Lentoyhtiöt: Lufthansan siivillä (LHR-MUC)

Tänään pisaa taas lentoyhtiöjuttuja, viimeinen julkaisematon sellainen koskee saksalaista Lufthansaa. Tätä Saksan ylpeyttä tuli testattua huhtikuun puolivälissä matkalla Italiaan. Vaihdoimme konetta molempiin suuntiin Münchenin lentoasemalla, josta matka jatkui Air Dolomitin siivin Firenzeen (juttu Air Dolomitista täällä).

IMG_2059

Lufthansa on ollut itselleni aina lentoyhtiö, jota olen arvostanut mutten ole koskaan päätynyt sen siivillä lentämään. Minulla oli varattu Lufthansan lento maaliskuun loppupuolelle Helsingistä Münchenin kautta Lontooseen mutta aikatauluihin liittyvien mokailujeni vuoksi se jäi käyttämättä. Pian tämän jälkeen lähdimme kuitenkin anoppilaan ja lentoyhtiöksi valikoitui Lufthansa sen tarjoamien yhteyksien vuoksi. Hinnat olivat myös erittäin kilpailukykyiset.

Lufthansa ja uusi The Queens Terminal

Matka alkoi Lontoon Heathrown lentoaseman uudistetusta kakkosterminaalista, The Queens Terminalista. Tämä oli ensimmäinen lentoni kyseisestä terminaalista ja oli kiva päästä näkemään paikan päällä miltä uusi terminaali näyttää ja mitä palveluita siellä on. The Queens Terminalia käyttävät pääasiassa Star Allianceen kuuluvat lentoyhtiöt, kuten esimerkiksi Lufthansa ja SAS. Mielestäni palveluiden osalta The Queens Terminal ei eronnut esimerkiksi kolmosterminaalista jota Finnair käyttää, mutta se oli paljon avarampi, siistimpi ja valoisampi. Uusi on aina uusi eikä mikään ole inhottavampaa kuin nuhjuinen lentokenttä.

The Queens Terminalissa taisi kuitenkin olla vielä pientä alkukankeutta sillä saapuessamme paluumatkan päätteeksi Lontooseen ei koko terminaalista löytynyt henkilöä, joka olisi osannut kiinnittää matkustajasillan koneeseen. Puolen tunnin odottelun jälkeen pääsimme ulos takakautta ja bussit ajoivat meidät terminaaliin. Puoli tuntia ei ole pitkä aika, mutta senkin ajan käytän mielummin iltamyöhällä kotonani vaikkapa kirjan lukemiseen kuin lentokoneessa tyhjänpanttina odotteluun.

IMG_2057

IMG_2053

Palvelu lennolla

Lufthansan palvelusta ei löydy moitteen sijaa, kaikki toimi niinkuin pitääkin ja lentohenkilökunta oli hyvin palvelualtista ja asiallista. Tarjoiluna koneessa oli tällä 1h30min lennolla sandwich sekä mehua, limua, viiniä tai olutta. Kuten perinteisellä lentoyhtiöllä pitääkin, tarjottavat kuuluivat lipun hintaan. Pienenä miinuksena mainittakoon kuitenkin valinnanvaran loppuminen koneen takaosassa kun tarjoilukärry tuli kohdalle – tämä tosin ei ole vain Lufthansan ongelma vaan probleema esiinty myös muilla yhtiöillä. Kasvissyöjälle tarkoitettu vaihtoehto oli kuitenkin suussasulava ja suurta ongelmaa ei tästä valinnanvaran puutteesta kehkeytynyt.

IMG_2060

IMG_2064

Ihmetystä aiheutti in-flight lehden puuttuminen molempiin suuntiin. Turvaohjeet ja ostoslehti olivat paikallaan istuintaskuissa, mutta se luettava lehti oli teillä tietämättömillä. Eikä pelkästään meidän rivillämme, vain myös edessä ja takana sijaitsevilla riveillä. Mietin jopa hetken, että mahtaako Lufthansa ollut luopunut in-flight lehdistään, mutta Air Dolomitin koneesta (Air Dolomitin oman lehden lisäksi) löytynyt Lufthansan lehti paljasti ettei tästä ollut kyse. Jos partneriyhtiön koneessa on Lufthansan lehti, niin on erikoista ettei sitä itse emoyhtiön koneissa ole. Pidän kovasti lentoyhtiöiden lehdistä ja olisi ollut mukava selailla Lufthansan versiota ja inspiroitua uusista kohteista.

