Nyt olisi taas lentoyhtiöjuttuja tarjolla! Oikein sopivasti päivän teemaan sopien, odotanhan juuri Kuopion konetta Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Taannoinen matkamme Pariisiin sujui mukavasti Air Francen kyydillä. Meidän oli alunperin tarkoitus matkustaa Eurostarilla väli Lontoo-Pariisi-Lontoo, mutta Eurostarin hinnat eivät jättäneet meille vaihtoehtoa. Hinnat olivat nousseet pilviin muutamassa päivässä ja Air Francen lennot Heathrowlta osoittautuivat ainoaksi kustannustehokkaimmaksi vaihtoehdoksi. Lennot maksoivat 80£ meno-paluu, Eurostarin hinta lähenteli jo 300£ per pää. Olen kulkenut aikaisemmin Eurostarilla Englannista Ranskaan ja se on oikeasti todella kätevä ja fiksu yhteys matkustaa näiden kahden maan välillä, kunhan hinnat ovat kohtuullisella tasolla.
En ole koskaan aiemmin käyttänyt Air Francen palveluita, kyseisen yhtöin lennot eivät vaan ole sattuneet kohdalle. Ennakkokäsityksiä yhtiöstä ei minulla juuri ollut, ihan normaaliksi suuren eurooppalaisen maan kansalliseksi yhtiöksi sen kuvittelin. Ja sitähän se oli, vaikka Air Francen turvallisuushistoria ei olekaan aivan puhtoinen. Monen mielessä onkin varmasti tapaus AF447, jolloin Air Francen Airbus syksyi Atlanttiin pian Rio de Janeirosta lähdön jälkeen. Hyvin fiiliksin kuitenkin nousimme koneeseen Lontoon Heathrown lentoasemalla. Aika parantaa haavat, kuuluu vanha totuus. Ja se on hyvin tosi, heti onnettomuuksien jälkeen saattaa mielessä olla paljon asioita (kuten tässä Germanwingsistä kertovassa postauksessa kerron) mutta ajan kuluessa mieli on jo luottavaisempi kun syyt alkavat selvitä.
Minusta on tullut Passbookin suurin fani. Oi voi lentoyhtiöt, miksi teillä kaikille ei ole sitä helposti käytössä? Finnairilla puhelimella lähtöselvityksen tehdessäsi palvelin ehdottaa lipun tallentamista suoraan Passbookiin. Suuntaan kritiikkini Air Francen ja Aer Lingusin suuntaan. Toimiihan nuo elektroniset liput kuvakaappauksina emailista, mutta säilytän mielummin lippuni Passbookissa.
Lento Lontoosta Pariisiin kestää alle tunnin, liikenteestä riippuen. Lontoon Heathrow ja Pariisin Charles de Gaulle ovat Euroopan kiireisimpiä lentokenttiä, joten lentoaika venyy helposti joko lähtiessä tai saapuessa. Meillä lennot olivat molempiin suuntiin täysin ajallaan joten valinta lentää osoittautui käteväksi vaihtoehdoksi, varsinkin kun meiltä on erittäin helppo matkustaa Heathrown kentälle.
Lennolla oli tarjolla pientä purtavaa sekä kahvia tai teetä. Kuten aina sanon, hyvä niin. Ranskalainen croissant kahvin kylkiäisenä piristää mukavasti (paitsi että kahvini levisi läppärin näppäimistölle turbulenssin heitellessä konetta, kone toimii kuitenkin toistaiseksi). Ranskalainen lentohenkilökunta oli oikein miellyttävää, vaikkakin joidenkin kohdalla englannin ymmärtämisen kanssa oli hieman tekemistä. Vahva ranskalainen aksentti peittää alleen puhutun kielen helposti, etenkin kuulutuksissa, vaikka ranskalaisesta aksentista pidänkin.
Tein yhden mielenkiintoisen huomion Charles de Gaullen lentoasemalla. Jokaisella portilla oli nimittin muutama informaatiotaulu, joissa oli matkustajille tarjolla kaikki tarvittava informaatio lennosta. Konetyyppi ja sen tekniset tiedot, tarjoilu lennolla, kielet, joita matkustamohenkilökunta puhuu, kapteenin nimi yms. En ole koskaan törmännyt tällaisiin tauluihin maailmalla reissatessani ja ne ovat oikeastaan aika hauska idea. Eivät ne välttämättä kovinkaan tarpeellisia ole, mutta mukavia kuitenkin. Niissä mainittiin myös matkustejien nimet, joiden toivottiin olevan yhteydessä Air Francen henkilökuntaan.
Pariisin lentomme lähestyi Heathrown lentoasemaa Lontoon yltä. Nyt kuulolle Lontoon kävijät, minulla olisi tarjolla yksi vinkki teille, jotka lennätte Heathrown lentoasemalle. Jos mahdollista, varaa koneesta F-istuin (3×3 penkein kuten pienissä Airbuseissa ja Boeingeissa on) tai laajarunkokoneessa istuin läheltä oikeaa siipeä. Jos kone tulee laskuun Lontoon yli, tuolta istuimelta aukeaa paras näkymä yli Lontoon. Tämä on hieman tuuripeliä sillä koneet laskeutuvat Heathrowlle joko Lontoon yli tai Windsorin suunnasta, mutta riski kannattaa ottaa jos haluaa nauttia upeista näkymistä. Tuohon näkyyn ei kyllästy koskaan, uskallan väittää.
