Suomen suurin matkablogiyhteisö

Pari sanaa brändeistä

Blogeissa on muutaman päivän kiertänyt Pakko Arjesta-blogin Jerryn alulle panema haaste, joka haastaa bloggaajat kertomaan brändiuskollisuudesta ja brändien merkityksestä elämässä. Luin Jerryn postauksen ja muiden bloggaajien vastauksia aiheeseen jo Italiassa, mutta päätin suosiolla jättää oman haasteeni odottamaan paluutani Lontooseen. Tämä on mielipiteitä jakava aihe ja halusin miettiä kirjoituksiani hetken. Brändit ovat itsessään hyvin mielenkiintoinen aihe ja paneuduin maisterivaiheessa aiheeseen niin kurssitöissä kuin gradussanikin, liittyen matkailuun ja mm. lentoliikenteeseen. Pohdin matkailua ja brändejä tämän postauksen lopussa, sitä ennen muutama sana brändiuskollisuudestani muutamaan eri aihepiiriin liittyen.

Brändiuskollisuuteeni liittyvän pienen pohdiskelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että brändit vaikuttavat elämääni hieman vähemmän tänään kuin edellisinä vuosina. Tänä päivänä tulee enemmänkin mietittyä jonkin ostoksen järkevyyttä, kuin mitä merkkiä se mahtaisi olla. Vaikka silti olen sitä mieltä, että kun kerralla ostaa kunnollista, se pysyy matkassa kauemmin. Tähän olen koonnut muutamia esimerkkejä brändeistä, joita suosin ja vähän pohjustusta, miksi.

Elektroniikka

Aloitan aiheesta elektroniikka ja Apple. Kuten Jerrykin jo totesi, tämä aihe Apple vs. muu maailma aiheuttaa elektroniikan käyttäjissä aivan suhteetonta keskustelua. Minä käytän Applen tuotteita, omistan kaksi iPhonea, iPadin sekä Macbook Pron. Olen valinnut Applen siksi, että sitä on mukava käyttää (on myös helppo), tuotteet miellyttävät silmääni (turhaimaisuustekijä) sekä kaikki laittet synkkaavat yhteen. Minulle on aivan yksi ja sama millaista elektroniikkaa muut käyttävät eikä totta puhuen tämä asia minua edes kiinnosta. Ja miksi edes pitäisi? Jos joku ei halua Applen tuotteita käyttää, niin se ei liene minulta tai keneltäkään muulta millään lailla pois. Melua tyhjästä, tykkään Applesta ja sillä siisti. Kaikki elektroniikkani on tällä hetkellä kyseisen firman valmistamaa ja näin tulee luultavasti olemaankin.

IMG_2324

Vaatteet ja asusteet

Vaatekaappini on yksi sekalainen seurakunta. Omistan merkkivaatteita, mutta omistan myös kasan Primarkin, H&M:n sekä Aasiasta raahaamiani tuotteita. Parhaan kontrastin tarjonnee kaulaliinani. Burberryn, Gantin sekä Mulberryn liinojeni lisäksi suosin Taipeista ostamiani, kuusi euroa maksaneita jättikaulaliinoja. Ostin niitä monessa eri värissä ja en muita haluaisi edes käyttää, niin mieleisiä ne ovat. Eli laidasta laitaan löytyy tavaraa.

Mitä tulee urheiluvaatteisiin, olen aina pitänyt Peak Performance tuotteista. Ne ovat simppeleitä ja laadukkaita, toimivat urheillessa mutta myös muulloinkin vapaa-aikana. Tuttavallisemmin Peakin tuotteita on kertynyt vaatekaappiini jo yli kymmenen vuoden ajalta ja ne vanhimmatkin hupparit ovat vielä hyvässä kunnossa. Goretex-takit ovat laadukasta tavaraa, puhumattkaan laskuvaatteista. Peak Performance ei kuitenkaan ole minulle ns. itseisarvo, jos haluan ostaa urheiluvaatteeni jostain muualta, teen niin.