Munchenin lentokenttä ansaitsee vaihtokenttänä kiitosta. Selkeät opasteet ja hyvät ostosmahdollisuudet takaavat että konetta vaihtaessa eksymisen mahdollisuus on minimoitu ja kaupat takaavat sen, että viime hetken tuliaiset on helppo hankkia. Lufthansa tarjoaa myös matkustajilleen ilmaista kahvia kentällä, iso plussa! With Huge Passion to Life-blogin Jenna oli samaan aikaan kanssamme Münchenin kentällä, menimme harmttavasti juuri ristiin.

Loppumietinnät

Jos pieniä puutteita (valinnan varan puute tarjoilussa ja in flight-lehden mystinen kohtalo) ei oteta huomioon, niin Lufthansa on todella hyvä ja fiksu yhtiö. Olin sitten matkalla Saksaan tai kauemmas, niin Lufthansa on ehdottomasti ykkösvaihtoehtojani tästä lähtien. En välttämättä maksa siitä paljoakaan ekstraa esimerkiksi matkalla Firenzeen jos vaihtoehtoina ovat perinteiset eurooppalaiset toimijat kuten Air France tai KLM, mutta hintojen ollessa jokseenkin samat käännyn ehdottomasti Lufthansan puoleen. Toimiva kokonaisuus ja ilmainen tarjoilu saa minulta aina kiitosta. Kukaan ei kuole nälkään tunnin parin lennolla eikä se ruoka usen glamour-tasoa ole, mutta eleenä se on voittamaton.

Lentoyhtiöpostaukset jatkuvat ensi kuussa jolloin pääsen testaamaan itselleni ennestään tuntematonta yhtiötä. Pidän teitä kuitenkin vielä hetken jännityksessä kunnes lopulliset suunnitelmat selkeytyvät!

Millaisia kokemuksia teillä on Lufthansasta?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

19 Comments

  • Reply enmi tiistai, toukokuu 5, 2015 at 11:41

    Mä oon kanssa ehdoton Lufthansa-fani. Palvelu on aina moitteetonta ja varsinkin pidemmillä lennoilla on ollut ihan huippua! Finnairia sen sijaan en voi sietää, ja valitsen lähes minkä tahansa muun yhtiön mieluummin.

    • Reply lena / london and beyond tiistai, toukokuu 5, 2015 at 14:02

      Mulla ei ole Lufthansan pitkiltä lennoilta kokemusta, kiva olisi joku kerta päästä testaamaan! 🙂 Vaikka ainakin nuo lyhyemmät Euroopan lennot vakuuttivat minut jo aika perusteelisesti. Finnairista mulla on ristiriitainen kuva, se on toiminut melko moitteettomasti kohdallani mutta palvelun heikentäminen ja hinnoittelupolitiikka on sitten se miinus.

    • Reply A.L.I.K torstai, joulukuu 8, 2016 at 21:50

      Erittäin surullinen kokemus. En osaa käyttää muuta adjektiivia. En pysty koskaan kehumaan tätä lentoyhtiötä.

      Minä pyysin vettä ja sanoin, että vähän heikottaa (tuli laukkujen kanssa kuuma). Olisin pärjännyt ilman vettä hyvin, mutta kun sattui kysymään.

      Kohta minua oli jututtamassa toinen ja kolmas ja neljäskin ihminen (tämä tapahtui ennen lähtöä). Sanoin, kuten asia oli, että olen ollut kyllä sairaana, mutta olen nyt terve. Olin viikonlopun töissä ja siksi vähän uuvuttaa tavallista enemmän.

      Noin kolmen vartin päästä pyysivät sinne koneen eteen. Keskustelua. No, mitä nyt, minä kysyin….
      Olet ollut sairaana ja me emme voi tietää oletko nyt täysin terve vai tartutatko vielä.
      Mitä? Minä kävin juuri lääkärissä ja olen saanut lääkkeet ja minä saan lentää.——- Mutta meillä ei ole siitä todistetta, haluamme tuoreen todisteen. Mutta minähän olen kunnossa, näettehän te sen. Olisinpa vaikka humalassa mutta en ole sitäkään…Silloin voisin ymmärtää puhutteluun. ……

      Siinä kävi niin että minä en päässyt lennolle vaan jouduin koneesta ulos ja menemään lääkärille. Olin siinä vaiheessa jo todella kuumissani ja odottelin pari tuntia ensin ohjeita….että mitä nyt seuravaksi tehdi ….. ja lääkäriinhän siitä piti lähteä hakemaan heille kelpaavaa todistusta.