Loppumietinnät
Air Francessa ei ole lentoyhtiönä mitään vikaa. Se toimi kohdallamme todella hyvin, se oli ajoissa ja yhtiöllä on todella laaja reittiverkosto. Ei mikään wow-kokemus, mutta positiivinen kuitenkin.
13 Comments
Olen lentänyt Air Francella vain kerran, vuonna 2007 Kolumbiaan. Tuosta kokemuksesta jäi mieleen ainoastaan ruoka, joka oli lentokoneruoaksi mielestäni jonkin verran tavallista parempaa. Mitään muuta erikoista AF:ssä ei tainnut olla suuntaan tai toiseen.
Air France taitaa olla aika hyvä tuonne latinalaisen amerikan suuntaan matkustettaessa! 🙂 Mullakaan ei ole mitään moittimista tuosta lentokoneruoasta, tuo croissant oli tosi jees. Perushyvä lentoyhtiö, jota varmasti käytän jos hinnat ovat kunnossa muttei se sen kummempi tunteita herättänyt. Ei kuitenkaan huono missään nimessä.
Hihhi, voi että noita ranskalaisia ”kielitaitonsa” kanssa! Joskus ei kyllä ymmärrä sanaakaan, kun joku ranskalainen puhuu englantia. Ja sitten kehtaavat valittaa, kun itse ulkomaalaisena ranskanåuhujana lausuu joskus parit vokaalit sanoissa väärin!
Hahaaa, aivan totta! Vaikka myönnettäköön että paperilla heidän enkkunsa oli varmasti oikein hyvää, se aksentti vaan puskee läpi 🙂 Joskus tulee vastaan ranskalaisia, jotka puhuvat hyvää enkkua ja sitten on tämä toinen ääripää. Mun vokaalit menee kyllä ihan päin sitä itseään koko ajan, joten toivottavasti eivät ota itseensä. 😀
Kiva postaus taas kerran :). Enpä ole itsekään matkustanut Air Francella, joten mielelläni luen tällaisia. Toisaalta enpä usko, että kauhean usein tulee tarvettakaan matkustaa ihan käytännöllisistä syistä, mutta kiva näitä on silti tietää ;).
Jee, kiva kun tykkäsit. 🙂 Air France ei tosiaan lennä Suomeen joten täältä sitä tulee harvoin käytettyä, vaikka tosin Finnair taitaa tehdä code share yhteistyötä Pariisin reiteillä (ja Kuopion 😀 ) ja sitä kautta suomalaisetkin pääsevät käsiksi AF:n reittikohteisiin. Tsekkaas business class, voisin arvella että ranskalaisilla olisi ainakin tarjoilu kunnossa. 😀
Pitääpä katsoa tuo businesspuoli :).
Lufthansa pommittaa mua meileillä ”business class offers” joten jos reissuun tekee mieli niin kannattaa sekin tsekata. 😀
Oisko jotain vinkkejä milloin ja mistä ostaa nuo Eurostarin junaliput, että sais suht. hyvällä hinnalla? 🙂 Haluaisin syksymmällä lähteä käymään Lontoosa Pariisissa ja mieluiten juurikin tuolla junalla! 🙂
Hei Saara! Me ollaan itse varattu Eurostarin lippuja suoraan heidän sivuiltaan, heillä on 69-72£ menopaluutarjouksia Lontoosta Pariisiin (tuo on halvin näkemäni hinta) ja jopa hotellidiilejä. Last Minutella on myös joskus hyviä diilejä jos päivät on joustavia (http://www.lastminute.com/city-breaks/eurostar.html). Syksy on varmasti hyvää aikaa kesän ruuhkien jälkeen. Tuo juna on niiiiin kätevä, suosittelen! Kiva kun kommentoit!
Kiitos vastauksesta! Laitan ylös myös tuon lastminute sivun! 🙂
Mikä olisi tuosta lennosta tehnyt wow-kokemuksen? Itse matkustan aina 2. luokassa, eikä mikään lento ole tehnyt sellaista kokemusta, ainoastaan kohteet:)
Anniina, tosi hyvän kysymyksen heitit! 🙂 Minäkin matkustan aina economyssä, en koskaan omalla rahalla busineksessa. Rupesin miettimään vastausta kysymykseesi ja kuten sanoin, Air Francessa ei missään nimessä ollut mitään vikaa ja se on potentiaalinen yhtiö tulevilla reissuilla. Wow-faktorin olen kokenut muutaman kerran esimerkiksi lähi-idän yhtiöillä jossa palvelu, ruoka jne on viimeisen päälle. Mutta niitä lienee turha verrata Euroopan lyhyisiin lentoihin. Ehkä pikkuisen haittasi tuo englanti (vaikka sitä ranskalaista aksenttia rakastankin :D) ja se passbookin puuttuminen. Hyvä kysymys ja kiitti kommentista!