Mutta toisaalta, myönnän olevani tässä vaateasiassa myös hieman turhamainen ja hankkineeni niitä merkkituotteita myös sen merkin vuoksi. Etenkin tuossa vähän ennen pariakymmentä ikävuotta Kuopiossa oli menossa Lacoste-buumi ja tulihan niitä pikeepaitoja silloin jokunen hankittua (käytän niitä kyllä vieläkin). Todettakoon kuitenkin, että nykyään harkitsisin varmasti kyseisen pikeepaidan ostamista muutamaan otteeseen. Sen hinnalla kun pääsee Lontoosta jo Lissaboniin ja takaisin.

IMG_2328

Tässä vaate- ja asusteasiassa en varsinaisesti ole minkään tietyn merkin orja, vaan vaatteen tulee miellyttää silmää ja kukkaroa. Kuten yllä totesin, edullisempikin kelpaa paremmin kuin hyvin ja olenkin hankkinut cooleimmat pinkit lumilautailuhousuni Prismasta ja Stadiumin alerekkejä on tullut pengottua ihan urakalla. Jopa Primarkista ostettu juoksutoppi on vielä hyvin käyttökelpoinen ja mieluinen, vaikka sen ostosta on kulunut jo vuosia. Eli vaikka merkkivaatteita käytänkin ja ostan budjetin salliessa, eivät ne ole missään nimessä itseisarvo.

Kosmetiikka

Kosmetiikkaa puitiin jo Tämä Matka-blogin Annan tekemässä haasteessa pari kuukautta sitten. Silloin kerroin suosivani kalliimpaa ja edullisempaa kosmetiikkaa yhdessä ja niinhän se on edelleenkin, molempia löytyy tasaisesti meikkipussista. Halpaa yömarkkinatavaraa Taipeista ja sitten muutamaa maailmallakin tunnettua brändiä. Chanel on tuon postauksen jälkeen tosin lisääntynyt kokoelmissani muutaman kynsilakan ja huulikiillon muodossa ja myönnettäköön, että ne kynsilakat pesevät edullisemmat lakat 100-0. Tykkään Chanelin meikkien visuaalisesta ilmeestä eli yksi syy niiden ostoon on hyvinkin turhamainen, mutta ne ovat myös helppoja levittää ja kestävät hyvin.

IMG_2323

Matkailu

Meinasin väittää, että matkailullisesti brändeillä ei ole ostokäyttäytymiseeni juurikaan vaikutusta. Mutta hetken asiaa pohdittuani ei tilanne olekaan aivan niin mustavalkoinen kuin ajatella saattaa. Tässä postauksessa puhuin lentolippujen ostokriteereistäni ja kerroin lentolipun ostoon suurimmaksi tekijäksi hinnan ja aikataulut. Lentoyhtiö ei ollut kärkipäässäni kun lippuostoksia aloin miettimään, vaan ihan muut jutut. Mutta toisaalta, lentoyhtiön brändi saattaa saada minut myös kiinnostuneeksi. Kirjoitin maisterivuotenani esseen aiheesta Singapore Airlines ja sen brändin vaikutus ostokäyttäytymiseen. Tämä oli hyvin mielenkiintoinen tehtävä ja tutkimustulokset tukevat sitä tietoa, että ihmiset mielellään maksavat laadukkaasta palvelusta lentomatkansa aikana. SIA:n brändiin on aina kuulunut uranuurtajuus ja palvelualttius ilmailubisneksessä, eikä se edes yritäkään olla halvin. Tässä vaiheessa brändi astuu esiin ja huomaan että nämä tutkimustulokset pätevät osittain minuunkin. Olen lentänyt Emiratesilla ja Etihadilla, vaikkei ne halvempia vaihtoehtoja olleetkaan. Mutta houkuttelevia.

Hotelleissa en kulje tietoisesti tietyn ketjun perässä maailmalla, vaikkakin monta kertaa on Hiltonin hotelleissa tullut yövyttyä. Kai se on se ”tuttu ja turvallinen”, ajatukssisani oleva tae laadusta joka minut sinne vie. Mutta jos jokin toinen tasokas hotelli pesee Hiltonin hinnallaan, teen yleensä päätöksen hinnan perusteella.