      Mehiläisestä sain ajan. Juoksin sinne kamojeni kanssa pakkasessa. Arvelin että nyt viimeistään tulen sairaaksi. Ja kovin.

      Lääkäri oli ystävällinen, kaikki meni tietenkin hyvin. Sain sen todistuksen ja kiisin itkukurkussa hakemaan uutta lentolippua kauhealla paniikkikiireellä.

      Uuden lennon sain, vaan olin tässä vaiheessa jo kuusi tuntia myöhässä tärkeästä tapaamisesta. Kun istuin odottamassa konetta, minulle tultiin ystävällisesti (hyvin huomaavaista) kertomaan, että en tulisi ehtimään Mùnchenissä vaihtamaan ja saan Finnairilla suoran lennon määränpäähän Brysseliin. Tämä ei oikein tässä vaiheessa lämmittänyt, vaikka olikin varsin ystävällinen ja yllättävä ele. Itsellä ei olisi koskaan varaa lentää suoralla lennolla Brysseliin.

      Olin edelleenkin sen kuusi tuntia myöhässä. No. Tässä vaiheessa ei enää itkut auta kun on kaikki menetetty, mutta älkää hyvät ihmiset antako edes ymmärtää että olette edes janoisia tai kuumissanne ennen kuin lento lähtee. Sanojaan ei saa enää takaisin.

      Minulla ei ollut oikeasti mitään hätää, kun kysyttiin satuin vaan sanomaan, että huolinpa minä vettä sitten kun te ehditte. Sen jälkeen (kun minua moneen kertaan haastateltiin) menin hölmö kertomaan olleeni sairaana yli viikko sitten. Siinä oli sitten asia joka määritteli minun kohtaloni tällä erää.

      Eivät ole vastanneet tai pyytäneet anteeksi. Olisin toivonut, sen kalliin ja älyttömän lääkärissäkäynnin vuoksi edes jonkinlaista anteeksi pyyntöä.

      Ystävälleni oli lisäksi hyvä point tähän asiaan, ——>mikäli he olettivat minun olevan kuoleman sairas, niin kuka heittää silloin ihmisen ulos laukkuineen juoksemaan pakkasessa hikisenä lääkärireissulle. Tämä oli tietenkin monen asian yhteensattuma. Olin itse lörppö kun kerroin olleeni sairaana ja sen lisäksi törppö kun pyysin vettä. Kyllä on viimeinen kerta kun uskallan avata suutani yhtään…….Sain kunnon opetuksen yhdellä kertaa. Opetus on: älä ole aina liian rehellinen. Älä kerro asioitasi enempää mitä kysytään.

      On oikein että pidetään huolta jos se on varmasti monta kertaa tarpeen, mutta en ole huonovointisen näköinen ihminen, en ollut humalassa, en tuntenut oloani vesilasin jälkeen lainkaan huonoksi.

      Minulla ei ole mitään sellaisia piirteitä jotka saattaisivat tuoda epäilyksiä tappavasta taudista tai sairaudesta. Pukeudun siististi, olen puhdas, tukka kammattu, puhun ja artikuloin selvästi…….miten vaikeaa on silloin matkustaa jos sattuu jostain syystä olemaan ihan aina esimerkiksi huonovointisen näköinen tai heiveröinen…..en edes uskalla ajatella.

      Rajansa kaikella. Huolenpidollakin. Tämä huolenpito aiheutti paljon pahaa.

  • Reply sarrrri maanantai, toukokuu 4, 2015 at 15:07

    Mä olen lentänyt kaikkein eniten kaikista lentoyhtiöistä juuri Lufthansalla, ja esim. Finnairilla lennän ehkä kolmatta kertaa ikinä vasta tulevana kesänä 😀 Mulla ei ole koskaan ollut mitään pahaa sanottavaa Lufthansasta, varsinkaan pitkillä lennoilla. Erittäin jees, ja hinnat usein tosi kilpailukykyiset varsinkin lattareihin. 🙂

    • Reply lena / london and beyond tiistai, toukokuu 5, 2015 at 14:00

      Kiva kuulla kokemuksiasi Sari! Lufthansalla on ehdottomasti hyvä reittiverkosto, se on luotettava firma ja hinnat ovat usein erittäin kilpailukykyiset joten mielelläni käytän tästä eteenkin päin. Pitääkin katsoa noita Lattareiden lentoja ja hintoja, siellä olisi kiva päästä käymään mikäli hinnat olisivat fiksut 🙂

  • Reply Leila Karin Kiiskinen maanantai, toukokuu 4, 2015 at 05:54

    Lena, kiva ja mielenkiintoinen postaus. Mua kiinnosti erikoisesti tämä Lufthansa, koska se on alkanut tekeen suoria lentoja Perugia- Helsinki, joka on mulle aivan huippu juttu. Seuraavaksi meenkin sitten Hesaan sillä. Kyllä mullekin tarjoilu painaa, siitä tulee hyvä mieli, ja aika kuluu paremmin, kun on vähän kuin kahvilassa istuisi viinilasin äärellä.

