arjessa voi jokainen päivä harrasta 😀 ja voin uskoa et siheuttaa sulle päänvaivaa jos haluat mennä ajoissa nukkumaan. Mihinkäs aikaan muuten menevät siellä sitten aamuisin töihin?

• Reply lena / london and beyond tiistai, 15 syyskuun, 2015 at 15:55

Hahaa, voin kuvitella! Mulla joku 6-7 olisi ehkä idealiisin ruoka-aika, ei oo sitten illalla niin nälkä mutta jaksaa siihen asti hyvin. Toisinkuin jonnekin 10 asti 😀 Mä selvitän tuon töiden alkuajan, Matteo menee töihin siinä 9 jälkeen. Mutta se on aika joustavaa se työ, mutta mun mielestä myöhemmin kun Suomessa. 🙂

• Reply -K- maanantai, 14 syyskuun, 2015 at 19:41

Joo, tosiaan, ysiltä aukeaa ravintolat tai keittiöt ja täysintä on usein kymmenen aikaan. Meidän perheelle tää on aina sopinut hyvin, ollaan yökukkujia. Kotona me ruokaillaan yleensä klo 20.30- 21. Espanjalaiset ruoka-ajat sopii meille täydellisesti. Yleensä syön vasta aamupalaa kun suomalaiset alkavat lounastaa.

• Reply lena / london and beyond tiistai, 15 syyskuun, 2015 at 15:51

Yökukkujille tää aikataulu on mitä parhain! Mä tykkää illoista, varsinkin näistä etelän pimeistä illoista, mutta aina jossain vaiheessa alan väsyä haha. En ehkä perus ruokailun aikana, mutta kun drinkeillekin mennään joskus puoliltäöin 🙂 Tähän varmasti tottuisi tosin ajan kanssa.

• Reply Essi maanantai, 14 syyskuun, 2015 at 19:09

Aaah ihana espanjalainen rytmi <3 Mulle se taas sopii täydellisesti, koska oon yöeläjä. Suomen ruokailurytmi aiheuttaa mulle vaan vatsavaivoja. Lounaan ja illallisen välissä kuuluu syödä joku välipala, esim. patonkia jamonin ja queson kanssa 🙂 Sitten jaksaa oottaa iltaan sitä oikeeta ruokaa.

• Reply lena / london and beyond tiistai, 15 syyskuun, 2015 at 15:37

Mä toivoisin, että minussakin olisi vähän yöeläjän vikaa. Kai sekin löytyisi ajan kanssa, tosin on niin kiva mennä ajoissa nukkumaan. 😀 Me ollaan Italiassa tehty just tuota snacksin syömistä, toimii aika hyvin iltaruokaa odottaessa. Söin just patonkia 😀

• Reply Meri / Syö Matkusta Rakasta maanantai, 14 syyskuun, 2015 at 17:21

Mä rakastan myöhäistä ruokailua! Me kokataan Suomessakin illalinen aina vasta 20-22 välillä. Mutta täällä Kiinassa (ainakin Shanghaissa, ja siis kolmen viikon kokemuksella heh) taas yllätyksekseni ruokailu tapahtuukin yleensä aiemmin kuin Etelä-Euroopassa, toisin kuin olin kuvitellut. Ei olla kovin kaukana Suomen kello viiden ruokailuista. 😀

• Reply lena / london and beyond tiistai, 15 syyskuun, 2015 at 15:36

Teillä on kyllä hyvin etelä-eurooppalainen rytmi kotona! Mä syön tuohon aikaan iltapalan 😀 Mulle tulee nälkä niin helposti ennen näitä etelän ruoka-aikoja, pitää sitten snackseja syödä mahan täytteeksi. Mikä sekin toki ok! Mä en tainnut kiinnittää huomiota Taiwanissa ruoka-aikoihin, taisi ne kuitenin olla aiemmat kun täällä Bilbaossa.

• Reply Hanna maanantai, 14 syyskuun, 2015 at 16:37

Mä olin Ranskassa asuntolamme kummajainen, kun kokkailin siellä yhteiskeittiössä viiden aikoihin. Toisaalta siellä oli ihanan väljää (ja siistiä) siihen aikaan päivästä. Ranskalaisiin ruoka-aikoihin en ikinä oikein tottunut, kun enimmäkseen kokkailin itse. Mutta välillä oli kyllä reissatessa ongelmallista, kun nälkä olisi ollut ja ravintolat avasivat ovensa vasta parin tunnin päästä 🙂 Espanjalaisten ruoka-ajat ovat kyllä vielä ranskalaisiakin oudommat, itse menisin kanssa mieluusti heidän ruoka-aikanaan jo nukkumaan 😀

• Reply lena / london and beyond tiistai, 15 syyskuun, 2015 at 15:33

Hahaa, mä voin kuvitella että ranskalaiset syö myöhemmin kuin mihin Suomessa on totuttu. Espanja onkin sitten jo ihan oma juttunsa… 😉 Mä uskon, että tottuisin tähän elämäntyyliin. Ihan varmasti, mutta aikaa se vaatisi hetken. On tässä puolensa, etelän pimeät illat on aika kivoja 🙂