IMG_1919

Kieltämättä myös W-hotellien brändi kiehtoo minua ajatuksen tasolla kovasti tällä hetkellä, joten en voi väittää etteivätkö ne brändit kulutuskäyttäytymistäni ohjaisi. Boutique-hotellit ovat tosin myös suosikkejani ja vaikkea niiden brändi usein yhtä tunnettu kuin isojen ketjujen olekaan, ovat ne hyvin mielenkiintoisia yksilöllisine otteineen.

Loppuhuomio: Tämä postaus oli erittäin haastava kirjoittaa. Brändit ärsyttävät monia, monet rakastavat tiettyjä brändejä. Osa näkee brändejä suosivissa puhtaan materialistin, osa näkee laatua suosivan kuluttajan. Ehkä kuulun itse johonkin materialistin ja laadun suosijan välimaastoon, enemmän kuitenkin nykyään laadukkaan puolelle. En missään nimessä vanno pelkästään merkkituotteiden nimeen, osa lempivaatteistani on niitä halvimpia juttuja mitä Aasian yömarkkinoilta saa ostettua. Yhtä tiettyä johtopäätöstä tästä brändiasiasta on hyvin hankala tehdä.

Alla vielä haasteen Säännöt. Haastan Globe Called Home-blogin Jennin ja Barcelonan kodin Anskun!

Luettele itsellesi tärkeitä brändejä ja pohjusta niitä hieman. Tyyli on vapaa, mutta jonkinlaiset kuvat aiheesta ovat tietysti plussaa :). Brändit voivat olla aivan mitä tahansa – kunhan ne ovat sinulle tärkeitä. Mainitse ja linkkaa Pako Arjesta -blogi ja mahdollinen haastajablogi postaukseesi. Lisää vielä oma linkkisi Pako Arjesta -blogin alkuperäisen postauksen kommenttiosioon ( www.rantapallo.fi/pakoarjesta/brandiuskollisuus ). Muista lisätä ohjeet omaan postaukseesi. Haasteen voi halutessaan laittaa eteenpäin.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

12 Comments

  • Reply Merja torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 09:07

    Köyhän ei kannata ostaa halpaa, opetti jo äiti aikoinaan. Minulla löytyy silti vaatteita, kosmetiikkaa ja laukkuja kaikissa hintaluokissa. Laukkuja olen ostanut esim. Istanbulin basaarista ja L.Vuittonin liikkeestä ja kaikkea siltä väliltä. Applea suosin myös. Lentoyhtiöt ja hotellit menevät tarpeen mukaan, mistä parhaimman tarjouksen saa ja lentoja varatessa myös lentoaikataulut ovat minulle yhtiötä tärkeämpiä. Automerkissä suosin pitkään Volkswagenia, mutta nyt sekin on vaihtunut edullisempaan merkkiin, jonka huollot eivät maksa maltaita. Parhautta olisi, jos ei tarvitsisi autoa ollenkaan.

    • Reply lena / london and beyond torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 11:50

      Merja, äitisi on hyvin oikeassa! Ihan tottahan tuo on, paljon enemmän iloa on tuotteesta joka kestää ja on mieluista. Se pysyy matkassa vuosien ajan.
      Aika samoilla linjoilla mennään muutenkin, on kalliimpaa tuotetta ja sitten juuri basaareista / yömarkkinoilta ostettuja juttuja. Mä tykkään myös yhdistää halpaa ja kallista, Pradan korkkarit sopii just eikä melkein yhteen H&M farkkujeni kanssa.
      Välillä sitä myös toivoisi, että omistaisi auton mutta samalla… ei kiitos. Hirveä kuluerä ja siihenkin menevällä rahalla pääsee melko kauas. Voihan se olla että sellainen tulee hankittua lähitulevaisuudessa kuitenkin.