    • Reply lena / london and beyond tiistai, toukokuu 5, 2015 at 13:56

      Leila, kiva kuulla että tykkäsit 🙂 Lufthansa on tosi toimiva juttu joten varmasti ja etenkin tuo tarjoilu vaikuttaa mulla yllättävänkin paljon. Aika kuluu paremmin maisemia ihaillessa viinilasin äärellä ja ihan periaatteesta on kiva se sämpylä saada vaikkei se mikään gourmet aina olekaan:)

  • Reply Kohteena maailma sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 22:13

    Itse olen käyttänyt viime vuosina eniten juuri Lufthansaa Eurooppaan suuntautuvilla lennoilla oikeastaan kolmesta syystä: laaja reittiverkosto, hinnat ja urheilukamojen kuljetuksen kustannukset. Jos ollaan lähdetty golf, laskettelu tai salibandyreissulle Keski-Eurooppaan, niin tällöin esim. Finnair on hinnoitellut itsensä ulos lähes poikkeuksetta joka kerta. Toki mielummin lentäisi suoralla lennolla, mutta alle kahden tunnin vaihdot Frankfurtissa ja Munchenissä toimivat varsin moitteettomasti. Talvella saa sukset ilmaiseksi matkaan ja kesällä golflaukussa kulloisetkin urheiluvälineet, jos muuten pärjää käsimatkatavaroilla. Yksi lempiyhtiöistäni, jolla mannertenvälisetkin lennot sujuvat mukavasti.

    • Reply lena / london and beyond tiistai, toukokuu 5, 2015 at 13:53

      Juu ehdottomasti samaa mieltä, parin tunnin vaihto toimivalla kentällä on oiva vastine suoralle lennolle jos se suora lento on hinnaltaan eri tasoa. Hyvä muuten tietää tuo golfbägien kuljetus Lufthansalla, golfin perässä kun tulee joskus reissattua. Nykyään vähemmän tosin. 🙂 Emirates on golfbägien kanssa ollut voittamaton, ennen sai normaalien matkatavaroiden lisäksi ottaa ilmaiseksi mukaan golfbägin, nykyään sen taitaa pitää mahtua 30kg rajoitukseen ellen ihan väärässä ole.

  • Reply Ida - idaloveslife sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 22:05

    Lufthansa saa täältäkin pisteet kotiin, viimetteeksi tammikuussa lensin Wienistä Lissaboniin, vaihto Münchenissa. Kaikki meni nappiin ja tosiaan tuolla Wien-München välilläkin (50min) tarjoiltiin evästä… Itse olen jo tottunut siihen että tarjonta lennoilla on yleensä minimiä/olematonta (vissiin tullut suhattu Finskillä…) joten olo oli kuin milläkin prinsessalla Lissaboniin saakka 😀

    • Reply lena / london and beyond tiistai, toukokuu 5, 2015 at 13:51

      Tuo tarjoilujuttu on kyllä jännä miten se korostuu etenkin Euroopan lennoilla kun on totuttu siihen että Finnair ei enää mitään tarjoa. Ja kuten sanottu, ei se ruoka mitään gourmet-ruokaa ole mutta lasi viiniä ja sandwich on silti kiva juttu. 🙂

  • Reply Minna sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 20:59

    Kyllä LH on ollu aina ihan hyvä. Viimeksi vajaa 1v sitten Frankfurtista menopaluu Singaporeen A380:llä. Noi A380-koneet on ollu hyviä niin Malesian Airilinesilla (Pariisi-KL) kuin LH:lla, tasanen kyyti ja edukkaat hinnat ja kaikki pelittää.
    Lentosuosikkeja mm. Cathay Pacific, Quantas, LAN Chile …ja kyl KLM on kans ollut hyvä (Amsterdamista näpsästi Karibialle ABC taikka Balille).