  • Reply Nora torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 02:45

    Ihanan neutraalin rationalistinen ja hyvin kirjoitettu postaus. Pitäisi ehkä itsekin joskus kirjoitella omasta suhteestani brändeihin vähän pidemmin. Lyhkäsesti sanottuna haluan laadukasta ja arvokkaan näköistä tavaraa, mutta toisinaan ostan myös edullisia juttuja. Esim. nyt olen opiskelijana in the middle of nowhere jenkkien keskilännessä ja jo siisti Puman vaate herättää kummeksuvia katseita jostain Burberrystä puhumattakaan niin olen suosiolla mennyt täällä ”paikalliseen tapaan” eli edullisemmilla vaatteilla – mutta perus mukavuuksista, esim. Omppu elektroniikasta ja kalliista laatukelloista en kyllä luovu edes täällä. En malta odottaa, että pääsen kohta NYCiin ja Helsinkiin ja voi taas näyttää omalta itseltään ja käyttää kivempia vaatteita. 🙂

    • Reply lena / london and beyond torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 11:47

      Kiitos Nora!:) Sun kommentti on hyvin silmiä avaava, kiva kun jaoit täällä! Mulle ei tullut mieleenkään, että tilanne voisi siellä USA:n keskilnnessä olla tuollainen. Vaikka toki tarkemmin ajatellen juuri noissa middle of nowhere paikoissa usein pukeutumiseen ei niin paljon huomiota kiinnitetä.

      No, kohta pääset taas pukeutumaan kivast. 🙂 NYC varsinkin on ihan superkiva paikka laittautua vähän, vähän kade olen täällä!

  • Reply enmi keskiviikko, 15 huhtikuun, 2015 at 20:32

    Mä oon kanssa Apple-kansaa, puhelin, ipad ja Macbook löytyy. Enkä ihan helpolla luovu niistä mistään. Toinen brändi josta oon aina pitänyt on Nike. Ostan ehdottomasti Nikea jos vaan kykenen. Muuten taidan ostaa milloin mitäkin, toki yksittäisiin tuotteisiin olen ihastunut, mutta en välttämättä niin kokonaisiin merkkeihin.

    • Reply lena / london and beyond torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 11:36

      Enmi, tosi hyvä pointti on tuo että yksittäisiinkin tuotteisiin voi helposti ihastua tietyltä merkiltä! Mulla on kans Niken lenkkarit enkä niistä luovu jos ei ole pakko. Ja mikäs pakko tässä olisi.:D Enkä toki ainakaan iPhonestani luovu, se on selvä. 🙂

  • Reply Jerry / Pako Arjesta keskiviikko, 15 huhtikuun, 2015 at 20:11

    Todella hyvä postaus aiheesta! Kiitos osallistumisesta :D.

    Olen ehdottomasti samaa mieltä, että kannattaa ostaa mieluummin laadukasta yhden kerran kuin halpaa kymmenen kertaa saman ajan sisällä. Onhan se kai ympäristöystävällisempääkin :). Kuten sanottu, Apple-tapaus on todella outo, mutta olen ihan samaa mieltä kuin sinäkin. Minulla on Apple eikä se kiinnosta, mitä muut käyttävät tai mitä mieltä he ovat asiasta. Yksi Applen valttikorteista on ehdottomasti helppo synkkaus niiden välillä. Mielenkiinnosta kysyn, miksi sinulla on kaksi kännykkää :)? Eri maiden liittymät tai jotain :)?

    Vaatteiden kohdalla on ainoastaan yksi merkki, josta pidän ja sekin pätee vain farkkujen suhteen. Itse asiassa Helsinkiin muuton yhteydessä olisi tarkoitus vihdoin ja viimein löytää se oma tyyli, joten ehkä silloin alan keskittymään tiettyihin merkkeihin… tai sitten ostan entistä sekalaisemmin :P.

    Lentoyhtiöissä suosin tietysti Oneworldia, mutta nykyään erityisesti tietyt laadukkaammat yhtiöt ovat alkaneet kiinnostamaan varsinkin businessluokkiensa suhteen. Etihadit, Cathayt yms.
    Hotelleista suosin Hiltonia vähän samalla tavalla kuin sinäkin, eli otan sen, jos se on samalla tasolla muiden kanssa, mutta jos löydän hinnan tai muun puolesta paremman hotellin, Hilton saa jäädä väliin.
    Yhdessäkään W-hotellissa en ole yöpynyt, mutta ne kiehtovat jatkuvasti enemmin :). Ainakin ne näyttävät kerrassaan upeilta! Toisaalta haluaisin päästä yöpymään myös erityisesti Mandarin Orientaleissa :P.