    • Reply lena sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 21:07

      Tuo A380 on kyllä näppärä kone, tykkään siitä myös. 🙂 Tekisi mieli testata sitä myös LH:lla joku päivä. Hinnat ovat tosi kilpailukykyiset ja hyvään palveluun yhdistettynä aika lyömätön paketti. Jotenkin sitä luottaa saksalaiseen.
      Tultiin Bangkokista Emiratesin A380:lla ja se matkanteko on kyllä mukavaa turistissakin kun on tilaa ja palvelu pelaa. KLM on ehdottoman hyvä ja Cathay, Lan Chile ja Quantas testaamatta. Tuo LAN Chile kiinnostaisi kovasti lentoyhtiönä ja Chile maana tietenkin!

  • Reply Matias sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 19:43

    LH:lla on laaja reittiverkosto, joka on osunut kohdalle monesti. Positiivisia kokemuksia kaikissa matkustusluokissa. PerusSandwich siirtää nälän tunnetta ja vaihtokentätkin toimivat kuin käkikellot (äh, se olikin Zürich).
    Itsellä vaaka on kallistunut aina LH:lle, jos vaihtoehtona on ollut AF. KL on ollut muutaman kerran halvempi, mikä on kallistanut vaa’an heille.

    • Reply lena sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 20:52

      Ihan totta Matias, tuo laaja reittiverkosto on yksi LH:n eduista hintojen lisäksi. Ne ovat hyvin kilpailukykyiset. Toki sama on KL:llä ja AF:lläkin, ja vedän sen verran sanojani takaisin että ehkä mieluummin lennän kyllä saksalaisella kuin tuolla AF:llä… siitä kuuluu kaikkea ja itse Pariisin kenttäkin on aikamoinen 🙂 KLM:stä pidän myös.

  • Reply Katja sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 18:16

    Lufta on yksi mun suosikkeja ja yhtiö lyö monet muut hintavertailussa ja yhteyksissään aivan kevyesti. Siihen päälle tuo tarjoilu (tuon leivän saa jopa 55 minuutin lennolla!!!) ja saksalainen luotettavuus niin kyllä kelpaa. Tähän asti Lufthansan lennoilla on aina ollut hyvä lentää ja ainakin vielä ovat pitäneet tasostaan kiinni!

    • Reply lena sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 20:50

      Ihan oikeassa olet Katja, Lufthansa yhteyksissään ja hinnoissaan ehdoton ykkönen usein! Harmi vaan ko. firmalla ei ole yhteyksiä Kuopioon. 🙂 Saksalaiset ovat kyllä luotettavia ja jämptejä ja tämä heijastuu samalla myös lentobisnekseen, totean tällä huimalla kahden lennon kokemuksellani:)

  • Reply aaveet sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 15:19

    Meillä ”Luftwaffesta” on vain hyviä kokemuksia. Yhtiötä on testattu myös poikkeustilanteissa. Islanin tulivuorijupakan vuoksi oltiin Franfurtissa Lufthansan hoivissa viikon päivät ja pari vuotta sitten lumimyräkkä yllätti niinikään Franfurtissa. Ammattimaista, asiakaslähtöistä ja tehokasta toimintaa.
    Noista tarjoiluista varmaan ollaan montaa mieltä. Ainakin aamulennoilla yleensä tarjotaan vain suklaapullaa. Viime perjantaina iltalennolla kolmioleipä ja hyvä valikoima juomia.
    Hyviä lentoja sinulle!
    Arto

    • Reply lena sunnuntai, toukokuu 3, 2015 at 20:21

      Iso kiitos kommentistasi Arto! Mukava kuulla muidenkin kokemuksia aiheesta. Mukava kuulla että tuolloin Islannin tulivuorijupakan aikana kaikki hoidettiin mallikelpoisesti. Veljeni jäi myös jumiin tuolloin luokseni Skotlantiin ja Easyjetin palvelusta tuli meille silloin (hyviä) kokemuksia.
      Kaikenkaikkiaan Lufthansa toimii todella hyvin, henkilökunta osaa asiansa ja ainakin omalla kohdallani olivat erittäin palvelualttiita. Ja hymyileväisiä. Tarjoiluthan ovat usein ei niin glamorous, mutta aina pieni juttu on kiva saada, oli se sitten lasi viiniä tai voileipä. Suklaapullakin menisi mainiosti. 🙂 Mutta totta tuo, että noista tarjoiluista voi olla montaa mieltä.
      Kivoja lentoja sinulle Arto!

    Leave a Reply