    Tiesin aloittaessani haasteen, että aihe on haastava juurikin tuon syyn takia, jonka mainitsit. Ihmiset suhtautuvat brändiasioihin monesti melko voimakkaasti suuntaan tai toiseen, joten pitää olla tavallaan varovainen siinä, miten asian ilmaisee, ettei anna väärää käsitystä. En ole brändiorja, joka puolustaa omaansa henkeen ja vereen, mutta myönnän olevani puolestapuhuja, jos jokin toimii. Kuitenkaan tuputtaa ei saa :).

    Kiitos vielä osallistumisesta!

    • Reply lena / london and beyond torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 11:34

      Joo just tuo, mulla on kaks kännykkää just tuon eri maiden liittymien takia. 🙂 Tai no tuossa valkeassa 4S:ssä on enkkukortti joka on lopettanut toimintansa eli pitää itseasiassa tänään käydä hoitamassa kuntoon.

      Tää on kyllä tosi kiva haaste, tykkään haasteista ylipäätään mutta etenkin juuri tämmöinen pohdiskelevampi juttu sopii minulle. Tosi hankala oli vaan kirjoittaa, tähän meni tuplasti enemmän aikaa kuin normaalisti. 😀 Piti valita aika tarkkaan sävyt miten asiat ilmaisee jne.

      Mä en ole itseasiassa aikasiemmin edes tajunnut että olen jotenkin hotelleissa merkkiuskollinen. Olin jo sanomassa etten tosiaan ole, vaikka kyllähän tuossa Hiltonissa on tullut yövyttyä aika usein… ja moni hotellibrändi kiinnostaa. Eli kyllä ne merkit vain vaikuttavat, ei siitä mihinkään pääse!;) Mandarin Oriental on ehdottomasti myös kiinnostava, Bangkokissa se oli todella hyvällä sijaiinnilla ja seuraan sitä FB:ssä, todella mielenkiintoinen paikka. Lontoossa on kyllä oman budjetin ulottumattomissa, jos ei joku tarjous satu kohdalle mutta Aasiassa voisi toimiakin:)

      Kiitti vielä haasteesta Jerry, tää on tosi hyvä 🙂

      • Reply Jerry / Pako Arjesta torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 14:38

        Mahtavaa, että tykkäsit tästä :)! Oon aika haastava tyyppi ;).

        Monesti tuota merkkiuskollisuutta ei edes tajua… mikä on tavallaan pelottavaa markkinoinnin tuotosta :P. MO on mahtavan oloinen ketju, mutta onhan ne hinnat ihan järkyttäviä ainakin tavalliselle tallaajalle. Mutta toisaalta onhan siinä sitten sitä tavoitettakin ;). Hmm… jos vaikka siirtyisi arvostelemaan niitä ulkomaan reissuilla :).

        Eipä kestä! Kiitos osallistumisesta :D.

        • Reply lena torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 17:06

          Joo onhan tuo MO tyyris. Mutta kuten sanoit, siinä on tavoitetta eikä se nyt niiiiiin tavoittamattomissa ole. 🙂

          Ja ihan totta. Markkinointi on aika ovela juttu ja se vaikuttaa itseeni päivittäin vaikken sitä myönnäkään, haha!

  • Reply Kthetraveller keskiviikko, 15 huhtikuun, 2015 at 18:46

    Oikein kiva kirjoitus! Samaa mieltä olen kanssasi Hiltonista. Pikkasen tekis mieli kattella muualle tasokkaisiin hotelleihin tuolla ulkomailla, tässä vaiheessa on vaan taas yksi Hilton varattuna kun tuli houkutteleva tarjous Executive -huoneesta. Ehkä ensi kerralla joku muu hotelliketju. Nälkä kasvaa syödessä 😉

    • Reply lena / london and beyond torstai, 16 huhtikuun, 2015 at 11:04

      Kiitos!:)

      Ihan totta, Hilton on hyvä ja perusvarma, mutta toki kiinnostaisi muitakin kokeilla. Etenkin tuo W-hotels on sellainen, mutta myös Mandarin Oriental. 🙂

    Leave a Reply

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.